Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی گفت: صندوق‌های بازنشستگی در ایران از حق بیمه پرداختی کارگران و کارمندان، ارتزاق می‌کنند و اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد ضمن کاهش درآمد صندوق‌ها، بار مالی مضاعفی نیز به آن‌ها تحمیل می‌کند. - اخبار اجتماعی -

علی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: با اجرای بازنشستگی پیش از موعد، افراد باسابقه و کاردان به‌تدریج از چرخه کار خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین اجرای بازنشستگی زودتر از موعد هیچ اثری بر اشتغال‌زایی نخواهد داشت.

قنبری افزود: بودجه 1400 با کسری شدید مواجه است و دخل‌وخرج دولت همخوانی ندارد. حال اگر قرار باشد طرحی هم برای اجرا به دولت تحمیل شود، باید نحوه تأمین مالی آن نیز مشخص شود وگرنه، اجرای آن بدون پشتوانه مالی، جز تحمیل ضرر و زیان مالی به اقتصاد، عایدی دیگری برای کشور نخواهد داشت.

وی یادآور شد: صندوق‌های بازنشستگی در ایران از حق بیمه پرداختی کارگران و کارمندان، ارتزاق می‌کنند و اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد ضمن کاهش درآمد صندوق‌ها، بار مالی مضاعفی نیز به آن‌ها تحمیل می‌کند.

قنبری ادامه داد: منابع ورودی صندوق‌های بازنشستگی و عایدی سرمایه‌گذاری‌های صندوق باید پاسخگوی مجموع ارقام پرداختی به بازنشستگان باشد و در صورت به هم خوردن این تناسب دولت در یک چرخه معیوب گرفتار می‌شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، هرچند، هدف تهیه‌کنندگان و حامیان این طرح، کمک به بازار کار، افزایش اشتغال جوانان و کاهش هزینه‌های جاری دستگاه‌ها است اما آنان باید پیامدهای منفی اجرای این طرح بر اقتصاد ایران را نیز به‌دقت بررسی و در تصمیم‌گیری خود، لحاظ کنند.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چگونه بدون درنظرگرفتن وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی، به دنبال تصویب و اجرای طرح «بازنشستگی پیش از موعد» هستند؟

قنبری گفت: جمع‌بندی مسائل متناقضی چون «کمک به بازار کار، اشتغال جوانان و کاهش هزینه‌های جاری دستگاه‌ها» در طرح موردنظر مجلس نه شدنی است و نه منطقی و این‌یک طرح هیجانی بوده که بیشتر جنبه تبلیغی دارد.39  نماینده مجلس یازدهم، طرح «بازنشستگی پیش از موعد» را ارائه کرده‌اند که کلیات آن در کمیسیون اجتماعی تصویب‌شده و قرار است پس از بررسی بیشتر در صحن مجلس به رأی گذاشته شود. در طرح جدید مجلس، شرط سنی و شرط موافقت مدیر یا رئیس اداره با درخواست بازنشستگی کارکنان حذف‌شده است. همچنین در صورت تصویب و ابلاغ نهایی این طرح، آقایان با 25 سال و بانوان کارمند با 20 سال سابقه کار قادر به بازنشستگی پیش از موعد هستند.

مردان 30 تا 40 ساله بیشترین متقاضیان بیمه بیکاری در کشور

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازنشستگی پیش از موعد صندوق های بازنشستگی صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۲۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی‌های مالی در اقتصاد جهانی قبل از اینکه بانک‌های مرکزی کاهش سیاست‌های پولی را آغاز کنند، هشدار داد.

این آژانس مالی گفت که سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی انتظار دارند سیاست‌های پولی در سه ماهه آینده کاهش یابد، زیرا افزایش نرخ بهره در ۲ سال گذشته شرایطی را برای بازگرداندن تورم به اهداف بانک‌های مرکزی ایجاد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش ثبات مالی جهانی خود در آوریل ۲۰۲۴ گفت: تاکنون، شکاف‌های سیستم مالی با نرخ‌های بهره بالا در طول چرخه انقباض پولی آشکار نشده است، با این حال، آخرین مسیر کاهش تورم ممکن است با چندین شکنندگی مالی کوتاه‌مدت برجسته، پیچیده شود.

برخی از ریسک‌های کوتاه‌مدت شامل کاهش قیمت املاک تجاری و کاهش قیمت‌های واقعی مسکن است که ناشی از نرخ‌های بالاتر وام مسکن و برخی غافلگیری‌های تورمی قابل توجه است که می‌تواند به‌طور ناگهانی احساسات سرمایه‌گذاران را تغییر دهد.

به گفته آژانس، خطرات میان‌مدت شامل افزایش بدهی عمومی و خصوصی در اقتصادهای پیشرفته و بازارهای نوظهور، فرسایش بافر نقدینگی برای شرکت‌ها و رکود در بازار مسکن چین است که در آن سیاست‌ها برای بازگرداندن اعتماد به بخش املاک و مستغلات کشورها حیاتی محسوب می‌شوند.

صندوق بین‌المللی پول گفت: بانک‌های مرکزی باید از تسهیل پولی زودهنگام اجتناب کنند و به‌طور مناسب از انتظارات بیش از حد خوش‌بینانه بازار برای کاهش نرخ بهره که می‌تواند به تسهیل شرایط مالی و پیچیده‌تر کردن آخرین گام‌های کاهش تورم کمک کند، عقب‌نشینی کنند.

در این بیانیه آمده است: در جایی که پیشرفت در کاهش تورم کافی است تا نشان دهد که تورم به‌طور پایدار به سمت هدف حرکت می‌کند، بانک‌های مرکزی باید به تدریج به سمت سیاست خنثی‌تر حرکت کنند.

همچنین مقامات نظارتی و تنظیم‌کننده باید از ابزارهای مناسب ازجمله آزمون استرس و اقدامات اصلاحی اولیه استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی در برابر فشارهای موجود در املاک تجاری و مسکونی و در برابر رکود چرخه اعتباری مقاوم هستند.

 

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • جزئیات افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان با احکام جدید
  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های اصلاح شد
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • حقوق بازنشستگان با چه فرمولی افزایش یافت ؟
  • بازنشستگی بیش از موعد ۱۷۰۰ کارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد/ اعلام جزییات