Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمزه برین، جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان گفت: در مجموع ۱۸ پروژه عمرانی در مناطق محروم استان انجام شده که شامل شش پروژه آب شرب، شش پروژه آب کشاورزی و شش پروژه در حوزه زیرساخت‌های راه‌سازی و ابنیه بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در راستای تحقق تدابیر مقام معظم رهبری در امر خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در مناطق دورافتاده و محروم کشور و نیز برقراری امنیت پایدار مردمی، بسترسازی خدمت رسانی بیشتر نظام و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان‌ها تشکیل و راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مطالبات مقام رهبری، ایجاد هزار نقطه آباد در سطح کشور بود که این رسالت به سپاه محول شده و بلافاصله قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان‌ها شکل گرفت.

فلسفه وجودی سپاه خدمت به مردم است و هرجایی که مردم نیاز به کمک و همراهی داشته باشند چه در مناطق محروم و چه در مناطقه حاشیه‌ای یا شهرها؛ سپاه جزو ارگان‌های پیشقدم و پیشرویی بوده که وارد میدان عمل شده است.

رویکرد سپاه در طی چندین ساله اخیر در زمینه محرومیت‌زدایی فوق‌العاده بوده و اخبارهای متعدد منتشر شده موید این امر بوده و قرارگاه پیشرفت و آبادانی در حقیقت مامنی برای انجام اقدامات مختلف جهت رفاه حال مردم مناطق محروم استان است.

سرهنگ حمزه برین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مناطق تحت پوشش قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین اظهار کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین در سه دهستان و 72 روستا فعالیت دارد که شامل 35 روستا در دهستان زوارک الموت شرقی، 18 روستا در دهستان چوقور طارم سفلی و 19 روستا در دهستان دستجرد الموت غربی است.

وی افزود: حوزه کاری قرارگاه در پنج کارگروه تعریف شده که شامل کارگروه فرهنگی و اجتماعی، کارگروه تعلیم و تربیت، کارگروه سلامت، کارگروه اقتصاد و اشتغال و کارگروه عمران است که در هر روستا پنج کارگروه با هم ورود پیدا کرده و فعالیت می‌کنند.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین تصریح کرد: پیش از شروع فعالیت حدود یک سال کار تحقیقاتی و عملیاتی در همه روستاها انجام شده و نقاط قوت، ضعف، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات هر روستا به تفکیک احصاء شده است و با کمک اهالی روستاها مشکلات هر روستا شناسایی و برنامه عمل برای رفع مشکلات تدوین شده است.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های قرارگاه با شعار "کار از مردم، با مردم، برای مردم" و به صورت مشارکت سه جانبه است به طوریکه یک بخش از امور را قرارگاه پیشرفت و آبادانی برعهده دارد و دو ضلع دیگر این مثلث را دستگاه دولتی مربوطه و ضلع سوم نیز شامل مشارکت مردمی است.

برین در مورد اقدامات قرارگاه در حوزه فرهنگی بیان کرد: در راستای تحقق اهداف کارگروه فرهنگی قرارگاه پیشرفت و آبادانی، امامان روستا همراه با خانواده خود در روستاهای زرند، هنیز، هرانک، گرمارودسینا، زوارک، خسرود، آکوجان و حسن آباد مستقر هستند.

وی ادامه داد: امام روستا در طی مدت فعالیت خود با ایجاد اتحاد و انسجام و تشریح فعالیت قرارگاه در روستاها، زمینه انجام کارهای مشارکتی با حضور اهالی روستا را فراهم می‌کند؛ همچنین از آسیب‌های اجتماعی همانند طلاق در چندین مورد جلوگیری شده و چند زوجی که از هم جدا شده بودند با میانجی‌گری امام روستا مجدد به زندگی خود بازگشتند.

این مقام مسئول بیان کرد: زمینه سازی ازدواج برای جوانان، تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان، برگزاری کلاس‌های مشاوره فرهنگی، تربیتی و ازدواج، اقامه نماز جماعت، برپایی مراسمات ملی و مذهبی در روستاها از جمله اقدامات فرهنگی انجام شده با محوریت امام روستاست.

وی در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در این راستا دوره‌های آموزشی با رویکرد پیشگیری برگزار شد. حوزه سلامت به طور کلی بحث طب اسلامی را مطرح و مباحث پیشگیری را آموزش می‌دهد.

برین عنوان کرد: در هر روستا تلاش شد تا یک سفیر سلامت انتخاب شود تا آموزش مقدماتی را با حضور مربیان از قزوین برای سفیران و مردم داشته باشیم؛ همچنین یک دوره تخصصی برای توانمندی بیشتر سفیران سلامت برگزار شد تا در روستاها اقدام به برگزاری کلاس کنند.

وی اضافه کرد: بحث احیای تنورهای سنتی و پخت نان، برگزاری جشنواره غذای سالم، توزیع اقلام سلامت از قبیل نمک دریا، آرد بدون مواد شیمیایی و صنعتی، قند و شکر قهوه‌ای و داروهای گیاهی را در حوزه سلامت داشتیم.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین در مورد اقدامات انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت گفت: برگزاری شوراهای تعلیم و تربیت در روستاها انجام شد که متشکل از معلم و مدیر مدرسه، شورا و دهیار، اهالی مدرسه، افراد ذی‌نفوذ روستا و نمایندگانی از آموزش و پرورش، کمیته امداد و دستگاه‌های متولی و خیرین است که با مشارکت یکدیگر مشکلات مدرسه را مرتفع می‌کنند.

وی اضافه کرد: رنگ آمیزی و شاداب سازی مدارس، برگزاری کلاس‌های کنکور، توزیع کتاب، تشویق دانش‌آموزان برتر، استعدادیابی، چاپ مقالات برخی از دانش‌آموزان در روزنامه‌ها و نشریات از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت است.

برین تصریح کرد: تلاش شد تا مشکلات عمرانی مدارس همچون ساخت سرویس‌های بهداشتی و بهسازی فضا و حیات مدرسه با همکاری شورای تعلیم و تربیت انجام شود که این امر در روستاهای آکوجان، علی آباد و زرند اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت همکاری تنگاتنگی با آموزش و پرورش وجود دارد و در روزهای کرونایی بحث اهداء گوشی هوشمند به پنج تن از دانش‌آموزان مناطق محروم، اهدای یک دستگاه تلویزیون و حدود ۱۰دستگاه دیجیتال به خانواده‌های محروم  محقق شد.ق

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین به فعالیت‌های قرارگاه در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: کارگروه اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی در رسته‌های دام سبک، دام سنگین، زنبورداری، طیور، گلیم بافی، حوزه باغداری و کشاورزی ورود پیدا کرد که در حوزه اشتغال در بخش کشاورزی امسال توزیع بیش از دو تن پیاز زعفران انجام شد که برای اولین بار در روستاهای مناطق محروم کاشته شد.

وی عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش زنبورداری و ارائه مدرک فنی و حرفه‌ای، دوره‌های آموزش گلیم بافی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته و اتصال آنها به بازار، خرید محصولات عسل از روستاهای زرند و عباس آباد و فروش آن به بازار و مواردی از این قبیل از اقدامات انجام شده است.

برین ابراز کرد: در حوزه اشتغال تلاش شد تا بیمه زنان روستایی را از اداره کل صنعت پیگیری و انجام دهیم؛ همچنین در حوزه طیور خرید دو دستگاه جوجه کشی و اهدای آن به روستاییان انجام شد تا با فراهم شدن زمینه اشتغال جوانان، پرورش تخم مرغ و جوجه محلی را در روستاها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت و عمران نیز اقدامات فراوانی انجام شده که از جمله آن می‌توان به ساخت مخازن آب، خط انتقال، بهسازی چشمه‌ها و قنات‌ها، بازگشایی راه‌ها، ساخت مساجد، تعمیر مساجد و خانه‌ عالم، ساخت پل روستای طاله و چوسر اشاره کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: جمعیت روستاهای تحت پوشش قرارگاه به دلیل مناطق محروم و صعب العبور بودن و همچنین شرایط آب و هوایی معمولا متغیر است به طوریکه در شش ماهه ابتدای سال مجموع جمعیت این روستاها در مناطقی که امام روستا مستقر است، شاید بیش از پنج تا شش هزار نفر بوده و در ایام زمستان نیز بین هزار تا دوهزار نفر باشد.

وی در مورد ماموریت قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان عنوان کرد: حدود سه سال پیش بود که قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد، یکی از مطالبات مقام رهبری ایجاد هزار نقطه آباد در سطح کشور بود که این رسالت را به سپاه محول کرده و بلافاصله قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان‌ها شکل گرفت.

برین تصریح کرد: در مرحله اول روستاها و دهستان‌های با ضریب هشت محرومیت استان‌ها را انتخاب کردند و  133دهستان و 3 هزار و 600 روستا در سراسر کشور شناسایی شد و در این زمینه فعالیت کردند.

معاون اجرایی سپاه استان قزوین ابراز کرد: پروژه‌های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین از آنجا که پیوسته بوده از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد و در مجموع 18 پروژه عمرانی در مناطق محروم استان انجام شده که شامل شش پروژه آب شرب، شش پروژه آب کشاورزی و شش پروژه در حوزه زیرساخت‌های راهسازی و ابنیه بوده است.

وی بیان کرد: به طور مثال در روستای جیردوزان الموت غربی با احداث کانال انتقال آب کشاورزی به طول حدود یک کیلومتر، 65هکتار از مزارع برنج‌ این روستاها زیر کشت رفته که پیش از این به دلیل هدر رفت آب و کمبود آب انجام نمی‌شد؛ همچنین با احداث آب بند در روستای یمقان چوقور طارم سفلی نزدیک به 200 هکتار از مزارع کشاورزی زیر کشت می‌رود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در 40سال گذشته از آن غفلت شده بود و قرارگاه اخیرا با مشارکت مردم توانست انجام دهد تجمیعی کار کردن کشاورزان بود به طور مثال کاشت نخود در بیش از 50هکتار در روستای آکوجان، کاشت گندم در 100 هکتار از زمین‌های روستای خسرود و بیش از 200 هکتار گندم در روستای زرند و عباس آباد با حمایت و آموزش این نهاد انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین با حمایت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان در حوزه کاشت گل‌محمدی، بیش از پنج هکتار از زمین‌هایی این مناطق زیر کشت رفت؛ ضمن اینکه توزیع بیش از دو هزار اصله نهال مثمر نیز در مناطق تحت پوشش انجام شد.

برین به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از کرونا اشاره کرد و گفت: با شروع شیوع کرونا، قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستان زوارک دو کارگاه تولید ماسک احداث کرد که بیش از 10هزار ماسک توسط بسیجیان دهستان زوارک با کمک حوزه شهید حدادی تهیه و توزیع شد.

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از دو هزار بسته معیشتی در هشت مرحله با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی، خیرین و حوزه‌های بسیج مناطق در بین نیازمندان و اقشار آسیب دیده از کرونا توزیع شده است.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین در پایان بیان کرد: توزیع مواد بهداشتی و ضدعفونی، اهدای 300 سری جهیزیه با اعتبار شش میلیارد تومان با کمک خیرین و کمیته امداد، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، توزیع 500 بسته لوازم التحریر، طبخ و توزیع 10هزار پرس غذای گرم در بین روستاییان بخشی از اقدامات انجام شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: قرارگاه پیشرفت و آبادانی اقدامات انجام شده مناطق محروم تعلیم و تربیت برگزاری کلاس انجام شده شش پروژه آب امام روستا استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاد: سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته/ امسال مناطق محروم در طرح یارانه خرید کتاب دیده می شود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش ایرانی _ اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اسنادی را می‌نویسیم که بعد از ابلاغ بلافاصله اجرایی و عملیاتی شود و نتایج را همه مردم در حوزه های مرتبط مشاهده کنند.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به هماهنگی خوبی که با سازمان برنامه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم مقرر شد، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب امسال با ابعاد بسیار گسترده تری نسبت به سال‌های گذشته انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ سال های سال است که برای دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه، یارانه خرید کتاب تخصیص می یابد، اما امسال با برنامه ریزی انجام شده این طرح را توسعه خواهیم داد و مناطق محروم در این طرح دیده می شود و با استفاده از سامانه های فروش برخط که در اختیارمان قرار گرفته تحول مهم برای برقراری عدالت فرهنگی صورت گرفته است.

اسماعیلی اضافه کرد: در خرید برخط این امکان فراهم شده که همزمان با تهران همه نقاط کشور شهرها و روستاها در عرض ۱۰ دقیقه می‌توانند وارد سامانه شوند و کتاب مورد نظر خود را خرید کنند و کتاب‌ها به صورت رایگان در منزل آنها تحویل شود.

وی افزود: هر شهروند ایرانی در دورترین نقطه در سرخس، چابهار، خرمشهر و جزیره قشم کتابی را خریداری کند کتاب به صورت رایگان در منزل آنها تحویل داده می‌شود.

اسماعیلی در مورد اعزام زائران ایرانی به حج تمتع گفت: ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته است، حاجیان ایرانی حدود ۹۰ هزار نفر هستند که از اواخر اردیبهشت ماه اعزام زائران به سرزمین وی آغاز خواهد شد و بدون مشکل و با ارز مبادله‌ای این اعزام‌ها صورت خواهد گرفت؛ امسال در آنجا دعای گوی همه مردم ایران خواهم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عملیات «وعده صادق» گفت: این پاسخ ایران مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد و شکوه، عظمت و قدرت فرزندان انقلاب اسلامی را به رخ همگان کشید.

وی با تبریک این عملیات به مردم ایران اسلامی اظهار داشت: از همه بزرگوارانی که در این مسیر تلاش و جهاد کردند، تشکر می‌کنم و به روح شهدای حادثه تروریستی حمله رژیم صهیونیستی به محل کنسول گری ایران در دمشق درود و سلام می‌فرستم.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: کار مهمی را در شورای فرهنگی عمومی انجام دادیم و برای اولین بار حوزه اقتصاد را برای پیشرفت اقتصادی با پیوست فرهنگی توام کردیم. پیوست فرهنگی بسیار خوبی تدوین شده برای اینکه در حوزه اقتصاد پیشرفت های اقتصادی همه الزامات و ملاحظات فرهنگی دیده شود، ان شالله بزودی این طرح را منتشر می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش ایرانی _ اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اسنادی را می‌نویسیم که بعد از ابلاغ بلافاصله اجرایی و عملیاتی شود و نتایج را همه مردم در حوزه های مرتبط مشاهده کنند.

وی افزود: سال گذشته کار پیش تولید تعدادی از فیلم ها آغاز شده، انعقاد قرارداد شش کار را از زمستان سال گذشته آغاز شده است همکاران من در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی نیز پیگیر هستند تا سایر حوزه های تولید فیلم هم این موضوع را هم در دستور کار خود قرا دهند، من بسیار امیدوارم هستم که در جشنواره فجر ۴۳ چند فیلم بسیار خوب از موضوع غزه، فلسطین و عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی و همه حماسه های که در این مدت اخیر رخ داده در پرده نقره ای سینما به تصویر درآید.

اسماعیلی گفت: گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با همکاری تهیه‌کنندگان بلیت اجراهای صحنه‌ای بیش از حد گران نشود. قیمت این بلیت‌ها حداکثر ۹۰۰ هزار تومان است.

دیگر خبرها

  • ۲۷ سری جهیزیه به نوعروسان اسلامشهری اهدا شد
  • اهدای ۲۷ سری جهیزیه به نوعروسان اسلامشهری
  • آماده باش ارتش و سپاه در مناطق سیل زده /۳ سیل‌زده نجات یافتند
  • وزیر ارشاد: سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته/ امسال مناطق محروم در طرح یارانه خرید کتاب دیده می شود
  • اجرای طرح شاداب سازی در ۴۳۰ مدرسه چهارمحال و بختیاری
  • ۴۷ سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد
  • توزیع ۶۲ میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان
  • اهدای ۴۷ سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی
  • اجرای طرح‌های عمرانی در بخش حتی لالی
  • اهدای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان دزفول