Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان خواستار تلاش های جدی برای خلع سلاح هسته ای شد. خبرگزاری د. پ.آ. آلمان امروز (چهارشنبه) گزارش داد: ماس در سفر امروز خود به شهر امان و پیش از نشست با همتایان خود از ۱۵ کشور دیگر عضو «ابتکار استکهلم» گفت: ما در زمانی زندگی می کنیم که دوباره یک مارپیچ تسلیحاتی ایجاد شده است و اگر ما فقط بنشینیم و تماشا کنیم، عواقب مهلکی در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی با اذعان به مشارکت کشورش در بازدارندگی هسته ای ناتو گفت بمب های اتمی ایالات متحده در آلمان باقی خواهد ماند. به گفته وی آلمان به عنوان عضوی از ناتو، ضمانت امنیتی همسایگان اروپایی خود را به عهده گرفته و بخشی از آنچه به عنوان مشارکت هسته ای شناخته می شود، است.

مشارکت هسته ای نامی است که به موضوع بازدارندگی مشترک ناتو اشاره دارد و شامل کشورهایی است که خود هیچ سلاح هسته ای ندارند. طبق تخمین کارشناسان حدود ۲۰ بمب اتمی در پایگاه نیروی هوایی راینلاند-فالتس آلمان وجود دارد. همچنین هواپیماهای جنگنده تورنادو ارتش آلمان ماموریت حمل بمب ها در شرایط اضطراری را بعهده دارند.

وزیر خارجه آلمان ضمن انتقاد از پیمان منع سلاح های هسته ای سازمان ملل که پس از تصویب توسط ۵۱ کشور از ۲۲ ژانویه(۳ بهمن) لازم الاجرا می شود گفت: انعقاد قراردادهایی که کشورهای به دنبال سلاح هسته ای جزئی از آنها نباشد، فایده ای ندارد.

در مجموع ۱۲۲ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد این معاهده را در سال ۲۰۱۷ تصویب کردند. اما هیچ یک از ۹ قدرت هسته ای و هیچ کشور ناتو در میان آنها نبودند. ناتو معاهدات موجود را مبنای موثرتری برای اقدامات مشخص خلع سلاح می داند.

مااس در امان پایتخت اردن، در چارچوب طرح به موسوم به ابتکار استکهلم در زمینه خلع سلاح هسته ای با همتای اردنی خود «ایمن صفادی» و «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد دیدار کرد.

ابتکار استکهلم متشکل از ۱۶ کشور در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و طرفدار خلع سلاح هسته ای شدیدتر است. پیش از کنفرانس بررسی بعدی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ۱۹۷۰ در پاییز آینده، این کشورها می خواهند پل هایی را بین قدرت های هسته ای و کشورهای فاقد سلاح هسته ای ایجاد کنند. نشست امروز در امان سومین نشست از نشست های وزیران خارجه این کشورها است.

برچسب‌ها هایکو ماس ناتو پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای آلمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هایکو ماس ناتو هایکو ماس ناتو آلمان اخبار کنکور سلاح هسته ای هسته ای خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۶۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد اولیانوف از سخنان دبیرکل ناتو درباره همسایگی با روسیه

در حالی‌‌که نماینده دائم روسیه در وین از اظهارات استولتنبرگ در مورد اجتناب ناپذیر بودن هزینه‌های تسلیحاتی ناتو به دلیل همسایگی با روسیه انتقاد کرد، بطور کلی استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک لهستان، نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در مورد سخنان روز گذشته ینس استولتنبرگ درباره اجتناب‌ناپذیری هزینه‌های تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو برای حمایت از اوکراین به دلیل همسایگی این کشور با روسیه، یادآور شد که  دبیرکل ناتو باید بپذیرد که این ائتلاف آتلانتیک شمالی بود که با گسترش به سمت شرق خود را به همسایگی روسیه رسانده و اکنون از این موضوع شکایت دارد. 

اولیانوف در کانال تلگرام خود نوشت: «متأسفم، ولی برای اینکه دقیق صحبت کنیم، او (استولتنبرگ) باید بپذیرد این ناتو بود که با گسترش به سمت شرق، خود را به همسایگی روسیه رسانده و اکنون  این مسئله را بهانه خوبی برای هزینه‌های نظامی این ائتلاف معرفی می‌کند!»

روز گذشته استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به همراه ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در ورشو، گفت که کشورهای ناتو نمی‌توانند از هزینه ارسال تسلیحات به اوکراین اجتناب ورزند. به عقیده او، این بهای این واقعیت است که روسیه همسایه این اتحاد است.

استولتنبرگ همچنین گفت که اتحاد آتلانتیک شمالی به دنبال درگیری با روسیه نیست و هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در خاک لهستان ندارد، اما از امنیت این کشور محافظت خواهد کرد.

پیش از این، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، گفت که موضوع استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا مدتی است که توسط مقامات در مذاکرات با همکاران ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. در واکنش به این سخنان، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که وزارت دفاع روسیه وضعیت را زیر نظر داشته و تجزیه و تحلیل خواهد کرد و هر اقدامی برای تضمین امنیت انجام خواهد شد.

ناتو با استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان، توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند

در این رابطه، سازمان بین‌المللی لغو سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) نیز گزارش داده که کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی در صورت مستقر کردن چنین تسلیحاتی در خاک لهستان، در واقع معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض خواهند کرد.

این سازمان یادآور شد که این سند تنها توافقنامه بین‌المللی است که کشورها را از استقرار تسلیحات هسته‌ای یک کشور دیگر منع کرده است. اعضای ناتو استدلال می‌کنند که اشتراک تسلیحات هسته‌ای با تعهدات آن‌ها در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مطابقت دارد، اما این اقدام به وضوح، اگر متن این سند را نه، ولی روح آن را نقض می‌کند.

پیش از این، اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا گفت که ناتو هیچ ماموریت واقعی ندارد که به صلح جهانی کمک کند و فقط گسترش می‌یابد، در حالیکه در همان ابتدای تاسیس ناتو، ایالات متحده به روسیه قول داده بود که «حتی یک اینچ» به شرق گسترش نخواهد یافت.

ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریماعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خودتأکید کرملین بر عدم‌تغییر روند درگیری نظامی در اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد اولیانوف از سخنان دبیرکل ناتو درباره همسایگی با روسیه
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • دبیر کل ناتو: برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان نداریم
  • ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریم
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • ورشو: روسیه درحال نظامی‌سازی کالینینگراد است