Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان پژوهش درباره حذف نام مولانا در کتاب فارسی دانش‌آموزان گفت: شعر مربوطه برای مولانا نبود به همین دلیل نام مولانا حذف و عنوان "شاعری" انتخاب شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ این بار تغییرات کتاب‌های درسی با حذف نام "مولانا" خبرساز شده است به گونه‌ای که در کتاب فارسی پایه نهم نام مولانا به عنوان شاعر ابیات آن بخش از کتاب حذف شده و به جای آن «شاعری» آمده است؛ اما واقعیت ماجرا چیست؟

علی محبی؛ معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این باره گفت: حذف نام مولانا از کتاب فارسی پایه نهم در صفحه 31 قبل از شعری با عنوان "تا توانی می‌گریز از یار بد" به این دلیل است که در اسفند 96 خبرنامه گروه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان  زبان و ادبیات فارسی مطرح می‌کند این شعر مربوط به مولانا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گروه تألیف کتاب‌های درسی، موضوع را بررسی می‌کند و مشخص می‌شود این شعر مربوط به مولانا نیست بنابراین در کتاب چاپ سال تحصیلی 98-99  آن را اصلاح می‌کنند و چون شعر برای مولانا نیست نام مولانا را برداشته و به جای آن عنوان "شاعری" را ذکر می‌کنند.

محبی درباره اینکه چرا به جای شعر نام مولانا حذف شد و به جای آن از عنوان "شاعری" استفاده کردند، گفت: دلیل اینکه  عنوان "شاعری" را آوردند به این دلیل است که سراینده شعر مشخص نبود و این تغییر به دلیل این نیست که بخواهیم نام مشاهیر بزرگ را حذف کنیم بلکه برای صیانت از حفظ و شأن جایگاه مشاهیر این اتفاق افتاد.

به گزارش تسنیم، محسن احمدوندی، دانش‌آموخته رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی و آموزگار، در یادداشتی به این موضوع پرداخته و نوشته است: این یک مورد حذف، ارتباطی به ستیزه‌گری هیئت تألیف با عناصر ایرانی ندارد؛ حذف نام این دو شاعر از زیر اشعاری که از آنها نیست کار درستی بوده است اما درست‌تر آن بود که هیئت تألیف به‌‌جای گنجاندن این اشعار جعلی و حذف نام این دو شاعر بزرگ زبان فارسی از زیر این اشعار، از اشعار اصیل و ارزشمند این دو سخنور پرآوازه در کتاب‌های درسی می‌گنجاند تا به چنین حاشیه‌سازی‌هایی دامن نزند.

ماجرای تغییر در متن "قصه‌های مجید" کتاب فارسی دانش‌آموزان چه بود؟

واکنش حاجی میرزایی و ذوعلم به دخل و تصرف در متن "نادر ابراهیمی" در کتاب فارسی

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كتاب هاي درسي دانش آموزان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كتاب هاي درسي نام مولانا کتاب فارسی حذف نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی عید فطر برای دانش‌آموزان مسلمان ایتالیا

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، رسانه‌های‌محلی گزارش دادند که علی‌رغم انتقادها و تهدیدها مدرسه‌ای در شمال ایتالیا بر تصمیم خود مبنی بر تعطیلی یک روزه دانش‌آموزان مسلمان برای عید فطر اصرار دارد.
 
پیش از این مدرسه اقبال مسیح در پیولتلو در نزدیکی میلان، پس از اینکه تصمیم گرفت به مناسبت تعطیلات عید فطر تعطیل شود، مورد انتقاد و حتی تهدیدات راست افراطی قرار گرفت.
 
آژانس خبری ایتالیایی ANSA گزارش داد که دفتر مدرسه منطقه‌ای لمباردی هفته گذشته اعلام کرد که این تصمیم غیرقانونی است و از آن خواست تا در این حرکت تجدید نظر کند.
 
بسیاری از سیاستمداران ایتالیایی از جمله ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر نیز از این اقدام انتقاد و آن را غیر قابل قبول توصیف کردند.
 
این مدرسه گفت که به این تصمیم پایبند است و خواستار احترام به این انتخاب شد.
 

دیگر خبرها

  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • فعالیت قرائت خانه‌ های نوروزی در استان یزد
  • مصطفی معین: مهاجرت به دانش‌ آموزان هم رسیده است (فیلم)
  • فعالیت ۵۵ قرائت خانه‌ی نوروزی در استان یزد
  • جزئیات جدید ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین ماه سال جاری
  • تعطیلی عید فطر برای دانش‌آموزان مسلمان ایتالیا
  • کاهش فقر حرکتی دانش آموزان
  • (ویدیو) هشدار مصطفی معین درباره مهاجرت دانش‌آموزان