Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - بانک‌های مرکزی اقتصادهای توسعه یافته از اروپا گرفته تا آمریکا امیدوارند با پایین نگاه داشتن نرخ بهره پایه در سال آینده میلادی، بتوانند رونق اقتصادی پیش از شیوع ویروس کرونا را احیا کنند؛ در چنین شرایطی از بانک‌های کدام کشورها می‌توان وام ارزان‌تر گرفت و جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌های کدام کشورها بیشتر است؟

بانک مرکزی اروپا در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که نرخ بهره وام بانکی مورد نیاز شرکت‌های فعال در منطقه یورو ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۶ درصد و نرخ بهره وام خرید مسکن توسط خانوارهای ساکن در کشورهای عضو منطقه یورو همچنان ۱.۳۶ درصد خواهد بود. نهاد تنظیم کننده سیاست‌های پولی کشورهای عضو منطقه یورو همچنین نرخ سود سپرده شرکت‌ها با سررسید بلندمدت را منفی ۱۷ صدم درصد و نرخ سود روزشمار برای سپرده‌های شرکت‌ها نزد بانک‌ها را صفر درصد اعلام کرد.در همین حال، سود سپرده افراد حقیقی در بانک‌ها نیز با سررسید یکساله با نرخ ۲۵ صدم درصدی و به طور روزشمار با نرخ ۲ صدم درصدی محاسبه خواهد شد.

بانک مرکزی اروپا امیدوار است که با پایین نگاه داشتن نرخ بهره بانکی بتواند با افزایش جذابیت وام‌های بانکی و کاهش رغبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها شرایط را برای افزایش سرمایه‌گذاری و رشد نرخ تورم فراهم کند تا رونق اقتصادی لازم برای غلبه بر تبعات رکودی شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ ایجاد شود.در حالی که نرخ تورم هدفگذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا حدود ۲ درصد است، این نرخ در منطقه یورو طی نوامبر گذشته به منفی ۳ دهم درصد رسیده است.

اما در اقتصادهای تورم زده جهان همچون آرژانتین، ونزوئلا و ایران نرخ سود سالانه سپرده بانکی همچنان بالای ۱۶ درصد است. با وجود این که شورای پول و اعتبار ایران حداکثر نرخ سود سپرده یکساله را ۱۶ درصد اعلام کرده، رسانه‌های این کشور خبر از صعود آن به مرز ۱۸ درصد می‌دهند. با این وجود در این سه کشور که بنا بر داده‌های منتشر شده توسط تریدینگ اکونومیکس بانک‌ها بالاترین نرخ سود را به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند ولی بالا بودن تورم در عمل این نرخ ‌ را منفی کرده است.

البته در میان هفت کشور جهان که بانک‌های آنها نرخ سود بالای ۱۰ درصدی به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند، سه کشور ترکیه و ماداگاسکار و مغولستان حضور دارند که همچنان نرخ سود بانکی از نرخ تورم بالاتر است و سپرده‌گذاری در بانک‌های آنها جذابیت دارد؛ جذابیتی که می‌تواند با کاستن از سرعت و حجم نقدینگی در گردش از سرعت رشد تورم بکاهد. چنان که بانک مرکزی ترکیه پنج روز پیش دلیل افزایش نرخ سود و بهره بانکی در این کشور را کاهش تورم و حفظ ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از افت بهای لیر اعلام کرد.ایران همچنین در میان هشت کشوری قرار که بانک‌های آنها بالاترین نرخ بهره را برای پرداخت وام در نظر می‌گیرند. هر چند که شورای پول و اعتبار ایران نرخ ۲۲ درصدی را برای بهره وام بانکی در نظر گرفته ولی در عمل نرخ بهره وام‌های بانکی در ایران به ۳۴ درصد نیز می‌رسد.در اروپا نیز بانک‌های اقتصادهای تورم‌زده‌ای همچون بلاروس، اوکراین، روسیه و رومانی ناچار به پرداخت نرخ سود بالای ۱ درصدی به سپرده‌های بانکی هستند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بانک مرکزی منطقه یورو بانک ها سپرده ها نرخ بهره بهره وام نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند

جعفر قادری درباره پرداخت نکردن وام ازدواج توسط بانک‌ها گفت: اتفاقاتی که در بازار ارز و سکه افتاده موجب شده تا افراد زیادی نقدینگی خود را از بانک‌ها خارج کنند و الان منابعی برای وام ازدواج وجود ندارد البته چون وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است و سودی برای بانک‌ها ندارد به عنوان های مختلف در پرداخت آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: تا تعادل و توازن در بازار ارز و سکه و سیاست‌های ارزی و پولی ایجاد نشود این مشکلات را خواهیم داشت از آن‌طرف هم بانک مرکزی فشار می‌آورد نقدینگی را کنترل کند تا تورم را کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد اقدام درست این است که نقدینگی به بخش‌های تولیدی و کاهش فشارهایی که متوجه تولیدکنندگان است، برود و اگر این کار صورت بگیرد مسائل حل می‌شود، اما به صورت جزیره‌ای نمی‌توان مسائل را حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: با اینکه وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است، اما چون منابعی وجود ندارد بانک‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند چون اعتبار دولتی وجود ندارد و وام براساس سپرده‌های مردم پرداخت می‌شود و وقتی سپرده مردم از بازار خارج می‌شود بانک‌ها هم در پرداخت وام به مشکل برمی‌خورند.

قادری افزود: بانک از خود منابع تولید نمی‌کند و برای جلوگیری از تخلیه نقدینگی از بانک باید سیاست‌ها اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تزریق کردن پول توسط بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری منشا تورم می‌شود و باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.

وی بیان کرد: ناترازی‌هایی که الان وجود دارد خود را به نوعی در همه بخش‌ها نشان می‌دهد که در بخش بانکی هم به همین صورت است و الان بانک‌ها اعلام کردند نقدینگی به سمت ارز و سکه می‌رود و پولی باقی نمی‌ماند که بتوانیم تسهیلات بدهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام ۱۰۰ میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول
  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • چاپ اسکناس‌های درشت‌ تورم‌زا است؟
  • جزئیاتی از سود ۳۰ درصدی سپرده بانکی و درآمد‌ثابت
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • پرسپولیس بانکی شد، استقلال نفتی!
  • سقف مهربانی در بانک ملی ایران بلند است
  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • متقاضیان وام ۳۰۰ میلیونی بخوانند