Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، حسگرهای فوق‌العاده باریکی ابداع کرده‌اند که می‌توان از آنها در لنزهای طبی هوشمند استفاده کرد.

 به لطف یک فرآیند جدید ساخت که به پژوهشگران امکان داده است تا یک لایه حسگر فوق‌العاده نازک چندمنظوره تولید کنند، شاید لنزهای طبی به زودی پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

پژوهشگران "دانشگاه ساری" (University of Surrey) انگلستان با همکاری پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University)، "دانشگاه علم و فناوری چین" (USTC)، "آزمایشگاه ملی فیزیک" (NPL) انگلستان، "دانشگاه جرج واشنگتن" (George Washington University) و "دانشگاه ججیانگ" (Zhejiang University) چین، یک سیستم حسگر و فرآیند ساخت غیرمنتظره ابداع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این گروه بین‌المللی از پژوهشگران، سیستم جدید حسگر لنز طبی آنها، یک "حسگر نوری" یا "فوتودیتکتور" (photodetector) برای دریافت اطلاعات نوری، یک حسگر دما برای تشخیص بیماری احتمالی قرنیه و یک حسگر گلوکز را برای نظارت مستقیم بر سطح گلوکز مایع اشکی در بر دارد.

دکتر "شیکی گو" (Shiqi Guo)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: لایه حسگر فوق‌العاده نازک ما با لنزهای طبی هوشمند متدوال، متفاوت است. لنزهای هوشمند متداول، به حسگرهایی بزرگ و سفت و همچنین تراشه‌های مداری مجهز هستند که بین دو لایه لنز طبی قرار گرفته‌اند. این لایه حسگر جدید می‌تواند روی لنزهای طبی نصب شود و به خاطر حساسیت تشخیصی بالا، زیست‌سازگاری خوب و استحکام مکانیکی، تماس مستقیم خود را با اشک چشم حفظ کند. به علاوه این لنز، اختلالی در چشمک زدن یا بینایی به وجود نمی‌آورد.

دکتر "شنگ ژانگ" (Sheng Zhang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این لنز طبی چندمنظوره می‌تواند سیگنال‌هایی را از چشم دریافت کند که با الگوریتم‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها ادغام می‌شوند تا امکان بررسی‌های شخصی‌سازی شده و دقیق را برای کاربران فراهم کنند.

"یونلانگ ژائو" (Yunlong Zhao)، از پژوهشگران این پروژه گفت: همه‌گیری کووید-۱۹، تاثیر زیادی بر جامعه علمی داشته است. بسیاری از پژوهشگران در تلاش هستند تا راهی برای کمک کردن به کسانی که به فوریت‌های پزشکی نیاز دارند، ارائه دهند. ما اطمینان داریم که سیستم حسگر ما می‌تواند به عنوان یک روش غیرتهاجمی برای بررسی سلامتی به کار برود.

این پژوهش، در مجله "Matter" به چاپ رسید./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فوق العاده لنزهای طبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۴۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراغه میزبان نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مهدی اسرافیلی دیزجی افزود: این کنفرانس با هدف ارائه آخرین دستاورد‌های علمی ماده معدنی زئولیت و آشنایی پژوهشگران جوان با این سنگ معدنی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فراخوان مقاله این کنفرانس در محور‌های، زئولیت‌های طبیعی، مواد منفذدار پروس و سلسه مراتبی، شیمی میزبان،کاتالیست، بیوکاتالیست، الکتروکاتالیست، پتروشیمی و پالایش، فرآیند‌های جداسازی، مدل سازی و شبیه سازی
جذب، محیط زیست، نانوتکنولوژی و کامپوزیت‌ها و نانوکامپوزیت ها است

اسرافیلی اضافه کرد: نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران ۱۷ و ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ با حضور پژوهشگران، استادان و دانشجویان از سراسر کشور برگزار خواهد شد.

دبیر نهمین کنفرانس زئولیت ادامه داد: همه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و مهلت ثبت نام در کنفرانس زئولیت تا ۲۰ تیر ۱۴۰۳ است.

 

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • دانشمندان می‌گویند موفق به صحبت با یک نهنگ شده‌اند
  • کنفرانس بین‌المللی آبزی پروری نوآورانه با حضور پژوهشگران جهانی در گرگان
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • مراغه میزبان نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران
  • تولید ابرخازن با ساندویچ کردن یک ژل بین دو لایه گرافن
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • چرا دانشمندان اسم این مورچه را «لرد وُلدمورت» گذاشته‌اند؟!
  • کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟