Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مطالعه ۲۵ ساله روش‌های جدیدی را برای شناسایی بیمارانی که در مرحله پیش از ابتلای شدید به دیابت قرار دارند، کشف کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، دانشمندان آلمانی برای اولین بار شش زیرگروه مختلف از پیش‌دیابت را تشخیص داده‌اند، وضعیتی که قبل از شروع دیابت نوع ۲ حادث می‌شود. این تحقیق با ردیابی داده‌های یک مطالعه ۲۵ ساله نشان می‌دهد که این زیرگروه‌های جدید به پزشکان امکان شناسایی دقیق‌تری را از بیماران دارای احتمال ابتلا به دیابت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"پیش‌دیابت"(Prediabetes) زمانی است که سطح قند خون شما بیش از حد مجاز باشد، اما به اندازه کافی بالا نباشد که پزشک بتواند آن را به عنوان دیابت تلقی کند. پیش‌دیابت را اختلال در قند خون ناشتا یا اختلال در پایداری گلوکز نیز می‌نامند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تقریباً همیشه ابتدا پیش‌دیابت داشته‌اند، اما پیش‌دیابت معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند.

دیابت نوع ۲ معمولاً به آرامی ایجاد می‌شود. با افزایش سطح قند خون، زمانی که این سطح به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باشد، اما به اندازه کافی بالا نباشد تا دیابت نوع ۲ محسوب شود، پزشکان می‌توانند بیماران را مبتلا به پیش‌دیابت تلقی کنند.

البته همه مبتلایان به پیش‌دیابت، به دیابت نوع ۲ مبتلا نمی‌شوند. برای برخی از افراد، افزایش سطح قند خون می‌تواند نسبتاً بی‌ضرر و همچنین بدون هیچ علامتی باشد، اما برای برخی دیگر پیش‌دیابت می‌تواند نشانه اولیه ابتلا به دیابت شدید باشد.

"هانس-اولریش هارینگ" از دانشگاه "توبینگن" آلمان توضیح می‌دهد: برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت تاکنون امکان پیش‌بینی اینکه آیا به دیابت مبتلا می‌شوند و یا در معرض خطر عوارض جدی مانند نارسایی کلیه هستند یا اینکه فقط دارای یک شکل بی‌ضرر از افزایش سطح قند خون هستند، وجود نداشت.

این تحقیق جدید که در مجله Nature Medicine  منتشر شده است، حاصل تجزیه و تحلیل ۲۵ ساله داده‌های ۹۰۰ آزمایش است. این تحقیق با استفاده از روشی به نام "تحلیل خوشه‌ای" به شش زیرگروه مختلف پیش‌دیابت رسید که هرکدام با نشانگرهای متابولیکی متمایز می‌شوند.

"رابرت واگنر" نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: همانطور که در دیابت آشکار است، انواع مختلفی در مرحله ابتدایی دیابت نیز وجود دارد بسته به سطح گلوکز خون، عملکرد انسولین و ترشح انسولین، توزیع چربی بدن، چربی کبد و خطر ژنتیکی متفاوت است.

هر یک از این شش زیرگروه، با پارامترهای متابولیکی خاص متمایز شده و نتایج طولانی مدت متفاوتی را به همراه دارد. سه زیرگروه(خوشه‌های ۱، ۲ و ۴) سالم‌ترین انواع پیش‌دیابت هستند. این افراد به طور کلی سالم هستند. به عنوان مثال خوشه ۴ شامل افراد دارای اضافه وزن با نشانگرهای متابولیکی کاملاً سالم است.

خوشه‌های ۳، ۵ و ۶ با بیشترین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های ثانویه مرتبط هستند. خوشه ۵ شامل آن دسته از افراد دارای کبد چرب است، در حالی که خوشه ۳ شامل گروهی است که میزان انسولین قابل توجهی پایین‌تر تولید می‌کنند.

محققان برای تأیید بیشتر این شش زیرگروه، داده‌های یک مطالعه طولانی دیگر را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق که "Whitehall II" نامیده می‌شود، سلامت متابولیک تقریباً ۱۰ هزار نفر را برای بیش از ۲۰ سال ردیابی کرده است و مشخص شد که این شش زیرگروه به طور دقیق متناسب با مجموعه داده بزرگ این مطالعه نیز هست و می‌تواند پیش‌دیابت را در طبقه بندی‌های بیماری جداگانه تفکیک کند.

برای تأیید این یافته‌ها قبل از استفاده از این طبقه‌بندی‌های جدید توسط پزشکان، تحقیقات بیشتری لازم است.

"مارتین هرابی دی آنجلیس" از مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD) می‌گوید این کار در کمک به تشخیص ابتلا و درمان دیابت قبل از پیشرفت بیماری بسیار مهم است.

وی افزود: یکی از اهداف DZD ایجاد اقدامات دقیق پیشگیری و درمانی، یعنی پیشگیری یا درمان مناسب برای گروه مناسب افراد در زمان مناسب است. ترکیبی از تحقیقات عمیق بالینی و مولکولی با بیوانفورماتیک پیشرفته این نتیجه مهم را در سطح بین المللی امکان پذیر کرده است. شناسایی زیرگروه‌ها در مراحل اولیه دیابت نوع ۲ گامی مهم در جهت ساخت دارو و درمانی دقیق در پیشگیری از دیابت و عوارض آن است.

این مطالعه جدید در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نان پرورش بافت کشت سلولی دیابت نوع ۲ سطح قند خون پیش دیابت یک مطالعه ۲۵ ساله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت نیوز، CDC می گوید، خبر خوب این است که پیش دیابت را می توان معکوس کرد و لزومی ندارد که منجر به تشخیص دیابت نوع ۲ شود. چه پیش دیابت داشته باشید و یا نه می دانید که برای مدیریت قند خون به کمک نیاز دارید، یک تغییر کوچک وجود دارد که بهتر است آنها را رعایت کنید. این روتین و این تکنیک مهم را از امروز شروع کنید تا خطر ابتلا به پیش دیابت را کاهش دهید یا آن را معکوس کنید و در این فرآیند احساس بسیار خوبی داشته باشید.

پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت وضعیتی است که در آن قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که به عنوان دیابت تشخیص داده شود. طبق گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA) بر اساس یکی از اقدامات زیر که از طریق آزمایش خون انجام می شود، می توان پیش دیابت را تشخیص داد:

سطح هموگلوبین A۱C (متوسط قند خون طی دو یا سه ماه): ۵.۷٪ تا ۶.۴٪

گلوکز پلاسما ناشتا: ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم در دسی لیتر

تست تحمل گلوکز خوراکی: ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر

برخی از شرایط سلامتی، مانند فشار خون بالا، تری گلیسیرید بالا و سطوح پایین کلسترول HDL، از عوامل خطر برای پیش دیابت هستند. وقتی پیش دیابت دارید، خطر پیشرفت به دیابت نوع ۲ و ابتلا به بیماری قلبی و سکته نیز افزایش می‌یابد.

اگر بالای ۴۰ سال سن دارید این کارها را حتما انجام دهید پیش دیابت با چه علائمی بروز می‌کند؟ | ۶ علامت خاموش پیش دیابت

راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون برای فعالیت بدنی روزانه وقت بگذارید

فعال بودن سلول های عضلانی را تشویق می کند تا از گلوکز (قند) در جریان خون برای انرژی استفاده کنند. طبق ADA، این کار به بهبود حساسیت به انسولین برای کاهش سطح قند خون کمک می کند. CDC توصیه می کند که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته، معادل حدود ۳۰ دقیقه در روز، پنج بار در هفته فعال باشید.

روش پلاک دیابت را دنبال کنید

این الگوی غذایی مغذی و متعادل ممکن است به حفظ سطح قند خون شما در محدوده سالم کمک کند. روش بشقاب دیابتی ADA بر پر کردن بشقاب یا کاسه شما با نیمی از سبزیجات غیر نشاسته ای، یک چهارم پروتئین و یک چهارم غذاهای کربوهیدرات، همه در کنار یک لیوان آب یا یک نوشیدنی بدون کالری تمرکز دارد.

غذاهای با گلیسمی پایین را بیشتر انتخاب کنید

در حالی که همه غذاها در یک رژیم غذایی متعادل و مغذی قرار می گیرند، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین تر، مانند غلات کامل با فیبر بالا، سبزیجات غیر نشاسته ای، آجیل و حبوبات کندتر هضم می شوند که منجر به افزایش تدریجی سطح قند خون می شود. این تعادل قند خون را در طول روز افزایش می دهد و سطح انرژی شما را ثابت نگه می دارد.

اولین کاری که اگر پیش دیابت دارید از آن اجتناب کنید

از حذف وعده های غذایی خودداری کنید. حتی اگر به تغییرات سبک زندگی در بالا پایبند باشید، حذف وعده های غذایی کنترل سطح قند خون را دشوارتر می کند. اما چرا؟

حذف وعده غذایی بر کنترل قند خون تأثیر منفی می گذارد

حذف وعده های غذایی می تواند باعث ایجاد الگوی نامنظم قند خون در طول روز شود. سطح قند خون هنگام حذف وعده‌های غذایی پایین می‌آید و وقتی غذا می‌خورید دوباره افزایش می‌یابد. بدن ترجیح می دهد که سطح قند خون در طول روز نوسانات ثابتی داشته باشد.

هنگامی که وعده های غذایی خود را حذف می کنید، ممکن است قند خون شما خیلی شدید بالا برود. نتیجه آن چه می شود؟ به گفته CDC، قند خون بسیار پایین می‌آید که علائم آن می‌تواند به صورت ضربان قلب سریع، لرزش، عرق کردن، عصبی بودن، اضطراب، تحریک‌پذیری و گیجی، سرگیجه یا گرسنگی ظاهر شود.

با این حال فقط قند خون پایین نیست که مشکل ساز می شود. بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، حذف یک وعده غذایی، به ویژه صبحانه یا ناهار، همچنین باعث افزایش سطح قند خون در سایر وعده های غذایی در روز می شود.

حذف وعده غذایی می تواند منجر به افزایش اشتها شود

سطح قند خون شما بر گرسنگی و اشتهای شما تأثیر می گذارد. وقتی وعده های غذایی خود را حذف می کنید، ممکن است بعداً در طول روز گرسنه تر شوید. هرچه هنگام شروع غذا خوردن گرسنه‌تر باشید، احتمال پرخوری بیشتر می شود.

در نتیجه، هماهنگی واقعی با نشانه های اشتها و سیری بدن دشوارتر می شود که می تواند مدیریت قند خون را چالش برانگیزتر کند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ در مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، با گذشت زمان، این الگوی غذایی می‌تواند حساسیت به انسولین را مختل کند.

غذاهای ساده و سریع را در نظر بگیرید

وقتی به دنبال این هستید که برای صبحانه چه بخورید، به مواردی بپردازید که نیاز به آمادگی کمی دارند، به خصوص اگر عجله دارید. یک ماست پر چرب با میوه، نان تست سبوس‌دار و کره بادام‌زمینی، غلات غنی از فیبر با شیر، یک کلوچه انگلیسی و یک یا دو تخم‌مرغ، یا یک تورتیلا با تخم‌مرغ و لوبیا، همگی صبحانه‌های عالی خواهند بود.

در حال حرکت، غذاهایی با قابلیت نگهداری آسان همراه داشته باشید

اگر خوردن صبحانه قبل از رفتن به محل کار واقعا سخت است، می توانید چند گزینه سالم همراه داشته باشید. به عنوان مثال، یک قرص نان سبوس دار برای نگهداری در فریزر، یک شیشه کره آجیل و ... اگر یخچال در دسترس نیست، برای صبحانه چند بسته جو دوسر همراه با آجیل و میوه را در نظر بگیرید.

مدیریت یا معکوس کردن پیش دیابت نیازمند ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است. حذف وعده های غذایی یکی از عادت هایی است که در صورت داشتن پیش دیابت باید از آن اجتناب کنید. خوردن نامنظم ممکن است به نوسانات قند خون و پرخوری کمک کند که می تواند بر حساسیت به انسولین تأثیر بگذارد. تمرکز روی غذاهای سالم و کم فرآوری شده، حمل غذا با خود و برنامه ریزی از قبل می تواند به شما کمک کند چه در خانه، چه در محل کار و چه در حال حرکت، برای صرف یک وعده غذایی وقت بگذارید و انرژی لازم برای روزتان را به شما بدهد.

کد خبر 846591 برچسب‌ها قند خبر مهم بیماری - دیابت

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • دهگردشی و ارایه خدمات بهداشتی درمانی در روستا‌های صعب العبور طالقان
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست