Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اسفندیار خزائی» روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شکل گیری جنگل و مرتع و استقرار گونه های گیاهی فرایند دشواری دارد، اظهار داشت: آفرود سواران با ورود به عرصههای طبیعی در واقع اقدام به شخم زدن و تخریب اراضی و پوشش گیاهی منطقه می کنند.

وی افزود: شاید برخی از نواحی کشور و استان‌های کوهستانی به علت نداشتن پوشش گیاهی، ظرفیت پذیرش خودروهای آفروید و کراس را داشته باشد که باید این مکان ها مشخص و با کار کارشناسی برای استفاده علاقه مندان جانمایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: محیط زیست و طبیعت الوند، زنده و پایدار است و ورود خودروهای آفرود و موتورها آسیب بسیار جدی به پوشش گیاهی و حیات جانوری این منطقه وارد می کند.

خزایی تاکید کرد: عرصه‌های طبیعی استان همدان به هیچ وجه مکان مناسبی برای حضور و تردد خودروهای آفرود و موتور کراس نیست و تردد این قبیل خودروها زمینه نابودی و اضمحلال پوشش گیاهی و طبیعت استان را فراهم می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: تخریبی که براثر تردد خودرو آفرود و موتور کراس(رد چرخ و لاستیک خودرو آفرود) ایجاد می شود به هیچ وجه قابل جبران نیست چراکه شدت فشار وارده ناشی از چرخش لاستیک این خودروهای سنگین موجب تسریع در فرسایش خاک و تخریب و نابودی (زیر و رو شدن) کامل پوشش گیاهی می شود.

به گفته خزائی، هیچگونه مخالفتی با گردشگری و ورزش در طبیعت نداریم اما اصل مهم دراین زمینه حراست و حفاظت از عرصه های طبیعی، جنگلی و پوشش گیاهی منطقه است و اجازه نخواهیم داد به هر بهانه ای طبیعت ارزشمند منطقه دچار تخریب و نابودی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: یکی دیگر از خسارت‌هایی که آفرود سواری می‌تواند به طبیعت برساند تخریب پوشش گیاهی، ایجاد آلودگی ، جابجائی خاک و از بین بردن گیاهان نادر داروئی و خوراکی است.

خزائی با بیان اینکه این قبیل وسایط نقلیه به خاطر داشتن موتورهای پُرقدرت اراضی ملی و گونه ای گیاهی را تخریب و نابود می‌کنند، گفت: این اداره کل می‌تواند با کار کارشناسی که منافاتی با محیط زیست نداشته باشد مکانی را برای این ورزش پیش بینی کند که در این باره انتظار می‌رود متولیان امر پیشگام شوند.

وی اظهار داشت: به منظور تضارب آرا و آگاهی بخشی درباره تاثیر مخرب آفرود سواری در پوشش دامنه الوند، دره مراد بیگ، حیدره و تاریک دره نشست هایی با مسوولان اداره کل ورزش و جوانان برگزار شده است.

برچسب‌ها همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان خودرو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان خودرو همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان خودرو تخریب محیط زیست اخبار کنکور کل منابع طبیعی استان همدان پوشش گیاهی محیط زیست اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۴۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین وضعیت قرمز جوی در سال ۱۴۰۳ / این استان ها منتظر سیل باشند

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش سازمان هواشناسی، بر اساس این هشدار صبح سه‌شنبه بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و تگرگ استان‌های هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر را فرا می‌گیرد و سبب وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده می‌شود.

از جمله اثرات مخاطره‌آمیز این سامانه بارشی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفر‌های بین‌شهری و داخل شهر و خسارت به محصولات باغی و زراعی است.

این سامانه همچنین می‌تواند پیامد‌هایی همچون خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفر‌های هوایی و دریایی به همراه داشته باشد. این شرایط روز چهارشنبه برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

توصیه می‌شود برای مواجهه مناسب با شرایط مخاطره‌آمیز پیش‌رو نسبت به عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آب‌رو‌های درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، و اجتناب از سفر‌های برون‌شهری اقدام شود.

علاوه بر این توصیه می‌شود از فعالیت‌های کوه‌نوردی در این ایام اجتناب شود و شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه خارج شوند.

مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال محصولات کشاورزی دپو شده در فضای باز به مکان‌های مسقف، از دیگر توصیه‌هایی سازمان هواشناسی برای مواجهه مناسب با شرایط پیش‌رو است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دوقلوزایی حیات وحش خاییز کهگیلویه
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاه مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • مجوزی برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • مجوری برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • امسال برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی در همدان مجوز نمی‌دهیم
  • دومین وضعیت قرمز جوی در سال ۱۴۰۳ / این استان ها منتظر سیل باشند
  •  برخورد قانونی با چرای دام در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهربابک
  • انتقاد شدید دادستان کل کشور از تخریب طبیعت بکر شمال