Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ محمد سالاری با بیان اینکه پروانه مقاوم سازی نسبی لرزه ای ساختمان‌ها در اولویت کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران قرار گرفته است، گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از ساختمان‌های موجود در شهر تهران و البته کلانشهرها و شهرهای دیگر کشور که بر اساس آخرین ضوابط و آیین‌نامه‌های لرزه‌ای طراحی و اجرا نشده‌اند، در معرض خطر جدی فروریزش در زلزله‌های احتمالی متوسط و شدید قرار داشته و آسیب‌پذیری بسیار بالایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بعضا در این ساختمان‌ها امکان تخریب و نوسازی به دلایل متعددی از جمله عدم توجیه اقتصادی، محدودیت‌‎های طرح تفصیلی، بحث‌های حقوقی و مالکیتی، قرارگیری ساختمان‌ها در بافت‌های تاریخی، مساحت اندک و عدم امکان تجمیع با پلاک‌های همجوار و مهمتر از همه عدم وجود تمکن مالی مالکین آن ها که اکثرا قشر متوسط به پایین جامعه هستند، وجود ندارد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عدم توجه به بهسازی و مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها قطعا مخاطرات جانی و خسارات مالی بسیاری را در زلزله‌های متوسط و شدید در برخواهد داشت، بیان کرد: ضرورت دارد تا در سطح کشور علاوه بر پروانه تخریب و نوسازی که امروزه در شهرهای کشور توسط شهرداری‌ها ارائه می‌شود، با هدف کاهش مخاطرات و ارتقای نسبی کیفیت ساختمان‌های آسیب‌پذیر، نسبت به تدوین دستورالعمل فنی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌ها اقدام شود.

بیشتر بخوانید: تهران روی بمب ساعتی/ ضعف در اجرای قوانین ایمنی در برابر زلزله به فاجعه منجر می‌شود؟

سالاری تصریح کرد: خوشبختانه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازوکار اجرایی مقاوم سازی را با تایید این دستورالعمل در شهر تهران فراهم کرده است و ما در کمیسیون شهرسازی و معماری، به همراه معاونت شهرسازی و معماری به دنبال آن هستیم تا بتوانیم مبتنی بر یک تعامل بین بخشی بین شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، مدیریت بحران و سازمان نوسازی شهر تهران و سایر ذی نفعان و متولیان این حوزه نسبت به تهیه سازوکار صدور پروانه بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌ها در شهر تهران اقدام کنیم.

به گفته وی، ضرورت ایجاد سازوکار مربوط به پروانه بهسازی لرزه‌ای نسبی یا همان مقاوم سازی ساختمان‌هایی که به لحاظ پایداری در مقابل زلزله‌ تاب‌آوری کمتری دارند، از این منظر است که عمدتا مالکان این ساختمان‌ها از اقشار آسیب‌پذیر و محروم جامعه هستند و اساسا انگیزه ای‌ برای اخذ پروانه تخریب و نوسازی ندارند.

سالاری ادامه داد: به نظر می‌رسد که موضوع مقاوم سازی باید در قالب یک کمپین فراگیر تبدیل به یک نهضت در سطح کلانشهرها و شهرهای کشور شود. چرا که هزینه مقاوم سازی این ساختمان‌ها، کمتر از 20 درصد هزینه تخریب و نوسازی است و این امر یکی از ضرورت‌های بسیار جدی شهرهای کشور به ویژه شهر تهران که دارای گسل‌های قابل توجهی در جغرافیای خود است، به شمار میرود.

سالاری اظهار داشت: بنابرگفته رییس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و همچنین رییس مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی، قریب به 20 سال درگیر بحث موضوع مقاوم سازی ساختمان‌ها بوده اند و در همین راستا، نشریه 360 را تدوین کرده اند که در مقاوم سازی 2 تا 3 هزار مدرسه در وزارت آموزش و پرورش مورد بهره‌برداری قرار گرفته است اما استفاده از آن، هزینه‌های بسیار سنگینی برای سایر بناها دارد و لذا استقبالی از آن صورت نگرفته است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با ایجاد پروانه بهسازی لرزه‌ای نسبی،‌ هزینه مورد نیاز ایمن سازی به شدت پایین می‌آید، اظهارداشت: این امیدواری وجود دارد که مبتنی بر یک رویکرد الگوسازی و مقاوم سازی برخی از ساختمان‌های تهران، بتوان این رویکرد را به سایر بافت‌های ناپایدار و غیرمقاوم تهران و به تبع آن در کل کشور تسری داد.

سالاری، تصریح کرد: در همین راستا ما به عنوان اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تعاملی که با معاونت شهرسازی و معماری داشتیم، تلاش کردیم تا مقدمات و تمهیدات لازم برای صدور پروانه بهسازی لرزه‌ای نسبی را با محوریت اداره کل معماری و ساختمان فراهم کنیم تا بتوانیم با رفع اشکالاتی که در نسخه اولیه وجود داشت، در آینده نزدیک نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام کنیم تا توسط شهردار تهران به عنوان یکی از پروانه‌‌هایی که می‌تواند در بافت فرسوده و ناپایدار و ناکارآمد مورد استفاده قرار بگیرد، ابلاغ شود.

وی افزود: در جلسه ای هم که روز سه‌شنبه هفته گذشته در این خصوص داشتیم، سعی کردیم از تمامی دستگاه‌های ذی‌نفع و ذی مدخل مربوطه در فرآیند ایجاد سازوکار صدور پرونده بهسازی لرزه‌ای نسبی در شهر تهران دعوت کنیم که رییس مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی، رییس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرکل معماری و ساختمان، مدیرکل تدوین و ضوابط معاونت شهرسازی و معماری ، شهرداران مناطق 11 و 12 شهر تهران ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران و نیز نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران و کارشناسان این حوزه از جمله حاضرین در این جلسه بودند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ایمن سازی ساختمان ناایمن ویروس کرونا در ایران شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ساختمان ها تخریب و نوسازی شهر تهران مقاوم سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۶۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری اراضی، نهضت مردمی‌سازی مسکن را احیا می‌کند

 حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم یکی از مهم‌ترین کارهایی که می توانیم انجام دهیم واگذاری زمین به مردم و نهضت مردمی سازی مسکن است گفت: خوشبختانه در طرح جهش تولید مسکن که دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کرده پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه  بر این اساس توزیع عادلانه زمین اجرا می شود که باعث خواهد شد افرادی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند از امکان زمین بهره‌مند شوند گفت: با تخصیص این اراضی و پرداخت تسهیلات  ساخت تدریجی مسکن را پیش ببرند.

مدیرکل راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه  طرح نهضت ملی مسکن نیز یکی از طرح‌هایی است که تولید در آن با مشارکت مردم صورت می‌گیرد گفت:  می‌توان  طرح  نهضت ملی مسکن را نمونه‌ای بارز بر شعار سال ۱۴۰۳ که توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، دانست چون نقطه آغاز و پیشرفت این طرح، حضور و مشارکت مردم در پیشرفت طرح ها است.

جنتی یادآور شد: بنابراین جهش تولید با مشارکت مردم» یکی از شعارهای بسیار خوب است که بر اساس آن باید مردم در صحنه باشند. به این ترتیب می توان به رفع معضل همیشگی مسکن در کشور امیدوار بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در کرمانشاه شدت می‌گیرد
  • پس‌لرزه‌های موضعگیری اخیر علی مطهری درباره نوروز
  • بهسازی و شاداب سازی یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس
  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • پنجره‌های خورشیدی، انقلاب آینده در معماری شهری
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • برنامه های بخش مسکن و شهرسازی در ۱۴۰۳ تشریح شد
  • بهسازی و شاداب سازی ۱۵۰۰ کلاس درس کرمانشاه در طرح شهید عجمیان
  • آمریکا با تحریم دارو‌های کودکان سرطانی و پروانه‌ای ناجوانمردی را به اوج رسانده است
  • واگذاری اراضی، نهضت مردمی‌سازی مسکن را احیا می‌کند