Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که ما در جنگ اقتصادی هستیم شنیدن خبر تعطیلی کارخانه‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این بار خبر از تعطیلی کارخانه سیمان شهرستان قیر و کارزین و بیکار شدن کارگران این کارخانه به گوش می‌رسد. قادر افشاری رئیس هیئت مدیره این کارخانه با بیان اینکه کل پرسنل تحت پوشش کارخانه ۶۰۰ نفر هستند و روزانه ۳۵۰۰ تن کرینکر و سیمان در این کارخانه تولید می‌شود گفت: کارخانه ما گازسوز است و ما هیچ سوخت جایگزینی نداریم و پروانه ما نیز گازسوز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ۱۲ روز است که گاز کارخانه قطع شده و ما با استانداری، معاونت اقتصادی استانداری، فرمانداری قیر و کارزین و اداره گاز مکاتبه و تماس گرفتیم، اما در جواب می‌گویند دستور کشوری است و باید گاز کارخانه‌های سیمان قطع شود.

افشاری گفت: کارخانه‌هایی که قدمت زیادی دارند دوگانه‌سوز هستند، ولی کارخانه ما سال ۹۵ افتتاح شده و بر اساس استاندارد‌های زیست محیطی مجوز سوخت دوم که مازوت است و آلودگی شدید دارد به ما ندادند و فقط سوخت گاز به ما دادند.

او با بیان اینکه همین الان ما به دلیل آلایندگی محیط زیست ۳۵۰ میلیون تومان جریمه شده‌ایم اگر سوخت مازوت استفاده کنیم آلایندگی ما دو برابر می‌شود و بیشتر از این رقم جریمه می‌شویم افزود: استفاده از سوخت مازوت اصلا اقتصادی نیست و هزینه تولید ما آنقدر بالا می‌رود که اگر ما تعطیل کنیم بهتر است از طرفی تعبیه سوخت دوم برای کارخانه حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد که هزینه بالایی است.

کارخانه سیمان قیر و کارزین به تعهد خود برای راه‌اندازی سوخت دوم عمل نکرده است

علی‌محمد کریمی فرماندار قیر و کارزین با بیان اینکه مصرف سوخت کارخانه‌های بزرگ مثل کارخانه‌های سیمان بالا است و به دلیل احتمال افت فشار گاز در زمستان با محدودیت مصرف رو به ‌رو می‌شوند گفت: قرار بوده که کارخانه‌های سیمان در کنار سوخت گاز، سوخت مازوت هم راه‌اندازی کنند تا در شرایط بحرانی که شرکت گاز محدودیت مصرف اعمال می‌کند با مشکلی رو به‌ رو نشوند و کارخانه سیمان قیر و کارزین هم تعهد داده که این کار را انجام دهد، اما چند سال است که به تعهد خود عمل نکرده و سوخت دوم را راه‌اندازی نکرده است.

او افزود: در نامه‌ای که این کارخانه به فرمانداری ارسال کرده است آمده "به درخواست اداره گاز شهرستان قیر و کارزین از تاریخ ۲۶ آذرماه فشار گاز کارخانه سیمان از حدود ۱۳ هزار مترمکعب به حدود ۸ هزار مترمکعب کاهش یافت و با این مصرف و کاهش توناژ کوره هیچ توجیه اقتصادی برای تولید نداشت لذا به منظور همکاری با شرکت گاز استان از تاریخ ۲۸ آذرماه کوره را استپ و مصرف گاز را به صفر رساندیم و تعمیرات را با توجه به این موقعیت جلو انداختیم اکنون جهت استارت مجدد مشعل و تولید متاسفانه اداره گاز قیر و کارزین، گاز این کارخانه را قطع نموده است و با توجه به اینکه مشعل این کارخانه تک‌سوز است و فقط با گاز کار می‌کند منجر به تعطیلی کارخانه و خسارت میلیاردی می‌شود و ۲۵۰ نفر در این زمینه بیکار می‌شوند".

فرماندار قیر و کارزین گفت: اداره بهره‌برداری شرکت گاز استان در نامه‌ای که در تاریخ ۳ دی‌ماه به این شرکت ارسال کرده خطاب به مدیر عامل این شرکت گفته است " بر اساس بند ۱۰ دفترچه فروش گاز طبیعی، تامین سوخت دوم و ایجاد مخازن لازم نگهداری بر عهده مشترک می‌باشد که به دلایل مختلف از جمله احتمال افت فشار گاز خط انتقال، قطع گاز خط تغدیه، کمبود منابع گازی و ... ممکن است به وجود آید. اولویت شرکت ملی گاز تامین گاز منازل مسکونی بوده خواهشا برای چندمین بار دستور فرمایید نسبت به تامین و راه‌اندازی خط سوخت دوم اقدام گردد. بدیهی است این شرکت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص قطع ناگهانی گاز کارخانه و محدودیت مصرف اعمال شده که منتج به خسارت و تباه احتمالی خواهد بود را نمی‌پذیرد و مسئولیت تبعات ناشی از آن به عهد ه مدیریت آن کارخانه خواهد بود".

او با بیان اینکه اعمال محدودیت مصرف گاز کارخانه سیمان مختص قیر و کارزین نیست و در کل کشور اعمال شده است افزود: سال گذشته هم این شرکت این مشکل را داشته، اما در جهت رفع آن کاری انجام نداده، ولی با این وجود فرمانداری با مکاتبه به استان در حال پیگیری رفع مشکل این کارخانه است.

اولویت شرکت گاز تامین گاز خانگی است

محمود قهرمانی مسئول روابط عمومی شرکت ملی گاز استان فارس گفت: در طول سال مقاطعی است که میزان مصرف گاز و تولید گاز با هم هم‌خوانی ندارند یعنی مصرف از تولید جلو می‌زند بنابراین در انتهای خطوط گازرسانی کشور در استان‌های شمالی، شمال‌غربی و شرقی ممکن است که با افت فشار گاز مواجه شویم.

او افزود: از آنجا که اولویت تامین گاز خانگی و مصارف عمومی مهم‌تر از صنایع است یعنی گاز منازل نباید قطع شود شرکت ملی گاز از سال‌ها پیش این پیش‌ینی را کرده و اشتراک صنایع عمده را به صورت ۸ ماهه تنظیم می‌کند یعنی زمانی که کارخانه سیمان با ما قرارداد اشتراک پذیری را بسته ما تعهد ۸ ماه تحویل گاز را امضا کردیم.

قهرمانی با بیان اینکه این کارخانه‌ها ۴ ماه آخر سال یعنی از ابتدای آذرماه تا آخر سال را باید سوخت جایگزین استفاده کنند و همه کشور دارند این موضوع را رعایت می‌کنند گفت: وزارت نفت برای تامین سوخت جایگزین این کارخانه‌ها تعهد دارد و هیچ مشکلی از بابت سوخت جایگزین ندارند.

مسئول روابط عمومی شرکت ملی گاز استان فارس بیان کرد: شرکت گاز در ۴ ماه پایانی سال هم به این کارخانه‌ها گاز می‌دهد، اما ممکن است در شرایط این چنینی که به دلیل کاهش محسوس دما مصرف گاز خانگی افزایش یافته است و یک شوک مصرفی به شبکه گاز کشور وارد شده برای اینکه گاز منازل مردم، نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز مهم قطع نشود محدودیت مصرف اعمال کند.

قهرمانی گفت: ما نمی‌گوییم قطع گاز، می‌گوییم محدودیت مصرف و بسته به میزان مصرف خانگی به جای ۱۰۰ درصد گازرسانی به این کارخانه‌ها ۵۰ تا ۷۰ درصد گازرسانی می‌شود.

اعمال محدودیت مصرف از چند ماه پیش به کارخانه‌های سیمان ابلاغ شده

او با بیان اینکه اعمال محدودیت مصرف از چند ماه پیش به کارخانه‌های سیمان ابلاغ شده و اعلام کردیم که برای استفاده از سوخت جایگزین آمادگی داشته باشند، افزود: به دلیل کاهش محسوس دما و بالا رفتن مصرف خانگی محدودیت مصرف اعمال شده و سوخت جایگزین نیز به کارخانه‌ها تحویل داده، اما کارخانه سیمان قیر و کارزین می‌گوید ما تجهیزات سوخت دوم نداریم، شرکت گاز که مقصر این موضوع نیست و از دو سال پیش که این شرکت برای راه‌اندازی سوخت دوم تعهد داده باید تجهیزات را راه‌اندازی می‌کرده است.

مسئول روابط عمومی شرکت ملی گاز استان فارس گفت: در حال حاضر محدودیت مصرف برای ۷۳ کارخانه سیمان در کل کشور که شامل ۱۰ کارخانه فارس هم می‌شود اعمال شده و موضوع نیز اولویت‌بندی است، زیرا اولویت تامین گاز خانگی بالاتر از بخش صنعتی است.

قهرمانی افزودد: ما هم قبول داریم که در سال جهش تولید، تولید نباید مختل شود، اما چه کسی آن را مختل می‌کند؟ آن کسی که بعد از دو سال با انواع و اقسام مکاتبات و آگاهی کامل از موضوع تجهیزات استفاده از سوخت جایگزین را راه‌اندازی نکرده است یا شرکت گاز که از سال‌ها پیش قرارداد‌ها را ۸ ماهه بسته و مجبور است برای تامین مصارف خانگی با اعلام قبلی محدودیت مصرف اعمال کند؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تعطیلی کارخانه قطع گاز بیکاری کارگران کارخانه سیمان قیر و کارزین محدودیت مصرف اعمال کارخانه های سیمان تعطیلی کارخانه کارخانه ها سوخت جایگزین شرکت ملی گاز گاز کارخانه راه اندازی گاز استان تامین گاز گاز خانگی اعمال شده سوخت دوم شرکت گاز فشار گاز مصرف گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۱۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد از مردم از کارت شخصی سوخت استفاده می‌کنند

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت:در حال حاضر مصرف سوخت در کشور بسیار بالا است،پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد کارت‌های سوخت آزاد در سراسر کشور به فراخور فروش و موقعیت جغرافیایی جایگاه‌داران سوخت افزایش یابد. البته مشکلاتی در مورد کارت سوخت آزاد در استان‌های مرزی وجود دارد که حتما باید مسئولین استانی و شرکت ملی فرآورده‌های نفتی تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند که در مردم امسال نگران سفر نوروزی خود نباشند.

او اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد مردم کارت سوخت شخصی دارند که ۷۰ درصد از کارت سوخت خود استفاده می کنند،افرادی که بیش از ۱۶۰ لیتر سوخت در ماه استفاده می کنند می توانند از کارت آزاد جایگاه استفاده کنند.

نواز گفت: به طور کلی روزانه کارت سوخت جایگاه ها ۷ هزار لیتر شارژ می شوند و همچنین استفاده این کارت ها ۲۵۰ بار است وقتی کار در معرض افزایش قرار گیرد مسوول جایگاه باید پاسخگو باشد.

نواز گفت: از نظر سوخت وضعیت مناسبی نداریم و هر روز با رکورد‌های مصرف سوخت روبرو هستیم. با روش توزیع یارانه‌ای که در حال حاضر داریم نمی‌توانیم از این مقطع عبور کنیم. اگر وضعیت با یارانه لیتری ادامه پیدا کند باعث نارضایتی خواهد شد. در حال حاضر هم به سوخت ۱۵۰۰ تومانی و هم ۳ هزار تومانی یارانه داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد
  • محدودیت‌ها به تدریج اعمال می‌شود/ برخی دستگاه‌ها فناوری مطلوبی ندارند
  • ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد
  • اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان
  • نوری قزلجه: تعطیلی روز شنبه برای کل کشور یکسان است اما پنج شنبه فقط برای برخی شرکت ها اعمال می شود
  • اعمال محدودیت تردد در آزادراه کرج-قزوین
  • ۷۰ درصد از مردم از کارت شخصی سوخت استفاده می‌کنند