Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حدود ۲ ماه قبل بود که وقتی به مغازه ها برای خرید انواع روغن خوراکی مراجعه می کردیم یا روغنی نمی‌یافتیم و اگر بود با قیمتی بسیار بالاتر از حد تعیین شده به فروش می‌رسید. خراسان شمالی نیز از این قضیه مستثنی نبود و در مغازه‌های بجنورد و سایر شهرها به سختی روغن مایع، روغن سرخ کردنی و روغن جامد یافت می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اینکه حدود یک یا دو هفته مردم با کمبود روغن کنار آمدند، به مرور این کالای اساسی در بازار عرضه و اندکی از تلاطم و اضطراب مردم کاسته شد. اما پس از گذشته حدود یک تا دو ماه، بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر کمبود روغن در بازار به گوش می رسد.

این مسئله را از مغازه داری در مرکز شهر بجنورد شنیدیم. او می‌گفت که روغن جامد و مایع در بازار کمیاب شده است و این امر سبب شده به محض اینکه باری خالی می شود به سرعت به فروش برسد.

وی افزود: روغن به تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای فروخته می‌شود و عموم مغازه داران عادی از داشتن روغن بی بهره هستند.

این کاسب تصریح کرد: به همین دلیل است که در برخی فروشگاه‌های زنجیره ای روغن پیدا می‌شود اما در خرده فروشان روغن وجود ندارد؛ البته عده‌ای از کسبه از دوران خرید قبلی خود روغن دارند و هنوز تمام نکرده اند لذا کاهش عرضه روغن در بازار هنوز به چشم نیامده است.

کاهش عرضه روغن در بازار

مشاهدات خبرنگار فارس از سطح هایپرمارکت های بزرگ نیز تاحدودی این سخنان را تایید می‌کند به طوری که با حضور در چند فروشگاه زنجیره ای نتوانستیم روغن جامد پیدا کنیم و روغن سرخ کردنی نیز کمتر در دسترس بود.

مسئول یکی از این فروشگاه ها در گفتگو با خبرنگار ما از کاهش حجم ارسالی روغن به بازار گلایه کرد و گفت: اینطور نیست که روغنی در اختیار کاسب باشد و آن را به مردم ندهد بلکه میزان ارائه این محصول به مغازه ها کاهش یافته است.

وی افزود: به نظر می‌رسد هنوز مشکل کمبود روغن به صورت جدی نیست اما اگر روند به همین شکل باقی بماند و فکری به حال آن نشود قطعا مشکلات بیشتری به وجود می آید.

در جستجوی روغن! / خواب زمستانی صمت خراسان شمالی

ستار معلمی یکی از شهروندان بجنوردی است که در این خصوص می‌گوید: برای خریداری یک روغن باید مسیر زیادی را از منطقه حاشیه شهر طی کنم و به مرکز شهر بروم.

وی افزود: برخی مغازه‌ها روغن ندارند و نمی شود تک به تک مغازه را مورد جستجو قرار داد تا بالاخره یک روغن پیدا کرد.

تلاطم قیمت ها از یک سو و کمبود محصولات از سوی دیگر این روزها بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است. وضعیتی که نشان می دهد مدیریت و نظارت بر بازار وجود ندارد و در این بین اداره کل صنعت، معدن و تجارت که متولی تنظیم همین موارد است به جای پاسخگویی و ورود به عرصه، کاملا در سکوت به سر می برد.

مسئولان این اداره کل به ندرت در دسترس خبرنگاران هستند و به این ترتیب خراسان شمالی بدون متولی در حوزه بازار رها شده است.

کشور در تولید روغن خود کفا نیست

اما علت کم یابی روغن در خراسان شمالی و سراسر کشور را می توان در سخنان کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی که در خراسان شمالی بیان کرد جست.

این مسئول با تاکید بر اینکه میزان خودکفایی ایران در تولید روغن تنها ۱۶ درصد است، گفت: باید کشت دانه های روغنی در کشور افزایش یابد.

وی افزود: سیاست دولت حمایت از توسعه کشت دانه های روغنی بویژه محصول کاملینا است.

خاوازی گفت: برای نتیجه گیری بهتر در کشت این محصول باید از تجربیات کشاورزان نمونه استفاده و به موقع با آفات آن مبارزه کرد.

 کشت دانه روغنی افزایش می یابد

وی افزود: بزودی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی با ۲ تن از کشاورزان نمونه کاملینا درباره قیمت گذاری برای خرید تضمینی آن نشست برگزار می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با کشت این گیاه که نیاز اساسی کشور در زمینه تامین روغن است می توان در آینده به سمت خودکفایی حرکت کرد.

وی گفت: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت این گیاه اختصاص می یابد که از این میزان ۸۰  هکتار مربوط به استان خراسان شمالی است و برنامه های حمایتی برای ترویج و توسعه کشت این محصول راهبردی را در دستور کار داریم.

یک بام و دو هوا/ کاملینا یا کلزا؟

خاوازی  با بیان اینکه ظرفیت و توسعه خوبی در اراضی دیم برای کشت محصول کاملینا وجود دارد، گفت: این گیاه دارای امگا ۳ با کیفیت بالا است که  ضریب خوداتکایی روغن در کشور را افزایش می دهد.

این در حالی است که سال های اخیر تبلیغات گسترده ای برای کشت گیاه کلزا به عنوان دانه روغنی توسط دولت انجام شده است اما اینک محصول دیگری برای این امر اعلام می شود.

از این رو باید دید کشاورزان زمین و زمان خود را برای محصولی که دولت اعلام می کند قرار می دهند و یا بدون توجه به تبلیغات دولت محصولات مد نظر خود را زیر کشت می برند.

در انتها باید گفت که این دو گیاه جزو دانه های تراریخته محسوب می‌شود؛ لذا کارشناسان حوزه سلامت و کشاورزی انتقادات فراوانی را به کشت این دو دانه وارد کرده اند که آینده کشت این دو گیاه نیز در ابهام است.

انتهای پیام/ک

منبع: فارس

کلیدواژه: روغن خراسان شمالی بازار بجنورد کمبود خراسان شمالی کمبود روغن مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۶۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها می‌شود

 احساس خستگی، بروز زخم‌های دهانی و همچنین افت توان ذهنی از جمله علائم کمبود ویتامین B۱۲ هستند اما درصورتیکه در پاهای خود احساس خواب رفتگی می‌کنید هم احتمالا با خطر کمبود این ویتامین مواجه هستید و این علائم نشان‌دهنده ضرورت گنجاندن خوراکی‌های حاوی این ویتامین به رژیم غذایی روزانه‌تان است.

به گزارش ایسنا، بدن برای ساختن گلبول‌های قرمز خون به ویتامین B۱۲ نیاز دارد. همچنین برای حفظ سلامت سیستم عصبی و تولید DNA وجود این ویتامین ضروری است. به علاوه بدن برای تولید میلین از این ویتامین استفاده می‌کند.

میلین ماده چربی است که اطراف عصب را می‌پوشاند. اما بدون وجود مقدار کافی از این ویتامین، عصب‌ها پوشش حفاظتی خود را از دست می‌دهند و فرد دچار احساس خواب رفتگی می‌شود.

همچنین از دیگر علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به سردرد، احساس خستگی و از دست دادن اشتها اشاره کرد.

به گفته محققان، سال‌ها زمان نیاز است تا علائم کمبود ویتامین B۱۲ ظاهر شود و تشخیص آن می‌تواند پیچیده باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • یافته‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره ملکه زنبورها
  • دانشمندان : زنبور عسل ملکه به طرز شگفت‌ انگیزی تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!
  • کشتی خرس‌های قهوه‌ای در قلب کوه‌های شمال ایران
  • طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید
  • کمبود این ویتامین سبب سردرد می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب سر درد می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب احساس خستگی می‌شود