Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمپ ترک اعتیاد زنان در کردستان را چند دختر جوان اداره می کنند که با نهایت عشق و حس نوعدوستی، به همنوعان خود کمک می کنند تا بتوانند زندگی خود را بار دیگر از هر نوع آلودگی به مواد مخدر پاک کنند و به جامعه برگردانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، کمپ ترک اعتیاد بانوان ناجی که تنها کمپ ترک اعتیاد بانوان در استان است، علیرغم کمبودها و مشکلات فراوان، همت خوبی برای کمک به زنان معتاد به عنوان بیمارانی که خانواده و جامعه را تهدید می کنند، به کار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور شنیدن تجربه زندگی زنان معتاد و بررسی عوامل تاثیرگذار بر اعتیاد زنان و بازگشت آنها به این آسیب پس از چند بار ترک، همراه با نماینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و «شهربانو رمضانزاده» مسئول بسیج حوزه ی شهید سمیه ناحیه سنندج به کمپ ترک اعتیاد بانوان کردستان رفتیم و با زنان حاضر در کمپ هم صحبت شدیم.

کمپ ترک اعتیاد زنان در کردستان را چند دختر جوان اداره می کنند که با نهایت عشق و حس نوعدوستی، به همنوعان خود کمک می کنند تا بتوانند زندگی خود را بار دیگر از هر نوع آلودگی به مواد مخدر پاک کنند و به جامعه برگردانند.

کمپ ناجی تنها کمپ ترک اعتیاد در کردستان است که در حال حاضر میزبان 16 زن و دختر مبتلا به اعتیاد است که از سنین مختلف و از شهرهای مختلف استان برای ترک اعتیاد به کمپ آمده اند و ظرفیت پذیرش 30 نفر را دارد.

در بدو ورود زن جوانی در را باز کرد، درحالیکه هنوز منتظر حضور مسئول کمپ بودیم، با این زن هم صحبت شدیم و وقتی از او پرسیدیم در کمپ چکاره است؟ خود را مددیار و خدمتگذار معرفی کرد و گفت: خودم معتاد بهبود یافته هستم و برای خدمت به زنان معتاد در کمپ ماندم و به خانه برنمی گردم.

آزاده که از یکی از شهرستان های استان آمده، از وضعیت کمپ و تلاش مسئول کمپ برای نجات زنان معتاد می گوید و زنانی که امروز اینجا هستند را خوش شانس می داند چون به نظر او وضعیت کمپ نسبت به زمانی که خودش برای ترک آمده بود، خیلی بهتر شده و نمی توان با آن زمان مقایسه اش کرد.

او نحوه گرایشش به مواد مخدر و دوره معتادیش را توضیح می دهد و می گوید: 27 سال سن دارم و تنها تا اول راهنمایی درس خواندم، چون در روستا زندگی می کردیم پدر و برادرانم اجازه ندادند برای ادامه تحصیل به شهر بیایم، در 18 سالگی ازدواج کردم. شوهرم معتاد بود و منم با اون شروع به مصرف مواد مخدر کردم.

یک سال با شوهرم و 9 ماه با برادرم مواد مصرف کردم اما بعد از یکسال از شوهرم طلاق گرفتم. بعد از طلاق پدرم اجازه نداد برم خونه. لباسامو گذاشت بیرون و گفت حق نداری بیای خونه من. منم اصلا اطلاع نداشتم کمپی برای زنان هم وجود دارد، رفتم بهزیستی شهرستان بهم گفتن بیام بهزیستی سنندج اومدم و کمپ رو بهم معرفی کردن ولی اولش می ترسیدم. چیزای وحشتناکی در مورد کمپ شنیده بودم ولی بالاخره اومدم و الان 4 سال است که پاک شدم و هیچ نوع موادی مصرف نمی کنم و چون تو خونه مصرف کننده مواد داریم و از ترس اینکه دوباره لغزش کنم به خونه برنمی گردم، در کمپ ماندم و به زنان معتادی که برای ترک به اینجا می آیند کمک می کنم.

ظرفیت اسمی ترک اعتیاد بانوان ناجی 30 نفر است

ویدا قادری مسئول کمپ ترک اعتیاد بانوان ناجی در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه ظرفیت اسمی کمپ ترک اعتیاد بانوان ناجی 30 نفر خانم است اظهار داشت: 16 بانوی کُردستانی در این کمپ بستری هستند که 3 نفر از آنها به صورت اجباری و مابقی به صورت اختیاری تصمیم به ترک اعتیاد کرده اند.

وی گفت: دوره ترک اعتیاد برای این بانوان از 28 روز شروع می شود و گاهاً تا 3 ماه و بیشتر نیز طول می کشد که افرادی که به صورت اجباری در این مکان هستند توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر در خیابان ها و یا قبرستان ها جمع اوری می شوند و برای ترک به این کمپ ها معرفی می کنند.

وابستگی مصرف شیشه بسیار بالاست

وی با بیان اینکه وابستگی مصرف شیشه بسیار بالاست افزود:ترک مصرف اعتیاد به شیشه، قرص، گل و هروئین به دلیل مصرف روانگردان ها از لحاظ روانی بیشترین تخریب را نسبت به شیره، تریاک دارد چرا که ترک مصرف ان در کمترین حالت  بیشتر از دو هفته طول می کشد در حالی که ترک مصرف تریاک با توجه به درد جسمانی شدید آن تنها 10 روز طول می کشد لذا ممکن است افرادی به دلیل نکشیدن درد جسمانی به مواد روانگردان روی بیاورند در حالی که بیشترین تخریب بر ذهن و روح و جسم طرف را این مواد بر وی وارد می کنند.

قادری با تاکید بر ضرورت حمایت خانواده از این زنان برای جلوگیری از گرایش مجدد آنها به مواد مخدر، گفت: پس از خروج از کمپ، حضور در جلسات انجمن، حمایت ارگان های مسئول از این زنان و همچنین حمایت جامعه و خانواده برای جلوگیری از بازگشت آنها ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از زنان پس از اعتیاد ظاهر خود را از دست می دهند، گفت: متاسفانه از بین رفتن ظاهر زنان یکی از دلایل عدم پذیرش از سوی جامعه است و متاسفانه پس از خروج از کمپ امکان ارائه خدمت به این زنان برای ما وجود ندارد و تنها تا 90 روز وضعیت آنان را به صورت تلفنی پیگیری می کنیم که البته تعدادی از آنها پس از این مدت همچنان با کمپ در ارتباط هستند.

به گفته مسئول کمپ میانگین سنی مراجعین 20 تا 35 سال و بیشترین مواد مصرفی هم هروئین، شیشه و بیشترین آمار مراجعه به کمپ هم از شهرستان قروه است.

وی که خود کارشناس مددکاری است، حضور در جلسات 12 قدمی و NA برای معتادان بهبود یافته را مهمترین کار دانست و ادامه داد: پاکی کمتر از یکسال را نمی توانیم قطعی بدانیم و فقط ترک موقت است اما اگر پس از یکسال همچنان با این جلسات ارتباط داشته باشند، شرایط آنها خیلی فرق می کند.

وی ادامه می دهد: گاهی در هفته اول که مرحله سم زدایی است، رکیک ترین توهین ها از سوی زنان معتاد به ما می شود و مشکلات زیادی برایمان بوجود می آید اما به دلیل عشق به کمک به این زنان همه را تحمل می کنیم و با بهبودی تنها یک زن معتاد حس می کنم وظیفه خود را انجام داده ام.

مسئول کمپ اعلام کرد: بر اساس دستورالعمل اعلام شده هزینه هر دوره حضور در کمپ 850 هزار تومان است و اگر هر یک از این افراد توان پرداخت آن را نداشته باشند، بهزیستی نصف آن را پرداخت می کند و کمپ هم تنها با این هزینه ها و همچنین هزینه شخصی اداره می شود.

اهدای هدایای متبرک به بیرق امام حسین (ع) به بانوان بستری شده در این کمپ

در ادامه شهربانو رمضانزاده مسئول بسیج حوزه شهید سمیه ناحیه سنندج  در دیدار با این بانوان اظهار داشت: خوشبختانه با دیدن این چنین افراد توانمندی در این کمپ، امیدواریم هر چه سریعتر شاهد بهبودی کامل این زنانی باشیم که امید یک خانواده هستند و فرزندانشان با دیدن مادرشان طعم خوش زندگی را بچشند.

وی گفت: با امید بهبودی کامل برای بانوان، 30 جلد قرآن کریم، 30 عدد رحل قرآن، سجاده و تسبیح به امید بازگشت به زندگی به این عزیزان اهدا گردید.

وی اضافه کرد: درصد آلودگی و خطراتی که نسبت به شیوع بیماری های مختلف از قبل اعتیاد برای زنان وجود دارد بیشتر از مردان است و از سوی دیگر خانواده با آسیب بیشتری مواجه می شود که باید با حساسیت بیشتری به آن توجه شود.

رمضانزاده خاطر نشان کرد: مبارزه با مواد مخدر بسیج همگانی را می طلبد و در این خصوص همه دستگاه ها موظف هستند همکاری لازم را با نهادهای مربوطه داشته و از سوی دیگر برنامه های آموزشی در قالب کارگاه و یا نمایش های هنری و فیلم نیز برای افزایش آگاهی به جامعه به ویژه جوانان و خانواده ها مورد توجه قرار گیرد.

در پایان این مراسم این مکان به بیرق مطهر امام حسین (ع) متبرک گردید، اما هرکدام از این‌ها داستانی برای خوددارند اما چهره تمامی آن‌ها حکایت از یک غم و درد مشترک دارد که به‌واسطه مواد مخدر متحمل شده‌اند و امروز با بردن نام اباعبدالله الحسین(ع) از کار خود ابراز پشیمانی می‌کنند و همه یک‌صدا یک خواسته دارند که هم خودشان و هم دوستانشان از این منجلاب رهایی یافته و به دامن خانواده بازگردند و جامعه نیز پذیرای آنان باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کمپ ترک اعتیاد بانوان مواد مخدر زنان معتاد مسئول کمپ برای ترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    کارشناس مسئول سلامت محیط مرکز بهداشت بوکان گفت: در جریان بازرسی از مراکز و اماکن سطح شهر پیرو تشدید اقدامات بهداشت محیطی توسط بازرسین بهداشت محیط، بیش از یک تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته شامل نوشیدنی های گازدار، نبات فاقد مشخصات بهداشتی، آبلیموهای دست ساز کپک زده و روغن های سوخته و غیر قابل مصرف در سطح عرضه شناسایی و غیر قابل مصرف تشخیص داده شد که نسبت به جمع آوری و معدوم کردن این اقلام  برابر مقررات اقدام شد.

 

مسگری  اظهار داشت: از عموم شهروندان   درخواست می شود از خرید مواد غذایی بدون مشخصات بهداشتی جدا خودداری نموده و هنگام خرید به مشخصاتی نظیر ( تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و شماره پروانه ساخت) توجه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به سامانه بهداشت ۱۹۰ و یا شماره تماس ۴۶۲۳۴۰۶۶-۰۴۴ مرکز فوریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت بوکان اعلام تا به موقع مداخلات لازم صورت پذیرد.

 

دیگر خبرها

  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • ارجاع ۲۳ معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد در شوش
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • فعالیت ۳۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در گلستان
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • وجود ماده اعتیادآور شیشه در داروی لاغری دو جوان در قم