Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@21:57:38 GMT

بازار سیمان تا یک ماه آینده آرام می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۴۶۱۵

به گزارش اکوفارس، وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تویدکنندگان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره قیمت‌گذاری سیمان اظهار کرد: قیمت سیمان مشمول قیمت گذاری‌های تثبیتی نیست این به معنای آن است که واحد‌های تولید سیمان می‌توانند با رعایت ضوابط عمومی مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها شخصا نسبت به قیمت گذاری این محصولات اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف کنندگان و خریداران هم اگر شکایتی مبنی بر عدم عرضه، احتکار و سایر موارد داشته باشند می‌توانند موضوع شکایت خود را به سازمان حمایت یا سازمان‌های صمت استان‌ها منعکس کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

او گفت: تامین و توزیع سیمان با توجه به تولیدات حداکثر که داریم بازاری رقابتی است. امروز بیش از ۸۸ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در کشور وجود دارد و حدود ۶۰ میلیون تن در کشور تولید می‌شود. میزان تولید توزیع طی چند سال گذشته همواره افزایش تولید و توزیع داشتیم پس از نظر تامین و فراوانی این کالا مشکلی در کشور وجود ندارد.

منایی بیان کرد: توزیع و نوسانات قیمتی که در نیمه اول سال ۹۹ شاهد بودیم مشمول اقلام پر مصرف سیمانی یعنی سیمان تیپ یک و ۲ به صورت کیسه‌ای و فله بود که علت آن تغییرات قیمت اقلام موثر بر قیمت تمام شده سیمان است. قیمت اقلامی مثل بسته بندی، حمل و نقل، حقوق کارگران و موارد از این قبیل افزایش پیدا کرده است. بهای تمام شده تغییر کرد پس حسب درخواست انجمن‌ها، واحد‌های تولیدی و مجلس شورای اسلامی به براورد قیمتی جدیدی دست پیدا کردیم. در دو مرحله این افزایش قیمت اعمال شد و در این دو مرحله یک بار سیمان پاکتی ۱۷ هزار ۵۰۰ و سپس ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

 

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت  تصریح کرد: علت اصلی افزایش قیمت در مرحله دوم افزایش قیمت ماده اولیه بسته بندی بود بنابر این قیمت سیمان فله تغییری نکرده و با قیمتی که در مرحله اول اعلام شد به فروش می رسد. سیمان فله درب کارخانه ۲۲۰ هزار تومان و برای مصرف کننده ۲۹۰ هزار تومان است. این قیمت‌ها هم‌اکنون خط کش سازمان حمایت و نرخ تغزیر خواهد بود.

او ادامه داد: اگر عوامل مختلف توزیع با حرکات سلیقه‌ای در قیمت‌ها مداخله کنند با شکایت مردم قابل پیگیری خواهد بود. قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی با در نظر گرفتن کرایه حمل و سهم عوامل عمده و خرده فروش است. این عددی بود که ما با خود انجمن صنفی کارفرمایان سیمان هماهنگ و صورت جلسه شد. هر گونه افزایش قیمتی تخلف محسوب شده و با خاطی برخورد می‌شود.

منایی درباره عملکرد سامانه اعلام قیمت‌های این سازمان گفت: ما به صورت روزانه قیمت ۱۰۰ قلم کالا را در بازار روی سامانه ۱۲۴ اطلاع رسانی می کنیم که از این بین ۶ قلم به انواع سیمان اختصاص پیدا کرده است. قیمت بازار اگر چه با نرخ مصوب فاصله دارد، اما روند کاهشی به خود گرفته است. ۷۸ واحد تولیدی ما می‌توانند با عرضه مستمر و مداوم این اختلاف قیمتی را تکمیل کنند.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت  تصریح کرد: ثبت این قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ به معنای تایید آن توسط سازمان نیست بلکه نرخ بازار با یک اختلاف جزئی در این سامانه ارائه می‌کند. با روی این اختلاف قیمت‌ها هم حساسیت داریم، اما امکان کنترل با نظارت صرف امکان پذیر نیست بلکه باید با ایجاد یک فراوانی و تعادل در بحث عرضه و تقاضا بازار را کنترل کنیم.

او درباره عملکرد این سازمان در کنترل قیمت‌ها گفت: در ۷ ماه ابتدای سال ۹۹ و در بحث مصالح ساختمانی حدود ۳۶ هزار و ۵۹۵ بازرسی در سراسر کشور انجام شده که از این بین هزار و ۳۳۳ مورد پرونده تخلفاتی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان تشکیل و به اداره کل سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.

منایی با اشاره به اقدامات این سازمان برای عرضه مستقیم سیمان بیان کرد: با توافقات انجام شده توسط انجمن و واحد‌های تولیدی سیمان بنا شد تا بتوانند امکان عرضه سیمان به صورت مستقیم و با قیمت کم‌تر امکان پذیر باشد. با توجه به اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف مربوط به این بازار امیدوار هستیم به سمت عرضه و تقاضای واقعی حرکت کنیم. با توجه به شرایط فعلی تا حدود یک ماه آینده به تعادل در بازار خواهیم رسید.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سازمان حمایت افزایش قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ گرانی بلیت هواپیما و کاهش 30 درصدی عرضه بلیت

تین نیوز

هنوز سرنوشت قیمت بلیت هواپیما در سال 1403 تعیین تکلیف نشده است و قرار است در  آینده ای نزدیک  قیمت نهایی بلیت هواپیما مشخص شود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش در جلسه دیوان عدالت اداری برای تعیین وضعیت نرخ گذاری بلیت هواپیما نظرهای کارشناسی بیان شده و پیشنهاد سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شده به دیوان، رعایت ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری است یعنی شورای عالی هواپیمایی در تعیین نرخ مشارکت داشته باشد.

بنابر توضیح این مقام مسئول سازمان هواپیمایی اولویت تعیین قیمت  بلیت هواپیما ستاد تنظیم بازار است  و در صورتی که دیوان عدالت اداری قیمت بلیت را زودتر از  نظر ستاد اعلام کند قیمت بلیت ها مشخص خواهد شد.

در این شرایط آنچه محرز به نظر می رسد دست اندرکار شدن چند نهاد دولتی در قیمت گذاری بلیت هواپیماست؛ موضوعی که خلاف قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور عنوان می شود.

قیمت گذاری دستوری هیچ کمکی به اقتصاد حمل ونقل نخواهد کرد

حمید غوابش ،کارشناس حمل ونقل هوایی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در این رابطه گفت: تا پیش از تصویب قانون برنامه پنج ساله  توسعه قیمت گذاری در شبکه پروازی طبق نظر شورای عالی هواپیمایی بود و پس از تصویب این قانون قرار شد قیمت بلیت هواپیما آزاد شود اما  هم اکنون شاهد نظارت و کنترل دستگاه های مختلفی دولتی در موضوع تعیین قیمت بلیت هواپیما هستیم که باید گفت آنچه در جریان است برخلاف قانون است؛ چرا که در حال حاضر نرخ دستوری است و شورای عالی هواپیمایی تنها ارگانی نیست که در قیمت گذاری دخیل است و سایر نهادهای دولتی نیز در این امر مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی یک سردرگمی در بحث قیمت گذاری بلیت هواپیما وجود دارد تاکید کرد: باید دید که قیمت بلیت هواپیما چقدر خواهد شد و حمل ونقل هوایی مسافری چشم انتظار نظر دیوان عدالت اداری و ستاد تنظیم بازار است.

حمید غوابش،کارشناس حمل ونقل هوایی

غوابش با انتقاد از قیمت گذاری دستوری گفت: قیمت گذاری دستوری هیچ کمکی به اقتصاد حمل ونقل نخواهد کرد و برخلاف تصور مسئولان نه تنها فشار را از مردم کم نمی کند بلکه باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما خواهد شد.

اخبار پربازدید مرتبط در بخش هوایی را بخوانید:

لغو پروازهای فرودگاه مهرآباد تا 6 صبح فردا کاهش 30درصدی عرضه بلیت هواپیما

وی در پاسخ به اینکه کمبود بلیت هواپیما تا چه حد به دلیل قیمت گذاری دولتی است؟ به تین نیوز گفت: عرضه بلیت هواپیما حداقل 30 درصد کاهش یافته و علت کمبود بلیت هواپیما به دلیل فقدان عرضه است؛ اگر عرضه کافی بود قیمت به طور خودکار کاهش پیدا می کرد و قیمت با تقاضا متغیر و تنظیم می شد. قبلا نیز این اتفاق افتاده بود با تصویب برنامه پنجم توسعه قیمت ها باتقاضا تغییر می کرد به خاطر اینکه عرضه تاحدودی با تقاضا تطبیق داشت اما در شرایط کنونی میان عرضه و تقاضا فاصله زیادی وجود دارد.

این کارشناس حمل ونقل هوایی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه ناوگان هوایی کاهش یافته و در خیلی از مواقع شاهد کاهش بهره وری ناوگان هوایی هستیم.

دو گام مهم برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی

وی در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهیم مردم در توسعه صنعت هوایی مشارکت کنند و سرمایه گذار از بخش خصوصی جذب این صنعت شود لازم است که صنعت هوایی کشور به لحاظ اقتصادی جذاب شود و به مانند سایر صنایع جذابیت در رقابت پذیری می تواند شکل گیرد بنابراین می بایست در گام اول رقابت را آزاد کنیم و اجازه دهیم قیمت گذاری در بازار، آزاد صورت گیرد. در گام بعدی اجازه دهیم بازیگران جدید وارد بازار شوند. ورود بازیگران جدید به معنای ورود بازیگران با هرشکل و شمایلی نیست بلکه به این بدین معناست که این سرمایه گذاران  استانداردهای ایمنی و عملیاتی را لحاظ کنند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز نظارت و کنترل لازم را بر روند فعالیت آنها داشته باشد.

قیمت گذاری دستوری سرمایه گذاری از صنعت را دور خواهد کرد

غوابش در پایان خاطرنشان کرد: ما نباید برای ایجاد بازیگران جدید مانع ایجاد کنیم. باید بازار را آزاد و ورود به این بازار را تسهیل کنیم و از همه مهمتر قیمت گذاری را آزاد کنیم. این اتفاقات باید رخ دهد. در یک جمله باید محیط کسب و کار را بهبود دهیم. اگر بخواهیم قیمت گذاری دستوری و کنترل شود بدیهی است که این اقدام سرمایه گذاری از صنعت را دور خواهد کرد چرا که سرمایه گذار سرمایه خود را جایی خواهد برد که امنیت و بازدهی آن بیشتر است و با خیال آسوده می تواند به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • طلای سیاه از پاسخ معقول ایران آرام گرفت
  • عبور بورس از بحران/ جو روانی تالار شیشه‌ای آرام شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت نفت با بستن تنگه هرمز
  • قیمت نفت از پاسخ معقول ایران آرام گرفت
  • بازارِ آرام خودرو/ اخبار سیاسی تاثیری در قیمت خودرو نداشت
  • ◄ گرانی بلیت هواپیما و کاهش 30 درصدی عرضه بلیت
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد | بازار آرام ارز پس از انتقام ایران از رژیم صهیونیستی
  • بازار آرام ارز پس از انتقام ایران از رژیم صهیونیستی/ عقب‌نشینی نرخ دلار در کانال‌ها
  • کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم