Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس معتقد است پایان دادن به تحریم‌ قطر و از سرگیری روابط ریاض با دوحه به معنای پایان اختلافات نیست و اجرایی نشدن شروط ۱۳ گانه عربستان برای از سرگیری مناسبات با قطر به معنای شکست ریاض محسوب می‌شود. - اخبار بین الملل -

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به نشست امروز سران شورای همکاری خلیج فارس در عربستان گفت: نشست‌های این شورا بسیار بی رمق شده بود و نزدیک بود، مرگ مغزی شورای مزبور اعلام شود چراکه طی سال‌های گذشته  اختلافات دورنی شورای همکاری خلیج فارس بیشتر شده و این شورا به هیچ یک از اهدافی که به خاطر آن تاسیس شده دست پیدا نکرده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این سال‌ها شورای همکاری خلیج فارس به جای اینکه به همکاری نزدیک‌تر شود،  به واگرایی و گسترش اختلافات نزدیک‌تر شده‌است.

اجلاس امروز سران با فشار  آمریکا برگزار شد

این کارشناس مسائل عربستان برگزاری نشست امروز ریاض را ناشی از فشارهای آمریکا دانست و افزود: در نشست‌های قبلی،  برخی سران شورای همکاری خلیج فارس در آن شرکت نمی‌کردند.  قطع ارتباط عربستان، امارات و بحرین با قطر، کاهش ارتباط  بین کشورهای عضور این شورا و اختلاف نظر آنها درباره مسائل منطقه‌ای  بردامنه اختلافات و گسترش شکاف‌ها در شورای همکاری خلیج فارس افزود. لذا به نظر می‌رسد،  نشست امروز این شورا در عربستان تحت فشارهای پامپئو وزیر خارجه آمریکا برگزار شده‌ است  و این موضوع نشان می‌دهد،  برگزاری نشست مزبور ناشی از یک اراده ذاتی و مستقل نیست.

آغاز چهل و یکمین نشست شورای همکاری در «العلا» عربستان؛ ادعاهای بن‌سلمان علیه برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایرانهم‌پیمانان عربستان در نشست سران شورای همکاری، ریاض را تنها گذاشتندامیر قطر در اجلاس امروز شورای همکاری حضور پیدا می‌کند
 

زنگنه با اشاره به تحریم قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر گفت: محدودیت‌هایی که این کشورها در مرزهای زمینی و هوایی خود علیه دوحه اعمال کردند، عملا هیچ نتیجه‌ای از تحریم‌های خود علیه قطر نگرفتند و دوحه هیچ مشکلی از لحاظ  رفت‌وآمد  در سطح منطقه و جهان نداشت و لذا  آنها به پذیرش برقراری روابط مجدد با قطر ناگزیر شدند تا به محاصره و محدودیت‌هایی زمینی و هوایی دوحه  پایان دهند. این موضوع چیز فوق العاده‌ای نیست ولی یک تجربه زشت  در روابط بین همسایه‌ها محسوب می‌شود.

ریشه‌های اختلافات بین عربستان و قطر همچنان باقی است

وی در پاسخ  به این سوال که « آیا پایان دادن به تحریم قطر و از سرگیری روابط با این کشور به معنای حل‌وفصل اختلافات با دوحه است یا این اختلافات ادامه پیدا خواهد کرد؟» اظهار داشت:  از آنجایی که دلیل و عامل اختلافات همچنان وجود دارد، اختلافات میان  دو طرف ادامه پیدا خواهد کرد. این اختلاف‌ها همچون غده‌های است که ترشحات خطرناکی در بدن تولید می‌کنند. حالا بخواهند این غده‌ها را به داروهای مُسکن درمان کند، ممکن است روند بیماری اندکی کاهش یابد اما درمان نمی‌شود لذا تا زمانی که عوامل اصلی اختلافات وجود داشته باشد، مشکلات همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد.

مناسبات دوحه با ابوظبی با دشواریهایی روبروست

این کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس درباره شرکت نکردن برخی سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز عربستان گفت: عمان به طور سنتی در سطح رئیس کشور کمتر در نشست سران این شورا شرکت می‌کند.  به گونه‌ای که از زمان تاسیس شورای همکاری خلیج فارس بیش از یک یا دو بار پادشاه عمان در نشست سران این شورا شرکت نکرده‌ است. در ارتباط با حضور امارات در نشست سران این شورا باید گفت که حاکم این کشور در بستر بیماری افتاده و به جای او ولیعهد امارات شرکت می‌کند او هم معذورات خواست خودش را دارد البته به ظاهر روابط  قطر و عربستان نرمتر شده اما مناسبات دوحه با ابوظبی با دشوارهایی روبروست.  در اینجا باید گفت که مصر عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست ولی از آنجایی که با قطر قطع رابطه کرده بود، در نشست امروز عربستان حضور دارد تا از یک سری امتیازات اقتصادی و مالی بهره مند شود. شما می‌دانید که قطر کشوری نفت خیز و صادر کننده گاز است.

واشنگتن پست: امارات به دنبال جلوگیری از آشتی با قطر استخشم السیسی از سعودی‌ها پیش از برگزاری اجلاس عربستان

 

وی با اشاره به روابط قوی بحرین با عربستان گفت: نشست امروز این شورا را می‌توان همچون یک میهمانی تصور کرد و کشور بزرگتر که عربستان باشد، خواسته‌ است یک گشایشی ایجاد شود تا شاید بتواند راهی به دل آمریکایی‌ها پیدا کند. متاسفانه بحرین از آن ظرفیت‎های تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود خیلی دور و محروم شده  و عملا درحال حرکت کردن زیر سایه عربستان است  و اصلا از خودش اراده مستقلی نشان نمی‌دهد.

مشارکت بحث‌برانگیز هم‌پیمانان سعودی در اجلاس ریاض/نمایندگان چند کشور عربی وارد عربستان شدندهم‌پیمانان عربستان در نشست سران شورای همکاری، ریاض را تنها گذاشتند

چشم پوشی از شروط 13 گانه شکستی برای عربستان است

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه "عربستان شروط 13 گانه‌ای را برای از سرگیری روابط خود  با قطر تعیین کرده بود اما اکنون بدون اجرایی شدن هیچ یک از این شروط حاضر شده است به تحریم دوحه پایان دهد و روابط با قطر را از سربگیرد، این چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟» اظهار داشت: قطعا این یک شکست برای ریاض محسوب می‌شود و اعتبار عربستان را کاهش می‌دهد و به احتمال قوی این اقدام  تحت فشار آمریکا انجام شده‌ است.

وی با اشاره به پایان رسیدن دولت ترامپ و ورود « بایدن » به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: با ریاست جمهوری بایدن کشورهای عربستان و امارات بیشتر نیاز دارند، با همسایگان خود مشکلات شان را حل‌وفصل کنند. فشاری که بایدن بر این کشورها وارد می‌کند، بسیار سنگین خواهد بود لذا ریاض و ابوظبی می‌کوشند که با همسایگان خود رفتار بهتری داشته باشند.

گزارش|آشتی اجباری عربستان با قطر؛ ادامه ناکامی‌ ریاض در پرونده‌های منطقه‌ایگزارش| موانع آشتی سریع عربستان و قطر؛ تجربه منطقه‌ای شکست راهبرد فشار و محاصره

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اخبار عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس سران شورای همکاری نشست سران خلیج فارس نشست امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۲۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از یافته‌های نوین رادیو دارویی در تراز جهانی رونمایی می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان این‌که استان بوشهر در عرصه علمی و حوزه انرژی دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگی است، وجود دانشگاه خلیج فارس بوشهر در کنار نیروگاه اتمی را بسیار مهم دانست و افزود: همکاری و تعامل بین دانشگاه و صنعت اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس دوسالانه بین‌المللی هوش مصنوعی و علوم داده در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، اظهار کرد: هوش مصنوعی مجموعه‌ای از نرم‌افزار‌ها و سامانه‌های مدیریتی داده است که در فرایند مختلف به‌کارگیری می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران از نقطه صفر مبدأ که استفاده از جمع‌آوری دیتا، شناسایی کانسنگ‌ها تا حمل و نقل و فرآوری، چرخه‌ای حرکت می‌کند و به‌صورت مجزا از هم یا یکپارچه جای خودش را باز کرده و روز به روز گسترش می‌یابد.

وی با بیان این‌که دانشگاه خلیج فارس بوشهر دارای ظرفیت‌های مختلف و خوبی است، گفت: اولین نیروگاه اتمی ایران در جوار دانشگاه خلیج فارس بوشهر قرار دارد براساس برنامه‌ریزی تعامل و همکاری پیوسته و دامنه‌داری پایه‌گذاری می‌شود، اگرچه در زمان حاضر نیز همکاری‌ها برقرار است.

اسلامی از ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج فارس بوشهر خبر داد و اضافه کرد: استاندار بوشهر در قالب تفاهم‌نامه برای همکاری بلندمدت با هدف ایجاد ظرفیت لازم در دانشگاه خلیج فارس به‌خصوص برای رشته‌های هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند که ما هم موافق هستیم و ان‌شاءالله هماهنگی لازم را در فرآیند‌های اجرایی این کار انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به افزایش تولید رادیو دارو‌ها در سازمان انرژی اتمی ایران، بیان کرد: رادیودارو‌ها در فرایندی که سازمان انرژی اتمی طی کرده امروز کل نیاز کشور را پاسخگو است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارکرد: از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در طرح‌های نوین خودمان در حوزه رادیودارو استفاده کرده‌ایم و یکی از یافته‌ها که به معنای واقعی کلمه در تراز اول جهانی قرار دارد و کار بالینی آن در بوشهر در حال انجام است و نتیجه گرفته و به‌زودی رونمایی و رسانه‌ای می‌شود.

دیگر خبرها

  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • ویزای شنگن ۵ ساله برای شهروندان کشور‌های عربی
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • تولید برق هسته‌ای به بیش از ۳۰۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد
  • از یافته‌های نوین رادیو دارویی در تراز جهانی رونمایی می‌شود
  • بحران در کابینه تل‌آویو؛ ادامه اختلافات بر سر تبادل اسرا
  • واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس غیرقانونی است