Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@17:02:40 GMT

هدایت نقدینگی به سوی تولید با رونق در بورس

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۳۴۳۹

به گزارش بورس تابناک، مهدی تقوی بودجه‌ریزی در شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی را نیازمند دقت بالا دانست و افزود: تاکید بر مهار نقدینگی و رونق تولید به منطقی شدن بودجه کمک خواهد کرد.

وی گفت: کاهش شدید درآمدهای نفتی و افزایش تحریم‌ها در کنار هزینه‌های شیوع کرونا باعث شده دولت‌ها در تأمین بودجه با مشکل مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقوی با بیان اینکه کسری بودجه دولت‌ها به تشدید تورم منجر می‌شود، افزود: در شرایطی که درآمد دولت‌ها از فروش نفت کاهش پیدا می‌کند، پایه پولی گسترش پیدا می‌کند و بانک مرکزی با دولت‌ها همراه می‌شود تا از این طریق هزینه‌ها را تامین کنند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: البته دولت فعلی با روش‌هایی همچون تغییر نرخ ارز  و حضور فعال در بورس توانسته است بخشی از این کسری بودجه را جبران و درآمدهای تازه‌ای کسب کند تا مجبور به استقراض از بانک مرکزی نشود.

وی کسری بودجه را برای سال آینده اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: شایسته است به جای تکیه بر فروش نفت که اکنون با محدودیت‌های جدی نیز مواجه است، هزینه‌های جاری کاهش یابد.

تقوی با بیان اینکه یکی از  ریشه‌های اصلی ایجاد تورم در کشور نقدینگی و در عین حال کاهش تولید در بخش‌های مختلف است، افزود: ارائه راهکارهای عملیاتی می‌تواند بحران‌های اقتصادی و سیاسی کشور را تخفیف دهد،  به شرطی که بودجه‌ریزی سالانه منطبق بر واقعیات اقتصادی باشد.

این اقتصاددان افزود: در شرایط فعلی بهتر است  دولتمردان و نمایندگان مجلس برای تحقق اهداف تعیین شده در اقتصاد به دنبال هدایت نقدینگی موجود در اقتصاد ایران به سوی تولید باشند که این هدف تا حدودی در بورس که شرکت‌های تولیدی مختلف حضور دارند، قابل دستیابی  است.

  منبع:سنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی بازار سرمایه بورس نقدینگی تحریم کسری بودجه آلودگی هوا مازوت ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز توقیف نفتکش کره ای اعلان های بین المللی دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۳۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دهها هزار دانشجو در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین بر ضد کاهش بودجه دانشگاه ها تظاهرات کردند.

علاوه بر بوئنوس آیرس, در شهرهای بزرگ دیگر آرژانتین نیز، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان ۵۷ دانشگاه در تظاهرات ضد دولتی شرکت داشتند.

دولت آرژانتین بودجه دانشگاه ها را با هدف کنترل هزینه های دولت کاهش داده است.

از زمان به قدرت رسیدن خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین در پائیز سال گذشته، بسیاری از طرح های ساختمانی و زیر بنایی عمومی نیز متوقف شده است.

میلی همچنین یارانه های دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بر اثر اجرای این سیاست ها ارزش پول ملی آرژانتین در مدت ۵ ماه ۵۰ درصد کاهش یافته است. این کشور در ماههای گذشته بارها شاهد تظاهرات قشرهای مختلف مردم علیه سیاست های خاویر میلی بوده است.

کد خبر 6087939

دیگر خبرها

  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی
  • برای دومین بار؛ تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند