Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه ۳۴۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این جلسه اظهار کرد: برای آنکه بخشی از قوانین مربوط به موضوع کنکور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و بخش دیگری از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گاهی تناقض‌هایی در اجرای مصوبات مربوطه به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در لایحه پیشنهادی که تدوین شده است با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط تلاش شده تا مواردی چون تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی آموزش عالی، ملاحظه مصالح علمی و جلب اعتماد عمومی جامعه، برقراری عدالت آموزشی، حمایت از مناطق کم برخوردار، ایجاد رقابت سالم و مواردی از این قبیل مورد توجه باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در لایحه پیشنهادی تلاش شده است تا ابتدا حذف بومی‌گزینی درکنکور روی داده و چنانچه براساس نیازهای اعلامی استان‌ها سهمیه‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه‌های مصوبی چون سهمیه‌های ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

خدایی افزود: در لایحه پیشنهادی صرفاً حفظ چهار گروه از سهمیه‌ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعدادهای درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه‌ها حذف شوند.

در ادامه محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سهمیه استعداد درخشان در قالب مرسوم سهمیه‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود و دلیل ایجاد سهمیه مذکور نیز همزمانی المپیادهای جهانی با زمان برگزاری کنکور بوده است، ضمن آنکه برندگان المپیادهای جهانی با کسب رتبه خود احراز صلاحیت علمی خود را اثبات کرده‌اند.

وی افزود: سیاست تقویت وحدت ملی از مسائل مهمی است که در زمینه بومی‌گزینی کنکور بایستی لحاظ شود و به مناطق مرزی سهمیه متناسبی ارائه شود.

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه با اشاره به فرآیند تدوین پیش‌نویس لایحه بومی‌گزینی کنکور خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان دو رویکرد برای موضوع سهمیه‌ها در نظر داشت و آن اینکه یا به فراخور زمان، سیاست‌ها و مصوبات مرتبط برای اجرا تدوین شود (چنانکه در بحث سهمیه‌ها تاکنون چنین بوده است) و یا اینکه به صورت حساب شده‌ای فرآیند سهمیه‌ها را به صورت یکپارچه مهندسی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: در حال حاضر استدلالی که در رابطه با مسئله بومی‌گزینی مطرح می‌شود همان استدلال مربوط به اجرای سهمیه مناطق ۳ می‌باشد و از همین منظر باید نتایج اجرا و تغییر هریک از سهمیه‌ها به طور دقیق بررسی شود.

وی افزود: در رابطه با مصوبات مختلف مربوط به کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نکته این است که تمام متون پیش‌نویس لایحه مذکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شده و آن دسته از قوانینی که مختص به مجلس شورای اسلامی بوده نیاز به تصویب مجدد مجلس دارد برای تصویب نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز جلسه اظهار کرد: لایحه پیش‌نویس بومی‌گزینی همان محتویات تدوین شده برای ارائه به مجلس شورای اسلامی است و تلاش است متون آن در این جلسات با استفاده از نظرات کارشناسان اصلاح و بازنگری شود.

* جزئیات برنامه زمان‌بندی انتخاب واحد نیمسال دوم دانشگاه آزاد اعلام شد+جدول

ایمان عطارزاده مجری طرح توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد، دستورالعمل «برنامه زمان‌بندی انتخاب واحد و حذف و اضافه نیمسال دوم - بهمن ماه 1399 دانشگاه آزاد» را به رؤسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و آموزشکده‌های دانشگاه آزاد ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل؛ انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم توسط سامانه آموزشیار انجام می شود و از 11 تا 30 بهمن ماه ادامه دارد. همچنین حذف و اضافه نیمسال دوم از تاریخ 9 تا 14 اسفندماه انجام خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای انتخاب واحد در نیمسال دوم سال جاری باید به سامانه آموزشیار به آدرس http://edu.iau.ac.ir مراجعه کنند.

برنامه زمان‌بندی انتخاب واحد و حذف و اضافه نیمسال دوم - بهمن ماه 1399 دانشگاه آزاد اسلامی به شرح جداول زیر است:

*  ۱۴ درصد نوآموزان کلاس اول دارای اضافه وزن هستند

مهرزاد حمیدی در بخش «باسخنگویان» برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی وضعیت آموزش و پرورش از آغاز برنامه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در سال تحصیلی جاری گفت و بیان کرد: در گستره دانش آموزان کشور، توانسته‌ایم ترکیب بدنی 13 میلیون و 290 هزار و 720 دانش آموز را سنجش کنیم. در همان هفته‌های نخست بازگشایی مدارس 6 میلیون و 500 هزار نفر را به صورت حضوری مورد سنجش قرار دهیم و باقی این سنجش را با هدایت و حضور معلمین و والدین عزیز انجام دادیم.

وی با اشاره به پایش شاخص‌های وزنی و قدی دانش آموزان، تصریح کرد: اعدادی که در پی این سنجش به دست آمده است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، زیرا یک هشدار به نسل فعلی کشور و یک هشدار نیز برای آینده کشور دارد. خیلی از دانش آموزان امروز بابت بیماری واگیر کرونا در خانه قرنطینه شده اند ولی در آینده کم تحرکی و سکون باعث افزایش وزن جهشی خواهد شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چاقی دانش آموزان و خطراتی که در آینده دامن گیر خواهد شد، اظهار کرد: این موضوع در آینده خانواده و کشور را با افزایش هزینه‌های هنگفت درمان مواجه خواهد کرد و هم مشکلات عدیده ای در سلامت دانش آموزان و نسل کشور به وجود خواهد آورد.

حمیدی درباره جزئیات پایش صورت گرفته بیان کرد: قریب به 6 درصد این دانش آموزان در منطقه لاغر قرار دارند. 1.9 درصد از آنها خیلی لاغر هستند که احتیاج به رسیدگی کلی از نظر مواد غذایی دارند. 63.9 درصد دانش آموزان وزن طبیعی دارند. 19 درصد دارای اضافه وزن هستند و باقی دانش آموزان نیز چاق محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه از هر سه دانش آموز، یک نفر دچار اضافه وزن یا چاقی است، عنوان کرد: البته وقتی به سنین بالاتر می رسیم این موضوع به 60 درصد می‌رسد. همچنین بر اساس پیمایشی که وزارت بهداشت انجام داده بود، 14 درصد نو آموزان کلاس اول، دارای اضافه وزن و چاقی هستند که باید به صورت ویژه روی دانش آموزان و خانواده‌ها کار شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: بعد از شناسایی و پایش دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاق و همچنین خیلی لاغر در وارد تعامل با خانواده‌ها می‌شویم و در حال حاضر نیز در حوزه مداخله قرار داریم.

* برنامه‌ نشست‌هایِ علمی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون اعلام شد

با توجه به شیوع ویروس کرونا و برگزاری مجازی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، کمیته علمی این رویداد نشست‌های تخصصی متنوعی را در قالب وبینار برای ارتقای سطح دانش، آگاهی و مهارت فعالان حوزه اسباب‌بازی و عموم مخاطبان تدارک دیده است و برای نخستین بار چند متخصص خارجی نیز در این جشنواره به سخنرانی می‌پردازند.

بر همین اساس نشست‌های تخصصی (وبینار) «اسباب‌بازی و علوم شناختی با رویکرد بازی‌های شناختی»، «رویکردهای روان‌شناختی بازی و اسباب‌بازی برای گروه‌های مختلف»، «بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی اسباب‏بازی و بازی»‏، «برندینگ و بازارسازی جهانی و منطقه‌ای در صنعت اسباب‌بازی»، «ضرورت‌سنجی پژوهش‌های علمی میان‌رشته‌ای در اسباب‌بازی» و «اقتصاد اسباب‌بازی، فروش و فروش مجازی در دوران پاندمی کووید ۱۹» به ترتیب در روزهای ۲۹ دی و اول، چهارم، ششم، هشتم و یازدهم بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

در این نشست‌‏ها، متخصصان مطرح بین‌المللی از کشورهای ترکیه، آلمان، هندوستان، فرانسه، دانمارک، امریکا, سوئد و سوئیس به سخنرانی خواهند پرداخت.

بر همین اساس، با توجه به مجازی برگزار شدن ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، امکان حضور تمامی مخاطبان از سراسر جهان در این وبینارها فراهم شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست‏‌های تخصصی به پایگاه جشنواره به نشانی irantoyfestival.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

یادآوری می‌شود ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی، انجمن تولید کنندگان اسباب‌بازی و ستاد توسعه علوم‌شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شعار «آینده را باید ساخت» در زمستان ۱۳۹۹ به صورت مجازی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور سهمیه کنکور نشست های علمی دانشگاه آزاد جشنواره ملی اسباب بازی کانون مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ششمین جشنواره ملی اسباب بازی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس شورای اسلامی دارای اضافه وزن دانش آموزان دانشگاه آزاد اسباب بازی انتخاب واحد بومی گزینی نیمسال دوم سهمیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد، با این احساب در ۵ سال آینده نیمی از دانش آموزان به دانش آموزان مهارتی مبدل خواهند شد.

وی با بیان اینکه تأسیس هنرستان‌های وابسته به دستگا‌ها و تأسیس هنرستان‌های تیزهوشان در آیین نامه دولت تصویب شد، افزود: وزارتخانه‌های مختلف و ذیربط مکلف شدند که حداقل ۵ هنرستان وابسته و جوار را مبتنی بر ظرفیت‌های خود ایجاد کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزش مراکز فنی حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان رشته‌های دیگر اختصاص پیدا خواهد کرد.

صحرایی گفت: همچنین آموزش پرورش مکلف شده است ۳۰۰ ساعت به دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای آموزش مهارتی بدهد.

وی افزود: تغییر کاربری هنرستان‌های کشور ممنوع اعلام شده است و در صورتی که امکان تداوم فعالیت یک هنرستان نباشد با اجازه آموزش و پرورش تغییر کاربری آن ممکن می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد
  • تاکید بر اهمیت تربیت نیروی کارآفرین
  • آغاز به کار نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان تربیت زرین شهر