Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-24@22:52:17 GMT

چهل روز از شهادت فخر دانش هسته ای گذشت

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۱۱۸۶

امروز چهل روز از آن عصر جمعه که ترور دانشمند کشورمان در آبسرد دماوند، شد تلخ ترین خبر و داغدارمان کرد، می گذرد. برای شهادت مردی که نمی شناختیم در غم و خشم فرو رفتیم و عکس ها و زندگینامه اش را مرور کردیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

شهید دکتر محسن فخری زاده 63 ساله از تاثیرگذارترین دانشمندان هسته ای و صنعت دفاعی ایران و از برجسته ترین متخصصان کشور در زمینه اندازه گیری تابش های هسته ای و محاسبات هسته ای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاج محسن فخری‌زاده یکم فروردین سال ۱۳۴۰ به دنیا آمد. او بیش از بیست سال معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش‌ و نوآوری های دفاعی بود و علاوه بر وجهه علمی بالا و سابقه طولانی در نوآوری های دفاعی، شاگردان زیادی برای پیشرفت علمی کشور تربیت و در این سال ها خدمات ارزنده ای به ملت ایران کرد.

نوآوری های شهید فخری زاده در صنعت دفاعی
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت دفاعی در صحنه مبارزه با کرونا تلاش کرد در این زمینه کمک کند و شهید فخری زاده هم در صحنه مبارزه با کرونا یکی از پیشگامان بود.
امیر حاتمی افزود: یکی از کارهایی که در این صحنه انجام شد آماده کردن کیت تشخیص کرونا بود که مجموعه تحت مدیریت ایشان از اولین هایی بود که این کار را با مسئولیت ایشان انجام داد.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: وزارت دفاع در خط مقدم امنیت آفرینی برای مردم عزیز ما بوده و همواره مورد بغض و کینه دشمنان است و کسانی که در این عرصه نقش موثرتری را ایفا می‌کنند طبیعتاً دشمنان نسبت به آنها بغض و کینه بیشتری دارند.
بنا بر این گزارش، شهید فخری زاده در عرصه دفاعی نوآوری‌های ویژه‌ای داشتند که موضوع لیزر در پدافند هوایی یا کشف و شناسایی هواپیماهای متجاوز از طرقی غیر از رادار که ویژه نوآوری‌های دفاعی بود، از آثار بزرگ ایشان است.
شهید فخری زاده در حوزه واکسن کرونا نیز قدم های بلندی را برداشتند و مجموعه تحت مدیریت ایشان مرحله یک آزمایش های انسانی را در حوزه واکسن کرونا پیش رفتند و کارهای بزرگی برای مردم عزیزمان انجام دادند.

تدوین نقشه راه هسته ای کشور
شهید محسن فخری زاده علاوه بر فعالیت در صنعت دفاعی ، دانشمند برجسته هسته ای هم بود.
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی کشور درباره فعالیت های شهید محسن فخری زاده گفت: شهید محسن فخری زاده قبل از سال 1376 عامل و مدیر اصلی تهیه نقشه راه صنعت هسته ای کشور بود.
آقای فریدون عباسی با اشاره به سابقه فعالیت های علمی و پژوهشی شهید فخری زاده، تصریح کرد: وی طی چندین سال فعالیت مستمر، در جایگاه مدیریت گروه 200 نفره نظرات بسیاری از متخصصان و صاحب نظران کشور را در رشته های مختلف صنعت هسته ای جمع آوری کرد و توانست نقشه راه صنعت هسته ای کشور را تهیه کند.
دکتر عباسی که خود یک بار مورد هدف تروریست های وابسته به رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: این شهید, برجسته ترین متخصص کشور در زمینه اندازه گیری تابش های و محاسبات هسته‌ای بود و به تناسب قابلیت هایش مدیریت طرح های مختلفی را بر عهده داشت.

توسعه زیرساخت پدافند هسته ای کشور
شهید محسن فخری زاده همچنین در زمینه ایجاد زیرساخت های پدافند هسته ای هم گام های بلندی برای کشور برداشتند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سابقه 20 سال همکاری شهید فخری زاده ، گفت: شهید دکتر فخری زاده تخصص شان فیزیک هسته ای و مهندسی هسته ای بود و ایشان دکتری خود را در یک طرح خوبی به نام «شناسایی نیوترونی ها» نوشتند و با همکاری آقای دکتر عباسی رییس سابق سازمان انرژی اتمی تز خود را ارائه دادند.
آقای دکتر علی اکبر صالحی افزود: ایشان در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بیشتر در زمینه « ش -م-ه» یا همان پدافند هسته ای فعالیت کردند تا بتوانند در برابر حملات احتمالی شیمیایی و هسته ای کشورهای دیگر پدافند انجام دهند و خود این کار نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارد که یک مسأله علمی جدی است که شهید فخری زاده در این زمینه گام های بلندی را برای کشور برداشت و زیرساخت های پدافند هسته ای را برای کشور به نحو احسن ایجاد کرد.

با ترور دانشمندان، مسیر پیشرفت ایران متوقف نمی شود
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه شهید فخری زاده دانشجویان بسیاری را تقدیم صنعت دفاعی و هسته ای کشور کرده است ، افزود: واقعاً جای ایشان را خالی می بینیم اما اگر دشمن فکر می کند با گرفتن این عزیزان می تواند صنعت هسته ای یا صنایع دیگر و پیشرفت های علمی کشور را متوقف کند در اشتباه است زیرا با کمک همین عزیزان فخری زاده ها و شهریاری ها، فناوری ایران در عرصه های مختلف سامان یافته و سازمان دهی و مدیریت شده است.
دکتر صالحی گفت: از همراهی با شهید دکتر فخری زاده ها ، شهریاری ها ، احمدی روشن ها و رضایی نژادها و علی محمدی ها واقعاً محروم شده ایم زیرا این ها هر کدامشان گلی بودند که بوی خود را داشتند اما سیستم به حدی قوی است که ما از نظر ادامه راه مشکلی نخواهیم داشت.

شهید فخری زاده ؛ پدر فناوری هسته ای ایران
اگر چه برای بسیاری از ما گمنام بود اما رسانه های غربی همواره از محسن فخری زاده به عنوان پدر صنعت هسته ای ایران یاد کرده اند و نقش موثر او در سامانه پدافند هسته ای کشور را زیر نظر داشتند.
شهید محسن فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شد به چشم می‌خورد.
اما نکته قابل توجه اینجاست که در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شد.
آمریکا و اسرائیل آنقدر به نامداری و علم و قدرت تاثیر حاج محسن فخری زاده پی برده بودند که از مدت ها پیش برای از بین بردنش دست به کار شده بودند.

جزئیات شهادت دکتر محسن فخری زاده

این مدیر متعهد و متخصص در بعد از ظهر روز جمعه 7 اذر 99 در یک اقدام تروریستی در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رسید.
هر چند هنوز ابعاد دقیق و عاملان ترور شهید فخری زاده مشخص نیست و یا به لحاظ ملاحظات امنیتی جزئیات بیشتری منتشر نشده است اما یکی از واضح ترین توضیحات درباره نحوه شهادت این دانشمند برجسته کشور را سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه بیان می کند.
به گفته سردار فدوی، ۱۱ پاسدار همراه شهید فخری زاده به عنوان تیم حفاظتی بودند، اما انفجار نیسان برای از بین بردن مجموعه تیربار بود. ما بررسی کردیم و دیدیم که تیربار ماهواره‌ای و برخط کنترل می‌شد و تروریستی در صحنه نبوده، ۱۳ تیر از تیربار شلیک شده است؛ تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری زاده زوم بوده است و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند.
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: این تیربار فقط روی چهره شهید فخری زاده متمرکز بوده است و همسر شهید با وجود اینکه در فاصله ۲۵ سانتی متری شهید بوده تیر نخورده است.
او افزود: سر تیم محافظ شهید به دلیل اینکه خود را روی شهید فخری زاده انداخته بود ۴ تیر می‌خورد. باید توجه داشت که فردی از دشمنان در صحنه نبوده است تا به محافظان شلیک کندو از ۱۳ تیر تیربار ۴ تا ۵ تیر به شهید فخری زاده برخورد می‌کند که یکی از تیرها به کمر شهید فخری زاده برخورد می‌کند و شهید فخری زاده بر اثر قطع نخاع و خونریزی تا رسیدن به بیمارستان بقیه الله به شهادت می‌رسند.

تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی شهادت دکتر فخری زاده
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت و فقدان دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی جناب آقای محسن فخری‌زاده، بر مجازات قطعی عاملان و آمران این جنایت و همچنین لزوم پیگیری تلاش علمی و فنی این شهید تأکید کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به‌خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۸ آذر ۱۳۹۹

فرزند شهید فخری زاده : پدرم در همه حوزه‌ها پشتیبان بزرگی بود

فرزند شهید فخری زاده گفت: پدرم هیچ محدودیتی برای خود برای انجام کار قائل نمی‌شد و اگر نیاز و مشکلی در کشور بود نبودن امکانات، بودجه، فناوری و دانش برایشان سدی نبود که نخواهند کاری انجام دهند.  وقتی پدر در خانه بود به تمام معنا در اختیار خانواده بود چه در مقام همسر و چه پدر. با وجود همه مشغله‌هایی که داشت مادرم و ما را تنها نمی‌گذاشت. پدرم در همه حوزه‌ها پشتیبان بزرگی بود و به ما مشورت می‌داد و برای همه فرزندان وقت می‌گذاشت.

فخری زاده افزود: تخصص اصلی پدر در زمینه فیزیک هسته‌ای بود و ایشان از ابتدای انقلاب که در دانشگاه تحصیل می‌کرد، فیزیک خواند. پدر در این سال‌ها راه اندازی سیستم پدافند هسته‌ای کشوری را به عهده داشت و همواره مورد حمله دشمنان بود، اما پدر در نهایت به این مهم دست یافت.

وی افزود: در کنار این در زمینه فلسفه مدت‌ها بود که کار می‌کرد و با توجه به تخصص شان در رشته فیزیک، روی موضوع فلسفه علم نظریاتی داشت و معتقد بود رشدی که سایر علوم داشته، فیزیک نداشته است و می‌گفت ادغام فیزیک با فلسفه اسلامی می‌تواند باعث رشد چشمگیر آن شود و از بن بستی که علم فیزیک به آن رسیده است خارج شود.

وی ادامه داد: چگونه می‌شود یک فرد در تاریخ خدمت علمی و مدیریتی خود بتواند به طور گسترده علوم را خدمت رسانی کند و در جهت اعتلای علوم اسلامی به نتیجه برسد؟ یکی از شاخص‌هایی که پدر داشت، این بود که هیچ محدودیتی برای خود برای انجام کار قائل نمی‌شد و هرجا نیازی بود در جهت رفع نیاز عمل می‌کرد. این اواخر هم دیدیم کیت کرونا، واکسن کرونا، محلول درمان کننده کرونا از جمله فعالیت‌هایی بود که پدر براساس نیاز کشور به تولید این‌ها ورود می‌کرد. فخری زاده ادامه داد: یقین دارم پدر که فراتر از چیزی که در حیاتشان برای ما و جامعه بود، الان هست و این را حس می‌کنم. واقعیت این است که هرچه بیشتر بتوانم در مسیرشان باشم و دیدارشان کنم باعث سربلندی است.

اگرچه شرایط برای حضور همگانی در مراسم تشییع و تدفین مهیا نبود اما بسیاری مردم ایران حتی شده در شبکه های اجتماعی یاد و نام او را گرامی داشتند و برا ی ادامه راه او و همرزمان شهیدش هم قسم شدند. برای ادامه راه شهید هسته ای دفاعی کشور که درست در سالروز شهادت دکتر مجید شهریاری دیگر دانشمند هسته ای رخ داد. حالا اما در چهلمین روز این شهادت،‌ خبر از سرگیری غنی سازی اورانیوم 20 درصد و نصب نسل پیشرفته سانتریفیوژها، شاید مرهمی کوچک بر این زخم های بزرگ باشد و امید بیشتر به ادامه راهشان.

برچسب ها: دکتر محسن فخری زاده ، شهادت ، ترور دانشمند

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: دکتر محسن فخری زاده شهادت ترور دانشمند شهید محسن فخری زاده سازمان انرژی اتمی شهید فخری زاده دانشمند برجسته پدافند هسته ای هسته ای کشور صنعت هسته ای هسته ای صنعت دفاعی ادامه راه هسته ای ی علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۱۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع آخرین شهید حادثه ترویستی کرمان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، مراسم تشیع شهید محمد مهدی ایرانمنش نوجوان ۱۱ ساله که در حادثه تروریستی ۱۳ دی ماه کرمان مجروح و روز گذشته به درجه رفیع شهادت نائل شد امروز با حضور مردم شهید پرور شهر اختیار آباد برگزار و پیکر این نوجوان در جوار پدر شهیدش آرام گرفت.

محمدمهدی ایرانمنش در چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به همراه پدرش در مسیر گلزار شهدای کرمان بود که در حمله جنایتکارانه تروریست‌ها مجروح شد و پدرش به شهادت رسید.

وی از ناحیه گردن قطع نخاع شده بود و از روز حادثه تاکنون در بیمارستان بستری بود و شرایط سختی را سپری کرده بود و در نهایت دیروز به شهادت رسید.

در دو انفجار تروریستی ۱۳ دی در گلزار شهدای کرمان ۹۷ نفر شهید و بیش از ۴۵۰ نفر مجروح شدند.

دیگر خبرها

  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • ۲ شهید و ۴ زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان+ فیلم
  • توزیع ۶۰ بسته‌ معیشتی در رشت
  • توزیع بسته‌های معیشتی
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • ۲۷۱ نفر از رزمندگان حزب الله شهید شده اند
  • یا سرم می‌رود یا سر صدام را می‌آورم!
  • گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد قرنی در قم
  • شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان
  • تشییع آخرین شهید حادثه ترویستی کرمان