Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@23:35:51 GMT

با این ۷ ماده غذایی به جنگ جوش‌ها بروید

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۳۰۱۱

با این ۷ ماده غذایی به جنگ جوش‌ها بروید

اگر مدام پیتزا و شکلات را نفرین می‌کنید که مسئول پیدایش آکنه‌های شما هستند باید بگوییم که در اشتباهید. امروزه محققان هم عقیده‌اند که عوامل وراثتی یا هورمونی باعث بروز این بیماری می‌شود.

در زمان بلوغ، هجوم هورمون‌های آندروژن، باعث تحریک ترشح سبوم و کراتین می‌شود که این دو ماده وظیفه‌ی حفظ رطوبت پوست و رویش مو‌ها را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که یکی از این دو ماده بیش از اندازه تولید شود و فولیکول‌های مو‌ها را مسدود کند، سر و کله‌ی آکنه‌ها پیدا می‌شود.


بنابراین به احتمال زیاد خوردن یا نخوردن پیتزا با پنیر تغییری در اصل قضیه نمی‌کند. برعکس اگر خوردن آن باعث افزایش مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی دیگر می‌شود که به حفظ تعادل هورمون و مبارزه با التهاب کمک می‌کند خوردن آن توصیه هم می‌شود.

آنچه ما می‌خوریم رابطه مستقیم با سلامت ما دارد؛ پس طبیعتا نقش پررنگی در سلامت پوست هم دارد. تحقیقات اخیر نشان داده آنچه ما به عنوان غذا وارد بدنمان می‌کنیم، با سلامت پوست و عوارضی مانند جوش صورت، آکنه و پوست چرب یا حتی پوست خشک رابطه‌ی زیادی دارد. اما این به این معنی نیست که فقط رژیم غذایی درمان جوش صورت و آکنه است. دلیل جوش صورت می‌تواند عواملی مانند آلودگی، استرس و هورمون‌ها باشد. با این وجود تغییر رژیم غذایی می‌تواند به از بین بردن جوش صورت و آکنه کمک کند. البته راهکار‌های طبیعی برای مقابله و جلوگیری از آکنه وجود دارد. قرار دادن برخی خوراکی‌ها در رژیم غذایی یکی از این روش‌های مقابله با آکنه است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.   چرا جوش می‌زنیم؟
به طور کلی جوش صورت و آکنه نتیجه تولید بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) و تکثیر زیاد سلولی، در کنار رشد باکتری‌ها و البته تاثیر فعالیت هورمون‌ها است. هرچند در خیلی از مواقع دلیل رفتار اینگونه پوست نامشخص است و شفاف نیست. به همین دلیل برای درمان جوش صورت بیشتر بر روی درمان‌های موضعی تکیه می‌کنند. درمان‌هایی مثل لوسیون‌های آنتی‌باکتریال، پاکسازی پوست، کرم رتینوئید در کنار قرص‌های آنتی‌بیوتیک خوراکی (در صورت جوش و آکنه شدید) تجویز می‌شود. در ۲۰ سال گذشته بر اساس باور خیلی از پزشکان تاثیر رژیم غذایی بر آکنه و جوش صورت رد شده بود و نسبت به رعایت رژیم غذایی خود را بی اعتنا نشان داده بودند و فقط دارو‌های شیمیای تجویز می‌کردند.

در حالی که امروزه جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که باور‌های قدیم اشتباه بوده است و فقط دارو و درمان موضعی برای جوش مفید نیست و تغذیه نقش بسیار موثری در جوش صورت و آکنه دارد. پزشکان دیگر مقاله‌های پزشکی بسیار زیادی در مورد موثر بودن تغذیه در سلامت پوست در همه کشور‌ها منتشر کرده‌اند که این تاثیرات را بررسی کرده و نمونه‌های موفق درمان جوش صورت پس از رعایت رژیم غذایی مناسب را به همه اعلام کرده اند.   ۱- خیار و هندوانه
هر غذایی که سرشار از آب باشد، آبرسانی پوست شما را تقویت می‌کند و برای پوست شما نیز بسیار خوب است. بیمارانی که به دنبال درمان آکنه می‌روند، اغلب پوست‌شان خشک می‌شود که برای رفع خشکی سراغ کرم‌های مرطوب کننده سنگین می‌روند که باعث بروز آکنه بیشتر و خشک شدن پوست آن‌ها می‌شود. بهتر است که پوست شما دچار نوسان در آب نباشد، با مصرف آب معمولی و پر کردن رژیم غذایی با خوراکی‌های سرشار از آب می‌توانید هماهنگی ترکیب پوست خود را حفظ کنید.   ۲- بادام هندی
گرفتن کمی آجیل برای پوست‌تان هزینه چندانی ندارد. یک وعده چند گرمی از بادام هندی منبع خوبی برای تامین روی است. پژوهشگران در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در تحقیقات بین المللی زیست پزشکی، دریافتند که کاهش مواد معدنی خون با بروز آکنه شدید ارتباط دارد که احتمالا به دلیل اینکه روی دارای خواص ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی است، باشد. منابع دیگر روی شامل صدف، خرچنگ و گوشت گاو است.   ۳- گردو
گردو سرشار از سلنیوم است و به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه‌ای روی پیدایش آکنه‌ها دارد. به خاطر اینکه سلنیوم از سلول‌ها در مقابل ضایعات التهابی مراقبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. این آنتی اکسیدان در همراهی با ویتامین‌های E و A تأثیر بیشتری بر جای می‌گذارد بنابراین توصیه می‌شود گردو را همراه بادام و اندکی فلفل قرمز میل کنید.

توجه داشته باشید که گوشت، ماهی، پیاز، سیر و دانه‌های کامل از منابع دیگر سلنیوم به حساب می‌آیند.   ۴- لوبیا، گوشت مرغ، ماهی (مواد غذایی سرشار از روی)
هنوز به درستی مشخص نشده است که چرا میزان کافی روی، سبز شدن آکنه‌ها را متوقف می‌سازد. شاید به این دلیل باشد که این مواد معدنی ترشح هورمون‌هایی که باعث تحریک آکنه می‌شود را کم می‌کند. روی همچنین باعث می‌شود که بدن راحت‌تر ویتامین A و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست را جذب کند.   ۵- هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی، فلفل قرمز (مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن)

محققان دریافته‌اند که در جزایر کیتاوان در گینه‌ی نو تقریباً هیچ‌کس از آکنه رنج نمی‌برد. آن‌ها پس از بررسی مواد غذایی مردمان این ناحیه دریافتند که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از میوه و سبزیجات است

بدن انسان بتاکاروتن را که در بیشتر میوه و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد به ویتامین A تبدیل می‌کند و این ویتامین تأثیر سلنیوم را بر پوست چند برابر می‌سازد؛ بنابراین از مصرف میوه و سبزیجات قرمز یا زرد رنگ غافل نشوید.   ۶- پرتقال، گوجه فرنگی، طالبی (مواد غذایی سرشار از ویتامین C)
این میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C، آکنه‌های شما را درمان نخواهد کرد، اما ویتامین C غشا سلول‌ها را تقویت می‌کند و از این رو باعث پیشگیری از ایجاد جای زخم‌هایی می‌شود که نتیجه‌ی این ضایعات است؛ بنابراین میزان ویتامین C بدنتان را بالا ببرید تا پوستی زیبا داشته باشید.   ۷- بادام، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز (مواد غذایی سرشار از ویتامین E)
ویتامین E، درمان ضایعات و جای زخم ناشی از آکنه را تسهیل می‌بخشد. این آنتی اکسیدان موثر در روغن‌های گیاهی تصفیه شده، میوه‌های صدفی (گردو، بادام) و دانه‌های کامل به وفور یافت می‌شود. این غذا‌ها ممنوع   به خاطر دلایل ناشناخته به نظر می‌رسد نمک ید دار باعث تحریک پیدایش آکنه می‌شود. مراقب میزان سدیمی که مصرف می‌کنید باشید به ویژه زمانی که غذا‌های آماده میل می‌کنید و نمک ید دار به غذاهایتان اضافه می‌کنید. همچنین مصرف میگو را محدودتر کنید.

اگر واقعاً از آکنه به تنگ آمده‌اید به طور جدی مصرف مواد غذایی «سفید» به ویژه آرد تصفیه شده و نانی که از این آرد‌ها تهیه می‌شود، سیب زمینی سرخ کرده و تمام مواد غذایی خیلی شیرین را کاهش دهید. این مواد غذایی میزان قند خون و انسولین را بالا می‌برند و محققان بر این باورند که انسولین بالا باعث تحریک آکنه می‌شود. از این گذشته داشتن رژیم غذایی سرشار از محصولات تصفیه شده و فقیر از میوه و سبزیجات تازه باعث می‌شود منیزیم و مواد معدنی مورد نیاز بدن که برای حفظ تعادل هورمون ضروری است تأمین نشود و به این ترتیب آکنه‌ها ظاهر بشوند.       منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: موادغذایی جوش پارسی خبر مواد غذایی سرشار جوش صورت و آکنه میوه و سبزیجات سلامت پوست باعث تحریک رژیم غذایی هورمون ها ویتامین C آکنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۳۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

رژیم غذایی سرشار از چربی، مواد قندی، نمک و کلسترول بالا در کنار بی تحرکی، استرس کنترل نشده و عصبانیت، خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

در ادامه به نقل از «وب ام دی»، به چند ماده غذایی مفید برای نارسایی قلبی خواهیم پرداخت:

بهترین‌ها:
میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ
محصولات تازه ستون فقرات یک رژیم غذایی سالم برای قلب است. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و کم کالری و نمک هستند. هرچه بشقاب شما رنگارنگ‌تر باشد، بهتر است. توت‌ها سرشار از فیبر و مواد مغذی گیاهی هستند. سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی و اسفناج منابع خوبی از ویتامین C، E و فولات هستند. با میوه‌ها و سبزیجات نارنجی مانند هویج، سیب زمینی شیرین و طالبی، بتاکاروتن و فیبر دریافت خواهید کرد.

غلات کامل
غلات پر از فیبر هستند که سطح کلسترول انسداد شریان را کاهش می‌دهد. فیبر همچنین به آرامی هضم می‌شود، بنابراین شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می‌دارد و می‌تواند به کاهش اشتهای شما کمک کند. غلات کامل منبع خوبی از ویتامین‌های B هستند که به قلب شما کمک می‌کند تا اکسیژن را به بدن برساند. بلغور جو دوسر، گندم کامل، ذرت بو داده و برنج قهوه‌ای همگی غلات کامل هستند.

لوبیا
لوبیاها واقعا برای قلب شما خوب هستند. فرقی نمی‌کند کدام نوع لوبیا را ترجیح دهید، آن‌ها افزودنی دلچسب و سیرکننده به وعده‌های غذایی هستند. این حبوبات رنگارنگ پروتئین روزانه خود را بدون کالری و چربی گوشت به شما می‌دهند. به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب، آن‌ها می‌توانند به بهبود سطح کلسترول شما کمک کنند. اگر برای راحتی کنسرو لوبیا می‌خرید، بدون نمک را انتخاب کنید یا ابتدا آن‌ها را بشویید تا سدیم اضافی را کاهش دهید.

ماهی غنی از امگا ۳
به گفته متخصصان، ماهی غنی از امگا۳ یک جایگزین خوب دیگر برای گوشت است. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های اشباع نشده‌ای هستند که التهاب مخرب شریان را کاهش می‌دهند. دو وعده ماهی در هفته نیز ممکن است کمی فشار خون را کاهش دهد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و ایست قلبی را کاهش دهد. ماهی‌هایی را انتخاب کنید که سرشار از امگا ۳ هستند، اما جیوه کمی دارند.

روغن‌های سالم
به جای چربی‌های جامد مانند کره و ... از روغن‌های گیاهی استفاده کنید. روغن‌های کلزا، زیتون، ذرت و سویا دارای اسیدهای چرب تک غیراشباع سالم هستند. از این روغن‌ها برای تفت دادن، پختن و ... استفاده کنید.

آجیل
آن ها یک میان وعده سیر کننده و منبع خوبی از چربی سالم، پروتئین و مواد مغذی هستند. آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به کاهش LDL یا کلسترول بد کمک کنید. آجیل همچنین التهاب را در بدن شما کاهش می‌دهد. اگر آن‌ها را چند بار در هفته بخورید، ممکن است خطر حمله قلبی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی را کاهش دهند. با این حال آجیل‌ها کالری بالایی دارند و نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد.

ادویه‌ها
نمک اضافی فشار خون را بالا می‌برد که باعث می‌شود قلب شما سخت‌تر کار کند. نمک را در آشپزی خود با گیاهان و ادویه‌هایی مانند کاری، سیر، زنجبیل، لیمو، فلفل، جعفری، پونه کوهی و آویشن جایگزین کنید. در صورت امکان از گیاهان تازه استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید ادویه‌های از قبل مخلوط شده را در سوپرمارکت بخرید، اما مقدار سدیم آن را بررسی کنید. بسیاری از ادویه‌ها حاوی نمک اضافه شده هستند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887182

دیگر خبرها

  • هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی
  • چرا دانشمندان چوب شفاف می‌سازند؟ / قوی‌تر از پلاستیک و محکم‌تر از شیشه
  • برای باهوش‌تر شدن، این مواد غذایی را بخورید
  • چربی‌سوزی مؤثر با این ۵ ماده غذایی
  • چاپ سه‌بُعدی هر آنچه را که تصور کنید، ممکن می کند!
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف
  • کمبود این ویتامین‌ها علت سرگیجه شماست
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟
  • بعد از خوردن غذای تند چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟