Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، از روزهای نخست فصل پاییز، همواره توصیه‌ها و هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت را با خود داشتیم که عنوان می‌کردند از روزهای سخت زمستان هراس دارند.

حالا بیست روز از اولین ماه فصل زمستان را پشت سر گذاشته‌ایم و آن طور که از آمارها و گزارش‌های وزارت بهداشت می‌توان استنباط کرد، شرایط تا حدودی امیدوار کننده بوده است که بتوانیم به سلامت از زمستان کرونایی عبور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال، ردپای ویروس انگلیسی باعث شده تا نگرانی‌ها تشدید شود.

این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در حالی اذهان عمومی را درگیر خود ساخته است که مسئولان امر در حوزه سلامت، بر این باورند که با رعایت همین پروتکل‌های بهداشتی هم می‌توان به سلامت از زمستان کرونایی عبور کرد.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به شایعاتی که پیرامون ویروس انگلیسی وجود دارد، گفت: انتشار موارد غیر مستند و مبتنی بر حدس و گمان‌ها، تنها زمینه نگرانی بی مورد افکار عمومی را فراهم می‌کند در حالی که مرجع اعلان و اظهار نظر در این مورد مشخص است و وزارت بهداشت در این خصوص حسب مورد اطلاع رسانی لازم و به هنگام را از مجاری رسمی انجام داده و خواهد داد.

در همین حال، وزیر بهداشت نیز خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده و نسبت به عادی انگاری شرایط کنونی کشور، ابراز نگرانی کرده است.

سعید نمکی، معتقد است که هر وقت آمار کرونا در کشور روند نزولی به خود گرفت، مردم باید بیش از پیش نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی باشند و گمان نبرند که ویروس از بین رفته است.

این در حالی است که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نسبت به برگزاری چند مراسم ترحیم، خواستار پرهیز از هر گونه تجمع شد.

وی با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی آمار فوتی‌های کرونا، گفت: رسیدن به این شرایط نباید باعث شود روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم نزولی شود. ما باید از رفت و آمدهای غیر ضروری پرهیز کنیم و این درست نیست که به هر بهانه‌ای تجمع برگزار شود.

در همین حال، وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که نگرانی‌های بسیار جدی در مورد بیماری کووید ۱۹ داریم، گفت: یکی از نگرانی‌های ما، تغییرات جهشی در ویروس است. الان مرتب در قسمت‌های مهم ویروس، دچار جهش می‌شود. هر روز گزارشات جهش ویروس را در کل جهان می‌خوانیم و در کشور خودمان نیز جهش‌های متنوعی از ویروس دیده‌ایم اما تا چند روز پیش که انگلیسی‌ها جهش در قسمت پروتئینی یا اسپایک ویروس که می‌تواند به مخاط بچسبد و خودش را در بخش‌های مختلف بدن جایگزین کند را گزارش کنند، جهش‌ها در قدرت بیماری‌زایی و مرگ‌زایی ویروس خیلی نقش عمده نداشت.

وی افزود: جهش‌ها تا پیش از گزارش ویروس انگلیسی، قدرت سرایت را بالا می‌برد اما در بیماری‌زایی و مرگ‌زایی، نقش مهم و حساسی نداشت اما امروز متأسفانه اتفاقاتی که برای ویروس می‌افتد، جهش در قسمت‌هایی از ویروس است که می‌تواند به مرگ‌زایی و بیماری‌زایی ویروس بسیار کمک مؤثری کند. یکی از نگرانی‌های ما و همکاران این است که جهش‌های ویروس، ما را گرفتارتر کند اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تشدید رعایت پروتکل‌ها است.

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، در گفتگو با خبرنگار مهر، بر اهمیت تحقیقات به منظور عوامل بازدارنده کاهش بار بیماری تاکید کرد و گفت: آنچه مسلم است، اینکه با اقدامات مقطعی نمی‌توان امیدوار بود که بیماری کنترل شود.

وی افزود: اقدامات درمانی تا حدودی جوابگو خواهد بود، آنچه مهم است، راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است که باید به درستی و با استفاده از تحقیقات علمی حاصل شود.

سوری ادامه داد: البته صرف مطالعه و تحقیق علمی بدون توجه به نیازهای جامعه در مقابله با بیماری کافی نیست و ما باید دقت کنیم که نیازهای اساسی که می‌تواند مردم را در امر پیشگیری و کنترل بیماری کمک کند، به چه شکل فراهم شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به روند کاهشی موارد ابتلاء، بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور، گفت: باید توجه کرد که این روند نزولی هرگز به معنی از بین رفتن بیماری نیست. ویروس کرونا همچنان بدون هیچ گونه تسامحی در کمین ماست و مطمئناً هرگونه عادی انگاری شرایط و سهل‌انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند وضعیت بیماری را به روزهای سخت گذشته بازگرداند.

وی ادامه داد: مبارزه با این ویروس همچنان با جدیت ادامه دارد و امیدواریم با تداوم عزم ملی مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه رفتار اجتماعی خطرآفرین، شاهد ادامه روند نزولی بیماری در کشورمان باشیم.

بر اساس اطلاعات علمی، بیشتر بیمارانی که در انگلیس به ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند، در سنین زیر ۶۰ سال بوده‌اند و تا کنون هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونای انگلیسی وجود ندارد.

البته با قدرت سرایت بالای این ویروس، امکان درگیر شدن همه افراد وجود دارد و حتی شانس عفونت مجدد را طبق متون علمی بالاتر می‌برد.

با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرایت پذیری گونه انگلیسی که چندین برابر فرم متعارف کووید ۱۹ است؛ دور از انتظار نیست که همه کشورها در معرض خطر آن باشند و ممکن است همین حالا که نگران سرایت‌پذیری این واریانت هستیم جهش جدیدی در یک «سوش» و سویه جدیدی اتفاق بیافتد.

ویروس کووید ۱۹، جزو ویروس‌های RNA است که ویروس‌هایی خطا پذیر هستند و به شدت و سرعت دچار جهش می‌شوند. برخی از این جهش‌ها مشخصاً اثربخشی ندارد و برخی دیگر نیز ممکن است منجر به افزایش بار بیماری، سرایت پذیری و یا قدرت کشندگی شود.

کد خبر 5116786

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا علیرضا رئیسی کووید 19 آمار کرونا ویروس کرونا آمار کرونا واکسن کرونا آلودگی هوا سیما سادات لاری کووید 19 تغذیه سالم سازمان غذا و دارو دیابت شیوع کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پزشکی از راه دور دانشگاه علوم پزشکی تهران سعید نمکی پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها ویروس انگلیسی وزارت بهداشت نگرانی ها کووید ۱۹ جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۹۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی قزوین در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گفت: ۴۶پروژه خدماتی و پزشکی در استان تکمیل و تحویل شده است.
دکتر عبداله دیدبان با بیان اینکه در دولت سیزدهم شاهد توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های درمانی و پزشکی در سطح است قزوین هستیم اظهار کرد: بعد از سفر رییس جمهور به استان قزوین و تخصیص اعتبارات روند اجرای پروژه‌های درمانی و پزشکی استان قزوین جان تازه‌ای گرفته است.
وی افزود: در سی ماه گذشته ۴۲ پروژه درمانی و پزشکی در سطح استان قزوین تکمیل و به بهره برداری رسیده است و دو پروژه نیز به طور موقت تحویل داده شده است.
این مقام حوزه بهداشت و درمان استان یادآور شد: ۶٠ پروژه نیز با پیشرفت‌های مختلف تا ۸۵درصد در حال اجرا است که خدمات رسانی این پروژه‌ها در سطح استانی و ملی است.
دیدبان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از پروژه‌های مهم در حوزه درمان که در حال اجراست پروژه بیمارستان ۷٠٠ تختخوابی است که در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این در حالی است که تا قبل از دولت سیزدهم پیشرفت این پروژه ۹ درصد بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین یادآورشد: یکی از پروژه‌های مهم دیگر احداث بیمارستان اعصاب و روان است که این مجموعه در مساحتی بالغ بر ۶۵٠٠ متر مربع با ۱۵٠ تخت به بهره برداری خواهد رسید.
این مقام گفت: در مجموع برای احداث پروژه‌های درمانی و پزشکی در استان هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
دیدبان در حوزه درمان نیز خاطرنشان کرد:در بخش MRI در استان قزوین پنج دستگاه فعال داریم.
این مقام حوزه بهداشت و درمان استان قزوین در ادامه افزود:هم اکنون در استان قزوین ۲ مرکز جراحی چشم وجود دارد و به ارایه خدمات به بیماران می‌پردازد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص رتبه دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه ۱۸را دارد.
دیدبان در ادامه از رتبه سوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حوزه غذا و دارو خبر داد.
ارائه بیش از ۴۵۰ نوع خدمات در مراکز بهداشت و درمان و خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات حوزه بهداشت و درمان استان است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به آنها اشاره کرد.
دیدبان در ادامه از کمبود متخصص بیهوشی اتاق عمل در بیمارستان‌های استان گلایه کرد و گفت: کمترین فارغ‌التحصیل در رشته بیهوشی در استان قزوین در سال‌های اخیر وجود دارد و این آمار رو به کاهش است.
کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۲ حوزه نظارتی فعالیت‌های مستمری داشته که ماحصل آن ۲ هزار و ۳۷۶ نظارت انجام شده است.
کشاورز در خصوص فعالیت‌های نظارتی اظهارداشت: ۱۶۱ مورد اخطار کتبی، ۳۱ مورد تعزیرات، ده مورد نظام پزشکی، چهار مورد دادسرا و یک مورد پلمب انجام شده است.
کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی: ۱۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان از سایر استان‌ها هستند.

دیگر خبرها

  • خودنمایی زمستان در بهار سمیرم
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی