Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، جواد علیزاده، کاریکاتوریستی خودآموخته که ۳۰ جایزه جهانی در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، از سال ۵۰ با مجله «کاریکاتور» کار خود را آغاز کرد و در سال‌های پیش از انقلاب با کشیدن کاریکاتورهای سیاسی در روزنامه «کیهان» مشغول به کار شد. او سال ۶۹ مجله «طنز و کاریکاتور» را راه‌اندازی کرد و تاکنون نیز با وجود مشکلات متعدد، این نشریه را زنده نگه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد علیزاده، برنده جایزه عالی کاریکاتور سیاسی سازمان ملل شد

او ۱۹ دی‌ ماه سال ۱۳۳۱ به گفته خودش در سردترین فصل سال و در سردترین شهر ایران یعنی اردبیل به دنیا آمد. از کودکی، عاشق مداد و مدادرنگی بود و از هر فرصتی برای نقاشی کشیدن استفاده می‌کرد. دور شدن از شهرش در سنین کودکی و تجربه تنهایی‌ باعث شد که به مرور شخصیتی آرام و کم‌حرف در او شکل بگیرد. خودش به شوخی می‌گوید «حتی لیسانس زبان هم نتوانست مشکل بی‌سر و زبانی مرا حل کند».

علیزاده حالا در زادروز تولد ۶۹ سالگی خود، درباره حال و هوای خود در سالی که گذشت، می گوید؛ «در سالی که گذشت و یک سال به عمرم اضافه یا کم شد ـ موضوعی که همیشه برایم با تناقض همراه بوده استـ اتفاقات تلخی به واسطه کرونا در زندگی همه ما رخ داد و این بیماری در زندگی شخصی و کاری همه مردم تاثیر گذاشت. ضمن اینکه که در زندگی شخصی‌ام نیز اتفاق تلخی افتاد و همسرم را از دست دادم. او که همیشه در ایام تولد کنار من بود، امسال دیگر نیست. اینها همه موقعیت‌های تلخی است که به ناچار باید با آنها کنار بیاییم.  

او ادامه می دهد: اینگونه می‌توان نگاه کرد که نباید زیاد از اتفاقات، ناراحت شویم. درست است که کرونا اتفاق ناراحت کننده‌ای است و خیلی از عزیزان و چهره‌های فرهنگی هنری را در یک سال اخیر از دست دادیم و ممکن است مرگ باز هم خدایی نکرده سراغ فرد دیگری برود، اما به شخصه دیدگاهم به زندگی اینگونه است که یک روز همه ما خواهیم مرد. اگر کرونا هم نبود، بالاخره باز هم مرگ در انتظار ما بود؛ اما کرونا احساس مرگ را به ما نزدیکتر کرد و مرگ برایمان ملموس‌تر شده است. اینگونه نبوده است که اگر کرونا نبود ما عمر جاودان می‌داشتیم؛ بالاخره مرگ در انتظار همه ماست و این موقتی بودن زندگی است که به همه ما انگیزه می دهد تا لذت ببریم.

او در توضیح نگاه خود به کرونا، بیان می کند: در واقع همه ما به نوعی سعی می‌کنیم از طریق هنر، شعر، ادبیات و خندیدن، ترس و نگرانی مرگ را فراموش کنیم. باید بپذیریم که زندگی پر از تناقض است و در کنار تمام چیزهای منفی، نکات مثبتی نیز قرار دارد. در ایام کرونا انسان نشان داد که از نظر پزشکی هنوز پیشرفت نکرده است، اما کماکان فکر می‌کنم که انسان اشرف مخلوقات موجودی است که با وجود اینکه می‌داند می‌میرد، اما به زندگی ادامه می‌دهد و لذت می‌برد. اگر قرار بود مرگ موضوع هولناکی باشد، دیگر کسی انگیزه کار و زندگی کردن را نداشت. درباره کرونا نیز باید اینگونه نگاه کنیم که با رعایت تمام نکات بهداشتی مبتلا نشویم، اما در عین حال نباید امیدمان را به زندگی از دست بدهیم.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا اگر بار دیگر فرصت انتخاب بود، باز هم کاریکاتوریست شدن را انتخاب می کرده است، اظهار می کند: همیشه کار کرده‌ام و همیشه وجدانم را در نظر داشتم، اما هیچ‌وقت همانند تاجرها فکر نکردم. من کاریکاتور را در شرایطی انتخاب کردم که دو سال پیش از انقلاب با یک حقوق بسیار بالا می‌توانستم به عنوان مترجم کار کنم، اما کار در روزنامه را با حقوق بسیار کمتر انتخاب کردم و نشان دادم که چقدر به اعتقادات و حرفه‌ای که دوست داشتم اهمیت می‌دهم.  

این کاریکاتوریست پیشکسوت همچنین در پاسخ به اینکه آیا در همه این سال ها گله ای داشته است، می گوید: ما همیشه در مصاحبه‌ها گله‌هایمان را مطرح می‌کنیم، اما هیچ‌وقت اتفاقی نمی‌افتد من یک مجله کاریکاتور درمی‌آورم که جزو قدیمی‌ترین مجلات طنز ایران و ۳۰ سال است با مصیبت منتشر می‌شود. در شرایطی که در همه جای دنیا نشریات کاغذی ورشکست می‌شوند و کسانی که ادامه می‌دهند با دلشان کار می‌کنند، وزارت فرهنگ و ارشاد نیز باید به وظیفه‌ای که دارد عمل و از نشریات حمایت کند، اما این اتفاق نمی‌افتد. اخیراً به دلیل مشکلات پیش آمده، در انتشار نشریه ما تاخیرهایی به وجود آمد و انتشار نامنظم شد، اما به شماره آخری که منتشر شد یارانه تعلق نگرفت و فکر می‌کنم که اصلاً یارانه ما را قطع کرده‌اند. من این نشریه را با هزینه خودم درمی آورم و تلاش می‌کنم که آن را زنده نگه دارم، اما ارشاد هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کند. در هر صورت می‌دانم که بیان این گله‌ها اثری ندارد.

در ادامه آثاری از این هنرمند را مشاهده می کنید:

کد خبر 578139 برچسب‌ها نقاشی - نقاشان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نقاشی نقاشان همه ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیزاده: اوزونیدیس کاربلد است/۳ باخت اخیر کارمان را خراب کرد

هافبک تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان تأکید کرد، سرمربی این تیم کاربلد است و جوان‌های تیم گل‌گهر باید قدر کار کردن با او را بدانند. - اخبار ورزشی -

علیرضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت ‌گل‌گهر و اینکه آیا به نظر او این تیم با هدایت اوزونیدیس نتایج خوبی در 23 هفته گذشته گرفته است، گفت: به نظر من همه چیز به سرمربی مربوط نمی‌شود و این را باید در نظر گرفت که تیم ما با تغییرات زیادی مواجه شد و 12 بازیکن خود را از دست داد. البته خودمان فکر می‌کردیم بهتر نتیجه می‌گیریم و تا قبل از اینکه با سه شکست اخیر مواجه شویم شرایط خوبی داشتیم، ولی این سه باخت کارمان را خراب کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همه چیز به سرمربی برنمی‌گردد. من گاهی اوقات به بچه‌ها می‌گویم که ما برای اوزونیدیس چه کار کردیم؟ من معتقدم او یک مربی کاربلد و حرفه‌ای است و رفتار بسیار خوبی با بازیکنان دارد. حتی وقتی یک بازیکن در شروع مسابقه عملکرد خوبی ندارد، اوزونیدیس برخلاف خیلی از مربیان آن بازیکن را تعویض نمی‌کند، چون نمی‌خواهد بازیکن را خراب کند.

هافبک تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان همچنین یادآور شد: وقتی تیمی با تغییرات زیاد مواجه می‌شود، طبیعتاً نیاز به زمان دارد. من فکر می‌کنم سرمربی ما عملکرد مثبتی داشته است. او به بازیکنان جوان ما میدان داده است و آنها باید قدر کار کردن با اوزونیدیس را بدانند. در لیگ برتر هر مربی حاضر نمی‌شود به بازیکنان جوان میدان بدهد، ولی سرمربی ما این کار را انجام داد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در پایان فصل از گل‌گهر جدا شود، تصریح کرد: نمی‌دانم چه تصمیمی خواهم گرفت و باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت. در این سال‌ها پیشنهادهای خوبی به من رسید، ولی در نهایت ماندم، حالا هم چیزی قابل پیش‌بینی نیست و باید صبر کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • وضعیت استقرار خانم ها و آقایان در خطوط بی آر تی به روال قدیم باز می گردد
  • جایگاه خانم‌ها و آقایان در بی آرتی تغییر کرد
  • محل سوار شدن خانم‌ها و آقایان در خطوط بی آرتی تغییر کرد
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • علیزاده: اوزونیدیس کاربلد است/۳ باخت اخیر کارمان را خراب کرد
  • ویدیوی دور از انتظار علیرضا پناهیان به مناسبت تولدش با آهنگ حامد زمانی