Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید اشکال به لایحه بودجه وارد است،‌از جمله این که درآمدها غیر واقعی پیش‌بینی شده اما مجلس به جای واقعی کردن درآمدها، بودجه را با دو سقف پیش‌بینی کند!

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

**********

کیهان

  نشنال‌اینترست: ایران درباره پیشرفت‌های موشکی خود مذاکره نمی‌کند

یک نشریه آمریکایی در ارزیابی توانمندی نظامی ایران نوشت: ایران عدم توازن قبلی در برابر توان نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه را به‌هم زده است.

نشنال‌اینترست با اشاره به تحریم‌های نظامی علیه ایران و مجهز شدن متحدان آمریکا در منطقه به انواع جنگ‌افزارهای هوایی، نوشت: حدود یک دهه پیش بیشتر تحلیلگران اعتقاد داشتند ایران به‌رغم برخورداری از موشک‌های بالستیک با برد کافی، توانایی حمله دقیق به زیرساخت‌های واقع در آن سوی خلیج فارس را ندارد. نیروی هوایی ایران هیچ‌گاه در این معادله مطرح نبود. بیشتر هواپیماهای نیروی هوایی ایران هواپیماهای آمریکایی دهه ۱۹۷۰ (بدون به‌روزرسانی توسط ایالات متحده به مثابه دیگر کاربران) و تعداد انگشت‌شماری

«میگ-۲۹» یعنی تنها هواپیمای «نسل چهارم» واقعی هستند.

به‌علاوه این که متحدان آمریکا، به سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی و رادارهای آمریکا مجهز بودند. ایران قبل از پیشرفت‌های اخیر در توانایی‌های موشکی بومی خود توانایی کمی در تلافی مستقیم با اهداف در عربستان سعودی، امارات یا اسرائیل با دقت کافی، داشت.

با این حال، چند سال گذشته معادله استراتژیک متعارف به نفع ایران تغییر کرده است. موشک‌های کروزی که در سپتامبر ۲۰۱۹ در حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان استفاده شدند و طبق برخی شواهد ساخت ایران بودند، شاهدی بر این مدعی است. این موشک‌ها به وضوح توانایی اصابت به اهداف در آن سوی خلیج فارس را نشان دادند. دو حمله موشکی انتقام‌جویانه ایران در ژانویه ۲۰۲۰ به پایگاه مقر نیروهای آمریکایی در عراق در تلافی ترور قاسم سلیمانی، نیز نشان‌دهنده افزایش دقت سامانه‌های موشکی ایران بودند.

لازم به گفتن نیست که این پیشرفت در قابلیت حمله متعارف ایران تحولی ناخواسته برای آمریکا و شرکای آن در منطقه بوده است. این پیشرفت در نتیجه تلاش‌های بومی و تحقیق و توسعه همراه با افزایش دسترسی به تجارت فناوری دوگانه حاصل شد. شرکای منطقه‌ای به‌شدت، آمریکا را برای رویکرد گسترده‌تر در قبال برنامه موشکی ایران در هر مذاکره احتمالی بعدی تحت فشار گذاشته‌اند. مقامات اماراتی پیش‌تر درباره ایده مبهم برای ایجاد «یک منطقه بدون موشک» در اطراف خلیج فارس صحبت کرده‌اند که برای آنهایی که دارای قدرت هوایی برتر هستند، بسیار مناسب خواهد بود. با این حال، لازم است ایالات متحده بر منافع خود و اهداف قابل دستیابی‌تر، یعنی پذیرش محدودیت‌های محدوده دسترسی ایران در حملات، متمرکز شوند. بعید است که دولتی در ایران با بازگشت به وضعیت پیش از دستیابی به توانایی اقدام تلافی‌جویانه در برابر تحریک‌ها از سوی اسرائیل یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موافقت کند.

بله سلیمانی قهرمان است اما اینها را به آقای کرباسچی بگو

عضو مرکزیت حزب کارگزاران گفت، سردار سلیمانی، آرش ایرانی در دنیای واقعی بود.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: من از شهادت آقای سلیمانی بسیاربسیار متأثر شدم، نه فقط از باب خدماتی که به ایران کرده بود، بلکه او برای ایران یک شخصیت قهرمان، بزرگ و بی‌بدیل بود. پس از شهادت او در مقاله‌ای نوشتم که شهید سلیمانی برای ایران درست مانند آرش کمانگیر بود، مانند آرش کمانگیر خدمت کرد و مانند آرش جانش را بر سر آرمان‌های خود، به‌ویژه ایران گذاشت.

آنچه که آقای سلیمانی را برای من شبیه آرش می‌کرد، این واقعیت بود که آرش نیز در افسانه‌ها و اسطوره‌ها مرزهای ایران را به رود جیحون رساند، اما سلیمانی این بار نه در اسطوره و افسانه، بلکه در واقعیت مرزهای معنوی ایران را به دریای مدیترانه رساند. افسوس می‌خورم که ما از نظر رفتارهای داخلی و جناح‌بندی‌های داخلی در شرایطی هستیم و جناح‌ها و برخی مسئولان در حاکمیت گاهی رفتارهایی انجام می‌دهند که باعث می‌شود مردم ما بر اثر عصبانیت‌های زودگذر و موضعی، این خدمات را نبینند یا به اهمیت آن پی نبرند. اما چنانکه امروز به خدمات سرتیپ دریادار بایندر، فرمانده ناوگان دریایی ایران در خلیج ‌فارس هنگام هجوم متفقین به ایران افتخار می‌کنیم، معتقدم سلیمانی نیز خیلی خیلی زودتر جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و همگان به عظمت کار او پی خواهند برد که چگونه مرزهای ایران را از شرق به افغانستان و از غرب به سوریه افزایش داد و این کار به لحاظ نظامی و ژئوپلیتیک کار شهید سلیمانی بود و نه کس دیگری. او فرمانده بزرگ این کار بود و در آخر هم مانند آرش جان خود را بر سر این کار گذاشت، اما این بار به جای اینکه در اسطوره و افسانه این اتفاق بیفتد، او در واقعیت این کار را انجام داد.

سخنان این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در حالی است که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، در بحبوحه فتنه سبز با شعار نه غزه نه لبنان، به مرام و مسلک شهید سلیمانی (به عنوان فرمانده خط مقدم) حمله کردند و پس از آن هم ظرف ده سال بعدی، رزمندگان غیور دفاع از حرم و میهن در نبرد با داعش (جنگ نیابتی آمریکا و اسرائیل) را مورد ترور شخصیت قرار دادند. در این میان غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران بهار 96 در ستاد انتخاباتی روحانی در اصفهان، به رویکرد شهید سلیمانی حمله کرده و گفته بود «آیا غیرت دینی این است که به رسم دفاع از حرم و اینها، این همه دستگاه بی‌حساب و کتاب (به وجود بیاید)؟ ما هم دلمان می‌خواهد در سوریه و لبنان و یمن و همه اینجاها صلح برقرار شود، دفاع از مظلوم شود و شیعیان تقویت شوند. اما آیا این کار با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن انجام می‌شود؟ مگر این جوان‌های عزیز را از آب درآوردیم که بگذاریم شهید شوند. ما دلمان می‌سوزد که جوان‌های‌مان شهید شوند و مردم کشته شوند».

بنابراین به نظر می‌رسد آقای لیلاز به جای همرنگی با مردم، جا دارد دبیرکل حزب خود و برخی عناصر مشابه را که با شعار نه غزه نه لبنان، از نتانیاهو و پرز مدال مزدوری گرفتند، توجیه کند.

بودجه را چرا باید خیالی نوشت و بعد سقف واقعی برایش گذاشت؟

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید اشکال به لایحه بودجه وارد است،‌از جمله این که درآمدها غیر واقعی پیش‌بینی شده اما مجلس به جای واقعی کردن درآمدها، بودجه را با دو سقف پیش‌بینی کند!

علی قنبری (نماینده اصلاح طلب مجلس ششم) در روزنامه ایران نوشت: «هرچند لایحه بودجه پیشنهادی دولت نیز کامل نیست و ‌اشکالاتی به آن وارد است و می‌توان درباره برخی اعداد و ارقام آن مانند میزان فروش نفت، اوراق و سهم مالیات در آن بازنگری کرد، اما رد کلیات آن به نفع کشور نخواهد بود. درمجموع مجلس درمواجهه با لایحه بودجه سال آینده سه راه پیش رو دارد. یکی از این راه‌ها، رد کلیات بودجه است که به طور قطع دولت فعلی و آینده را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد.

دومین راه که پیش روی نمایندگان مجلس قرار دارد، تصویب چند دوازدهم بودجه سال آینده است که ممکن است یک تا سه دوازدهم آن را به تصویب برسانند. این راه نیز به طور قطع به‌دلیل قطعی و عملی نبودن آن مشکلات متعددی برای دولت در مسیر اجرای بودجه و برنامه به همراه خواهد داشت.

اما سومین راه که دراین شرایط منطقی‌تر به نظر می‌رسد، تصویب دوسقفی بودجه است که بهترین راهکار محسوب می‌شود. مجلس می‌تواند در یک سقف بودجه را براساس درآمد و هزینه‌ای که دولت پیشنهاد داده است به تصویب برساند و سقف دوم را برمبنای اینکه تحریم‌ها در سال آینده به قوت خود باقی بماند و موجب کاهش درآمدهای دولت شود درنظر بگیرد. بدین ترتیب درصورتی که سقف نخست محقق شود و شرایط اقتصاد با لغو یا کاهش تحریم‌ها تغییر کند، دولت می‌تواند در چارچوب اهدافی که دنبال می‌کند، در زمینه توسعه اقتصادی، بهبود معیشت مردم، مهار و کاهش نرخ تورم، بیکاری و بهبود ضریب جینی تلاش کند. در این صورت دولت آینده نیزکه از اواسط سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد می‌تواند در همین راستا حرکت کند.»

صرف‌نظر از این که نمایندگان مجلس چه تصمیمی درباره لایحه بودجه می‌گیرند، باید از آقای قنبری پرسید چرا دولت باید بودجه غیر واقعی (خیالی) بنویسد که نیاز به اصلاح یا به قول ایشان دوسقفی کردن بودجه باشد؟ اگر قانون بودجه برای عملیاتی کردن و اجرا کردن است، چرا باید بر مبنای آمار فضایی و غیر واقعی (غیرقابل اجرا) باشد! و اگر برای اجرا نشدن است، چرا باید چند ماه وقت دولت و مجلس را بگیرد؟!

ثانیاً دولتی که با شعار تحول اقتصادی 100 روز و وعده برداشتن همه تحریم‌ها در روز اجرای برجام، نتوانسته از تحریم‌ها بکاهد بلکه به خاطر نوع مشی غلطش دولت اوباما و ترامپ را برای چند برابر کردن تحریم‌ها گستاخ کرده، و دولتی که باز هم به جای اهتمام به خنثی کردن تحریم‌ها، دم از مذاکره برای برداشتن تحریم می‌زند، چگونه می‌تواند کاری را که ظرف 7 سال نتوانسته و برعکس عمل کرده، ظرف 7 ماه باقی مانده انجام دهد؟

این‌ها در حالی است که آقای قنبری به عنوان کارشناس اقتصادی، آثار تورمی مخرب کسری بودجه و بی‌برنامگی مستتر در آن را بهتر از هرکس می‌داند. بنابراین درست و کارشناسی‌اش این بود که او و امثال او به دولت اعتراض کنند چرا بودجه‌ای را برای اجرا نشدن و نسخه‌ای برای بدتر شدن حال اقتصاد کشور تدوین و تجویز کرده است؟! نه این که بگویند مجلس در کنار سقف کاذب، یک سقف واقعی هم برای بودجه پیش‌بینی کند!

از وعده‌های وارونه در انتخابات 96 تا حراج 18 میلیارد «دلار جهانگیری»

یک فعال اصلاح‌طلب گفت روحانی نتوانست به مطالبات مردم پاسخ بدهد اما جهانگیری می‌تواند.

حسین انصاری‌راد نماینده مجلس ششم، درباره احتمال حمایت طیف متبوعش از نامزدی اسحاق جهانگیری، به نامه‌نیوز گفت: من چندین بار آقای جهانگیری را تأیید کردم و الان هم با توجه به شرایط کشور حمایت اصلاح‌طلبان از نامزدی او را تأیید می‌کنم.

وی افزود: با توجه به موقعیت ایران در عرصه بین‌المللی و وضعیت کشور در داخل معتقدم آقایان جهانگیری و ظریف دو نفری هستند که می‌توانند کشور را برای برون‌رفت از شرایط کنونی کمک کنند. این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به دلسردی و یأس مردم از عملکرد دولت حسن روحانی اظهار کرد: آقای روحانی نتوانست پاسخ مطالبات مردم را بدهد. هرچند او در تحقق برجام توفیق داشت اما بعد از برجام توفیقی پیدا نکرد که به مردم نزدیک شود تا به خواسته‌های آنها  جامه عمل بپوشاند بنابراین جامعه از وعده‌هایی که آقای روحانی داد و عمل نکرد مأیوس است.

انصاری‌راد با بیان اینکه اصلاح‌طلبان برای نجات کشور، وظیفه سنگینی برعهده دارند، افزود: آقای جهانگیری مصالح اقتصادی، سیاست خارجی و امور اجرایی کشور را درک می کند، مشی معتدل به لحاظ سیاسی دارد و از نوعی اعتماد نزد مقامات عالی کشور و مردم برخوردار است.

انصاری‌راد درباره آماده شدن محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: برای آقای عارف احترام قائلم ولی آقای عارف نمی‌تواند در عرصه ریاست‌جمهوری مصالح کشور را تأمین کند. او در مجلس دهم رئیس فراکسیون امید بود و عملکردش نشان داد با این شیوه کاری‌اش به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید و کاری انجام نخواهد داد.

تناقض این نماینده اسبق مجلس در این است که به درستی، عملکرد روحانی را ناکارآمد و ناامید کننده معرفی می‌کند و عارف را هم ناتوان می‌خواند، اما معاون اول روحانی را فردی توانمند برای برون‌رفت از مشکلات معرفی می‌نماید. اما برخلاف این ادعا، قاطبه مردم، جهانگیری را با چند تصویر به یاد می‌آورند، یکی مناظره‌های انتخاباتی سال 96 که به عنوان یار کمکی روحانی سرگرم وعده دادن از یک سو و تخریب دیگران از طرف دیگر بود؛ و دیگری حراج 18 میلیارد دلار ارز دولتی به قیمت 4200 تومان که به «دلار جهانگیری» معروف شد. در هم تنیدگی سرنوشت جهانگیری با روحانی به قدری بالاست که با وجود استقبال طیف‌های منتقد دولت، نامزدی وی با مخالفت اکثر طیف‌های اصلاح‌طلب مواجه شده است.

علت اصلی جهش تورم سیاست‌های نادرست دولت، نه تورم

روزنامه اقتصادی حامی دولت در گزارشی خاطرنشان کرد که علت اصلی جهش تورم، سیاست‌های نادرست دولت است و نه تحریم‌ها.

روزنامه دنیای اقتصاد درباره 8 سال دولت روحانی نوشت: این دوره، دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اول با امید به تدبیر برای مقابله با ناکارآمدی‌ها آغاز شد؛ اما در نیمه دوم، عمده امیدهای جوانه‌زده در نیمه اول رنگ باخت. شوک ارزی، جهش تورم، تشدید تحریم‌ها و وقایع آبان 98 در پی شوک بنزینی را می‌توان تلخ‌ترین اتفاقات نیمه دوم این دوره یعنی سال‌های 96 تاکنون دانست. منتقدان دولت این ناکامی‌ها را ناشی از بی‌تدبیری‌های دولتمردان می‌دانند.

در مقابل دولتمردان هم از کارشکنی و مانع‌آفرینی جمع مقابل سخن می‌گویند و نقش تحریم‌ها را هم برجسته می‌کنند. کدام‌یک درست می‌گویند؟ جهش تورم در نیمه دوم دوره اخیر، ریشه در سیاست‌های ناصحیح نیمه اول داشت. آنچه تحت عنوان مانور مهار تورم در نیمه اول به نمایش درآمد در واقع نه مهار علمی تورم بلکه سرکوب تورم و پرتاب آن به آینده بود که قدرت انفجار آن را به دلیل تجمیع فشار چندساله به شدت افزایش داد. به عبارت دقیق‌تر، کاهش ظاهری تب تورم نه با درمان ریشه‌ای، بلکه با لنگر قرار دادن نرخ اسمی ارز به پشتوانه دلارهای نفتی انجام شد که یک ابزار منسوخ برای مهار تورم است.

مسئله بنزین نیز چندان تفاوتی با مسئله ارز نداشت. تثبیت قیمت اسمی هر کالایی در زمان روشن بودن موتور تورم، نتیجه‌ای جز انباشت شوک در قیمت آن کالا ندارد. اصلاح تدریجی قیمت انرژی که به دلیل موتور روشن تورم، ضرورتی تام و تمام داشت، چهار سال کامل کنار گذاشته شد. نتیجه چهار سال بی‌تصمیمی و بی‌عملی در اصلاح تدریجی قیمت بنزین، شوک آبان 98 بود که بدون توجه به این ریشه‌ها نمی‌تواند درس‌آموز باشد.

ایران

جهانگیری گزینه اصلی اصلاح‌طلبان

   خبر اول اینکه، ایرنا در گزارشی، اسحاق جهانگیری را آماده‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 خوانده است. در بخشی از این گزارش آمده: اردوگاه چپ سیاسی در ایران هم مانند جریان رقیب در حال آنالیز گزینه‌های موردنظر خود است و گاهی نامی از میان اصلاح‌طلبان توجه و دقت رسانه‌ها را به خود معطوف می‌کند. این نام به فاصله ۶ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، «اسحاق جهانگیری» معاون رئیس جمهوری است که مدتی پس از اعلام نظر مثبت وی برای حضور در انتخابات از سوی اصلاح‌طلبانی چون «علی صوفی» در تازه‌ترین اظهارات تقویت کننده این گمانه، از جریان رقیب «محمدرضا باهنر» دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگویی از تمایل جهانگیری برای حضور در انتخابات در صورت وجود درخواست سخن گفته است. به نوشته ایرنا، جهانگیری توان ایجاد توافق را دارد؛ وی از یک طرف با رئیس دولت اصلاحات روابط نزدیک دارد و از سوی دیگر سال‌هاست که ردای اصلاح‌طلبی بر تن داشته است از این رو همان نامزد اصیلی است که اصلاح‌طلبان حضور در انتخابات را به وجود کسی مانند جهانگیری منوط و مشروط کرده‌اند. از سوی دیگر آن اندازه تکنوکرات است که حزبی که عضو آن است یعنی کارگزاران سازندگی ذره‌ای برای حمایت از وی تردید به خود راه ندهد.

اسامی متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی بزودی اعلام می‌شود

  خبر دیگر اینکه، مدیر بخش اطلاع‌رسانی الحشدالشعبی درخصوص پرونده ترور سردار سلیمانی گفت که این پرونده تا الان ۴۰ متهم دارد که برخی از آنها امریکایی و برخی دیگر عراقی هستند. به گزارش جماران به نقل از النجباء مدیر بخش اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی درباره پیگیری پرونده ترور فرماندهان مقاومت گفت: طی روزهای آینده اسامی متهمان جنایت ترور شهیدان سلیمانی و المهندس رسانه‌ای خواهد شد. «مهند العقابی» افزود: متأسفانه دستگاه قضایی عراق در این پرونده تحت فشارهای داخلی و خارجی قرار دارد اما علی‌رغم این فشارها، عملکرد خوبی در شناسایی متهمان داشته است.

تکذیب ادعایی درباره رئیس جمهوری

  شنیدیم که، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، به اخبار جعلی برخی رسانه‌های امریکا در انتشار نقل قولی از رئیس جمهوری کشورمان واکنش نشان داد و آن را جعلی خواند. روزنامه واشنگتن تایمز مدعی شده که حسن روحانی ترامپ را تهدید به مرگ کرده است. سعید خطیب‌زاده در واکنش به این ادعا در پیامی توئیتری نوشت: «بزدلی ترور رهبران خارجی مختص و نشان تجاری امریکایی- اسرائیلی است و نه ایرانی. واشنگتن تایمز باید پخته‌تر از آن باشد که اخبار جعلی نشر داده و تعصبات ضدایرانی پخش کند؛ هرچند که این نشریه پیش از این نیز در ازای دریافت پول مطالبی از فرقه تروریستی و غیرقانونی منافقین منتشر کرده است. مخاطبین شما استحقاق مطالب بهتری دارند.»

پیشنهاد بازگشایی اماکن مقدسه

  دست آخر اینکه،  نایب رئیس مجلس از درخواست خود برای بازبینی در پروتکل‌های بهداشتی جهت بازگشایی اماکن مقدسه خبر داد. سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که به تازگی به نمایندگی از مجلس در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت می‌کند، توضیح داد که در جلسه دیروز این ستاد درخواست بازبینی در پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی اماکن مقدسه حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم احمد بن موسی و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی را مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، وی افزود: ما الان مواد ضدعفونی داریم که می‌شود در هوا پخش کرد، بدون اینکه به چشم، مخاط، بینی و پوست آسیب برساند و حتی قابل قرقره کردن است و خطری برای انسان ندارد و ویروس کش است، علاوه بر این چون این اماکن مقدسه خدام زیادی دارند هر یکی دو ساعت می‌توانند سطوح را ضدعفونی کنند. قاضی‌زاده گفته که رحمانی فضلی به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا مأمور شد مذاکراتی را شروع کنند و دوباره در زمینه پروتکل‌های بهداشتی زیارت اماکن مقدسه بازبینی صورت بگیرد تا در ایام ماه‌های رجب، شعبان و رمضان یک گشایش بیشتری برای دسترسی زیارت اعتاب مقدسه داشته باشیم.

خراسان


تاکتیک عجیب برای جبران وعده های محقق نشده


در حالی که گزارش مسئولان تعدادی از شهرداری های سراسر کشور به مدیران ارشد دولتی حکایت از رسیدن خودروهای مورد استفاده در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل و آتش نشانی به سن فرسودگی قانونی دارد و کمک مالی نیز از سوی دولت به شهرداری ها برای جایگزینی این خودروها دریافت نشده، یک مسئول مهم دولتی در نامه ای به مدیران نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد کرده با توجه به این که شهرداری ها ناگزیر به بهره برداری حداکثری از خودروهای موجود هستند، مجوز شماره گذاری برخی خودروهای مورد استفاده در شهرداری ها و دهیاری های کشور بدون رعایت ضوابط و مقررات شماره گذاری به تایید دولت برسد.
 
مجوز برای اتمام یک پروژه درمانی انرژی هسته ای


به پیشنهاد یک عضو کابینه که در روزهای اخیر توسط تعدادی از مسئولان مهم دولتی تایید شده، قرار است بیمارستان مهم و مدرن «یون درمانی»   برای درمان بیماران سرطانی کشور که در زمینی به مساحت 10 هکتار در حال ساخت است و کمتر از 10 نمونه از این بیمارستان در جهان  ساخته شده، با معاف شدن از پرداخت تعرفه های مربوط به حمل تجهیزات و گرفتن تاییدیه ها، با سرعت بیشتری تکمیل شود.

آرمان ملی

قرار گرفتن دو بازیگر ایرانی

وبسایت TC Candler لیست نهایی 100 زن زیبای دنیا در سال 2020 را منتشر کرد. گلشیفته فراهانی و ترلان پروانه به‌ترتیب رتبه‌های پنجاه‌ویکم و هشتادوهشتم این فهرست را از آن خود کرده‌اند. این هشتمین باری است که گلشیفته فراهانی در این فهرست حضور پیدا می‌کند. او در سال 2016 رتبه چهارم فهرست 100 زن زیبای دنیا را از آن خود کرده بود. اما ترلان پروانه اولین‌بار است که به این فهرست راه می‌یابد.

دستگیری یک حیوان‌آزار در بوشهر

فردی حیوان‌آزار در تنگستان که با چوب یک قلاده سگ را کشته بود با حکم قضائی دستگیر شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پس از انتشار ویدئویی در فضای مجازی که در آن یک نفر با چوب در مزرعه یک سگ را می‌کشد، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تنگستان از او شکایت کرد و حکم جلب وی از سوی دادگستری صادر شد. فرهاد قلی‌نژاد بیان کرد: هرگونه حیوان‌آزاری غیرقانونی است و در صورت مشاهده اینگونه رفتارها، از طریق مراجع قضائی پیگیری و با آن برخورد می‌شود.

به درد ریاست فدراسیون نمی‌خورم

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: من هرگز حاضر به حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال نیستم و به هیچ عنوان قبول نمی‌کنم که در انتخابات شرکت کنم. علی دایی اظهار داشت: از طرف بزرگان فوتبال آسیا در خارج از ایران و همچنین بزرگان فوتبال در داخل ایران با من صحبت شد که در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم و برنامه‌های خود را هم به فدراسیون بدهم، اما هرگز حاضر به حضور در چنین انتخاباتی نیستم و به هیچ عنوان قبول نمی‌کنم که در انتخابات شرکت کنم. من به درد ریاست فدراسیون فوتبال نمی‌خورم.

حمله به مسجدی در جنوب آلمان

مسجدی در جنوب آلمان برای دومین بار طی 2 هفته اخیر هدف حمله فرد یا افراد ناشناس قرار گرفت و خساراتی به آن وارد شد. «علی اوزدمیر» رئیس هیات موسس مسجد «فاتح» در شهر کوچک سونتایم واقع در جنوب آلمان اعلام کرد این مسجد برای دومین بار طی 2 هفته اخیر هدف حمله قرار گرفته است. به گفته رئیس هیأت موسس مسجد فاتح، حمله به این مسجد آسیب جانی در پی نداشته است، اما مهاجم یا مهاجمان یکی از پنجره‌ها و یکی از سکوهای چوبی مسجد را شکسته‌اند.

آمار ازدواج‌هایی که به یک سال نرسیدند!

در سال گذشته 12هزار و 573 طلاق ثبت شده است که زوجین کمتر از یکسال زندگی مشترک را در کنار یکدیگر تجربه کرده بودند و کمترین میزان طلاق ثبت‌شده برحسب طول مدت ازدواج با ثبت هزار و 151 طلاق مربوط به بازه زمانی 21 تا 29 سال و بازه زمانی 27 تا 28 سال با ثبت هزار و 178 طلاق بوده است. در سال 98، 174هزار و 831 طلاق در کشور ثبت شده که در بین این آمارها 7هزار و 264 زوج بیش از 29 سال زندگی مشترک را در کنار یکدیگر تجربه کرده بودند.

هشدار صریح سردار حاجی‌زاده

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: ما برای جواب آمریکایی‌ها آماده بودیم و همه توان موشکی‌مان پای کار بود و اگر آنها پاسخ می‌دادند، همه پایگاه‌هایشان از اردن تا عراق و خلیج فارس و همه ناوهایشان حتی در اقیانوس هند را می‌زدیم. حاجی‌زاده درخصوص توان موشکی و برخی تلاش‌ها برای محدود کردن آن افزود: این توان موشکی قابل مذاکره نیست و غلط می‌کند کسی بخواهد در این زمین مذاکره کند. اجازه مذاکره درباره توان موشکی به هیچ مسئولی داده نمی‌شود و این خط قرمز است.

کلاهبرداری 10 میلیاردی در رودسر

فرمانده انتظامی گیلان از دستگیری اعضای باند چهار نفره جعل اسناد ملکی با کلاهبرداری 10میلیارد تومانی در شهرستان رودسر خبر داد. سردار عزیزاله ملکی اظهار کرد: افرادی با اسناد جعلی در سال 1397، 10هزار مترمربع زمین را به قیمت 10میلیارد تومان در بخش چابکسر به شاکی فروخته بودند. دو متهم 31 و 57 ساله در بخش چابکسر شهرستان رودسر و متهمان 55 و 56 ساله دیگر با اخذ نیابت قضائی در شهرستان‌های شفت و کرج دستگیر و به رودسر منتقل شدند.

ضرغامی آماده‌ترین نامزد اصولگرا؟

روزی که به کنایه گفت اصولگرایان یک اتوبوس نامزد انتخاباتی خواهند داشت، احتمالا خود می‌دانست که یکی از آنهاست. عزت‌ا... ضرغامی رئیس پیشین صداوسیما این روزها از مطرح‌ترین چهره‌های رسانه‌ای است که اظهاراتش بیش از همیشه و همه رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است. در کنار گفت‌وگوها، توئیت‌ها و کامنت‌های بسیاری مجازی و حقیقی، تازه‌ترین توئیت وی هم مزید بر علت شده و بر گمانه انتخاباتی بودن این تحرکات افزوده است.

ماجرای گرگ‌های پلاک‌دار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، رهاسازی گرگ‌های پلاک‌دار در طبیعت خراسان جنوبی را تکذیب کرد. حسن اکبری گفت: بعضا حمله گرگ در برخی مناطق استان به احشام باعث خساراتی به دامداران می‌شود و این امر باعث پخش شایعاتی از قبیل رهاسازی گرگ‌های پلاک‌دار توسط این اداره کل در برخی مناطق شده است. وی افزود: مردم و دامداران مطمئن باشند تاکنون هیچگونه رهاسازی گرگ‌ها صورت نگرفته و این موضوع شایعه است.

صید ماهیان خاویاری ممنوع شد

صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر ممنوع شد. در تصمیمی جدید از سوی کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر، صید تجاری ماهیان خاویاری برای سال 2021 ممنوع شد. مختار آخوندی مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: در نشست مجازی اخیر این کمیسیون، نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر بار دیگر ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری را برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند آبزی به تصویب رساندند.

بازداشت عاملان تیراندازی به احشام

عوامل تیراندازی به احشام در اندیمشک دستگیر شدند. فرماندار اندیمشک گفت در پی تیراندازی به چند راس گاو و تلف شدن آن‌ها و انتشار آن در فضای مجازی دستگیری عوامل این حادثه در دستور کار پلیس قرار گرفت. پیمان جهانگیری افزود: ماموران پلیس با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی موفق شدند در زمان مدت کوتاهی عوامل این تیراندازی را شناسایی و در مخفیگاهشان دستگیر کنند. وی ادامه داد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعداد 3قبضه سلاح شکاری غیرمجاز و 200 عدد فشنگ جنگی کشف شد.

واتساپ در صدر؛ تلگرام ششم شد

آمار وب‌سایت استاتیستا نشان می‌دهد اپلیکیشن واتساپ یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های اجتماعی موبایل در جهان شناخته می‌شود. فیس‌بوک در فوریه سال 2014 واتساپ را به مبلغ 19 میلیارد دلار آمریکا خریداری کرد. رتبه‌بندی محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موبایلی تا اکتبر سال 2020 به این ترتیب است: 1- واتساپ: دومیلیارد کاربر ماهانه، 2- مسنجر فیس‌بوک: یک میلیارد و 300 میلیون کاربر ماهانه، 3- وی‌چت: یک میلیارد و 206 میلیون کاربر ماهانه، 4- کیوکیو (QQ): 648 میلیون کاربر ماهانه، 5- اسنپ چت: 433 میلیون کاربر ماهانه 6- تلگرام: 400 میلیون کاربر ماهانه.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید سلیمانی روزنامه های کشور اخبار ویژه روزنامه ها وعده های روحانی بودجه میلیون کاربر ماهانه حضور در انتخابات ماهیان خاویاری شهید سلیمانی ریاست جمهوری اماکن مقدسه لایحه بودجه اصلاح طلبان شهرداری ها توان موشکی خلیج فارس سال آینده اصلاح طلب غیر واقعی پیش بینی تحریم ها نیمه اول جهش تورم گرگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۸۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست دیوید تیلور به نفع حسن یزدانی نیست!

به گزارش "ورزش سه"، پیش بینی درست پژمان درستکار از شکست غیرمنتظره دیوید تیلور برابر آرون بروکس در انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا برای المپیک 2024 پاریس، نشان داد که سرمربی سابق تیم ملی ایران به خوبی از توانایی های پدیده جدید کشتی آمریکا شناخت داشته و به خوبی در گذشته عملکرد دیوید تیلور و رقیب جوانش را زیر نظر گرفته بوده است. 

حالا آرون بروکس به چهره ای شناخته شده در کشتی دنیا تبدیل شده و یکی از مدعیان اصلی کسب مدال طلای وزن 86 کیلوگرم در المپیک به شمار می رود. او قطعا در ماههای آینده بیش از پیش با ایرانی ها چه در فضای مجازی و چه روی تشک چالش خواهد داشت و علاقه مندان به کشتی در ایران هم بیش از قبل این کشتی گیر را زیر نظر می گیرند. 

درباره مبارزه جذاب دیوید تیلور و آرون بروکس دقایقی با پژمان درستکار، سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران همکلام شدیم که در ادامه مشروح صحبت های درستکار را در گفتگو با "ورزش سه" می خوانید.

باخت تیلور را پیش بینی می کردم چون...
ما سال قبل در فینال ایکس یا همان مرحله نهایی انتخابی کشتی آمریکا، کشتی تیلور را با آرون بروکس دیده بودیم. بارها این کشتی را آنالیز می کردیم و به همین خاطر دیده بودم که بروکس با آگاهی با تیلور کشتی می گیرد. به نظرم اگر سال گذشته هم بروکس به تیلور باخت، به خاطر بی تجربگی اش بود و در واقع تیلور سر بروکس را با تجربه اش کلاه گذاشت. در کشتی سال قبل ضعف های تیلور بیشتر نمود پیدا کرد. کشتی های بروکس را در امیدهای جهان سال قبل هم دیدم که پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت. وقتی من این ها را کنار هم گذاشتم و سن و سال تیلور را هم دیدم، این پیش بینی را کردم که بروکس می تواند تیلور را شکست دهد. همین اتفاق هم افتاد، با اینکه کمتر کسی تصور می کرد تیلور به المپیک نرسد.

مبارزه بروکس-تیلور می تواند یک درس برای کشتی ایران باشد
کشتی تیلور و بروکس را باید از چند جهت مورد بررسی قرار دهیم. این کشتی می تواند یک درس برای کشتی ایران باشد. اول از همه بحث روحی و روانی بود که بروکس به خوبی خود را آماده کرده بود. با همه بزرگی و عناوین تیلور، اینقدر بروکس خودباوری و انگیزه داشت که از مدل آمدنش روی تشک مشخص بود که آمده کشتی را ببرد، نه اینکه بگذارد کار به اماواگر بکشد. اعتماد به نفس بروکس و صرف کردن فعل خواستن از سوی او کاملا کارآمد بود و به کمکش آمد. البته علی رغم اینکه آمریکایی ها قانونمند انتخابی را برگزار می کنند، ایرادهایی هم به دارند. نقدی که به انتخابی آمریکا وارد است، این بود که بروکس چهار دور کشتی گرفت تا به فینال برسد. او سه کشتی گرفت تا در نیمه نهایی با والنسیا روبرو شود. حریفش استراحت کرده بود و آخرین کشتی شب اول همین مبارزه بود. باور کنید اگر در ایران چنین مسیری را تعریف کنیم، مورد هجمه های زیادی قرار می گیریم و می گویند این چه عدالتی است.

با تاکتیک های تلفیقی، تیلور خلع سلاح شده بود
تیلور و بروکس در حالی با هم روبرو شدند که بروکس چهار کشتی سنگین گرفته بود و تیلور استراحت کرده بود. جوان های ما که می خواهند ملی پوش شوند و به المپیک برسند، باید این شرایط را ببینند و بدانند که می توانند تمامی موانع را بردارند و نباید دنبال بهانه باشند. این کشتی اهمیت آنالیز در کشتی دنیا را نشان داد. آرون بروکس برای لحظه به لحظه کشتی تلفیقی از تاکتیک ها را به نمایش گذاشت. اگر می توانستیم روی فیلم توضیح دهیم، قطعا بهتر می توانستم در این باره صحبت کنم. در واقعا بروکس چند تاکتیک را با هم به کار برد و دیوید تیلور را از جریان کشتی خارج کرد. بروکس دست چپ تیلور را از کار انداخته بود و با دست راست خودش زیر کتف چپ تیلور می زد. با اینکه بروکس یک کشتی گیر راست گارد است، اما پای چپش را جلو می گذاشت چون می دانست تیلور پای موافق که همان پای راستش بود را خوب می گیرد. به نوعی با این تاکتیک، تیلور خلع سلاح شده بود.

چهار بار دیگر هم کشتی می گرفتند، بروکس برنده بود
جاهایی که تیلور می خواست به حریفش نزدیک شود، بروکس اصولی دستش را زیر کتف تیلور می برد و در زمان بهم ریختگی حریف به صورت انفجاری زیرگیری می کرد. تیلور کشتی گیری است که پاهایش خیلی خوب پیچ و خم دارد، اما بروکس به او اجازه چرخیدن را نمی داد. خود بروکس با چرخش های دائم و جا عوض کردن تمرکز تیلور را بهم می زد و نمی گذاشت او خوب فکر کند. به نظرم اگر چهار بار دیگر هم این کشتی تکرار می شد، بازهم با این شیوه و روش تیلور به جایی نمی رسید. حتی تیلور چند بار تغییر تاکتیک هم داد، اما بازهم موفق نبود.

شکست تیلور ربطی به وزن کم کردن نداشت
برخی می گویند دیوید تیلور 15 کیلو وزن کم کرده و آمادگی لازم بدنی را نداشته، اما من چنین اعتقادی ندارم. اصلا شکست او ربطی به وزن کم کردن ندارد. اصلا این 15 کیلو اضافه وزن را چه کسی دیده و کجا مستند شده؟ با این حال آمریکایی ها نشان دادند که علمی بلدند چطور وزن کم کنند و بعد از وزن کم کردن هم بارگیری و تغذیه را حرفه ای پیش می برند. اگر تیلور آماده نبود، دقیقه 5:30 کشتی دوم آنطور زیرگیری نمی کرد. یک اتفاقی هم که فکر می کنم بروکس از کشتی حسن یزدانی با تیلور برداشت کرده بود، این بود که وقتی سروگردن تیلور را می گرفت، او را نگه می داشت و هیچ کار اضافه نمی کرد. تیلور نشان داده بود که گاهی اوقات خودش سروگردن را می دهد و منتظر اشتباه حریف می ماند.

بروکس را نباید در المپیک دست کم بگیریم
از این نظر که برای کشتی ایران بهتر شد که تیلور در المپیک نیست، باید بگویم به هر حال تیلور از نظر روحی و روانی یک سد بزرگ محسوب می شد. با این حال نباید فراموش کنیم که بروکس کشتی گیر خطرناکی است و نباید فکر کنیم همه چیز تمام شده. کسی که بعد از 4 کشتی سنگین، نفری مثل تیلور را می برد، نشان می دهد هم از نظر انگیزشی و هم از نظر آنالیز تکنیک و تاکتیک در بالاترین سطح است. زمانی هست که شما از یک تاکتیک استفاده می کنید، تفاوت دارد با شیوه ای که بروکس استفاده کرد و از تلفیقی از تاکتیک ها و تاکتیک چند لایه استفاده کرد. این نشان می دهد قابلیت این کشتی گیر بسیار بالاست و اصلا نباید او را دست کم بگیریم. حتی بروکس نشان داد زیرگیری را هم خوب بلد است.

دیگر خبرها

  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • عجیب اما واقعی؛ پرسپولیس به زاکانی رسید
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • دستاوردسازی خیالی
  • خرد شدن پنجه‌های عقاب در ریگزار طبس/ روزی که وعده صادق محقق شد
  • شکست دیوید تیلور به نفع حسن یزدانی نیست!
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟