Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاظم خاوازی گفت: در حال حاضر با کمبود بیش از سه میلیون تن نهاده دام و طیور در کشور مواجه هستیم که این مسئله به عللی از جمله اعمال تحریم‌ها بر کشور و شیوع بیماری کرونا بوجود آمده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی اظهار کرد: در حال حاضر، کشور با کمبود سه میلیون تن نهاده دام و طیور مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاوازی فشار تحریم های اقتصادی بر کشور، نبود اختیارات لازم برای وزارت جهاد کشاورزی همچنین شیوع بیماری کرونا را از علل اصلی مشکلات پیش روی تامین نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی در کشور اعلام کرد.

وی گفت: با این وجود، بخشی از نهاده تامین شده به واحدهای مرغ های لاین سپس به واحدهای تولید مرغ های تخم گذار و گوشتی اختصاص یافت.

در عین حال، وی یادآور شد: هر چند کشور با تولید مرغ گوشتی مازاد بر نیاز بازار نیز مواجه است، با این وجود، جولان و سودجویی دلالان عاملی مهم در افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به اقدام ذخیره سازی گوشت قرمز دام سنگین به منظور تنظیم بازار در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ذخیره سازی گوشت دام سبک نیز مطالبه شد که انجام آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: به علت افزایش قیمت نهاده ها و حتی کمبود آن همچنین افزایش هزینه های تولید با مسئله حذف دام های مولد در گله های دامی کشور مواجه شده ایم که این مسئله دغدغه ای مهم برای وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در همین راستا، این وزارت خانه با حضور صاحبنظران و کارشناسان برای برون رفت از این وضعیت و حل آن، جلساتی را برگزار کرده است تا راهکارها انتخاب و تصمیمات برای خروج از این وضعیت گرفته شوند.

خاوازی همچنین به افزایش قیمت پنج تا شش برابری کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت به علت فشار تحریم ها و جایگزینی ارز نیمایی برای خرید این دو نهاده اتفاق افتاد.

وی گفت: برای پاسخگویی به نیاز زراعت کشور برای کشت پاییزه جاری، شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی کشور را مجبور کردیم که امسال این دو کود را با ضرر به کشاورزان تحویل دهند که مُسکنی برای کشت و کار امسال باشد.

وی همچنین یادآور شد: در سال جاری دولت بابت تامین و تحویل کود اوره با قیمت 60 هزار تومان در هر کیسه 50 کیلویی به کشاورزان 8 تا 9 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره مطالبه استان خراسان شمالی در زمینه اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد زنجیره های تولید در بخش کشاورزی خود نیز پاسخ داد: خراسان شمالی برای تشکیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی خود ابتدا باید اولویت ها و مزیت‌های این بخش را در استان خود مشخص کند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، 15 درصد از تسهیلات بانک کشاورزی به تشکیل حلقه های زنجیره تولید در بخش کشاورزی اختصاص داده می شود، پیشنهاد کرد: خراسان شمالی بر مزیت هایی از جمله فرآوری پشم و نوغان داری متمرکز شود.

وی درباره مطالبه خراسان شمالی در زمینه افزایش سهمیه برخورداری از ماشین آلات کشاورزی با نرخ دولتی نیز اعلام کرد: هر چند که در بسیاری از مناطق روستایی کشور با انباشت تراکتورها مواجه هستیم، با این وجود، از واحد تراکتورسازی کشور درخواست کردیم که تا 25 درصد به ظرفیت تولیدات خود اضافه کند تا به مطالبات کشاورزان در این زمینه پاسخ داده شود.

خاوازی افزود: در عین حال، در حال پیگیری هستیم تا تراکتورهای دست دوم ارزان قیمت به کشور وارد شوند.

وی درباره مطالبه خراسان شمالی در زمینه سند دار کردن تمامی اراضی کشاورزی فاقد سند در استان و سرعت بخشی به انجام آن نیز اعلام کرد: به طور کلی در سال جاری دولت دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار را برای انجام کاداستر اراضی ملی و کشاورزی در کشور اختصاص خواهد داد که این مهم هر چه سریعتر به پایان برسد.

در عین حال، وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تبصره ای در دست تدوین است تا به مجلس ارائه شود که با اخذ مصوبه آن، بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی در کشور سند دار شوند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته باید طرحی نیز تدوین و در مجلس تصویب شود تا سند اراضی کشاورزی به‌عنوان ضمانت بانکی برای دریافت تسهیلات از سوی بانک ها پذیرفته شوند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وزیر جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزایش قیمت بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۸۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص یارانه گسترده فرهنگی برای نمایشگاه کتاب/ اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت انجام می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به هماهنگی خوبی که با سازمان برنامه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم مقرر شد، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب امسال با ابعاد بسیار گسترده تری نسبت به سال‌های گذشته انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ سال‌های سال است که برای دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه، یارانه خرید کتاب تخصیص می‌یابد، اما امسال با برنامه ریزی انجام شده این طرح را توسعه خواهیم داد و مناطق محروم در این طرح دیده می‌شود و با استفاده از سامانه‌های فروش برخط که در اختیارمان قرار گرفته تحول مهم برای برقراری عدالت فرهنگی صورت گرفته است.

اسماعیلی اضافه کرد: در خرید برخط این امکان فراهم شده که همزمان با تهران همه نقاط کشور شهر‌ها و روستا‌ها در عرض ۱۰ دقیقه می‌توانند وارد سامانه شوند و کتاب مورد نظر خود را خرید کنند و کتاب‌ها به صورت رایگان درب منزل آنها تحویل شود. 

وی افزود: هر شهروند ایرانی در دورترین نقطه در سرخس، چابهار، خرمشهر و جزیره قشم کتابی را خریداری کند کتاب به صورت رایگان درب منزل آنها تحویل داده می‌شود.

تخصیص ارز مبادله‌ای برای حجاج انجام می‌شود 

وزیر فرهنگ همچنین گفت: تخصیص ارز حجاج اتفاق افتاده است و حاجیان که قریب به ۹۰ هزار نفر هستند و از اواخر اردیبهشت ماه اعزام شروع خواهد شد و با ارز مبادله ای این اعزام ها صورت خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • بازگشت بسیاری از واحد‌های کوچک و متوسط دام و طیور به چرخه تولید کشور
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی
  • جوجه یک روزه چرا گران شد؟
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • کمبود برخی اقلام شیر خشک در داروخانه‌های خوزستان
  • اختصاص یارانه گسترده فرهنگی برای نمایشگاه کتاب/ اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • ۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است
  • تخصیص ۵۰ کیلوگرم‌کود اوره‌مازاد بر سهمیه به پیمانکاران تکثیری بذر گندم و جو