Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین المللی بورس کالای ایران، «حامد سلطانی‌نژاد» در مراسم افتتاح رسمی معاملات صندوق های کالایی کشاورزی و گواهی سپرده خرمای مضافتی گفت: امروز پس از مدتها و با حمایت‌ سازمان بورس و اوراق بهادار، این صندوق ها راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا قبل از این فعال بودند و با ورود این صندوق ها در حوزه کشاورزی، سبد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متنوع‌تر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلطانی نژاد با اشاره به تحکیم پیوند بخش کشاورزی با بازار سرمایه و آغار بکار صندوق های کشاورزی گفت: پذیره نویسی صندوق سحرخیز مورد استقبال قرار گرفت و کل واحدهای آن در روز نخست به فروش رفت و صندوق «نوویرا» نیز در مرحله پذیره نویسی قرار دارد.

سلطانی نژاد افزود: صندوق های یادشده بازارگردان دارند و باراه‌اندازی این صندوق‌ها، نقدشوندگی دربازار محصولات کشاورزی افزایش یافته و درگام بعد توثیق آنها را خواهیم داشت.

وی گفت: امروز علاوه بر صندوق کشاورزی، گواهی سپرده خرمای مضافتی بم هم افتتاح شد تا کشاورزان خرماکار از این پس با سهولت بیشتر و قیمت بهتر امکان فروش محصولاتشان را داشته باشند.

به گفته سلطانی نژاد، گواهی سپرده کالایی، ابزاری است که با استفاده از آن در طرح حمایتی قیمت تضمینی جو و ذرت، حدود ۱۰۰ هزار کشاورز دسترسی به بازار پیدا کردند و توانستند محصول خود را بفروشند.

وی افزود: بورس کالای ایران، بازارهای مختلفی دارد و امروز تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بورس کالا برای معاملات حوزه کشاورزی را شاهد بودیم و اکنون محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالا فعال است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: بازار کشاورزی یک تفاوت ویژه با سایر بازارها دارد و تولیدکنندگان در بازار محصولات کشاورزی تنوع دارند و باید محصول استاندارد باشد و سپس معاملات انجام شود؛ از این رو ابزارسازی برای این کالاها از اهمیت ویژه‌ای برای توسعه بخش کشاورزی برخوردار است.

وی گفت: روند معاملات محصولات کشاورزی از سال ۹۵ تا ۹۹ در بورس کالا روند رو به رشدی داشته و میزان معاملات زعفران از هشت تن در سال ۹۵ به ۶۲ تن در ۹ ماهه امسال رسیده و در مورد زیره و پسته نیز همین روند مشاهده میشود.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: بررسیها نشان می دهد در حوزه انبارها هم ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده و بالغ بر ۱۰۰ انبار در کل کشور مورد پذیرش بورس کالا قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، بورس کالا در سال ۹۸ پر رونق بود و ارزش معاملات این بازار در این سال به ارزش معاملات در سال ۹۷ نزدیک شد و ارزش معاملات بازار فیزیکی رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

سال گذشته راه اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی بر روی زیره سبز و پسته نیز راه اندازی شد که در کنار زعفران سه گانه محصولات مهم کشاورزی را شکل دادند.

 ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ٩٨ به بیش از ۱۶۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسید که از نکات قابل توجه معاملات سال گذشته بورس کالا، رشد عمده متغیرهای بازار فیزیکی بود.

بر این اساس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سالی که گذشت معامله گران بیش از ۲۶ میلیون و ۳۳۵ هزار تن انواع کالا را در حالی دادوستد کردند که ارزش معاملات این بازار به ۱۳۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رشد کرد؛ حجم و ارزش کل بازار فیزیکی به ترتیب ۶.۱ و ۵۶ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرد.

همچنین از کل معاملات این تالار حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن کالا به شکل سلف، ۶۲۵ هزار تن کالا نسیه و بیش از ۱۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا به شکل نقدی مورد معامله قرار گرفت.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی بورس کالا کشاورزی بورس خرما بازار سرمایه پروندهٔ خبری بازار بورس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی بورس کالا کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بورس کالا کشاورزی بورس خرما بازار سرمایه اخبار کنکور بورس کالای ایران محصولات کشاورزی بازار فیزیکی ارزش معاملات سلطانی نژاد گواهی سپرده بورس کالا صندوق ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۹۰۰ واحدی صبح گاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز چهارشنبه (۵ اردیبهشت) با رشد ۱۷۰۴ واحدی به ۲,۳۰۵,۰۸۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۲۳۵۳.۶۸ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۱.۱۴۳ میلیارد سهم بود که طی ۵۳,۷۷۳ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۷,۳۶۳.۶۳۲ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۳۷,۳۶۶.۳۳۷ میلیارد ریال شد.

به گزارش مهر، روز گذشته (۴ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در راستای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، فعالیت شرکت‌های بورسی را از این مالیات معاف کرد که این مساله موجب رشد شاخص کل در آغاز معاملات روز چهارشنبه شد.

کد خبر 6087226 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش
  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • محرک جدید بورس
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبحگاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبح گاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت؛اصلاح بیش‌از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی شاخص در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی بورس در شروع معاملات صبحگاهی بورس