Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، از روزهای نخست فصل پاییز، همواره توصیه‌ها و هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت را با خود داشتیم که عنوان می‌کردند از روزهای سخت زمستان هراس دارند.

حالا بیست روز از اولین ماه فصل زمستان را پشت سر گذاشته‌ایم و آن طور که از آمارها و گزارش‌های وزارت بهداشت می‌توان استنباط کرد، شرایط تا حدودی امیدوار کننده بوده است که بتوانیم به سلامت از زمستان کرونایی عبور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال، ردپای ویروس انگلیسی باعث شده تا نگرانی‌ها تشدید شود.

این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در حالی اذهان عمومی را درگیر خود ساخته است که مسئولان امر در حوزه سلامت، بر این باورند که با رعایت همین پروتکل‌های بهداشتی هم می‌توان به سلامت از زمستان کرونایی عبور کرد.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به شایعاتی که پیرامون ویروس انگلیسی وجود دارد، گفت: انتشار موارد غیر مستند و مبتنی بر حدس و گمان‌ها، تنها زمینه نگرانی بی مورد افکار عمومی را فراهم می‌کند در حالی که مرجع اعلان و اظهار نظر در این مورد مشخص است و وزارت بهداشت در این خصوص حسب مورد اطلاع رسانی لازم و به هنگام را از مجاری رسمی انجام داده و خواهد داد.

در همین حال، وزیر بهداشت نیز خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده و نسبت به عادی انگاری شرایط کنونی کشور، ابراز نگرانی کرده است.

سعید نمکی، معتقد است که هر وقت آمار کرونا در کشور روند نزولی به خود گرفت، مردم باید بیش از پیش نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی باشند و گمان نبرند که ویروس از بین رفته است.

این در حالی است که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نسبت به برگزاری چند مراسم ترحیم، خواستار پرهیز از هر گونه تجمع شد.

وی با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی آمار فوتی‌های کرونا، گفت: رسیدن به این شرایط نباید باعث شود روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم نزولی شود. ما باید از رفت و آمدهای غیر ضروری پرهیز کنیم و این درست نیست که به هر بهانه‌ای تجمع برگزار شود.

در همین حال، وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که نگرانی‌های بسیار جدی در مورد بیماری کووید ۱۹ داریم، گفت: یکی از نگرانی‌های ما، تغییرات جهشی در ویروس است. الان مرتب در قسمت‌های مهم ویروس، دچار جهش می‌شود. هر روز گزارشات جهش ویروس را در کل جهان می‌خوانیم و در کشور خودمان نیز جهش‌های متنوعی از ویروس دیده‌ایم اما تا چند روز پیش که انگلیسی‌ها جهش در قسمت پروتئینی یا اسپایک ویروس که می‌تواند به مخاط بچسبد و خودش را در بخش‌های مختلف بدن جایگزین کند را گزارش کنند، جهش‌ها در قدرت بیماری زایی و مرگ زایی ویروس خیلی نقش عمده نداشت.

وی افزود: جهش‌ها تا پیش از گزارش ویروس انگلیسی، قدرت سرایت را بالا می‌برد اما در بیماری زایی و مرگ زایی، نقش مهم و حساسی نداشت اما امروز متأسفانه اتفاقاتی که برای ویروس می‌افتد، جهش در قسمت‌هایی از ویروس است که می‌تواند به مرگ زایی و بیماری زایی ویروس بسیار کمک مؤثری کند. یکی از نگرانی‌های ما و همکاران این است که جهش‌های ویروس، ما را گرفتارتر کند اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تشدید رعایت پروتکل‌ها است.

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، در گفتگو با خبرنگار مهر، بر اهمیت تحقیقات به منظور عوامل بازدارنده کاهش بار بیماری تاکید کرد و گفت: آنچه مسلم است، اینکه با اقدامات مقطعی نمی‌توان امیدوار بود که بیماری کنترل شود.

وی افزود: اقدامات درمانی تا حدودی جوابگو خواهد بود، آنچه مهم است، راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است که باید به درستی و با استفاده از تحقیقات علمی حاصل شود.

سوری ادامه داد: البته صرف مطالعه و تحقیق علمی بدون توجه به نیازهای جامعه در مقابله با بیماری کافی نیست و ما باید دقت کنیم که نیازهای اساسی که می‌تواند مردم را در امر پیشگیری و کنترل بیماری کمک کند، به چه شکل فراهم شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به روند کاهشی موارد ابتلاء، بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور، گفت: باید توجه کرد که این روند نزولی هرگز به معنی از بین رفتن بیماری نیست. ویروس کرونا همچنان بدون هیچ گونه تسامحی در کمین ماست و مطمئناً هرگونه عادی انگاری شرایط و سهل‌انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند وضعیت بیماری را به روزهای سخت گذشته بازگرداند.

وی ادامه داد: مبارزه با این ویروس همچنان با جدیت ادامه دارد و امیدواریم با تداوم عزم ملی مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه رفتار اجتماعی خطرآفرین، شاهد ادامه روند نزولی بیماری در کشورمان باشیم.

بر اساس اطلاعات علمی، بیشتر بیمارانی که در انگلیس به ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند، در سنین زیر ۶۰ سال بوده‌اند و تا کنون هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونای انگلیسی وجود ندارد.

البته با قدرت سرایت بالای این ویروس، امکان درگیر شدن همه افراد وجود دارد و حتی شانس عفونت مجدد را طبق متون علمی بالاتر می‌برد.

با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرایت پذیری گونه انگلیسی که چندین برابر فرم متعارف کووید ۱۹ است؛ دور از انتظار نیست که همه کشورها در معرض خطر آن باشند و ممکن است همین حالا که نگران سرایت پذیری این واریانت هستیم جهش جدیدی در یک سوش و سویه جدیدی اتفاق بیافتد.

ویروس کووید ۱۹، جزو ویروس‌های RNA است که ویروس‌هایی خطا پذیر هستند و به شدت و سرعت دچار جهش می‌شوند. برخی از این جهش‌ها مشخصاً اثربخشی ندارد و برخی دیگر نیز ممکن است منجر به افزایش بار بیماری، سرایت پذیری و یا قدرت کشندگی شود.

کد خبر 5116786

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا علیرضا رئیسی کووید 19 آمار کرونا ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا آلودگی هوا سیما سادات لاری کووید 19 سازمان غذا و دارو تغذیه سالم دیابت شیوع کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پزشکی از راه دور دانشگاه علوم پزشکی تهران سعید نمکی پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها ویروس انگلیسی وزارت بهداشت نگرانی ها کووید ۱۹ جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۹۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد

کاظم وطن‌خواه در آستانه روز علوم آزمایشگاهی درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارئه خدمت مشغول هستند. آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس قرار گرفته است. همچنین آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های بهداشتی در حوزه درمان و بهداشت در سطوح مختلف دیگر قرار می‌گیرند.

گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور در دستور کار

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، برنامه گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور را بر مبنای اسناد بالادستی در دستور کار قرار داده، افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقای بهره‌وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی  منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقدماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه استقرار شبکه آزمایشگاهی در سیستم دولتی  در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های منتخب به نحو مطلوبی انجام شده، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری بیشتر در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه  تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی نیز بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند که تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه با اشاره به ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی کشور برای بیماری‌های نوپدید خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در دیگر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

وطن‌خواه با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد. تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR تامین شده که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

تجهیزات آزمایشگاهی بخش خصوصی نیازمند نوسازی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • در نامه ای به وزیر بهداشت: وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد/ آیا بارش‌های بهار، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد