Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@07:08:11 GMT

خارش کف دست‌ نشانه پول‌دار شدن نیست!

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۳۵۱۶

خارش کف دست‌ نشانه پول‌دار شدن نیست!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، شاید تعجب کنید اگر بشنوید اگزما که به همان التهاب پوستی اطلاق می‌شود از اصلی‌ترین علل خارش کف دست محسوب می‌شود. اگزما انواع مختلفی دارد که نوع شدید آن خود را با تاول و نوع متوسط آن را با خارش و ترک‌های پوستی نشان می‌دهد. برخی دیگر از انواع اگزما به نام اگزمای دیشیدروتیک باعث ایجاد قرمزی، ترک و پوسته‌پوسته شدن پوست و ایجاد تاول‌های کوچک آب‌دار همراه با خارش در کف دست، کناره‌های انگشتان، انگشتان پا و کف پا بروز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع اگزما اغلب با حساسیت‌های استرسی یا آلرژیک شروع می‌شود و تاول‌های آن تا هفته‌ها ادامه دارد. استفاده از صابون‌های ملایم و مرطوب‌کننده‌های باکیفیت بعد از حمام می‌تواند علائم اگزما را کاهش دهد.

در برخی موارد متخصص از پماد یا کرم‌های استروئیدی برای کاهش تورم و درمان تاول‌ها استفاده می‌کند. در این میان به خاطر داشته باشید که شست‌وشوی زیاد دست‌ها خود عاملی جدی برای شروع اگزما به‌شمار می‌رود به طوری که در یک سال گذشته با توجه به شیوع کرونا در دنیا، موارد ابتلا به اگزمای دست به دلیل شست‌وشوی زیاد دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده تشدید شده است.

برای حل این مشکل هربار که دست‌هایتان را می‌شویید، سعی کنید از روغن‌های طبیعی برای کاهش خشکی دست استفاده کنید و آبی که با آن دست‌ها را می‌شویید باید ولرم باشد. اگر دست‌های بسیار خشکی دارید، می‌توانید شب‌ها پیش از خواب از پمادهای مشتق‌شده از مواد نفتی یا مرطوب‌کننده‌ها استفاده کرده و دستکش نخی دست کنید و بخوابید.

 پسوریازیس، عارضه پوستی شدید

خارش کف دست یا پا از علائم شایع پسوریازیس به شمار می‌رود که نوعی بیماری خودایمنی التهابی است. بیش از شش میلیون نفر در آمریکا از این بیماری رنج می‌برند. پسوریازیس زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی، سلول‌های پوستی را ویروس یا عفونتی دیگر در نظر می‌گیرد و در نتیجه با تولید بیش ازحد سلول‌های پوستی به این عارضه واکنش نشان می‌دهد. این بیماری اغلب ژنتیکی است اما به دلایلی مانند استرس، هوای سرد، قرار گرفتن در معرض هورمون‌ها یا عفونت‌هایی چون استرپتوکوک گلو و مصرف داروهایی مانند لیتیوم و مسدودکننده‌های بتا نیز ممکن است بروز کند.

نوعی از پسوریازیس ممکن است تاول‌های کوچک سفیدرنگ و مناطق قرمزی را روی دست و پاهای زنان ایجاد کند که طی چند ماه یا چند سال احتمال عود آن وجود دارد. التهاب مفاصل از دیگر عوارض جانبی آن به‌شمار می‌رود. درمان‌های اولیه این بیماری پوستی با کرم‌های موضعی ملایم آغاز شده و در موارد شدیدتر تجویز داروهای دیگر و نوردرمانی می‌تواند مؤثر باشد.

 خارش، رهاورد خشکی پوست

در ماه‌های سرد زمستان، رطوبت محیط خارج از خانه به‌شدت کاهش می‌یابد و حرارت موجود در منازل هم باعث از بین رفتن رطوبت فضای داخل می‌شود. این خشکی یکی از دلایل ترک‌خوردگی، خارش و حتی خونریزی پوست است. دماهای سردتر، پوست را به‌ویژه در ناحیه دست خشن می‌کند و در این حالت بهترین دفاع از پوست در برابر سرما، استفاده از مرطوب‌کننده‌های باکیفیت به‌طور روزانه است.

برای جلوگیری از خارش کف دست‌ها در فصل سرما حتما پیش از قرارگرفتن در هوای خشک و سرد از روغن‌ها، پمادها و لوسیون‌ها و کرم با لایه ضخیم استفاده کنید که از نرم‌ماندن پوست دستتان مطمئن شوید. مرطوب‌کننده‌ها را باید در روز پس از شست‌وشو و خشک‌کردن دست‌ها و شب‌ها هم پیش از خواب استفاده کنید و روی آن دستکش بپوشید. استفاده از یک رطوبت‌ساز که بتواند رطوبت را به فضای خشک خانه اضافه کند، راهکار بسیار مناسبی برای کاهش خشکی و خارش پوست به ویژه دست‌هاست.

 برطرف‌کردن حساسیت مهم است

یکی از مواردی که باعث خارش کف دست‌ها می‌شود، واکنش‌های حساسیتی به چیزهایی هستند که در تماس با آنها بوده یا لمس کرده‌اید. علائم این حساسیت ممکن است بلافاصله ظاهرشده یا ساعت‌ها بعد تظاهر کنند که از این میان می‌توان به جوش، خشکی شدید پوست، کهیر، تاول و احساس سوزش یا سوزن‌سوزن‌شدن اشاره کرد. معمولا پزشک برای درمان این حالت مصرف آنتی‌هیستامین‌ها یا کورتیکواستروئیدها را برای کاهش التهاب و خارش ایجادشده بر اثر واکنش حساسیت‌زا توصیه می‌کنند. استفاده از برخی فلزات مانند جواهرات، عطر و ادکلن، مواد ضدعفونی‌کننده، صابون‌ها، ترکیبات ضدمیکروبی، گرد و غبار و آب حاوی مقادیر بالای کلر همگی جزو موادی هستند که قرارگرفتن در معرض آنها ممکن است باعث خارش کف دست شود و واکنش‌های حساسیت‌زا ایجاد کند.

 دیابت عامل خشکی پوست

خارش دست‌ها به دنبال خشک‌شدن پوست از علائم زودهنگام ابتلا به دیابت به‌شمار می‌رود و گاهی هم با خارش پاها همراه است. علائم شایع آن عبارتند از برآمدگی‌های کوچک و زرد که با هاله‌ای قرمز احاطه شده است. با کنترل دیابت، مشکل خارش کف دست و پا هم به خودی خود برطرف می‌شود.

 اختلالات عصبی را جدی بگیرید

گاهی ایجاد برخی آسیب‌های عصبی در دست‌ها به دنبال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت، عامل خارش کف دست‌ها به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از اختلالات عصبی که باعث خارش کف دست می‌شود، سندرم کانال کارپال است که باعث درد، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن و خارش کف دست شده و خود را با ناراحتی در کف دست‌ها نشان می‌دهد.

با این خارش چه کنیم؟

خارش کف دست بسیار آزاردهنده است و می‌تواند در زندگی فرد اختلال ایجاد کند. در بسیاری از موارد، درمان مشکل زمینه‌ای مانند مواردی که گفته شد به کاهش و از بین رفتن خارش کف دست کمک می‌کند اما گاهی باید راهکاری دیگر برای این مشکل انجام داد. یکی از این راه‌ها، قراردادن پارچه‌ای مرطوب روی کف دست یا کمپرس سرد است. انجام ۱۰تا۱۵دقیقه‌ای این کار خارش را تسکین می‌دهد. همان‌طور که گفتیم، استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی، قرمزی و خارش کف دست را تخفیف می‌دهد؛ البته این داروها را تنها با تجویز و نظر پزشک معالج مصرف کنید. برای مثال استفاده مداوم از کرم‌های استروئیدی باعث نازک‌شدن پوست می‌شود.

مراقب این نبایدها باشید

برای این که از شر خارش کف دست خلاص شوید بهتر است هنگام کار حتما از دستکش با الیاف کتان استفاده کنید. از شست‌وشوی دست‌ها با آب خیلی سرد یا گرم پرهیز کنید زیرا سرما و گرمای زیاد، خشکی دست و در نتیجه خارش را به‌دنبال دارد. صابون‌ها و مواد شوینده بدون‌بو در اولویت هستند. هر زمان که احساس کردید دست‌هایتان خشک شده‌، آنها را با مرطوب‌کننده بپوشانید تا مانند محافظ برای پوست شما عمل کند. در این روزهای همه‌گیری کووید-۱۹ تا حد امکان از مصرف ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست خودداری کنید؛ این مواد حاوی الکل بالایی بوده و دست‌ها را به‌شدت خشک می‌کند.

پربیننده ترین تاریخ ورود واکسن کرونای ایرانی به بازار آیا تخریب ریه علامت دارد یا خاموش است؟ گیاهان مؤثر در درمان عوارض کرونا کرونای «انگلیسی» چه ویژگی دارد؟ کرونای انگلیسی در کمین سنین زیر ۶۰سال

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دیابت خارش پوست اگزما حساسیت پوستی خارش مزمن کرونا شیوع کرونا اختلالات عصبی مرطوب کننده ها شمار می رود استفاده کنید خارش کف دست برای کاهش کف دست ها تاول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم اسرائیل را در عملیات وعده صادق نشانه گرفتیم

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با بیان اینکه عملیات وعده صادق هیمنه اسرائیل را شکست گفت: در عملیات وعده صادق یک مرکز اطلاعاتی معروف به "چشم اسرائیل" را نشانه گرفتیم. - اخبار استانها -

سردار جهانبخش کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق و سیلی محکم سپاه، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی بیش از 75 سال است که جنایت می‌کند و به ویژه در هفت ماه گذشته، جنایاتی که تاکنون تاریخ به خود ندیده بود، این رژیم انجام می‌دهد. قتل عام مادران و کودکان و حمله به بیمارستان‌ها و غیره نمونه‌ای از جنایات این رژیم است، ولی واقعیت آن است که اسرائیل همانند جنگ 33 روزه، در این عملیات طوفان‌الاقصی هم شکست خورده است.

وی با بیان اینکه بنیان این رژیم بر اساس تروریستی بودن آن نوشته شده است و همانند غده سرطانی، در منطقه ایجاد شده است، مطرح کرد: اخیراً هم دست به ترور برخی شخصیت‌ها کردند، به خاطر این بود که روی شکست خودشان سرپوشی بگذارند و توجه اذهان عمومی را به جای دیگری جلب کنند. آخرین جنایات این رژیم حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران بود که مقام معظم رهبری فرمودند حمله به سفارت‌خانه و کنسولگری در قوانین بین‌المللی عیناً حمله به خاک آن کشور است.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان ادامه داد: با فرمان رهبری و تصمیم مسئولان نظام، مقرر شد عملیات تنبیهی از رژیم صهیونیستی به نام عملیات وعده صادق انجام شود. بخشی از هوافضای سپاه پاسداران به نمایندگی از نیروهای مسلح این عملیات را با یک انسجام و وحدت مثال زدنی انجام دادند. در این عملیات هم قدرت اطلاعاتی نیروهای عمل کننده واقعاً قابل تحسین بود، چرا که به نقطه نقطه سرزمین‌های اشغالی اشراف اطلاعاتی داشتند و هم طراحی و قدرت فرماندهی و هم تجهیزات استفاده شده.

وی اضافه کرد: موشک‌های سپاه پاسداران با یک نظم خاصی از استان‌های مختلف کشور به سمت سرزمین‌های اشغالی هدایت شدند و در واقع یک تابلوی زیبا توسط رزمندگان اسلام طراحی شده بود. این موشک‌ها با دقت خاصی به نقاط هدف اصابت کردند و حتی یکی از مراکز اطلاعاتی اسرائیل که نتانیاهو عنوان کرده بود اینجا چشم اسرائیل است، مورد اصابت موشک‌های سپاه قرار گرفتند.

کرمی به دستاوردهای عملیات وعده صادق اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی سبب وحدت و انسجام جبهه مقاومت در خارج از مرزها و همینطور سبب وحدت ملی در داخل کشور شده است. پیروزهای جبه مقاومت 99 درصد به خاطر درایت و مدیریت بالای رهبری است، چرا که معظم له کاملاً به همه موضوعات اشراف کامل دارند.

وی با بیان اینکه سپرهای دفاعی رژیم صهیونیستی نتوانست موشک‌های سپاه را منهدم کند، گفت: همانطور که در دفاع مقدس مطالبه مردم از رزمندگان این بود که خرمشهر باید آزاد شود، بعد از جنایت رژیم صهیونیستی، مطالبه مردم از سربازان و رزمندگان اسلام این بود که باید این رژیم تنبیه شود.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در ادامه به دیدار فرماندهان سپاه با سردار حاجی‌زاده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آن جلسه انتظار داشتیم که سردار حاجی‌زاده آخرین دستاوردهای موشکی را تشریح کند، ولی وی در آن جلسه اعلام کرد که به همه فرماندهان هوافضای کشور گفته‌ام، پایگاه‌‌های مقاومت بسیج را در سطح کشور تقویت کنید تا خدمت‌رسانی به مردم افزایش یابد.

وی متذکر شد: حال بنده هم از مسئولان استانی درخواست دارم که با توانشان به تقویت بسیج بیش از پیش کمک کنند تا ان‌شاءالله به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • (ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!
  • چشم اسرائیل را در عملیات وعده صادق نشانه گرفتیم
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید