Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@20:32:20 GMT

سامان آمار سلامت شهروندان را می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۹۵۰۱

سامان آمار سلامت شهروندان را می‌گیرد

همشهری آنلاین_بهاره خسروی :  پیشرفت و آبادانی هر کشوری در گرو برخورداری از جامعه‌ای سالم و پویا است. تقریباً از نیمه‌های مهرماه گذشته بود که برنامه «سلامت روانی و مراقبت اجتماعی ایرانیان (سامان)» با هدف ارتقای سلامت جامعه و تأمین نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهروندان در تکه دهم پایتخت آغاز شد.

این طرح از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز بهداشت جنوب در قالب غربالگری و ارائه بسته کامل سلامت جسمی و روانی در پایگاه‌های جامع خدمات سلامت اجرا می‌شود؛ طرحی که امید می‌رود با همیاری مسئولان و پای کارآمدن نهادهای مردمی، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه به روش ریش‌سفیدی و مداخلات محله‌ای کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس و برای اطلاع‌رسانی جزئیات اجرای این طرح میان شهروندان، با دکتر «زهرا مرتضوی» مسئول اجرای طرح «سلامت روانی و مراقبت اجتماعی ایرانیان (سامان)»، گفت‌وگو کردیم.  

 درباره طرح سلامت روانی و مراقبت اجتماعی ایرانیان توضیح دهید؟  

زهرا مرتضوی /مسئول اجرای طرح سلامت روانی


یک سال است در منطقه ۱۷، به‌عنوان منطقه پایلوت در تهران، برای نخستین بار طرح سلامت روانی و مراقبت اجتماعی اجرا می‌شود. در این منطقه به دستاوردهای خوب و نتایج دلگرم‌کننده‌ای رسیده‌ایم و همین موضوع باعث شد تا برای ادامه و استمرار آن در سایر مناطق شهر هم برنامه‌ریزی کنیم. بر این اساس، منطقه ۱۰ به‌عنوان دومین منطقه برای اجرای طرح سامان انتخاب شد. ارتقای سلامت روانی و مراقبت اجتماعی، مهم‌ترین هدف طرح سامان و ارائه خدمات به شهروندان است. در واقع، در این طرح، در یک بسته کامل، تمام ابعاد سلامت جسمی افراد در چهارچوبی مراقبتی بررسی می‌شود.  
 درباره چگونگی اجرای طرح و بررسی ابعاد سلامت جسمی و روانی بیشتر توضیح می‌دهید؟  
در هر منطقه شهری یکسری مراکز جامع خدمات سلامت داریم. در این مراکز، همه خدمات سلامت‌محور مانند واکسیناسیون، غربالگری بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون، دندانپزشکی، سلامت روانی، اعتیاد، سلامت اجتماعی، تغذیه و بهداشت محیط به شهروندان ارائه می‌شود.

برای مثال، شهروندی که برای واکسیناسیون فرزند، تست فشارخون و مواردی از این دست به پایگاه جامع خدمات سلامت مراجعه می‌کند، در زمان حضورش در پایگاه، غربالگری می‌شود. تمام مشخصاتش به‌صورت پرونده الکترونیک ثبت و ارزیابی می‌شود. گاهی پیش آمده که شهروندی به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و حتی ناراحتی قلبی مبتلا بوده که از آن بی‌خبر بوده و از طریق همین غربالگری متوجه نیاز به درمان شده است. این افراد، بعد از تشخیص بیماری، برای درمان به مراکز درمانی و به تیم تخصصی سلامت روان مرکز جامع معرفی می‌شوند.  
 در مرکز جامع چه خدماتی به افراد شناسایی‌شده ارائه می‌شود؟  
بعد از شناسایی نوع بیماری، چه جسمی یا روحی، مانند اختلالات افسردگی، اضطراب یا وسواس، نوبت به تیم تخصصی مرکز جامع می‌رسد. در مرکز جامع، تیم سلامت روان داریم. در این تیم یک پزشک عمومی، یک روان‌شناس بالینی و کارشناس ارشد برای ارائه خدمات اولیه حضور دارد.

برای مثال، فردی نیاز به تجویز دارو دارد یا نیازمند آموزش و برنامه‌های روان‌شناسی است. برای این دست افراد، دوره‌های آموزشی رایگان توانمندسازی فردی، خودآگاهی، کنترل خشم، مدیریت استرس و مدیریت هیجانات منفی، فرزندپروری و مواردی از این دست به‌صورت کارگاهی برگزار می‌کنیم. البته به‌جز دوره آموزشی، اغلب خدمات مرکز جامع سلامت برای کسانی که مشمول طرح سامان می‌شوند، رایگان است.  
 به برگزاری دوره‌های فرزندپروری اشاره کردید. در این دوره‌ها چه خدماتی به شهروندان ارائه می‌شود؟  


تربیت فرزند، به‌ویژه در عصر انفجار اطلاعات از سوی رسانه‌ها، کار حساس و یکی از دغدغه‌های مهم بیشتر شهروندان است؛ اینکه با وجود آسیب‌های اجتماعی فراوان، چطور فرزند سالم و صالحی برای جامعه تربیت کنند؟ به همین دلیل، برای افرادی که در تعامل با فرزندان خود دچار مشکل هستند و در مقابل رفتارهای ناسازگارانه نمی‌دانند چه واکنشی نشان دهند، دوره‌های آموزش فرزندپروری داریم.

این دوره‌ها برای دو مقطع سنی ۲ تا ۱۲ سال کودکان و ۱۲ تا ۱۸ سال نوجوانان است. در این دوره‌ها خانواده‌ها با مهارت فرزندپروری، شیوه رفتار مناسب با کودکان و نوجوانان در مواقع بحرانی و بروز رفتارهای ناسازگارانه آشنا می‌شوند.  
 غربالگری سلامت اجتماعی یکی از برنامه‌های طرح سامان است. در این‌باره توضیح می‌دهید؟  
یکی از مباحث مهم طرح سامان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تسهیل آن است. در این طرح، افرادی که در خانواده فرد معلول یا آسیب‌پذیر، از تحصیل بازمانده، همسرآزار یا کودک‌آزار دارند، ارزیابی می‌شوند. همچنین زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و بی‌سرپرست که مشکلات خانوادگی دارند هم شناسایی می‌شوند. برای توانمندسازی این دست افراد و افزایش آگاهی و اطلاعات آنها در مورد نحوه رفتار با همسر و فرزند و حفظ تحکیم بنیان خانواده، دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.  
بخش دیگر خدمات سلامت اجتماعی برای بیماران و آسیب‌دیدگان اجتماعی است. در این بخش، بیمار بعد از معاینه از سوی پزشک، در صورت نیاز، به روان‌پزشک و کادر تخصصی درمان معرفی می‌شود. در واقع، به جای اینکه بیمار با پرداخت هزینه‌های گزاف به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارجاع داده شود، در همین مرکز جامع که یک کادر تخصصی روان‌شناسی دارد، در کنار یک مددکار اجتماعی درمان می‌شود. این مددکار در کنار این تیم مانند یک پزشک خانواده از نزدیک با بیمار و خانواده‌اش، برای رفع مشکلات و درمان فرد بیمار، در ارتباط است.  
 در طرح سامان تعامل با ارگان‌ها چه روندی دارد؟  
یکی از مهم‌ترین نیازهای انسجام طرح و کسب دستاوردهای موفق، وجود ضامن اجرایی قوی و حمایت ارگان‌ها و نهادها است. برای مثال، وقتی برای زن سرپرست خانوار نیاز به کارآفرینی یا منبع درآمد داریم، باید بتوانیم او را به کمیته امداد امام خمینی(ره) یا بهزیستی ارجاع دهیم. به همین دلیل دفتر دبیرخانه طرح جامع سلامت در فرمانداری تهران قرار گرفته است. برای همکاری با نهادها از استانداری تهران دستور می‌گیریم و در صورت ارجاع فردی که نیاز به حمایت دارد، ارگان‌های مسئول با نامه فرمانداری ملزم به همکاری می‌شوند. البته در آینده نزدیک در نظر داریم برای پای کارآمدن نهادهای مردمی، خیران، معتمدان محلی و بسیج در منطقه ۱۰ خانه مشارکتی را راه‌اندازی کنیم و برای این خانه به انتخاب اعضا رئیسی را انتخاب کنیم تا حلقه همکاری‌ها محکم‌تر باشد. بسیاری از مشکلات با مشارکت مردمی رفع می‌شود.  

نشانی مراکز جامع سلامت  


چون در منطقه ۱۰ هنوز جای مشخصی برای اسکان کارکنان پیدا نکرده‌ایم، در حال حاضر، مکان مرکز جامع سلامت در خیابان قزوین، دوراهی قپان، مرز مناطق ۱۰ و ۱۷، کنار کانون میثم قرار دارد. اما امیدواریم با مساعدت مدیریت شهری و خیران، مکانی در دل منطقه برای اسکان نیروهای مرکز خدمات جامع سلامت منطقه ۱۰ در نظر گرفته شود.  
نشانی تعدادی از پایگاه‌های سلامت نواحی سه‌گانه منطقه ۱۰ 
 

کد خبر 575503 برچسب‌ها بهداشت روانی بهداشت عمومی حقوق شهروندی همشهری محله بیماری روانی روانشناسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بهداشت روانی بهداشت عمومی حقوق شهروندی همشهری محله بیماری روانی روانشناسی سلامت روانی و مراقبت اجتماعی خدمات سلامت جامع سلامت سلامت روان اجرای طرح طرح سامان مرکز جامع منطقه ۱۰ دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت طی ایام نوروز در فارس

ایسنا/فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فعال بودن ۲۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت در تعطیلات نوروز، از مراجعه ۲۶ هزار و ۹۲۹ نفر به این مراکز، از ۲۹ اسفند سال گذشته تا ۵ فروردین سال جدید خبر داد.

عباس رضاییان‌زاده امروز، ۷ فروردین در حاشیه بازدید از خدمات جامع سلامت شیراز با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم استان و مسافران نوروزی در ۲۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت فارس در نوروز ۱۴۰۳، گفت: این خدمات در زمینه‌های پزشکی، دندانپزشکی، مراقبت‌های مادران باردار و پس از زایمان، واکسیناسیون کودکان و مراقبت بیماری‌ها به مردم و مسافران نوروزی ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر تداوم ارائه خدمات در مراکز خدمات جامع سلامت گفت: حضور فعال پزشکان و دیگر کارکنان حوزه بهداشت، موجب حفظ امنیت روانی جامعه در حوزه سلامت، در ایام تعطیلات می‌شود و در همین راستا، این خدمات با هدف رضایتمندی مردم، تا پانزدهم فروردین تداوم دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد با مشارکت هم استانی‌ها و مسافران در زمینه رعایت نکات بهداشتی، شاهد حفظ سلامت عمومی جامعه در این ایام باشیم.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • کمیته امنیت روانی اردبیل در دادستانی تشکیل می‌شود
  • کمیته امنیت روانی استان در دادستانی تشکیل می‌شود
  • دادسرای اردبیل کمیته امنیت روانی استان تشکیل می‌دهد
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.
  • نظرات کارشناسان «قبل از اجرای پروژه‌ها» مدنظر قرار گیرد/ شهرداری در مواجهه با منتقدان از خود سعه‌صدر نشان دهد
  • خدمت رسانی به بیش از ۴ هزار بیمار در مراکز خدمات جامع سلامت داراب
  • مراجعه ۲۶ هزار و ۹۲۹ نفر به مراکز خدمات جامع سلامت در تعطیلات نوروز
  • فعالیت ۲۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت طی ایام نوروز در فارس
  • ۱۷ هزار بازرسی در طرح سلامت نوروزی استان یزد