Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش تقاضا در بازار مرغ از زمان شیوع ویروس کرونا به دلیل تعطیلی تالار‌ها و مراسم‌ مختلف و حتی معاشرت ها، موجب پایین آمدن قیمت مصرف کننده این کالای اساسی در بازار شد که به ضرر مرغدارانی تمام شد که مثل همیشه حساب برگزاری مراسم و رونق بازار مرغ را داشتند.

کاهش جوجه ریزی یکی از اقدامات مرغ داری‌ها برای پیشگیری از ضرر و زیان نسبی بود که صاحبان این واحد‌های صنفی به آن متوسل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر بازار نامتعادل توزیع نهاده‌های دامی و همچنین اعمال تحریم‌ها و ناتوانی در وارد کردن این محصول به کشور موجب ایجاد مشکلات بسیار برای مرغداری‌ها شد به طوری که برخی از این واحد‌ها در ادامه فعالیت خود دچار شک شده بودند.

هر چند انتشار کلیپ‌هایی با موضوع از بین بردن جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی افکار عمومی را متوجه تنگنا‌های مرغداران در شرایط فعلی کرد، اما مسئولان استان کرمان بر رخداد این مهم در استان صحه نگذاشتند و این موضوع را رد کردند.

این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که مرغدارن برای جبران ضرر و زیان خود با وجود جوجه ریزی‌های اندک و شرایط بد توزیع نهاده‌های دامی قیمت مرغ را افزایش دهند و تنگنای اقتصادی را برای مردم افزایش دهند برای همین از اواسط مهرماه امسال قیمت مرغ از حدود ۳۴ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسید.

اتفاقی که در شرایط شیوع کرونا و کسادی بسیاری از کسب و کار‌ها به جرات می‌توان گفت فشار زیادی بر اقتصاد خانوار‌های کم درآمد وارد کرد.

اما بعد از توزیع نهاده‌ها و کنترل بازار کرمان با توزیع مرغ منجمد در ادوار مختلف توسط ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ روند کاهشی پیدا کرد و به ۲۰ هزار و ۴۰۰ رسید قیمتی که شاید برای بسیاری از افرادی که زیر خط فقر هستند زیاد باشد، اما این قیمت به گفته مسئولان امر پایین‌ترین قیمتی است که تنظیم بازار بر آن به توافق رسیده اند.

بازار مرغ کرمان در تعادل است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت در استان کرمان تاثیرپذیر بودن بازار مرغ این استان را از سایر استان‌ها از جمله یزد دلیل نوسانات قیمت مرغ در کرمان می‌داند.

سینا خسروی افزود: حدود ۷۰ روز قبل شاهد توقف در جوجه ریزی به دلیل عدم تخصیص نهاده‌ها بودیم که موجب شد مرغ افزایش قیمت افسار گسیخته‌ای را از ۳۴ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان تجربه کند.

او با بیان اینکه در همان زمان اعلام کردیم اگر مصرف مدیریت شود بحران کمبود مرغ در بازار سریع‌تر بر طرف می‌شود که در همین شرایط با تزریق مرغ منجمد به بازار بحران کمبود مرغ در کرمان کنترل شد.

او با بیان اینکه بعد از وارد کردن مرغ منجمد به بازار پیش بینی می‌شد قیمت این فرآورده خام کاهش پیدا کند که این اتفاق گام به گام رخ داد و قیمت مرغ در شیبی نزولی از ۲۶، به ۲۳ و بعد از آن به ۲۴ هزار تومان و اکنون به قیمت کف ۲۰ هزار و ۴۰۰ رسید.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت در استان کرمان، وضعیت فعلی بازار مرغ این استان را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: چهار پنج روز گذشته و چند روز آینده تولید مرغ در کرمان در بالاترین حد ممکن قرار دارد و بازار در تعادل کامل است.

او گفت: تخصیص نهاده‌ها نیز در حال حاضر سامان گرفته و اگر با همین روند ادامه داشته باشد بازار مرغ در استان کرمان بدون افزایش قیمت در تعادل خواهد ماند.

خسروی به مشکلات کلان کشوری در زمینه تامین نهاده‌ها و وجود تحریم‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون سامانه بازارگاه توزیع نهاده‌ها رویکرد جدیدی پیدا کرده و مرغداران از این روند ابراز رضایت دارند.

او با بیان اینکه ۲ نوسان قیمتی شدید و ضعیف در بازار مرغ وجود دارد افزود: نوسانات قیمت در دامنه بیش از پنج هزار تومان شدید است که به دلیل اتفاقات خاص مانند توزیع نشدن نهاده‌ها و نوسانات ضعیف به دلیل شرایط موجود در هر استان رخ می‌دهد که استان کرمان به دلیل وارد کردن مرغ از سایر استان‌ها به خصوص یزد درگیر نوسانات قیمتی سایر استان‌ها نیز هست.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت در استان کرمان افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز مرغ کرمان در خود استان تولید و تامین می‌شود و حدود ۳۰ درصد از استان‌های دیگر به خصوص یزد وارد می‌شود.

او با اشاره به تیم بازرسی قوی و پای کار در اداره کل صمت، اتاق اصناف و بسیج اصناف ادامه داد: بازرسی از اصناف به منظور پیشگیری از تخلفات و افزایش قیمت‌ها با حداکثر توان در حال انجام است.

خسروی بیان کرد: طبق بازرسی‌های به عمل آمده قیمت مرغ در بیش از ۹۹ درصد واحد‌های عرضه این فرآورده یکسان است و در سایر موارد توسط بازرسان تذکر داده می‌شود.

او تعداد بازرسان اصناف اداره کل صمت و اتاق اصناف را مجموعا در شهرستان کرمان ۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: اخیرا بیش از ۱۵۰ بازرس از طریق بسیج اصناف به این تعداد اضافه شده است.

فقدان زنجیره تولید مرغ در کرمان محسوس است

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان افزود: نبود زنجیره تولید و توزیع مرغ در شهرستان‌های استان کرمان به منظور نظارت بر بازار تولید و تا توزیع مرغ به شدت محسوس است.

محمد شهرآبادی با اشاره به نوسانات تحمیل شده به قیمت مرغ در بازار استان کرمان مانند سایر استان‌ها افزود: ضربه وارد شده به بازار مرغ رفسنجان به دلیل داشتن زنجیره تولید و تعاونی مرغداران بسیار کم‌تر از سایر مناطق بود.

او اظهار داشت: شهرستان رفسنجان بعد از آزاد کردن ذخیره مرغ در بازار برای مدتی دچار مشکل شد، اما وجود تعاونی‌های تولید به دلیل حذف واسطه‌ها می‌تواند در تنظیم بازار و پیگیری از نوسانات قیمتی موثر باشد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان با اشاره به تامین نشدن نهاده‌ها برای مرغداری‌ها طی ماه‌های اخیر تصریح کرد: تامین نهاده ‌های طیور توسط دولت در ماه‌های گذشته از ۳۰ درصد آغاز شد و اکنون به ۷۰ درصد رسیده است.

او تاکید کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در ماه‌های گذشته علاوه بر تامین نشدن نهاده ها، بی کیفیت بودن آن‌ها بود که منجر به تلفات در مرغداری‌ها و همچنین در برخی موارد وزن نگرفتن مرغ‌ها و در نتیجه متضرر شدن مرغداران شد.

شهرآبادی تاکید کرد: برخی از نهاده‌ها مانند ذرت و سویا تامین شده که در اختیار مرغداری‌ها قرار می‌گرفت کیفیت لازم را نداشتند که این امر موجب کمبود مرغ و افزایش قیمت مرغ در بازار شد.

او گفت: اکنون حدود ۲۰ روز است که کیفیت نهاده‌های طیور افزایش یافته، اما به طور ۱۰۰ درصد تامین نمی‌شود.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان افزود: در این شهرستان زنجیره تولید مرغ در دست تعاونی است و این امر موجب می‌شود کمتر با مشکل رو به رو شویم، اما در استان کرمان نظیر این زنجیره تولید و تعاونی وجود ندارد.

او تاکید کرد: با وجود نظارت دقیق توسط تعاونی، جوجه ریزی و کشتار در رفسنجان طبق روال انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند از این روند تخطی کند.

بازار مرغ کرمان گرفتار واسطه‌ها است

شهرآبادی گفت: بازار مرغ در استان کرمان بیشتر گرفتار واسطه‌ها و دلالان است و رفسنجان تنها شهرستان در این استان است که به دلیل حضور زنجیره تولید و تعاونی‌ها جایی برای ابراز وجود واسطه‌ها ندارد.

او قیمت مرغ را در رفسنجان ۲۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان اعلام و تاکید کرد: اخیرا قیمت مرغ از تهران و به صورت دستوری اعلام می‌شود که بر این اساس هر کیلو مرغ زنده ۱۴ و ۴۰۰ هزار تومان است که قیمت بعد از کشتار به ۲۰ هزار و ۴۰۰ می‌رسد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان ادامه داد: تعیین قیمت دستوری از تهران به دلیل نادیده گرفتن هزینه‌های کشتار تا بازار مصرف از نظر ما غیرکارشناسی است، اما در این راستا کسی پاسخگو نیست.

او تاکید کرد: از زمانی که مرغ زنده خریداری می‌شود تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد هزینه دارد، اما این موارد و هزینه‌ها دیده نشده است و در هر کیلو مرغ ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان به ضرر کشتار گاه است.

شهرآبادی گفت: بی برنامه بودن توزیع و بی کیفیت بودن نهاده‌ها دلیل عمده نوسان قیمت مرغ است.

او تاکید کرد: زنجیر تولید در رفسنجان از خرید لوازم مرغداری ها، تحویل جوجه یک روزه و توزیع نهاده‌ها به مرغدار تا توزیع در سطح شهر و نظارت بر فروشگاه‌های عرضه را بر عهده دارد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران رفسنجان تصریح کرد: این تعاونی پنج خودرو توزیع مرغ دارد و از افرادی که توزیع را بر عهده دارند به عنوان ناظر نیز استفاده می‌شود.

قیمت دستوری مرغ کارشناسی شده نیست

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران شهرستان زرند گفت: زنجیره تولید مرغ در این شهرستان کامل نیست، اما شرکت تعاونی در راستای ارائه مجوز جوجه ریزی، توزیع نهاده‌ها و تامین برخی تجهیزات مرغداران را یاری می‌کند.

محمدجواد متصدی زاده، کمبود نهاده‌ها و نداشتن کیفیت لازم را یکی از مشکلات مرغداران عنوان کرد و افزود: این مشکل در کشور عمومی است.

او با اشاره به تعیین قیمت دستوری مرغ از تهران بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جاری تصریح کرد: قیمت دستوری هر کیلو مرغ زنده ۱۴ و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده در حالی که زمانی این قیمت مصوب شده، ذرت با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شد در حالی که اکنون هر کیلو ذرت هزار و ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.

متصدی زاده با اشاره به افزایش قیمت سویا و همچنین کرایه‌های حمل بار در ۲ ماه اخیر گفت: کرایه حمل بار در ماه‌های اخیر افزایش حدود ۳۰ درصدی داشته، قیمت دارو نیز در این مدت سه برابر شده و قیمت جوجه یک روزه نیز از ۲ هزار تومان به چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

او افزود: افرادی که قیمت دستوری را اعلام کرده اند به هزینه‌های آب، برق و سوخت نیز با توجه به سردی هوا و افزایش هزینه مرغداری‌ها توجه نکرده اند.

او با اشاره به تامین حدود ۷۰ درصد از نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها توسط دولت گفت: اگر مقدار باقی مانده نهاده‌های مورد نیاز مرغداران نیز تامین و قیمت دستوری نیز بر اساس هزینه‌ها مصوب شود مشکلات مرغداران بر طرف می‌شود.

مرغداران کرمان دغدغه تولید ندارند

او با بیان اینکه مرغداران کرمان دغدغه تولید را ندارند بلکه دغدغه تهیه واکسن، نهاده‌ها و سایر موارد مورد نیاز آزارشان می‌دهد گفت: مشکلات اینچنینی موجب خارج شدن برخی از مرغداران از چرخه تولید یا متضرر شدن آن‌ها می‌شود.

متصدی زاده افزود: یکی دیگر از مشکلات مرغداران تحویل ندادن نهاده‌ها در زمان مورد نیاز است.

او با بیان اینکه مرغداران با موجود زنده سر و کار دارند و باید نیاز مرغداری‌ها در همان زمان درخواست تامین شود در حالی که درخواست نهاده‌ها در مدت زمان به نسبت طولانی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه حدود ۴۵ روز قبل با توجه به جوجه ریزی  سویا خریداری کردم، اما این نهاده به موقع به دست ما نرسید و مرغداران در این مواقع مجبور به تهیه نهاده از بازار آزاد با سه برابر قیمت می‌شوند در حالی که مرغ را با قیمت مصوب می‌فروشند که موجب متضرر شدن مرغداران می‌شود.

متصدی زاده مشکل تامین نشدن نهاده‌ها را سراسری دانست و گفت: مسئولان جهاد کشاورزی کرمان کمک‌های زیادی برای سرپا نگه داشتن مرغداری‌ها انجام داده اند.

او همچنین کرایه بار در مناطق مختلف را با توجه به مسافت متغیر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که قیمت مصوب برای همه استان‌ها و شهرستان‌ها یکی است.

متصدی زاده گفت: وظیفه ما تولید است و نباید دغدغه تولید واکسن و تامین نهاده‌ها را داشته باشیم لذا اگر نهاده به موقع به دست مرغداران برسد افراد برای جوجه ریزی تشویق می‌شوند.

او ادامه داد: در برخی موارد در سفارش نهاده‌ها کسر بار وجود دارد و مقدار نهاده درخواست شده به دست مرغدار نمی‌رسد و هزینه آن را پس می‌دهند.

متصدی زاده با تاکید بر این مساله که اگر نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها تامین شود نیاز به تهیه نهاده از بازار آزاد وجود ندارد و مرغدار ضرر نمی‌کند اظهار داشت: از مسئولان توقع داریم نهاده را با قیمت مصوب و به طور کامل برای مرغداری‌ها تامین کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مرغ نهاده های دامی استان کرمان زنجیره تولید توزیع نهاده ها سایر استان ها نشدن نهاده ها ۲۰ هزار و ۴۰۰ نوسانات قیمت مرغ در کرمان او تاکید مرغ در بازار تولید مرغ قیمت دستوری تنظیم بازار افزایش قیمت قیمت مرغ هزار تومان مرغداری ها نهاده ها قیمت مصوب بازار مرغ مورد نیاز جوجه ریزی توزیع مرغ هزینه ها نیاز مرغ واسطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۶۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۶۵ هزار تومان رسید

حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ هزار تومان و هر شانه ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.

به گفته او، با توجه به افت شدید قیمت تخم مرغ، هر شانه محصول با نرخ ۶۵ هزار تومان برای مصرف کننده در خیابان توسط وانتی ها عرضه می شود.

کاشانی ادامه داد: علی رغم آنکه خواستار خرید حمایتی ماهانه ۱۰ هزار تن تخم مرغ مازاد توسط پشتیبانی امور دام از مرغداران شدیم، اما به رغم زیان هنگفت تولیدکنندگان این امر محقق نشده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار با احتساب سرانه مصرف روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن از این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

او گفت: با توجه به افت شدید قیمت تخم مرغ، عدم حمایت از این صنعت موجب شده تا اکثر تولیدکنندگان تولید را از دست بدهند و به عبارتی اتفاق گوشت قرمز اینبار برای تخم مرغ رخ می دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۶۵ هزار تومان رسید
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • ۱۲۰۰ تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود
  • قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!
  • کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ ابراهیمی: مرغداران با ضرر می‌فروشند
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • کاهش قیمت ها در بازار مرغ | مرغداران با ضرر می‌ فروشند
  • منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار در خصوص نرخ بلیط هواپیماها هستیم