Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- در حالی که بسیاری از مستاجران از رشد قیمت اجاره نگران هستند که بسیاری از مشاوران املاک و مالکان هنوز افزایش ۲۵ درصدی را قبول ندارند.

 این روز‌ها وضعیت بازار اجاره به سمت کاهش قیمت در حرکت است این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان بازار مسکن در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد و همین امر باعث شده که بازار مسکن به سمت رکود حرکت می‌کند این در حالی است که طبق بررسی‌های میدانی انجام شده بسیاری از مستاجران با وجود آنکه در انتظار دریافت وام ودیعه مسکن هستند، اما هنوز با مشکلات بسیار زیادی در این حوزه رو به رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
امسال افزایش قیمت اجاره زودتر از موعد هر سال شروع شد چرا که شیوع ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از مالکان از این موضوع سوء استفاده کنند و نرخ‌های اجاره خود را افزایش دهند و از طرف دیگر اجازه ندادن برای بازدید از واحد‌های مسکونی سبب شد که نرخ‌های اجاره بالا برود تا جایی که اعتراض متقاضیان و مستاجران، زمینه ساز تعیین سقف افزایش قیمت اجاره از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین الزام به تمدید قرارداد‌های اجاره تا سفید شدن وضعیت کشور از لحاظ ویروس کرونا شد.
کاهش نرخ  اجاره در نیمه دوم سال 
از سوی دیگر تدابیری که دولت در ابتدای سال برای مستاجران در نظر گرفته است، هنوز نتواسته چندان کارگشا باشد به طوری که به گفته بسیاری از مستاجران، مالکان و موجران توجه چندانی به این موضوع نمی‌کنند.
طبق بررسی‌های صورت گرفته اگر چه به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان به طور معمول در نیمه دوم سال نرخ‌های اجاره کاهش می‌یابد، اما هنوز بسیاری از موجران و مالکان در تب اجاره تابستان به سر می‌برند و این خود باعث نگرانی برخی از مستاجران در زمستان شده است.
در این شرایط برخی افراد سودجو به بهانه‌های مختلف سعی داشتند نرخ‌های اجاره را ۳۰ تا ۴۰ درصد هم افزایش دهند و از طرف دیگر مستاجران را مجبور به تخلیه واحد مسکونی کردند.
در همین رابطه توسلی یکی از مستاجران که در محدوده خیابان اشرفی اصفهانی ساکن است در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار اجاره امسال برای ما بسیار دلهره آور بود، گفت: از یک طرف مالک قصد داشت نرخ اجاره را ۳۰ درصد افزایش دهد از طرف دیگر هیچ موجری اجازه بازدید از ملک خود را نمی‌داد.
او ادامه داد: تعیین سقف اجاره و دریافت تسهیلات تا حدودی توانست بازار را آرام کند، اما امیدواریم با این شرایط اقتصادی شود بازار را کنترل کرد.
 مشاوران املاک سقف ۲۵ درصدی اجاره را قبول ندارند  
همچنین تاجداری یکی دیگر از مستاجران که در منطقه غرب تهران ساکن بود با بیان اینکه متاسفانه با وجود آنکه دولت نرخ‌های مشخصی برای تمدید واحد‌های مسکونی در نظر گرفته بود، اما نه تنها مالک و موجر این موضوع را قبول نداشته بلکه حتی مشاوران املاک هم می‌گویند مگر می‌شود با ۲۵ درصد یک ملک را تمدید کرد.

او ادامه داد: باید دولت هرچه سریعتر نظارت خود را بر مشاوران املاک تشدید کند، اما متاسفانه در این حوزه هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و این موضوع خود باعث اجاد مشکلات بسیار زیادی در این حوزه شده است.

همچنین یکی از مشاوران املاک در محدوده جنوب پایتخت عنوان کرد که میزان جابه جایی‌ها در ماه‌های پایانی سال قبل نزولی بود و همین موضوع خود زمینه ساز افزایش قیمت چشمگیر اجاره در هفته‌های ابتدایی سال شد.

او ادامه داد: باید دولت اقدامات لازم در حوزه بازار اجاره را در قالب یک برنامه ریزی درست و همه جانبه اجرایی کند تا شاهد بهبود دائم این بازار شویم.
نرخ اجاره بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است
وطنی یکی دیگر از مستاجران که در محدوده خیابان خوش تهران ساکن است  گفت: با وجود آنکه توانستیم با پیگیری‌های بسیار زیاد تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کنیم، اما با این وجود مالک نرخ اجاره را بیش از ۳۰ درصد افزایش داده است.
او ادامه داد: مالک در ابتدا راضی به تمدید قرار داد اجاره برای دریافت کد رهگیری نمی‌شد که این به عقیده من یکی از بزرگترین مشکلات مستاجران است.
۵۰ درصد از مستاجران وام کرونایی دریافت کردند
شرایط مستاجران در ما‌های ابتدایی شیوع کرونا نابسامان بود به طوری که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به پرداخت وام اجاره ودیعه مسکن گرفت. البته پرداخت این وام هم مشکلات و دردسر‌های بسیار زیادی به همراه داشت چرا که در ابتدا بانک‌ها اعلام کرده بودند که هنوز بخشنامه و یا ابلاغیه‌ای در این خصوص به ما ارائه نشده و از طرف دیگر بسیاری از مستاجران هم عنوان می‌کردند که مالکان حاضر به تمدید قرارداد و یا ارائه کد رهگیری نیستند.
همین موضوع باعث شد که از ابتدای پرداخت تسهیلات ودیعه که دولت برای ۶۰۰ هزار نفر در نظر گرفته بود اما  روند کند پرداخت تسهیلات باعث شده که تا پایان آذرماه از مجموع ۳۰۲ هزار و ۳۳۴ متقاضی دریافت وام ودیعه تاکنون ۱۴۸ هزار و ۲۱۵ نفر نزدیک به ۵۰ درصد توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند.
روند کند پرداخت تسهیلات باعث شده که ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به تمدید پرداخت وام اجاره مستاجران کند به طوری که متقاضیان می‌توانند تا بهمن ماه این تسهیلات را دریافت کنند.
مالکان افزایش ۲۵ درصد را قبول نکردند، مستاجران به  شورای حل اختلاف مراجعه کنند 
در همین رابطه حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک مشاوران املاک کشوربا بیان اینکه به طور معمول در سه ماهه پایانی سال فصل اجاره وارد دوران رکود می‌شود، گفت: در ماه‌های دی، بهمن، اسفند ما شاهد کمترین جابجایی‌ها در حوزه اجاره هستیم و به طور معمول هم مالکان در این ایام تمایل چندانی را برای اجاره دادن واحد‌های خود نیستند به همین دلیل میزان اجاره به کمترین سطح خود می‌رسد.
او با بیان اینکه به طور معمول در فصل زمستان نرخ‌های اجاره ۱۵ درصد نسبت به فصل تابستان کاهش می‌یابد، بیان کرد:  از سوی دیگر با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا در حوزه اجاره مالکان در شهر تهران برای تمدید واحد‌های خود تنها موظف هستند ۲۵ درصد و در کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و در شهر‌های کوچک ۱۵ درصد افزایش دهند بنابراین طبق قانون موجران باید به این مصوبات توجه بسیار زیادی کنند.
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که بسیاری از مالکان وموجران به این قوانین و موضوع توجه چندانی ندارند، گفت: مستاجران می‌توانند در این زمینه به شورای حل اختلاف مراجعه کننده و مالکان هم در این بین حق ندارند که حکم تخلیه صادر کنند.
عقبایی او با بیان اینکه هم اکنون بازار اجاره در شرایط رکود تورمی شدید به سر می‌برد، گفت: تعداد قرارداد‌ها در زمستان ۹۹ نسبت به نیمه اول سال بسیار کاهش یافته و طبق بررسی‌های صورت گرفته هم شاهد آن هستیم که قرارداد میزان اجاره‌ها و قرارداد‌ها سیر نزولی داشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۹۹ و همچنین تا فروردین ۱۴۰۰ بازار اجاره با رکود تورمی مواجه شود.
وی گفت: تاثیر پرداخت این تسهیلات در نیمه اول سال می‌تواند بسیار موثر باشد، اما متاسفانه روند طولانی پرداخت تسهیلات و کم کاری بانک‌ها باعث شده که این روند پرداخت کند شود ودر همین رابطه بسیاری از متقاضیان از این بخش انصراف دادند.
همچنین مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور با بیان اینکه روند بازار را تابع روند بازار خرید مسکن است، گفت:در زمانی که ما شاهد رکود در بازار خرید و فروش مسکن و همچنین کاهش قیمت‌ها هستیم و بعید است که بازار اجاره هم با افزایش نرخ‌ها رو به رو شود.

براساس این گزارش در شرایطی که بازار مسکن به سمت رکود در حرکت است این بار باید نظارت دولت در این بازار بیشتر شود چرا که ممکن است در سایه بی توجهی‌ها و سوء استفاده برخی از افراد این بازار دچار نوسان شدید شود.   باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بسیاری از مستاجران پرداخت تسهیلات مشاوران املاک نرخ های اجاره او ادامه طور معمول بازار اجاره درصد افزایش بسیار زیادی باعث شده طرف دیگر نرخ اجاره ستاد ملی ۲۵ درصد باعث شد نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ پیش‌بینی درباره نرخ اجاره در سال جدید/ آرامش چگونه به بازار اجاره بازمی‌گردد؟

مریم فکری: کم‌کم بازار مسکن وارد فصل جدید از نقل‌وانتقال می‌شود. آن‌طور که مشاوران املاک می‌گویند، فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی اجاره‌بها با قدرت پرداختی مردم، مهم‌ترین عامل در فضای مبهم بازار اجاره است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ‌های پیشنهادی اجاره در ماه‌های اخیر نوسان بیشتری را تجربه کرده است تا برگی دیگر از تورم در زندگی مردم ورق بخورد. گرانی بازار اجاره مسکن طی ماه‌های اخیر به حدی است که داد بسیاری از مستاجران را در آورده و این در حالی است که با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقال بازار اجاره مسکن وارد فاز جدید قیمتی شده است، تا حدی که منحنی کرایه خانه نسبت به درآمد مستاجران رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کند.

در این شرایط، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در انتهای سال گذشته وعده داد که با اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها شاهد کاهش قیمت مسکن از ابتدای سال جدید و کنترل بازار اجاره خواهیم بود.

بنا به گفته ابوالفضل نوروزی، برای ساماندهی بازار اجاره و مسکن یک خلا قانونی داشتیم که وزات راه و شهرسازی با کمک مجلس طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در ۱۴ بند ماده ارائه کرد که از این تعداد ۱۱ ماده در شورای نگهبان به تصوب رسید.

با این حال، این سوال در حال حاضر و در آستانه فصل نقل و انتقال اجاره در ذهن مستاجران مطرح است که امسال با چه شرایطی در بازار روبه‌رو خواهند شد.

می‌توان جلوی رشد اجاره‌بها را گرفت؟

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار اجاره در سال جدید گفت: سال گذشته که تا حدی رشد قیمت ملک متوقف شد، اما رشد بازار اجاره‌بها داشت و حتی به نسبت بیشتر از تورم هم بود، زیرا باید اجاره‌ها در مکانیزم بازار باید تا حدی افزایش پیدا کند که مطابق با ارزش دارایی ملک هم باشد.

وی با بیان این‌که این انطباق هنوز به صورت کامل صورت نگرفته است، افزود: بر این اساس، می‌توان پیش‌بینی کرد که کماکان تورم در بخش اجاره بالاتر از تورم در سایر کالاهای مصرفی خواهد بود. به تبع آن، فشار اجاره‌بها هم بر روی خانوار و به خصوص خانوارهای کم‌درآمد بیشتر خواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا سیاستی را می‌توان به کار برد که جلوی رشد قیمت‌ها در بازار اجاره را بگیرد؟ تصریح کرد: خیر، یک مشکل بخش مسکن این است که در بخش تولید با رکود و تورم رو به‌رو هستیم و در عین حال، عدم تعادل بین قیمت‌ها و درآمد خانوار را شاهد هستیم. این عدم تعادل، بنیان اقتصاد کلان است و بنیان درون‌بخشی به آن شکل که می‌توان گفت، ندارد.

یزدانی عنوان کرد: سیاست خاصی که به صورت مقطعی جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، قابل تصور نیست. سیاست‌هایی هم که حتی در شرایط اقتصادی عادی و نرمال در پیش گرفته می‌شود، به طور معمول در میان‌مدت جواب می‌دهد؛ آن هم در شرایطی که اقتصاد کلان دچار تلاطم نباشد.

وی با اشاره به سامان ثبت معاملات، متذکر شد: هیچ منطقی ندارد. در بهترین حالت، پولی که باید به معاملات ملکی بدهید، رقمی نیست که قابل ملاحظه باشد برای خانواری که اجاره‌بهای سنگین پرداخت می‌کنند.

این کارشناس بازار مسکن یادآور شد: این سامانه اگر خوب اجرا شود و ضمانت‌های حقوقی هم داشته باشد، بار مالی‌ای که از دوش خانوار جمع می‌کند، بسیار جزئی و اصلا قابل چشم‌پوشی نیست. بیشتر به نظر می‌رسد شواف باشد تا سیاست عملی.

سامانه خودنویس، نظارت و کنترل بازار اجاره را سخت می‌کند؟

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال آینده با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

وی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی درف ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جاست که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

تشدید قیمت‌ها در حوزه اجاره‌داری دور از ذهن نیست

در این میان، فرشید پورجاجت، عضو کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار مسکن در سال جدید اظهار داشت: بازار اجاره بخشی از بازار مسکن است. ما وقتی تورم را در حوزه مسکن و ساختمان مشاهده می‌کنیم، به طور قطع این تورم دامن‌گیر بازار اجاره‌داری خواهد بود.

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن تصریح کرد: اگر آمارهای ۱۰ سال قبل را هم رصد کنید، رشد اجاره‌نشینی در کشور افزایشی بوده است و بالغ بر ۶ میلیون خانوار به صورت مسکن‌های استیجاری زندگی می‌کنند.

وی عنوان کرد: در عین حال، به نظر می‌رسد تعادل عرضه و تقاضا در بازار بهم می‌خورد و به میزانی که تقاضا افزایش پیدا می‌کند، با کمبود عرضه‌ای که وجود دارد، تشدید قیمت‌ها در حوزه اجاره‌داری دور از ذهن نخواهد بود.

با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

داود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار اجاره در سال جدید، اظهار داشت: بازار اجاره همیشه یک بازار متاثر از قیمت مسکن بوده است. من بارها اعلام کرده‌ام که ای‌کاش این واحد آپارتمان‌هایی که در حوزه مسکن‌ملی یا مسکن‌مهر ساخته شده، تعدادی از آنها را دولت در اختیار خود به جهت عرضه در مسکن اجاره‌ای نگه دارد، چون ما متاسفانه اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور نداریم.

وی با بیان این‌که اجاره‌داران در کشور یک سندیکا ندارند تا بتوانیم از سال بعد مشخص کنیم که مردم چه مقدار افزایش اجاره داشته باشند، افزود: اما آنچه که وجود دارد و ما طی سال‌های گذشته تجربه کرده‌ایم، واقعیت این است که قیمت اجاره متاثر از قیمت ساختمان خواهد بود.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

بیگی‌نژاد تصریح کرد: ما سال‌هایی را هم در میانه دهه ۹۰ داشته‌ایم که قیمت اجاره کاهشی شد و قیمت مسکن کاهش پیدا کرد. یعنی برخلاف هر سال که درصدی به قیمت اجاره اضافه می‌شد، حتی قیمت اجاره نیز کاهش پیدا کرد.

وی متذکر شد: دلیل این اتفاق را اگر بررسی کنید، می‌بینید که تولید مسکن در آن سال‌ها بسیار بود. عرضه مسکن باعث شد که قیمت‌ها به تعادل برسد و حتی کاهش هم پیدا کند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: سمت و سوی سیاست‌گذاری مسکن باید به سمت تولید باشد. هر مقدار که تولید افزایش پیدا کند، به همان نسبت عرضه مسکن افزایش پیدا کند و به این ترتیب، قیمت‌ها نیز روند کاهشی پیدا می‌کند.

ارتباط دلار با بهای مسکن چقدر است؟

بیت‌الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن نیز گفت: ارتباط مستقیم قیمت دلار با بهای مسکن زیر ۲۰ درصد است، اما ارتباطی غیرمستقیم نیز دارند که از مسیر کالاهایی است که تولید و عرضه می‌شود. همه اجزای اقتصاد به دلار بستگی دارد و با تاثیر از آن همه هزینه‌ها بالا می‌رود.

ستاریان در مورد روند قیمت اجاره‌بها توضیح داد: هنگامی که قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند تمام پارامترهای وابسته به آن از جمله اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد. تاثیر افزایش قیمت مسکن در درجه اول خود را در بازار اجاره نشان می‌دهد.

بازار مسکن یکی از بازارهای سرمایه‌ای است که ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارد. هرچند تاثیرپذیری مسکن از دلار با تاخیر بیشتری نسبت به باقی بازارها اتفاق می‌افتد، اما نمی‌توان وجود این ارتباط را انکار کرد.

https://www.khabaronline.ir/live/۱۸۹۴۳۰۰/%D۹%BE%DB%۸C%D۸%B۴-%D۸%A۸%DB%۸C%D۹%۸۶%DB%۸C-%DB%۸C%DA%A۹-%DA%A۹%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%B۴%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۸%B۳-%D۹%۸۲%DB%۸C%D۹%۸۵%D۸%AA-%D۹%۸۵%D۸%B۳%DA%A۹%D۹%۸۶-%D۸%AE%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸۷-%DA%AF%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۹%۸۵%DB%۸C-%D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%AF

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895018

دیگر خبرها

  • دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها
  • موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند
  • یکه‌تازی صاحبان مجتمع‌های تجاری در بازار اجاره‌بها
  • موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند
  • چرایی افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • رشد ۳۹۴ درصدی اعتبارات ایلام در سال گذشته
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • بازار رمزارزها / ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
  • ترس رژیم صهیونیستی عامل افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • ۵ پیش‌بینی درباره نرخ اجاره در سال جدید/ آرامش چگونه به بازار اجاره بازمی‌گردد؟