Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت کمتر شد، نرخ دلار کاهش یافت، کاهش ۸۰ هزار تومانی نرخ سکه، چشم انداز تیره قیمت نفت در سال ۲۰۲۱، مهلت پرداخت وام اجاره تا پایان بهمن‌ماه تمدید شد، عمر دلار ۴۲۰۰ تومانی سرآمده است و سوئیس خاورمیانه هم به قرض گرفتن افتاد را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقوط شاخص کل بورس

شاخص کل با ۴۳۶۸۵ واحد کاهش معادل منفی ۳.۱۳ درصد به یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۱۱ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۱۴۱۵ واحد کاهش معادل منفی ۳.۱۳ درصد به ۳۵۳ هزار و ۸۴۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۵۳۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۸۴ درصد به ۴۵۵ هزار و ۱۶۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۵۸۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۸۴ درصد به ۲۹۷ هزار و ۹۴۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۹۵۹۵ واحد کاهش معادل منفی ۲.۵۴ درصد به یک میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۱۲ واحد، شاخص بازار اول با ۳۵۱۴۶ واحد کاهش معادل منفی ۳.۴۵ درصد به ۹۸۲ هزار و ۵۷۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۷۱۰۴ واحد کاهش معادل منفی ۲.۷۱ درصد به ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۱۵۰ واحد رسید.

توصیه به سهامداران؛ عجولانه رفتار نکنید

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: همیشه برآیند استراتژی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که همه تحلیل‌ها در کنار هم قرار بگیرد تا با حداقل ریسک، بازدهی معقولی داشته باشید. سرمایه‌گذار باید بداند که سهم را در چه قیمتی بخرد و همچنین وقتی قصد فروش سهم در قیمت بالاتر را دارد در نظر بگیرد آیا خریدار وجود دارد یا خیر. هیچ‌وقت در خریدوفروش‌ها عجول نباشید. بازار سرمایه یک موجود زنده است و همیشه فرصت برای جبران وجود دارد پس عجولانه رفتار نکنید. /سنا

ارزش سهام عدالت کمتر شد!

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با چهارشنبه ۱۰ دی ماه، ۳.۳ درصد (۳۱۳ هزار و ۵۹۴ تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۰۳ تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومان سهام عدالت به ۵ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۲۱ تومان رسیده است.

نرخ دلار کاهش یافت

در معاملات امروز (شنبه سیزدهم دی ماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۶۷۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 25620 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز پنج شنبه، 80 تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۰۴۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 31350 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به پایان هفته قبل، 250 تومان کاهش نرخ دارد.

نرخ دلار سال آینده ۱۷۵۰۰ تومان است احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به مصوبه امروز عصر این کمیسیون گفت: علی‌الرغم اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده میزان فروش روزانه نفت را ۲.۳ میلیون بشکه پیش‌بینی کرده بود، اما نمایندگان در این نشست بعد از بحث و بررسی با فروش مقدار ۱ میلیون و پانصد هزار بشکه نفت در روز موافقت کردند. وی تصریح کرد: همچنین طبق تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارز در سال آینده تک نرخی شده بر اساس مصوبه امروز عصر این کمیسیون نرخ ارز دربودجه سال آینده که در حال حاضر براساس سامانه نیما حدود ۲۶ هزار تومان است به ۱۷ هزار و پانصد تومان کاهش می‌یابد. کاهش ۸۰ هزار تومانی نرخ سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (شنبه) با کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز پنجشنبه گذشته ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در مقابل ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و۱۵۴ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون تومان رسید.

پیش بینی قیمت طلا در ۲۰۲۱

در هفته‌ای که گذشت حدود ۲۰۰۰ نفر در نظرسنجی ویژه کیتکونیوز در خصوص پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ شرکت کردند. از ۱۹۴۴ رای داده شده، ۱۶۴۶ نفر معادل ۸۴ درصد پیش بینی کردند اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد. میانگین قیمتی که شرکت کنندگان در این نظرسنجی پیش بینی کردند، صعود اونس طلا به بیش از ۲۳۰۰ دلار بود. بزرگترین گروه رای دهندگان شامل ۲۶۶ نفر معادل ۱۴ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا بین ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار معامله خواهد شد. تعداد ۱۵۲ نفر معادل هشت درصد قیمت اونس طلا را ۳۰۰۰ دلار و ۲۱۲ نفر معادل ۱۱ درصد بین ۱۹۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار پیش بینی کردند.


اگرچه قیمت طلا در مقایسه با رکورد بالایی که در اوت به ثبت رساند، هشت درصد عقب نشینی کرد، اما نظرات منفی چندانی در بازار فلزات ارزشمند وجود ندارد. تنها ۲۹۸ نفر معادل ۱۵ درصد پیش بینی کردند قیمت اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ پایین ۲۰۰۰ دلار خواهد بود. تنها ۶۸ نفر معادل سه درصد بیشترین بدبینی را نشان داده و پیش بینی کردند قیمت اونس طلا در سال ۲۰۲۱ به پایین ۱۵۰۰ دلار سقوط می‌کند. این چشم انداز در میان سرمایه گذاران خرد تقریبا با پیش بینی تحلیلگران از دورنمای بازار در سال ۲۰۲۱ همخوانی داشت. اکثر بانک‌های بزرگ انتظار دارند میانگین قیمت اونس طلا بالای ۲۰۰۹ دلار باشد در حالی که برخی دیگر پیش بینی می‌کنند طلا تا ۲۳۰۰ دلار اوج خواهد گرفت. برخی از بانک‌هایی که صعود اونس طلا به ۲۳۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کردند شامل گلدمن ساکس، کومرس بانک و CIBC هستند.

چشم انداز تیره قیمت نفت در سال 2021

رویترز گزارش داد: بعید به نظر می‌رسد که قیمت نفت در سال 2021 تا حدود زیادی بهبود یابد، زیرا شیوع نوع جدید کرونا و محدودیت‌های مسافرتی مرتبط، کاهش تقاضا برای سوخت را تهدید می‌کند. بر اساس نظرسنجی رویترز میان 39 اقتصاددان و تحلیلگر در نیمه دوم ماه دسامبر، پیش بینی شده است قیمت نفت برنت به طور متوسط در سال آینده 50.67 دلار در هر بشکه باشد. این رقم در مقایسه با نظرسنجی ماه گذشته بیشتر است که پیش بینی می کرد، متوسط قیمت نفت در سال جدید میلادی  49.35 دلار در هر بشکه باشد، اما این تغییر اندک به علت معاملات برنت در روز پنج شنبه و رسیدن به 51 دلار بود. بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود، قیمت نفت خام آمریکا به طور متوسط در سال 2021 به 47.45 دلار در هر بشکه برسد. این رقم نیز در مقایسه با نظرسنجی ماه نوامبر بیشتر است که پیش بینی شده بود، به 46.40 دلار در هر بشکه برسد، اما این تغییر اندک به علت معاملات آن در روز پنج شنبه و رسیدن به 48 دلار است.

مهلت پرداخت وام اجاره تا پایان بهمن‌ماه تمدید شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تمدید مهلت پرداخت وام ودیعه مسکن خبر داد و گفت: نظام بانکی با درخواست وزارت راه برای تمدید مهلت پرداخت وام اجاره تا پایان بهمن‌ماه موافقت کرد. محمود محمودزاده صبح شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره نتیجه مذاکرات وزارت راه و شهرسازی با نظام بانکی درباره پرداخت وام ودیعه مسکن، افزود: پیشنهاد ما در یکی از کارگروه‌های ستاد مبارزه با کرونا بررسی و در نهایت با آن موافقت شد. متقاضیان در نظر داشته باشند که ثبت نام جدیدی برای پرداخت وام ودیعه مسکن برگزار نمی شود، اما تمام پرونده های تشکیل شده که مهلت دریافت وام را نداشتند و در صف انتظار بودند امکان دریافت وام را خواهند داشت. وی گفت: هنوز این مصوبه به بانک ها ابلاغ نشده است اما به زودی ابلاغ و تمام بانک ها تا پایان بهمن ماه موظف به پرداخت وام به پرونده های معرفی شده هستند. 

عمر دلار ۴۲۰۰ تومانی سرآمده است

کارشناس اقتصادی گفت: تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی در این روزها، هیچ نفعی، برای مصرف کننده و تولیدکننده ایرانی ندارد. هادی حق شناس افزود: اکنون افراد زیادی درباره پیامد‌های حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گویند، با این حال باید گفت، فردای حذف این نرخ برای دلار، هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نمی‌دهد. در سال گذشته زمانیکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوشت متوقف شد، هیچ اثر معناداری بر قیمت این محصول و تورم آن نداشت. البته در این بین، نباید حمایت دولت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه را فراموش کرد، از این رو طبیعی است که دولت باید از روش‌های مختلف، حمایت خود از این اقشار را ادامه دهد. دولت زمانی قیمت ۴۲۰۰ تومان را برای دلار رسمی اعلام کرد که قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۲۵ هزار تومان و ۳۰ هزار تومان عبور نکرده بود، اما اکنون قیمت دلار در کانال ۲۵ هزارتومان در نوسان است. وی افزود: بنابراین شرایط امروز که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بررسی می‌کنیم با سال ۹۷ متفاوت است.

حق شناس با بیان اینکه مبنای تعیین قیمت کالاها، بازار آزاد است، نه قیمت دولتی آن، گفت: برای نمونه، در یک ماه گذشته، قیمت مرغ برمبنای بازار آزاد این کالا شکل گرفته، درحالیکه خوراک طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مرغداری‌ها قرار گرفته است که این مسئله در مورد روغن و اقلام دیگر از جمله بعضی دارو‌ها نیز صدق می‌کند. دولت در مقطعی دریافت که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کنترل نرخ ارز و تورم کمک می‌کند,، اما امروزه فاصله معنادار این نرخ با دلار در بازار آزاد، تنها به بسترسازی برای رانت و فساد دامن زده است. اینکه بخشی از خوراک طیور احتکار شده و دان مرغ به طور غیررسمی در بازار فروخته شده است، ناشی از اختلاف قیمت قابل توجه دلار ۴۲۰۰ تومانی و دلار آزاد است. به نظر می‌رسد اکنون دولت و مجلس، درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی به جمع بندی رسیده اند و قوه مجریه و مقننه دریافتند که اگر نرخ ارز در بودجه یکسان سازی نشود، این بستر رانت و فساد تداوم پیدا می‌کند.

ارمنستان خواستار واردات ۲۲۵۰ کالا از ایران به‌جای ترکیه شد

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت در مکاتبه‌ای تأکید کرده است: طبق اطلاعات واصله از وزارت امور خارجه، کشور ارمنستان اعلام کرده است، به‌دلیل تحریمهای ترکیه قصد دارد کالاهای ایرانی را جایگزین 2250 قلم کالای وارداتی خود از کشور ترکیه نماید که این موضوع فرصت بسیار خوبی را برای شرکتهای ایرانی فراهم خواهد کرد. خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به سفر وزیر اقتصاد این کشور به تهران به‌قید فوریت نسبت به تعیین شرکتهای توانمند ایرانی برای صادرات کالا به ارمنستان اقدام مقتضی انجام شود. /تسنیم

سوئیس خاورمیانه هم به قرض گرفتن افتاد

دولت عمان قصد دارد بخش قابل توجهی از کسری بودجه خود برای سال 2021 را از طریق استقراض تأمین کند. شیوع ویروس کرونا از یک سو و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باعث شده تا شکافی جدی بین میزان درآمدها و هزینه‌های دولت عمان ایجاد شود. کسری بودجه دولت عمان برای سال 2021 و بنا به اعلام خبرگزاری رسمی این کشور، 2.2 میلیارد ریال عمان معادل نزدیک به 6 میلیارد دلار برآورد شده است که این کشور می‌خواهد 73 درصد آن را از طریق استقراض تأمین کند. دولت عمان همچنین می‌خواهد 600 میلیون ریال دیگر از کسری بودجه معادل 1.5 میلیارد دلار را نیز از ذخایر این کشور برداشت کند. دولت عمان بودجه امسال خود را روی قیمت 45دلار در هر بشکه بسته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که درآمد دولت عمان برای سال 2021، 19 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش خواهد یافت و با کسری بودجه معادل 8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور مواجه خواهد شد.

عمان قصد دارد در کنار کاهش هزینه‌های خود با اعمال 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده در سال 2021 بخشی از کمبود درآمد خود را جبران کند. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که اقتصاد عمان برای سال 2020 رشد منفی 10 درصدی داشته است که از جمله بدترین افت تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شمار می‌رود. عمانی‌ها می‌خواهند با فروش اوراق قرضه بخش قابل توجهی از نیاز خود به منابع مالی در سال 2021 را تأمین کنند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز دلار آمریکا بورس ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی واکسن ایرانی کرونا مصباح یزدی ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز واحد کاهش معادل منفی تا پایان بهمن ماه دلار ۴۲۰۰ تومانی ارز ۴۲۰۰ تومانی مهلت پرداخت وام دلار در هر بشکه قیمت نفت در سال پیش بینی کردند قیمت اونس طلا هزار تومانی سال ۲۰۲۱ کسری بودجه بازار آزاد هزار تومان سهام عدالت سال آینده دولت عمان نفر معادل سال 2021 نرخ دلار برای سال قیمت طلا روز پنج بانک ها شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۴۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا یک کانال سقوط کرد | آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه

به گزارش همشهری آنلاین هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران ۳۱ هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ۳ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان به فروش می‌رود. هر قطعه سکه امامی نیز به قیمت ۳۸ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز و سکه و طلا را در روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۱۱۲ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان

سکه امامی

۳۸ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان

نیم سکه

۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۷ میلیون تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۳ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان

هر انس طلا

۲۱۷۲.۹۱ دلار

کد خبر 840852 برچسب‌ها خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران

دیگر خبرها

  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • سقوط بیت‌کوین
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • قیمت طلا یک کانال سقوط کرد | آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • کالا‌هایی که با خروج ۱۶ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ وارد کشور شدند/ ۲۲۹ میلیون دلار برای واردات چای علی‌رغم حواشی دبش!
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام