Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:39:45 GMT

آنچه نایاب شده روغن نیست، تدبیر است

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۹۸۵۱

آنچه نایاب شده روغن نیست، تدبیر است

افزایش ناگهانی قیمت روغن و کمیابی آن، چند وقتی است که شهروندان را دچار غافلگیری کرده و رئیس صمت خوزستان پاسخگو نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، از زمانی که کشور درگیر ویروس کرونا شده است روزانه شاهد افزایش روز شمار قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بوده‌ایم کالاهایی که با کاهش صادرات، واردات و کمبود تقاضا و عرضه با نوسانات قیمت بالایی مواجه شده اند، اقلامی چون گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در صف گرانی قرار گرفتند و حالا نوبت به روغن رسیده تا در لیست اقلام کمیاب جا خوش کند.

تا چند وقت پیش مردم درگیر کمبود شکر و مرغ، به دنبال آن صف‌های طولانی و در نهایت گرانی این کالا ها بودند و اما حالا افزایش ناگهانی قیمت روغن و کمیابی آن، چند وقتی است که شهروندان را دچار غافلگیری کرده کمبودی که مسئولان دلیل اصلی آن را نبود روغن خام و عدم تامین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی برای روغن خام و بالا رفتن هزینه‌های تولید می دانند.

از طرفی طی ماه‌های اخیر نوسانات ارزی موجب شده تا علاوه بر متلاطم شدنبازارکالاهای اساسی با افزایش بیش از حد قیمت‌ها و در مواردی کمبود آنها روبرو شویم که منجر شده تا روز به روز سفره مردم کوچکتر شود.

دریافت روغن با ارائه کارت‌ملی

بررسی‌های میدانی خبرنگار رهیاب بیانگر این است که طی چند روز گذشته در استان روغن در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به صفر رسیده و اگرهم باشد با قیمت‌های بیش از نرخ مصوب در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد ضمن این که در برخی مناطق هم خانواده‌ها با وجود این که چندین بار برای دریافت روغن به مغازه‌ها مراجعه کرده‌اند تاکنون موفق به خرید نشده‌اند.

نکته قابل تامل ماجرای کمبود روغن این است: که روغن با نرخ مصوب با کارت ملی داده می شود که این مسئله موجب نا رضایتی مردم شده است.

در این خصوص یکی از مغازه‌داران گفت:از روزی که درگیر کرونا شده‌ایم هر روز که کرکره مغازه را بالا می‌کشیم با قیمت‌های جدید روبرو هستیم.ما اجناس مورد نیاز برای عرضه را هر روز با قیمت‌های گران‌تر خریداری می‌کنیم این در حالیست که فروشمان هم به دلیل بی ثباتی قیمت‌ها کم شده چرا که توان خرید تعداد زیادی از مردم پایین آمده است.

وی افزود:برای گرانی هر قلم کالا، گرانی دلار بهانه می‌شود اما هر بار که نرخ دلار پایین می آید قیمت کالاها کاهش پیدا نمی‌کند و یا حتی به قیمت‌های قبل از گرانی هم باز نمی‌گردد.

احتکار، تقاضا و گرانی

همچنین برخی از فروشگاه های عرضه مواد غذایی در سطح شهر اهواز، اقدام به احتکار روغن کرده و تنها به مشتریان خاص خود آن هم به صورت پنهانی و با قیمتی بالاتر آن را می فروشند. دیگر فروشگاه ها نیز خرید روغن را مشروط به فروش آن با دیگر اجناس کرده اند.

کمبود روغن و نایاب بودن آن در برخی مناطق اهواز باعث افزایش حداقل دوبرابری قیمت آن شده به گونه ای که برخی فروشگاه ها، روغن 1.5 لیتری مایع را که تا پیش از این حدود 15 هزار تومان بود، اکنون به قیمت 30 هزار تومان می فروشند و مردم مجبور به خرید آن هستند.

چالش کمبود روغن های جامد و مایع بر سر مردم آوارشده و مسئولین صمت خوزستان می گویند: تقاضا زیاد است و مشکل کمبود روغن کشوری است.

روزه سکوت مدیر شصمت خوزستان

در حالیکه بهرام جباری معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان هشتم ابان ماه در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی رهیاب، درخصوص کمبود روغن درسطح استان اظهار داشت: در حال حاضر شرکت ساعی با تمام ظرفیت در حال فعالیت است و از لحاظ تامین مواد اولیه مشکلی ندارد، لیست توزیع به تمامی بنکداران ارسال شده همچنین نسبت به برندهای دیگر خارج از استان، پیگیری هایی شده که هر چه زودتر به بازار خوزستان تزریق شود و این جو روانی مبنی بر گرانی و کمبود روغن که در استان بوجود آمده رفع شود.

امروز که نزدیک دوماه و اندی از این مصاحبه می گذرد بار دیگر در در جواب سوال خبرنگار رهیاب درخصوص کمبود روغن در سطح بازار گفت: حوزه فعالیت ما نظارت بر آن چیزی است که توزیع می شود و وظیفه تامین بر عهده ما نیست البته کمبود روغن وجود دارد و باید با رئیس سازمان صمت صحبت شود.

گفتنی است بارها برای مشکلات مردم و افزایش نرخ اقلام ضروری مردم با مدیرکل صمت استان خوزستان تماس گرفتیم که متاسفانه پاسخ نداده است.

وی افزود: در دو روز گذشته روغنی که توسط کارخانجات ارسال و همراه با نظارت همکاران ما در چندین مرکز توزیع می شود اما تقاضا نسبت به عرضه افزایش پیدا کرده و این کمبود کشوری است.

سعی ساعی کافی نیست

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت خوزستان در پاسخ به این سوال که در مصاحبه های قبلی خود از نبود مشکل در عرضه روغن به دلیل حضور شرکت تولید روغن ساعی در دزفول اشاره کرده بودید، گفت: شرکت ساعی در حال حاضر بیش از سهمیه خود تولید روغن دارد اما تقاضای مردم بیشتر است و هرچه وارد بازار می‌شود توسط مردم خریداری می شود؛ روغن ساعی یک ظرفیتی دارد که در اندازه تعهد خود عمل می‌کند.

وی در جواب به اینکه چرا آقای نظری پاسخگو نیستند، بیان کرد: حوزه کاری من نظارت و بازرسی است که با حضوز نیروهای بازرسی در بنکداران و کارخانجات توزیع صورت می گیرد.

جباری در پاسخ به سوال خبرنگار رهیاب که اگر توزیع وجود دارد پس نباید بازار با کمبود رو به رو شود، گفت: کمبود وجود دارد و تقاضا بیشتر از توزیع است. یک جو روانی ایجاد شده است که خرید کالاهای اساسی را افزایش داده است.

معاون بازرسی صمت در پاسخ به اینکه تمام خریداران روغن در بازار مردم نیستند و احتکار کننده نیز وجود دارد گفت: احتکار کننده ها به تعزیرات حکومتی معرفی شده و چند پرونده برای واحدهای متخلف تشکیل شده است.

وی در جواب اینکه تا کنون چند پرونده در این باره تشکیل شده، عنوان کرد: تاکنون چندین پرونده تشکیل شده است و همکاران ما از اول صبح تا آخر شب در بحث نظارت و بازرسی واحدهای توزیع روغن و کالاهای اساسی هستند.

جباری در جواب اینکه آمار دقیقی از تعداد پرونده های تشکیل شده در زمینه احتکار روغن جهت اطلاع رسانی به مردم ارائه دهید، گفت: شما به دنبال پرونده هستید یا کمبود روغن؟ کمبود وجود دارد و من با شما هم نظر هستم. همکاران من هر روز این کالا را رصد می کنند و چندین پرونده تشکیل شده است.

نارسایی سخن درمانی

معاون بازرسی صمت در پاسخ به این سوال که اگر تقاضا بیشتر از توزیع است در نتیجه یک عده احتکار کننده وجود دارند گفت: اینگونه نیست؛ یک مقدارش بعضاً احتکار می‌کنند که با آن‌ها برخورد شده ولی مشکل کمبود روغن است که متاسفانه همچنان رفع نشده است.

ایجاد آرامش در بازار و برقراری تعادل در تامین و توزیع کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مورد نیاز مردم باید در اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد که متاسفانه با این مصاحبه های ضد و نقیض و عدم پاسخگویی رئیس صمت استان خوزستان متوجه می شویم که نگاهی به برطرف شدن مشکلات مردم در بازار خوزستان نیست.

در این شرایط که مردم با گرانی های افسار گسیخته مواجه هستند دولت با اقدامات دیر هنگام خود بر رنج مردم می افزاید و در صورتی که نپذیریم که تعمدی در این ارتباط وجود دارد بی تدبیری های به شکل عجیبی خودنمایی می کند.     انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: معاون بازرسی صمت خوزستان کمبود روغن فروشگاه ها تشکیل شده مورد نیاز قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۹۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محمدعلی شاه‌حسینی در نشست کارگروه تنظیم بازار استان یزد گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، در روز‌های آتی حجم گسترده‌ای از گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی برای تنظیم بازار در سکو‌های تنظیم بازار استان توزیع خواهد شد.   وی در خصوص آخرین وضعیت تأمین مرغ بازار نوروزی اعلام کرد: جوجه‌ریزی استان در سال گذشته نسبت به کل استان‌های کشور رتبه سوم را کسب کرده که ۳۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.   معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد با اشاره به اینکه اکنون در زمینه تأمین گوشت مرغ مشکلی در استان وجود ندارد، یادآور شد: ماهانه ۱۲۰ تن تولید گوشت مرغ در استان است و در شب عید مشکلی در تامین آن نداشتیم.   شاه‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم تشدید نظارت‌ها بر وضعیت بازار در استان یزد گفت: تمامی دستگاه‌های نظارتی مکلف هستند با تمام توان در خصوص کنترل قیمت اقلام در بازار اقدامات لازم را انجام دهند تا با کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات در مراحل تأمین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت، پایش وضعیت تأمین و توزیع مایحتاج عمومی متناسب با میزان تقاضا و جلوگیری از تخلفات احتمالی از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود.   وی در پایان گفت: اقلام اساسی تنظیم بازار شامل مرغ، گوشت، برنج، میوه شب عید، آرد و شکر به طور کامل تأمین و توزیع شهرستانی آنها نیز انجام شده است.

دیگر خبرها

  • آنچه که امروز در غزه در جریان است، درواقع تکرار حادثه کربلا است
  • توزیع ۳ هزار بسته معیتشی و ۱۰۰ سری جهیزیه
  • توزیع گسترده گوشت منجمد و گرم وارداتی گوسفندی در بازار یزد
  • تدبیر اهالی رسانه برای برگزاری هر چه باشکوهتر روز قدس
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • نظارت بر بازار قم امسال افزایش می‌یابد
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • ۵۰۰ تن گوشت قرمز در بوشهر توزیع می‌شود