Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@07:49:57 GMT

ظرفیت معظم شوراها در کشور مغفول مانده است

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۴۲۲۵

ظرفیت معظم شوراها در کشور مغفول مانده است

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها می‌توانستند به عنوان پارلمان دوم شناخته شوند اما به جهت اینکه شوراها و شورای عالی استان‌ها دیرتر تشکیل شده به جایگاه خود در قانون اساسی نرسیده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، علیرضا احمدی در جلسه هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها که با حضور علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس برگزار می‌شد با بیان اینکه اعضای شورای عالی استان‌ها نمایندگان ۱۲۵ هزار و ۹۹۲ نفر شورای شهر و روستا هستند افزود: این شبکه، شبکه معظمی است و تنها شبکه‌ای است که همین اکنون پویا و فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما به هر روستا و شهری بروید اعضای شورای آنها فعال و پویا هستند.

وی تصریح کرد: در اصل هفتم قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری اداره امور کشور دیده شده است بنابراین می‌توانیم بگوییم شوراها رکن چهارم اداره نظام هستند و شورای عالی استان‌ها می‌تواند موازی دولت که لایحه به مجلس می‌برد طرح به مجلس ارائه کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص مصوبات شورا عالی استان‌ها نیز گفت: آقای قالیباف هم نامه‌ای به کمیته تطبیق مصوبات دولت و شورای عالی استان‌ها نوشته که مصوبات شورای عالی استان‌ها همسان مصوبات هیئت وزیران دیده شده و باید به سمع و نظر رئیس مجلس برسد تا رد یا تأیید شود.

احمدی با بیان اینکه از این ظرفیت معظم در کشور استفاده مناسبی نشده است، تصریح کرد: شوراها می‌توانستند به عنوان پارلمان دوم شناخته شوند اما به جهت اینکه شوراها و شورای عالی استان‌ها دیرتر تشکیل شده به جایگاه خود در قانون اساسی نرسیده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست ما این است که در مجلس از ظرفیت شورای عالی استان‌ها به خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی که در حال حاضر در مجلس است طرح بسیار مهمی است که شش سال در دست بررسی بوده است گفت: اکنون بهترین زمان برای تصویب این طرح است.. اگر کمک کنند که این طرح تصویب شود عملاً یک سامانی به امورات حکمرانی خوب محلی و مدیریت شهری داده می‌شود.

احمدی ادامه داد: اکنون سه طرح شورای عالی استان‌ها در مجلس اعلام وصول شده است و تسریع در بررسی این طرح‌ها بسیار مهم است بنابراین لازم است همانند دولت نوبت ویژه‌ای برای بررسی طرح‌های شورای عالی استان‌ها اختصاص داده شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: همچنین درخواست داریم همانطور که دولت در مجلس دفتر دارد به شورای عالی استان‌ها نیز دفتری برای استقرار نماینده شورا داده شود تا پیگیر طرح‌های این شورا باشد.

وی اضافه کرد: همه ما در این پست‌ها امانت دار هستیم و از شما می‌خواهیم که در این مدت باقی مانده از امانت داری ما کمک کنید تا طرح مدیریت یکپارچه شهری به نتیجه برسد.

حق شهرنشینی در ایران به درستی پرداخت نمی‌شود

علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: یک اقدام کوچک در هر شهر و در هر روستا مخاطبان زیادی را در همان شهر و روستا خواهد داشت و از متخصص و پزشک تا افراد عادی تأثیر خواهند گرفت.

نیکزاد تصریح کرد: عمران شهری آنقدر تأثیرگذاری دارد که مردم آن را در لحظه لحظه زندگی خود حس خواهند کرد.

وی گفت: پروژه‌های عمران شهری جایگاه بزرگی در افکار عمومی مردم دارد و دولت‌ها وقتی می‌خواهند به سر کار بیایند با حمایت از شوراها برگزیده می‌شوند و اتفاقاً بعد از برگزیده شدن شوراها یادشان می‌رود.

نایب رئیس دوم مجلس افزود: یک ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید حرمت امامزاده را متولی آن باید حفظ کند. صادقانه می‌گویم که نتوانستیم به مردم این موضوع را ثابت کنیم که اگر از جمعیت عظیم شوراها چند نفری هم تخلف کردند قرار نیست جایگاه شوراها تضعیف شود.

نیکزاد ادامه داد: باید شورای عالی استان‌ها خود بر رفتار جامعه شورایی نظارت کند تا همان عده خیلی کمی که به دنبال تخلف هستند نتوانند به نیت خود برسند.

وی گفت: همانطور که در مجلس شورای اسلامی موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد باید در شورای عالی استان‌ها هم نهادی برای اینگونه نظارت‌ها باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما مأموریت‌های خود را می‌توانیم از طریق دولت الکترونیک پیگیری کنیم. امروز در تهران دولت الکترونیک به خصوص در حوزه شهرداری پیشرفت داشته است که باید آن را سرمشق سایر استان‌های کشور کنیم.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنانش به موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: باید از این قانون در جهت درستش استفاده کنیم.

وی افزود: قرار بود کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی‌های دقیقی داشته باشد نه اینکه بگوییم شما به صورت متخلفانه ساخت و ساز کن بعد پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ بیاور و هزینه تخلفش را بپرداز.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه سیما و منظر شهری هم نقاط ضعفی داشته‌ایم و این در حالی است که ما باید به موضوع حاشیه‌نشینی هم توجه ویژه‌ای کنیم.

نیکزاد ادامه داد: ما ایرانی‌ها حق شهرنشینی را به درستی پرداخت نمی‌کنیم. وقتی ما حق و حقوق شهرداری را پرداخت نمی‌کنیم نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که شهرداری در انجام اموراتش موفق شود.

وی گفت: آقای حناچی شهردار تهران گفته است که ما شهر را نمی‌فروشیم تراکم فروشی هم نمی‌کنیم اما نتیجه این تصمیم چه شده است؟ شهر قفل شده است و بودجه ندارد و نمی‌تواند کارهایش را انجام بدهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد کنیم. البته من نمی‌گویم باید اداره شهر را گران کرد اما باید حداقل قیمت شهرنشینی را پرداخت کرد.

نیکزاد تصریح کرد: اعضای شوراها هر نقطه نظری در خصوص ضوابط انتخابات شوراها دارند را به ما اعلام کنند تا در حین بررسی طرح موجود در مجلس نظر شما را هم تأمین کنیم.

کد خبر 466897

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علیرضا احمدی شورای عالی استانها مجلس شورای اسلامی شوراهای شهر علی نیکزاد رئیس شورای عالی استان ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس شورای عالی استان ها شورای عالی استان ها نایب رئیس دوم مجلس مجلس شورای اسلامی رئیس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۴۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد

تین نیوز

رئیس شورای عالی استان ها گفت: دولت باید یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان ها امروز در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: برگزاری این جلسه گام بلندی در جهت ارتقای تعاملات شورا ها و سازمان محیط زیست است.

وی افزود: دنیا در حال توسعه است که اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد. از این رو، توسعه پایدار باید مدنظر باشد. ضمن تلاش برای رفع نیاز های جامعه، مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسل های آینده نرسد.

رئیس شورای عالی استان ها بیان کرد: امروزه تعریف باسواد نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است، زمانی فردی خواندن و نوشتن بلد بود باسواد بود، اما امروزه اینطور نیست. چند سال پیش در تعریف سواد ١٢ مهارت تعریف شده بود که یکی از مهمترین آنها محیط زیست است چند سال بعد پا را فراتر گذاشتند و بحث عملیاتی شدن به تعریف باسواد اضافه شد یعنی هر کسی باید از آموخته های خود استفاده کرده تا تغییری ایجاد کند حالا آیا سیستم آموزشی ما با این تعریف همخوانی دارد؟

دبیری تأکید کرد: مجموعه شورا های کشور و شورای عالی استان ها با بیش از ۱۲۶ هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارد. شوراها، نارسایی های جامعه را شناسایی می کنند و در ارتباط مستقیم با مردم هستند.

وی اضافه کرد: باید تغییرات اساسی اتفاق بیفتد به ویژه در زمینه محیط زیست، باید مسایل محیط زیستی از کودکی آموزش داده شود، چون در سن بزرگسالی تاثیری ندارد. فرهنگ سازی باید در رفتار نمود پیدا کند تا تاثیرگذار باشد. آموزش و پرورش، شورا ها و سازمان محیط زیست می توانند قدم های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استان ها اظهار داشت: کار ها و اقدامات باید به گونه ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کار های اجرایی صورت گیرد، در بسیاری از کشور ها مردم باید برای کیسه های پلاستیکی پول بدهند، چون هدفشان کاهش مصرف پلاستیک است در کشور ما هم باید همین گونه باشد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی های پاک ظرفیت خوبی دارد و می توان با برنامه ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می شود، شهرداری ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودرو ها و آلایندگی آنها نیز، گفت: در برخی شهر ها تعداد خودرو ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهر ها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می توانیم به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم، همچنین می توانیم از شرکت های دانش بنیان کمک بگیریم.

وی درباره اهمیت ملموس بودن اقدامات گفت: دریاچه ارومیه یکی از مطالبات مردم است که می خواهند بدانند چه اقداماتی در آنجا انجام شده است بنابراین مسئولان سازمان محیط زیست باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی
  • آیا امسال سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور آغاز می شود؟!
  • افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است
  • رصد اقدام دستگاه‌های اجرایی در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذای کشور
  • رصد اقدام های دستگاههای اجرایی در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذای کشور
  • کنایه ذوالنوری به قالیباف: اگر رئیس شوم، از بیرون به صورت اتوبوسی جمعیت ناآشنا به مجلس نمی‌آورم
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • قالیباف : مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده