Web Analytics Made Easy - Statcounter

همراهی فصل زمستان با بیماری کرونا باعث شده است که ما بیشتر به فکر سلامتی خود و مبتلا نشدن به بیماری های مختلف از جمله بیماری کرونا باشیم.

به گزارش برنا؛ همراهی فصل زمستان با بیماری کرونا باعث شده است که ما بیشتر به فکر سلامتی خود و مبتلا نشدن به بیماری های مختلف از جمله بیماری کرونا باشیم.

در این میان مصرف خوراکی های مختلف و غذاها به عنوان یکی از ارکان اصلی سلامتی بدن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در این مطلب تلاش کرده ایم، فهرستی از خوراکی های مغذی که در فصل سرد زمستان، باعث گرمی بدن می شود، تهیه کنیم تا بدن مان را از ابتلا به بیماری هایی که مربوط به سرمای زمستان و یا کرونا است، دور نگه داریم. همچنین با مصرف این خوراکی ها می توانیم در صورت ابتلا به بیماری باعث بهبود سریعتر خود و اطرافیان مان شویم.

کربوهیدرات های پیچیده

حالا چرا از کربوهیدرات های پیچیده نام می بریم؟!

چون کربوهیدرات های ساده مانند بیسکوییت و شکلات به سرعت هضم می شوند، بنابراین نمی توانند بدن را برای مدت طولانی گرم نگه دارند.

اما اگر از بلغور، جو دوسر یا فرنی به ویژه در ابتدای روز و در وعده صبحانه استفاده کنید، هم شما را تا مدت طولانی سیر نگه می دارند و هم بدن تان را گرم می کنند. غلات سبوس دار، سیب زمینی و عدس از دیگر خوراکی های حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند.

موز

موز یکی از میوه های دلپذیری است که علاوه بر خوشمزه بودن، حاوی ویتامین های زیادی نیز است. شما زمانی که از سرما لرز می کنید، یکی از پیشنهادات کارساز برای از بین بردن لرزهای بدن تان موز است. موز که منبع غنی از ویتامین B و منیزیم است، عملکرد تیروئید و غده فوق کلیه را که به تنظیم دمای بدن کمک زیادی می کند، بهبود می بخشد.

سبزیجات

مصرف تربچه، هویج، شلغم، سیب زمینی شیرین و چغندر که جزو سبزیجات ریشه دار به شمار  می آیند، در زمستان به دلیل اینکه باعث فرآیند مفیدی به نام ترموژنز می شوند، بسیار اهمیت دارد. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم ترموژنز چیست؛ به فرآیند تولید گرما در بدن که از متابولیسم غذا ناشی می شود، ترموژنز می گویند. در مجموع می توان گفت، غذاهایی که هضم آنها بیشتر طول می کشد، می توانند به افزایش دمای بدن کمک کنند. سبزیجاتی که در بالا نام برده شد نیز جزو همین دسته به شمار می آیند. استفاده از این سبزیجات در سوپ و مواد غذایی نیز به ارزش غذایی بالاتر و خوشمزه تر کردن آنها نیز بسیار کمک می کند و بدن را گرم نگه می دارد.

خوراکی های کافئین دار

یکی از راه های افزایش سوخت و ساز بدن، نوشیدن چای و مشتقات قهوه است که کافئین دارد. به دنبال افزایش سوخت و ساز بدن، دمای بدن نیز بالا می رود.

البته چای سبز نیز می تواند پیشنهاد خوبی برای افرادی باشد که به به دنبال نوشیدنی کم کالری هستند که آنتی اکسیدان نیز هست و می تواند بدن آنها را از ویروس ها و باکتری های مختلف دور نگه دارد.

تخم مرغ

اگر بخواهیم از منبع انرژی صحبت کنیم و از تخم مرغ نام ببریم، سخنی به گزاف نگفته ایم. تخم مرغ علاوه بر اینکه سرشار از پروتئین و ویتامین است، بدن را در مبارزه با عفونت در زمستان ها مصون نگه داشته و همچنین باعث بالا رفتن دما و گرمای بدن نیز می شود.

 

آشامیدن آب بر هر درد بی درمان دواست!

آشامیدن آب در هوای سرد باعث می شود، کمتر تشنه شویم و تنظیم دمای بدن را دنبال دارد. هنگامی که بدن دچار کمبود آب می شود، درجه حرارت اصلی بدن کاهش پیدا می کند و بدن دچار سردی می شود.

زنجبیل

زنجبیل باعث تحریک ترموژنز شده و بدن را از داخل گرم نگه می دارد و به دنبال آن گرمای بدن دو چندان می شود! از سوی دیگر به دلیل اینکه زنجبیل باعث تقویت متابولیسم بدن می شود، به هضم غذا کمک کرده و جریان خون را بهبود می بخشد و بدن را گرم نگه می دارد.

زنجبیل را می توانید در چای، سوپ، خورش و حتی دسرهای مختلف نیز استفاده کنید.

خوراکی هایی که در زمستان بدن ما را گرم نگه می دارند !

ادویه ها

استفاده از پنج ادویه خوش طعم و مفید شامل زیره، دارچین، دانه کنجد، فلفل و زردچوبه را از دست ندهید.

زردچوبه دارای درصد بالایی از آنتی ‌اکسیدان است که مصرف مرتب آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خوردن آن به ویژه در فصل زمستان یکی از ضروریات به شمار می آید.

زیره سبز گرمای کمتری تولید می کند و بنابراین بدن شما را برای مدت بیشتری گرم نگه می دارد.

دارچین با افزایش متابولیسم، دمای بدن را افزایش داده و در نوشیدن های گرم و برخی از غذاها نیز می توان از آن استفاده کرد.

مصرف فلفل، شما را از آنفولانزای زمستانی دور نگه می دارد و کنجد از ابتلا به بیماری های تنفسی مانند ذات الریه، برونشیت، آسم و کرونا جلوگیری می کند.

آهن

اگر همیشه از سردی دست و پای خود گله مندید، ممکن است دچار کمبود آهن یا کم خونی باشید. آهن به انتقال اکسیژن به تمام اعضای بدن شما کمک زیادی می کند. گوشت قرمز، اسفناج، لوبیای سیاه، مرغ، عدس و غلات غنی شده، مقدار زیادی آهن دارند. با خوردن این مواد غذایی می توانید گرمی بدن تان را تا حد مطلوبی بالا ببرید.

میوه ها و آجیل های خشک

میوه ها و آجیل های خشک مانند بادام، بادام هندی، کشمش در بدن گرما ایجاد کرده و حتی می توانند کمبود احتمالی آهن را در بدن جبران کنند. البته همانطور که می دانید مصرف زیاد از حد هر خوراکی برای بدن خوب نیست و بهتر است در خوردن آن، اعتدال را رعایت کنید.

 

عسل

از شگفت آوری عسل که هر چه بگوییم کم گفته ایم!

در هوای سرد زمستان، یک قاشق غذاخوری روزانه عسل را در مقداری آب گرم حل کنید و نوش جان کنید تا بتوانید، سیستم ایمنی بدن تان را بالا ببرید. عسل، ماهیتی گرم دارد و از خوراکی های سنتی به شمار می آید. این خوراکی به گرم نگه داشتن بدن در فصل زمستان بسیار کمک می کند. همچنین عسل می تواند شما را از ابتلا به سرماخوردگی و سرفه مصون نگه دارد. برهمین اساس است که شربت های خوراکی که بر پایه عسل ساخته شده اند، یکی از داروهای مفید برای از بین بردن سرفه به شمار می آید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زمستان سلامت خوراکی گرم نگه بیماری کرونا فصل زمستان گرم نگه خوراکی ها دمای بدن بدن تان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید

آفتاب‌‌نیوز :

غذا‌ها و خوراکی‌هایی که حاوی ید کمتری هستند. ید به عنوان ماده‌ای که در تولید هورمون‌های تیروئید نقش اساسی دارد، شناخته می‌شود.

کمبود ید می‌تواند تولید هورمون‌های تیروئید را کاهش دهد. نمک بدون ید، سفیده تخم مرغ، قهوه، چای، انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، آجیل شیرین یا کم نمک، نون‌هایی که با نمک بدون ید تهیه می‌شوند، جو دوسر، انواع ادویه‌ها، سیب زمینی و عسل از خوراکی‌هایی هستند که برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید مفید خواهند بود.

همچنین مصرف مقادیر متوسط از پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، گوسفند، مرغ و بوقلمون و روغن‌های گیاهی مفید حاوی امگا ۳ برای سلامتی بیماران تیروئیدی بسیار مفید خواهد بود.

مصرف کدام مواد معدنی برای کنترل بیماری تیروئید پر کار مفید است؟

به طور کلی مصرف عناصر خوراکی سلنیوم، روی، آهن، کلسیم و ویتامین D و انواع آنتی اکسیدان‌ها برای این بیماری مفید هستند. برخی خوراکی‌های غنی شده از سلنیوم، روی، آهن و ویتامین D را می‌توانید در فروشگاه‌ها مشاهده نمایید. همچنین مصرف لبنیات نیز برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن مفید خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • اگر پروازتان لغو شده بخوانید
  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  • ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید
  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد/ آیا بارش‌های بهار، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  • مرسدس بنز زنجیر چرخ اتوماتیک را معرفی می‌کند: رانندگی در زمستان بدون دردسر (فیلم)
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی در کرمانشاه
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • چه کولری را با چه قیمتی بخریم؟ | درباره مشخصات و قیمت کولرهای آبی و گازی بخوانید
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها