Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی روز سه شنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی بخش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با موضوع آب و خاک گفت: با کاهش مصرف سالانه هشت درصد آب بدون تصویب دولت و تنها با تحمیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، به بخش کشاورزی خسارت زیادی وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در مصوبه دولت کل سهم بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه هشت درصد بود اما ستاد احیای دریاچه ارومیه با تحمیل سالانه هشت درصد کاهش مصرف آب، صرفه جویی در آب را ۴۰ درصد کاهش داده است که کشاورزان را متضرر ساخته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنها ۲۳ درصد از اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی مصوب دولت به سازمان جهاد کشاورزی محقق شده، اضافه کرد: فشاری که در احیای دریاچه ارومیه بر بخش کشاورزی وارد شد، بیش از حد انتظار بود بنابراین در راستای احیای دریاچه ارومیه باید حداقل های میزان آبیاری اعمال شود.

اکبری با بیان اینکه ۶۱ هزار و ۵۸۰ هکتار از اراضی استان به آبیاری تحت فشار تجهیز می شود، گفت: متاسفانه عدم تحویل به موقع آب، در برخی از پروژه ها سبب به سرقت رفتن شیرآلات شد که سرقت شیرآلات اراضی پشت سد کرم آباد نمونه ای از این مشکلات در حوزه پروژه های آبیاری تحت فشار است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۶۱ هزار و ۵۸۰ اراضی مورد هدف جهت اجرای آبیاری تحت فشار ۵۲ هزار هکتار از آن تکمیل عملیات شده ولی به دلیل احتمال سرقت، شیرآلات به آن ها منتقل نمی شود.

انتهای پیام/ژ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی احیای دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه احیای دریاچه ارومیه جهاد کشاورزی بخش کشاورزی آب و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۵۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران، از تجهیز بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری در سال ۱۴۰۲ خبر داد
برزگر گفت با توجه اهمیت روز افزون آب در بخش کشاورزی و وضعیت بارش‌ها در سال جاری مدیریت مصرف آب در مزارع و باغات ضروری است.

وی تصریح کرذ: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری یکی از روش‌های اصلی و کاربردی مدیریت آب در مزارع است که منجر به افزایش راندمان و بهره وری مصرف آب در مزرعه و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی می‌گردد.

برزگر با تاکید بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری با راندمان بالاتر و مصرف آب کمتر گفت: یکی از موارد مهم و ضروری ارتقا سامانه‌های نوین آبیاری و توسعه فناوری‌های نوین در این بخش است و استان ما، یکی از استان‌های پایلوت در خصوص آبیاری هوشمند در سطح کشور است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سالیان اخیر استفاده کشاورزان از این سامانه‌ها به شدت افزایش یافته است بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان با کمک اعتبارات دولتی و سرمایه گذار بخش خصوصی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز گردیده است

برزگر به اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور در اجرای پروژه‌های آب و خاک و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان اشاره کرد و گفت: این اعتبارات زمینه ساز جهش بزرگی در اجرای این طرح‌ها گردید.

وی همچنین به مشارکت کشاورزان و بهره برداران در اجرای این طرح‌ها اشاره و اذعان داشت: مشارکت بهره برداران در پیشبرد طرح‌ها بسیار مهم است.

برزگر به مدل سرمایه گذاری مشارکتی که در سال گذشته موجب جذب سرمایه گذاری در بعضی از طرح‌ها گردید و بعنوان مدل در کشور معرفی و در این خصوص استان به عنوان استان برتر توسط معاونت آب و خاک معرفی گردید اشاره و یادآور شد: با توجه به درخواست متقاضیان در این بخش استفاده از سرمایه گذار بخش خصوصی نیز کمک شایانی به اجرای این طرح‌ها خواهد نمود.

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری بر اساس درصد تجهیز سطح مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری از استان‌های پیشرو و برتر در کشور است گفت: بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به اثر بخشی این طرح‌ها خصوصاً و در روستاها در افزایش بهره وری و راندمان مصرف آب، افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان و مهاجرت معکوس اشاره و تاکید کرد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی این سازمان در سال ۱۴۰۳ است. کد خبر 6062528

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه ۵۰ سانتیمتر افزایش یافته است
  • افزایش ۵۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه
  • حال خوب دریاچه ارومیه عیدانه ای به مسافران
  • مرحله دوم رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه
  • آغاز رهاسازی آب یک سد بزرگ به سمت دریاچه ارومیه
  • اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی جهاد کشاورزی
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه
  • آب دریاچه ارومیه نیم متر بالا آمد | چند درصد از سطح دریاچه پوشش آبی دارد؟
  • افزایش ۵۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • احیای دریاچه ارومیه معطل حذف کشاورزی غیراستراتژیک