نامزدهای گروه ادبیات فارسی جشنواره نقد کتاب معرفی شدند
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۰۵۷۸
به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه هفدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، نامزدهای گروه ادبیات فارسی اینجشنواره را معرفی کرد. نامزدهای اینگروه، ۲۱ مقاله هستند که در ۲ بخش نقد ادبی و متون کهن قرار دارند.
به اینترتیب، در موضوعات نقد ادبی و متون کهن با ۱۲ و ۹ مقاله، به مرحله نهایی داوری رسیدهاند.
در بخش «نقد ادبی» مقالههای «آسیبشناسی درسنامههای حافظ»، نصرالله امامی، ادبیات پارسی معاصر، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «الزامات شرح متن با نگاهی به روایت غلامحسین دینانی از غزلیات شمس»، رحمان مشتاقمهر، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸، «الگوهای خوانش در کتاب اندک گستاخ و بیش مؤدب در حضرت مثنوی»، پارسا یعقوبی جنبه سرایی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۷ـ۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، «تاریخ نقد ادبی معاصر در ترازوی نقد: نگاهی انتقادی به پژوهشهای انجامشده درباره تاریخ نقد ادبی معاصر»، عیسی امن خانی، ادبیات پارسی معاصر، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «جامعترین طومار نقالی شاهنامه»، سجاد آیدنلو، جهان کتاب، ش ۳۶۳ـ۳۶۱، خرداد و مرداد ۱۳۹۸، «سرگشتگی نشانهها: نگاهی به نشانه معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی»، داود عمارتیمقدم، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸ و «کدام حافظ؟ نگرشی بر کتاب حافظ و شاعران روس»، علیرضا انوشیروانی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۷ـ۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۸ به عنوان نامزدهای این دوره از جشنواره نقد کتاب معرفی شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین از دیگر مقالههای راه یافته به مرحله دوم داوری هفدهمین جشنواره نقد کتاب در بخش «نقد ادبی» میتوان به مقالههای «گنجینهای از فرهنگ ایران زمین: نقد کتاب داستانهای عامیانه لرستان»، زهرا محمدحسنی صغیری، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۶، تابستان ۱۳۹۸، «نقد و ارزیابی منابع و درسنامههای مکتبهای ادبی جهان»، قدرت قاسمیپور، ادبیات پارسی معاصر، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «نقد و بررسی کتاب تاریخ بدن در ادبیات»، حامد توکلیدارستانی، تاریخ ادبیات، ش ۸۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، «نقد و تحلیل نگاهی تحلیلی به علم بیان»، سعید شفیعیون، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸ و «نگاهی انتقادی به کلک خیالانگیز: داستان سنتی فارسی در دام فانتزی روایت شناسی»، محمد راغب، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸. اشاره کرد.
در بخش «متون کهن» ۹ مقاله «انتقاد مشفقانه و نه مغرضانه: نقدی بر تصحیح و چاپ تذکره آفتاب عالمتاب»، عارف نوشاهی و شیوا امیرهدایی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۶، تابستان ۱۳۹۸، «بازخوانی ویراست حدیقه سنائی به تصحیح محمدجعفر یاحقی و مهدی زرقانی»، وحید عیدگاه طرقبهای، کهننامه ادب فارسی، ش ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸، «تا باز روی که کار خام است: نقد تصحیح انیس الوحده و جلیس الخلوه»، علی رحیمیواریانی، آینه پژوهش، ش ۱۷۵، فروردین و اریبهشت ۱۳۹۸، «تصحیحی علمی انتقادی از یک منظومه پهلوانی»، سجاد آیدنلو، آینه پژوهش، ش ۱۷۶، خرداد و تیر ۱۳۹۸، «تو را که دست بلرزد گهر چه دانی سفت؟ (نقدی بر کلیات میرکرمانی)»، فرزاد ضیائیحبیبآبادی، ش ۱۷۷، مرداد و شهریور ۱۳۹۸، «در میان آتش و آب: نقدی بر آخرین تصحیح مثنوی سیرالعباد الی المعاد»، مریم مشرف، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۶، تابستان ۱۳۹۸، «شهریاری از دیار هند و سند: نکاتی درباره منظومه حماسی شهریارنامه»، کامران ارژنگی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش ۵، بهار ۱۳۹۸، «ملاحظاتی درباره منظومه شبرنگ نامه»، محمود رضاییدشتارژنه، متنشناسی ادب فارسی، ش ۴۴، زمستان ۱۳۹۸ و «نقدی بر ویراست تازه حدیقه سنایی»، وحید عیدگاه طرقبهای، فرهنگبان، ش ۳، پاییز ۱۳۹۸ جواز ورود به مرحله دوم داوری را کسب کردند.
کد خبر 5112613 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: جشنواره نقد کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادبیات فارسی نقد کتاب قاسم سلیمانی معرفی کتاب آیت الله مصباح یزدی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ترجمه ابو مهدی المهندس رادیو مقاومت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مقاومت اسلامی تجدید چاپ جشنواره صنعت چاپ شهدای مدافع حرم جشنواره نقد کتاب انتشارات سوره مهر پژوهشنامه انتقادی متون نقد کتاب ادبیات و هنر جشنواره نقد کتاب زمستان ۱۳۹۸ خرداد ۱۳۹۸ نقد ادبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
نورآقایی گفت: فضا و اقتصاد پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در این حوزه تبدیل شود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران؛ آرش نورآقایی، کارشناس «گردشگری ادبی»، با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، ادامه داد: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینهای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیتهای گردشگری ادبی قرار میگیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق میافتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب میشود.
نمایشگاه کتاب میتواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد
وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت میگیرد، بازدید صرف از نمایشگاههای کتاب جز این ژانر محسوب نمیشود؛ اما این بدان معنا نیست که نمیتوان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخههای گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل میگیرد، میتوان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکانهای واقعی و حتی خیالی اطلاق میشود که در داستانها خلق شدهاند.
این کارشناس حوزه گردشگری که در سال 1392 نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا میخواهید گردشگری ریاضی را هم راهاندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از میسیسیپی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران میخواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.
وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشته و بر اساس آن به این فکر میکردم که چقدر این موضوع میتواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود؛ در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل 10 آدرس مشهور دنیا را سرچ میکنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک 221 ب» را به مخاطبان ارائه میکند.
نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند؛ به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. به عنوان نمونه به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولتآبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیتهای داستان از جمله دُختر آقای گلمَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفتهای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.
نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهرانوی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر میکنیم، این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب میشود و همزمان طبق محتوای رویداد میتواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه میتواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافتها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه میتوان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد، صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند، این گردشگری ادبی محسوب نمیشود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.
نورآقایی توضیح داد: حضور فروشگاههای کتاب یا نمایشگاه کتاب میتواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» مؤثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی چون موسیقی، ادبیات، رسانه، خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتابها، نمایشگاه بینالمللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافهها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی میتواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور میتوان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیتهای «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزهها، مقبرهها، تور کتابخانه ملی، تور کتابخانههای خلاق و... نشستهای ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکانهای معرفی شده در داستانها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.
سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود
این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفتوگو اشاره کرد: میتوان در نمایشگاه کتاب نشستهای تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکانهای مرتبط با ادبیات و شخصیتهای ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز میتوانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیتها و مکانها صحبت میکنند. وقتی شاعر میگوید خوشا شیراز و وضع بیمثالاش یعنی چه؟ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیتهای زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی میآید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.
نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم میکرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است. او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر میکنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را میتوان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران میتواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.
انتهای پیام/