Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@05:03:16 GMT

امادگی ۱۰۰ درصدی تهران برای سیلاب‌های احتمالی

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۵۶۱۲

امادگی ۱۰۰ درصدی تهران برای سیلاب‌های احتمالی

به گزارش «تابناک»، منصور درجاتی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در سال های گذشته با بارش نزولات جوی و سرمای زودرس، تقریبا با غافلگیری فصلی روبرو می شدیم افزود: جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با هدف اتخاذ تمهیدات لازم دستگاه‌های اجرائی برای فصل بارش و سرما، ارائه گزارش آمادگی و همچنین احصاء کمبودهای موجود در آن‌ها برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه که راهداری، راه و شهرسازی، هلال احمر، اورژانس، شهرداری تهران، آب منطقه ای، آبفا، شرکت های توزیع برق، گاز، پخش فرآورده های نفتی و دستگاه‌های دیگر در آن حضور داشتند گزارشاتی در حوزه های مختلف و اقدامات دستگاه ها ارائه شد.

وی افزود: شهرداری تهران برنامه‌ مدونی برای بارش‌های سال جاری دارد که چندی پیش ( دهه سوم شهریور ماه سال جاری) نیز در همین رابطه جلسه‌ای با معاونت خدمات شهری شهرداری تهران داشتیم. بخشنامه‌ای سراسری همزمان با ستاد استان برای کلیه دستگاهها و فرمانداری های ۱۶ گانه استان و شهرداری های استان از طرف شهردار تهران نیز به مناطق ۲۲ گانه پایتخت صادر شده که در زمان بارش باران و برف چه دستورالعمل‌هایی را باید انجام دهند. خوشبختانه امسال لایروبی انهار و مسیل‌ها به موقع انجام شده است و به نوعی در برابرحوادث احتمالی نظیر رخداد سیلاب پیش دستی کرده ایم. در حوزه طرح‌های آبخیزداری هم مواردی که دچار آسیب دیدگی بودند، مرمت شدند و در برخی نقاط هم که نیاز به احداث مسیل بود، اقدامات و پیش بینی اعتبار و تقاضا از رئیس سازمان منابع طبیعی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه امسال شهرداری تهران بیش از ۵۰۰ کیلومتر از کانال‌های شهری را لایروبی کرده است افزود: با توجه به مجموع اقدامات انجام شده می توان گفت که امسال شاهد کمترین میزان ابگرفتگی خواهیم بود. سال گذشته از ۳۱ استان کشور، ۲۱ استان متأثر از سیلاب شدند، به همین دلیل ما به همه جنبه‌های آن توجه کرده ایم، تا بتوانیم این مشکلات را تا حدود بالایی برای امسال مرتفع، مدیریت و خسارات ناشی از آن را به صفر برسانیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز تهران مدیریت بحران بارش ها سیلاب سیلاب احتمالی ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۵۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان

سفیدبالک‌ها حشرات ریز به طول یک تا سه میلیمترهستند که با حضور انبوه و ناخوانده خود علاوه بر خسارتی که می‌تواند به عنوان یک حشره گیاه‌خوار به فضای سبز شهر وارد کند، نوعی مزاحمت فیزیکی را در معابر، بوستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی و خصوصی برای شهروندان به همراه دارند. این حشرات متعلق به راسته Hemiptera ، زیرراسته،Sternorrhyncha بالاخانواده Aleyrodoidea و خانواده Aleyrodidae هستند. طی سال‌های گذشته سفیدبالک‌ها در مقاطعی در تهران مشاهده شدند.

علیرضا نادری درباره سفیدبالک‌ها اظهار کرد: سفیدبالک‌ها معمولا با محصولات گلخانه‌ای یا آپارتمانی از آسیای جنوب شرقی وارد ایران شده‌ و به دلیل فراهم بودن شرایط زیستی در ایران به رشد و فعالیت پرداخته‌اند. به دلیل مهیا بودن شرایط زیستی مناسب جمعیت آن‌ها در مقاطعی از تعادل اکولوژیک خارج شد و به مرز انفجار رسید.

وی ادامه داد: شش سال قبل به دلیل تغییرات آب و هوایی، سفید بالک‌ها در سطح شهر تهران مشاهده شدند که بلافاصله با انجام اقداماتی مثل رها کردن حشرات شکارگر و کنترلگر فعالیت آن‌ها محدود شد اما دریک ماه و نیم اخیر به دلیل سرمای زیاد و بارش برف به شدت جمعیت آن‌ها در تهران کم و محدود شده است.

نادری با اشاره به عوامل موثر بر ازدیاد سفید بالک ها اظهار کرد: سفید بالک‌ها در دمای متوسط رو به بالا و کم بارشی معمولاً رشد و نمو می‌کنند همچنین علت مشاهده سفید بالک در بعضی مواقع در سطح شهر تهران بیشتر مربوط به درخت‌هایی است که در مسیر بزرگراه‌های تهران کاشته شده است. این درختان از گونه توت کاغذی هستند که میزبان مناسبی برای سفیدبالک‌ها محسوب می‌شوند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست به عوامل موثر بر کاهش جمعیت سفید بالک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سرما، بارش باران، برف و دمای زیر صفر از عوامل محدود کننده اکولوژیکی سفید بالک‌ها به شمار می روند و سبب محدودیت فعالیت آن‌ها می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی مبنی بر وجود سفیدبالک در تهران به ما ارائه نشده است، اظهارکرد: سال گذشته تعداد کمی سفیدبالک‌ به‌صورت پراکنده وجود داشت چون گونه آن نابود نشده است. اکنون نیز احتمال دارد روی بعضی درختان به تعداد خیلی محدود دیده شود ولی الان فصل طغیان نیست و اگر هم قرار باشد اتفاقی رخ دهد باید در تابستان منتظر آن باشیم ولی با توجه به اینکه در فصل زمستان هوا سرد بود و بارندگی‌های کافی رخ داد، جمعیت سفید بالک‌ها کاملاً محدود شد و دیگر نمی‌توانند مشکلی برای شهروندان تهرانی ایجاد کنند.

نادری با انتقاد از روش مبارزه با سفید بالک‌ها گفت: اصولاً اقدامات شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها چندان درست نیست. به عنوان نمونه آبشویی یکی از اقدامات نادرست انجام شده بود. نصب کارت‌های زرد روی درختان از دیگر روش‌های غلط مبارزه با این گونه مضر بود. درست است  که با استفاده از این شیوه  سفیدبالک‌ها نابود می‌شوند ولی در کنار آن هزاران حشره مفید نیز از بین می‌رود.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اصولاً جایگزین کردن گونه‌های بومی مناسب در هر شهر و و کاشت گیاهانی که کمترین آفت را جذب ‌می‌کنند مناسب‌ترین روش برای کنترل و از بین بردن سفید بالک‌هاست.

وی با اشاره به نقش موثر مردم در کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها  اظهار کرد: هر کس با کاشت گونه‌های گیاهی بومی و سازگار با شرایط اقلیمی در باغچه و حیاط محل زندگی خود می‌تواند از حضور حشرات موذی و  فعالیت سفیدبالک‌ها پیشگیری کند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هر گل و گیاه زیبا، جذاب و بزرگی را که نباید در باغچه کاشت. قبل از آن باید بررسی شود تا از کاشت گونه‌های مهاجم جلوگیری شود. درختانی مانند داغداغان در نیمه شمالی تهران  برای کاشت و رشد پایداری خوبی دارند. زرشک و درختچه گز هم دچار کمترین آفت می‌شوند و گونه‌ای مناسب برای کاشت در تهران به شمار می‌روند.

نادری در پایان خاطرنشان کرد: شهرها به عنوان یک اکوسیستم در دنیا پذیرفته شده‌اند پس باید اکولوژی آن ها هم مورد پذیرش قرار گیرد و مطالعه شود. شهروندان نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند چون مباحثی مثل غذارسانی به حیوانات و تاثیر این کار بر افزایش آلودگی محیط زیست شهری می‌تواند مشکل ساز می شود بنابراین انتظار می‌رود با همکاری سازمان محیط زیست، شهرداری، مردم و وزارت جهاد کشاورزی این اکولوژی شهری بتواند بیشتر شناخته و به مردم آموزش داده شود. در این راستا صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب نقش مهمی درخصوص آشنایی مردم با گونه‌های مناسب برای کاشت در هر شهر دارند تا در دوره‌های مختلف شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان
  • آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • زاکانی: واردات واگن‌های مترو امسال انجام می‌شود
  • زاکانی: واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود
  • افزایش ۸۳ درصدی میزان بارش در نیشابور
  • اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست
  • آب سد جگین هرمزگان رها سازی شد
  • آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌های شدید در ۵ استان طی امروز و فردا