Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،‌در این میزگرد «سیدمحمد کاظم سجادپور» معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، «مرتضی‌ دامن پاک جامی» سفیر ایران در لیسبون، «مجید قافله باشی» معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، «سیدمحمد مرندی» استاد دانشگاه تهران، «کیهان برزگر» استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر مسائل خاورمیانه، «غنچه تضمینی» پژوهشگر مهمان مرکز مطالعات خاورمیانه دانشکده اقتصاد لندن، «پائولو دنتینیو» خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی RTP پرتغال و «محسن قاسمی» دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه لیسبون نووا شرکت داشتند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز این میزگرد، محمد کاظم سجادپور مبارزه واقعی و ریشه ای با تروریسم را مستلزم واسازی( کنار گذاشتن)  برداشت های گزینه ای و ابزاری از تروریسم، برخورد اساسی با ریشه های اصلی تروریسم در منطقه از جمله اشغال و سرکوب ملت های منطقه توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و جبران بی عدالتی نسبت به مردم منطقه به ویژه اصلاح نحوه رفتار غرب با ایران که در جبهه واقعی نبرد با تروریسم قرار دارد، دانست.

دامن پاک جامی سفیر کشورمان نیز با گرامیداشت یاد و نام سردار سلیمانی و دیگر شهدای حمله تروریستی آمریکا در دی ماه سال گذشته، در تحلیلی طرح ایده پویش صلح هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر پیشینه صلح طلبی ایرانیان از گذشته دور تاکنون و نقش سازنده ایران در برقراری امنیت تجاری در مسیر جاده ابریشم، تامین ایمن و بدون وقفه نفت به بازارهای جهانی در یکصد سال گذشته و کمک به حفظ امنیت کشورهای منطقه در دهه های اخیر دانست.

وی ضمن اشاره به نقش مخرب کشورهای خارج از منطقه در رواج و حمایت از افراط گرایی و تروریسم در منطقه، به تلاش های سازنده جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و حضور میانجی گرایانه در جریانات مختلف در منطقه اطراف ایران، از تاجیکستان عراق و سوریه تا آذربایجان و ارمنستان طی دو الی سه دهه گذشته  اشاره نمود و با توجه به پیشنهاد حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در ارائه پویش "ائتلاف برای صلح" در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1397 ، راه  ایجاد ثبات و ریشه کنی تروریسم و ناامنی در منطقه را بازگشت به گفتگو و مفاهمه از سوی همه کشورهای منطقه و اخراج نیروهای بیگانه از خلیج فارس ذکر کرد. 

کیهان برزگر نیز در بحث خود پیرامون ریشه های تروریسم در غرب آسیا، یکی از ویژگی ها و دلایل اصلی  بروز این پدیده در منطقه را ارتباط بین اشغال خارجی و تروریسم دانست و تاثیر ژئوپلتیک محلی و شرایط جغرافیایی را نیز در ماهیت و شیوه عمل تروریسم در هر منطقه مهم برشمرد.

به گفته وی، با توجه به شکل و ماهیت غیرمرتبط تروریسم در مناطق مختلف از جمله افعانستان، سوریه و شمال آفریقا، برای مبارزه با آن می بایستی از ظرفیت ها و نیروهای محلی و ملی کشورهای منطقه استفاده کرد و این تجربه ای است که ایران با هدایت سردار شهید سلیمانی به خوبی از آن استفاده کرد.   

پائولو دنتینیو خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی RTP  پرتغال گفت: ریشه های اصلی‌ تروریسم در منطقه را باید در اتفاقات افغانستان تحت اشغال شوروی جستجو کرد.

وی در این رابطه، شکل گیری اولیه گروه القاعده در افغانستان بر اساس ایدئولوژی وهابیت مورد حمایت عربستان را منجر به  ظهور گروه های افراطی در این کشور و سایر نقاط منطقه دانست.

وی همچنین رفتار اشتباه آمریکا به ویژه در دوره ترامپ را که به خروج ار توافق هسته ای منجر شد، باعث تشدید تنش ها بر شمرد و تاکید کرد که  ایجاد صلح در منطقه بدون توجه به نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم و بدون مشارکت دادن آن در روند صلح سازی ناممکن است.

غنچه تضمینی یکی از غیر انسانی ترین اشکال تروریسم در منطقه را به ویژه در دوره همه گیری کرونا، تروریسم اقتصادی و پزشکی بیان کرد و مسدود کردن پروسه بانکی در ایران در زمانی که نیاز به وارد کردن دارو وجود دارد را از مصادیق بارز این نوع تروریسم دانست.

محمد مرندی نیز در سخنان خود اشتباه آگاهانه غرب در باره مبارزه با تروریسم در منطقه را مبارزان آزادی خواندن تروریست های جدا شده از جنگ داخلی لیبی در آغاز خیزش های مردمی در کشورهای عربی و تحت حمایت قرار دادن آنها در سوریه و عراق دانست. در حالی که همین منابع غربی در روایت های وارونه و مغرضانه خود، جنگ واقعی و موفق ایران و محور مقاومت علیه تروریسم در منطقه را تهدید امنیت منطقه از سوی ایران نشان دادند که با واقعیات میدانی هیچ تطابقی ندارد.

محسن قاسمی نیز به عنوان آخرین سخنران این میزگرد نقش سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه را مورد اشاره قرار داد.

برچسب‌ها تروریسم خاورمیانه قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم خاورمیانه قاسم سلیمانی تروریسم خاورمیانه قاسم سلیمانی اخبار کنکور تروریسم در منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میزبان جذاب برای شاگردان عادل

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی والیبال نوجوانان ایران که خود را برای مسابقات قهرمانی آسیا آماده می‌کند با تصمیم عادل غلامی سرمربی این تیم قرار است در یزد اردویی برگزار کند. به همین منظور باشگاه شهداب یزد که دو بازیکن خودش در این تیم حضور دارند میزبان تیم ملی والیبال نوجوانان خواهند بود.

بر این اساس با درخواست فدراسیون و تایید مدیریت باشگاه شهداب، اردوی آماده‌سازی تیم ملی نوجوانان با هدایت عادل غلامی از روز ۳۰ فروردین ماه الی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به میزبانی شهر یزد و مجموعه اختصاصی (سالن تمرینی و سالن بدنسازی باشگاه فرهنگی ورزشی شهداب یزد) با حضور تمامی بازیکنان و اعضای تیم از جمله دو بازیکن باشگاه شهداب یزد (ابوالفضل سادات الحسینی و رضا نوراللهی) برگزار خواهد شد.

تیم شهداب یزد یکی از نمونه‌ترین باشگاه‌ها در ورزش کشور است. آنها امکانات فوق‌العاده‌ای دارند و امیدوارند با کسب میزبانی جام باشگاه‌های آسیا در این تورنمنت مهم برای بار سوم شرکت کنند و این‌بار قهرمان شوند.

دیگر خبرها

  • رئیسی به امیر قطر: به کوچکترین اقدام علیه منافع ایران پاسخی سهمگین داده می‌شود
  • بررسی رقبای ایران در جام ملت‌های فوتسال آسیا
  • تانک بختیاری از روی نماینده میزبان رد شد!
  • ابعاد و پیامدهای حمله ایران به اسرائیل
  • البرز میزبان مسابقات انتخابی تیم ملی پرورش اندام آسیایی شد
  • انتقادهای گسترده از سکوت رام‌الله و کشورهای عربی در برابر تروریسم شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری
  • ضرورت تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد آتش‌سوزی انبار دخانیات
  • یک میزبان جذاب برای شاگردان عادل
  • تاثیرات واکنش ایران به جنایت اسراییل در حمله به کنسولگری ایران
  • تروریستی خواندن لشکر زینبیون به امنیت پاکستان آسیب می‌زند/ از لشکر زینبیون باید تقدیر کرد