Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@12:15:07 GMT

عرض ارادت هنرمندانه به سردار دل ها

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۱۹۹۵۸

عرض ارادت هنرمندانه به سردار دل ها

صبحگاه جمعه، ۱۳ دی‌ماه ۹۸، بود که ناگهان خبر شهادت سردار دل‌ها، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، همچون پتکی بر جان و روان مردم ایران کوبیده شد و دل‌های کوچک و بزرگ را به درد آورد.

در این مدت، هنرمندان بسیاری برای حفظ یاد و خاطره شهید خادم قاسم سلیمانی و معرفی هرچه بیشتر شخصیت و اندیشه‌های والای این مرد میدان، آثار هنری بسیاری در حوزه‌های مختلف تولید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه، با چند تن از هنرمندان درباره خلق آثار هنری با محوریت شهید سردار سلیمانی به سفارش مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی هم‌کلام شدیم.

تصویری در اوج

«میراث تو احساس امنیت/ میراث تو ایثار و بیداری// رفتی ولی تا آخر تاریخ/ بر قله‌ عزت پدیداری// دیدی افق‌های رهایی را/ وا کرده‌ای راهی سوی فردا// ای ذوالفقار حیدر دوران/ ای جان‌فدای حضرت زهرا(س)...»

سرود «حاج قاسم سلیمانی» زیر نظر واحد آوای رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اجرای گروه سرود «وصال» به سبک آکاپلا در دی‌ماه سال گذشته تولید و نه‌تنها در مراسم بدرقه پیکر شهید سپهبد سلیمانی و شهدای هم‌رزمش در مشهد و تهران اجرا شد بلکه نوای آن به همت گروه‌های مختلف سرود، در مراسم نماز جمعه ۲۰ دی‌ماه ۹۸ سراسر کشور هم پیچید. شعر این سرود را محمدجواد الهی‌پور سروده و ملودی آن را احسان جوادی ساخته و تنظیم کرده است.

الهی‌پور در این خصوص می‌گوید: همه مردم در ایام شهادت سردار سلیمانی احساسات برانگیخته‌ای داشتند و ایران سراسر ماتم بود. سعی کردم در این شعر علاوه بر پرداختن به بخش سوگواری واقعه، نگاهی هم به تبیین شخصیت سردار سلیمانی با توجه به رسالت سرود داشته باشم و با شعرم چراغی روشن کنم و بخشی از راهی را که ایشان رفتند به مردم نشان دهم. چون اگر بخواهیم فقط سوگواری کنیم، نوحه می‌خوانیم، اما با تولید سرود، شعارهای سنجیده‌ای می‌سازیم تا مردم آن‌ها را حفظ و راه را پیدا کنند، مثل سرودهای دوران انقلاب که مملو از هیجان و هم‌چنین بینش و جهان‌بینی بود. بنابراین بر بخشی از احساسات خود غلبه کردم تا تصویری که از سردار سلیمانی در شعرم ترسیم می‌کنم، در قله و اوج باشد. اثر با مصراع «میراث تو احساس امنیت» آغاز می‌شود و به این موضوع اشاره می‌کند که ما پس از شهادت سردار، به میراثی که ایشان برای کل ملت بر جای گذاشتند فکر می‌کنیم.

این شاعر اهل قم با بیان اینکه شعر این سرود را بدون چشم‌داشت و از تمام وجودش سروده است، می‌افزاید: چند روز پس از نوشتن این سرود، به صورت اتفاقی برای شرکت در مراسمی به مشهد دعوت شدم و لحظه‌های وداع با پیکر شهید سردار سلیمانی را از نزدیک در حرم مطهر رضوی دیدم. به نظرم، این هدیه سردار سلیمانی به من بود. چون پس از آن، به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، دیگر مجالی برای زیارت حرم حضرت رضا(ع) نیافتم.

اجرایی بغض‌آلود

سعید دلیر، سرپرست گروه سرود «وصال» که در شهر چهاردانگه استان تهران فعالیت می‌کند و از جمله گروه‌های سرود همکار با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است، بیان می‌کند: در مراسم دعای ندبه بودم که خبر شهادت سردار را شنیدم و بسیار متأثر شدم. وقتی به منزل برگشتم، در این فکر بودم کاش بتوانیم اثری به این مناسبت تولید کنیم که از آستان قدس رضوی برای ضبط سرود «حاج قاسم سلیمانی» با من تماس گرفتند.

همان روز با اعضای نوجوان گروه تماس گرفتم تا هماهنگی‌ها برای تولید اثر در استودیو انجام شود و بتوانیم سرود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید کنیم. بعضی از نوجوانان، هنوز خبر شهادت سردار را نشنیده بودند و با ناباوری پشت تلفن به گریه افتادند. روز ضبط سرود هم چهره‌ اعضای گروه غمگین و بغض‌گرفته بود. این اثر در کمتر از ۲۴ ساعت تولید شد. روز تشییع پیکر سردار در تهران، گروه ما این سرود را در مقابل سیل جمعیت عزاداران در میدان انقلاب در حالی اجرا کرد که اشک از صورتشان سرازیر بود.

دلیر ادامه می‌دهد: سرود با زنده نگهداشتن خاطره شهدا، همچون شهید قاسم سلیمانی، نقش مؤثری در مقابل طوفان تبلیغات دشمنان و حفظ فرهنگ مقاومت و ایستادگی دارد. در این مسیر باید سرودهایی زیبا و با محتوای فرهنگ ایثار و مقاومت تولید کرد.

دو تقدیر در یک قاب

تولید فیلم کوتاه تلویزیونی «روایت آمرلی»، ساخت «سردیس سیدالشهدای مقاومت» و برگزاری محفل شعر «خادم شهید» و نمایشگاه عکس گروهی «بدرقه تا آسمان» از دیگر برنامه‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در زمستان سال گذشته با هدف گرامیداشت یاد سردار شهید سلیمانی بود. در این بین، به سفارش این مؤسسه، پوستری به مناسبت «روز پرستار» توسط سید محمدرضا میری طراحی شد که مزین به تصویر این شهید والامقام و مدافعان سلامت است. این پوستر بر صفحه نخست روزنامه «قدس» نقش بست و در فضای مجازی هم مورد استقبال قرار گرفت.

میری با تأکید بر اینکه طراحی پوستر روز پرستار حاصل یک ایده جمعی بوده که توفیق اجرای آن نصیب او شده است، می‌گوید: از مجاهدت‌هایی که گروه‌های پزشکی و پرستاری در دوران کرونا انجام دادند، باید تقدیر شایسته‌ای انجام می‌شد. تصویر این پوستر یک‌فریمی، روایتگر اهدای نشان خدمت حضرت رضا(ع) از سوی سردار سلیمانی به پرستاران است. این نشان خدمت، نمادی برای نشان دادن رضایت این امام بزرگوار از مجاهدت‌های مدافعان سلامت است. از طرف دیگر، تقدیر، افتخار و رضایتی هم که سردار شهید نسبت به پرستاران جامعه خود دارد به تصویر کشیده شده است. به عبارتی، دو تقدیر در یک قاب گنجانده شده است.

این هنرمند برجسته مشهدی می‌افزاید: انجام فعالیت هنری به‌ویژه در حوزه هنرهای تجسمی با موضوع سردار شهید قاسم سلیمانی در یک سال اخیر، کاری سهل و ممتنع بوده است. هنرمندان هم دوستش داشتند و هم توقع داشتند سردار را در آینه فعالیت‌های هنری امسال خود در همه اتفاقات و رویدادها ببینند، چنان‌که در این یک سال، به‌ویژه در دوران کرونا، سردار را در تصاویر و آثار هنری خلق‌شده در مناسبت‌ها و عرصه‌های مختلف در کنار مردم دیدیم و شاید بتوان گفت هزاران اثر هنری با محوریت شهید سلیمانی در این مدت تولید شده است. بی‌شک این امر، کار هنرمندان را سخت کرده است زیرا برای تولید هر اثر جدیدی، به خلاقیت مضاعف نیاز دارند. البته برای هیچ شهید و چهره‌ای تاکنون این‌قدر کاربردی و با موضوعات مختلف و در عرصه‌های گوناگون هنرهای تجسمی، اثر تولید نشده بود. گاهی برای شهیدی، از چهره، شخصیت و مجاهدت‌های او اثر خلق می‌کنیم و این کار در نهایت به اتمام می‌رسد، اما قابلیت چهره و شخصیت حاج‌قاسم به گونه‌ای بود که در همه مناسبت‌ها و عرصه‌ها، قابلیت الگوسازی و همراه‌سازی داشت. مردم هم آن محصول هنری را دوست داشتند.

منبع:آستان نیوز

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سردار سلیمانی مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی سردار سلیمانی قاسم سلیمانی شهادت سردار حاج قاسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۹۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در ادامه اجرای طرح شهید سلیمانی در آموزش و پرورش، زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان به بهره برداری رسید.

در مراسمی با حضور رئیس فدراسیون ورزش دانش آموزی کشور و مدیر کل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش و مدیران آموزش و پرورش استان، زمین چمن مصنوعی هنرسوان تربیت بدنی و علوم ورزشی شهید حیدریان در ناحیه چهار آموزش و پرورش به بهره برداری رسید.

این طرح ورزشی با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات طرح شهید سلیمانی و در مساحت ۹۰۰ متر مربع آماده شده و جهت بهره‌برداری در اختیار هنرآموزان این آموزشگاه قرار گرفته است.

زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان سی و چهارمین پروژه ورزشی است که در قالب طرح شهید سلیمانی در مدارس قم تکمیل و اجرا شده است.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم
  • آغاز عملیات ساخت بلوار شهید سلیمانی در مهریز
  • راه شهید سلیمانی در مبارزه با اسرائیل ادامه دارد
  • شوشتر، میزبان چهارمین کنگره ملی شعر سردار دل‌ها
  • اجرای گروه سرود «وصال یار رشت» در یادواره سردار شهید زاهدی
  • آغاز زندگی زوج‌های جوان مشهدی با یاد شهید سلیمانی در حرم رضوی
  • بلاتکلیفی رینگ چهارم حدفاصل پل سردار شهید سلیمانی تا شش‌راه برطرف شود
  • جان فدای ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی + فیلم
  • آرزوی شهید سلیمانی محقق شد
  • ببینید | واکنش مردم در مزار شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از حمله سپاه به اسرائیل