Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در آخرین روزهای تصدی جایگاه رهبر اکثریت این مجلس در تلاش است با موکول کردن بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ در سنای آمریکا به یک روز مانده به پایان دوره ریاست جمهوری او عملا طرح دموکرات‌ها برای استیضاح را بلااثر کند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا که تا قبل از ۲۰ ژانویه (اول بهمن) و آغاز به کار دوره جدید سنا در کنگره ۱۱۸ اُم این کشور در این منصب قرار دارد، یادداشتی در اختیار سناتورهای جمهوری‌خواه قرار داده و از طرح خود برای مقابله با طرح استیضاح دونالد ترامپ رونمایی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وبگاه «هیل» گزارش داد، مک کانل سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی به عنوان رهبر اکثریت سنا با ارسال یک یادداشت برای سناتورهای هم حزبی خود، رویه کاری مدنظر برای بررسی طرح احتمالی ارسالی مجلس نمایندگان آمریکا جهت استیضاح ترامپ را تشریح کرد.

طبق این یادداشت، مک کانل در نظر دارد در صورتی که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که حائز اکثریت کرسی‌های این مجلس هستند طرح استیضاح ترامپ از ریاست جمهوری را تصویب و به مجلس سنا ارائه کنند، بررسی این طرح ارسالی را به روز ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) و یک روز مانده به مراسم تحلیف ریاست جمهوری «جو بایدن» موکول شود و با این کار عملا استیضاح ترامپ را بلااثر کند.

«کاترین کلارک» دستیار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه (دیروز) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفته بود که رأی‌گیری برای تصویب طرح استیضاح ترامپ در اواسط هفته جاری برگزار خواهد شد.

همچنین اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ را به خاطر سوء استفاده از قدرت و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، منتشر کردند.

در صورتی که این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا به ‌تصویب برسد، جریان استیضاح در سنا پیگیری خواهد شد و در نهایت دوسوم نمایندگان سنا باید رئیس‌جمهور را مقصر بشناسند تا او برکنار شود.

دمکرات‌ها پیش از این هم، یک بار استیضاح ترامپ از ریاست جمهوری را در پرونده رسوایی موسوم به «اوکراین گیت» امتحان کردند و به رغم تصویب استیضاح او در مجلس نمایندگان، در مجلس سنا با مخالفت اکثریت جمهوری‌خواهان راه به جایی نبردند.

اولین بار روزنامه «واشنگتن پُست» بود که خبر داد، مک کانل یک یادداشت و سند در اختیار دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه قرار داد؛ یادداشتی که بیانگر تدارک قانونگذاران ارشد این حزب برای مقابله با استیضاح ترامپ از ریاست جمهوری در آخرین روزهای ریاست جمهوری او است.

طبق این گزارش، مک کانل معتقد است محتمل‌ترین سناریو این است که مجلس نمایندگان در آخرین روزهای باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ استیضاح او را مصوب و تا ۱۹ ژانویه آن را به سنا ارجاع می‌کند و این به سنا این گزینه را می‌دهد که بررسی این طرح را در همان روز با حضور وکلای استیضاح کننده مجلس نمایندگان آغاز کند.

در یادداشت مک کانل آمده است که طبق قواعد استیضاح سنا باید ساعت ۱۳ همان روز ارائه طرح استیضاح توسط وکلای استیضاح کننده، سنا باید بررسی آن را آغاز کند و به همین دلیل دادگاه سنا برای بررسی استیضاح ترامپ تا یک ساعت بعد از مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آغاز نخواهد شد.

در یادداشت رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا تصریح شد: «جلسه محاکمه سنا بعد از پایان دوره ریاست جمهوری رئیس‌جمهور ترامپ آغاز خواهد شد خواه یک ساعت و خواه ۲۵ ساعت بعد از پایان دوره او در روز ۲۱ ژانویه».

طبق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، بررسی استیضاح رئیس جمهور بعد از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا سپرده می‌شود و این مجلس جلسات محاکمه برای استیضاح را برگزار می‌کند. در پایان جلسات محاکمه سنا برای استیضاح، رای گیری می‌شود و در صورت تایید دو سوم سناتورها، رئیس‌جمهور از مقام خود خلع می‌شود.

مک کانل در یادداشت خطاب به دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه نوشت: «برای انجام هر گونه کاری در (ارتباط با استیضاح) قبل از ۱۹ ژانویه رضایت همه ۱۰۰ سناتور نیاز است و بنابراین برای شروع اقدام در رابطه با بندهای استیضاح در این جلسات (قبل از ۱۹ ژانویه) رضایت همه ۱۰۰ سناتور را نیاز دارد».

به گفته رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، سنا می‌تواند در دوره تعطیلی خود پیغامی از سوی مجلس نمایندگان در رابطه با استیضاح رئیس جمهور دریافت کند اما دبیر مجلس سنا می‌تواند این پیغام را تا از سرگیری جلسات سنا و بازگشت به کار در تاریخ ۱۹ ژانویه در اختیار سناتورها قرار ندهد.

هیل در پایان گزارش خود از رجوع به دفتر میچ مک کانل برای اظهارنظر درباره یادداشت منتشر شده از او درباره مقابله با استیضاح ترامپ خبر داد.

طبق این گزارش، دفتر رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه تاکنون از هرگونه اظهارنظر درباره صحت و سقم این یادداشت خودداری کرده است.

هیل همچنین نوشت: «برای برچیدن ترامپ از منصب (ریاست جمهوری) پیش از ۲۰ ژانویه، رای دو سوم سنا یا ۶۷ سناتور لازم است که این بدان معناست، علاوه بر همه ۵۰ سناتور دموکرات،‌ حداقل ۱۷ سناتور (جمهوری‌خواه) هم به این موضوع رای دهند».

گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی درباره تدارک رهبر جمهوری‌خواهان سنا برای مقابله با استیضاح ترامپ در شرایطی انجام شده که فشارهای دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ بعد از حمله طرفداران او به کنگره تشدید شده و حتی دو سناتور جمهوری‌خواه هم از برکناری ترامپ حمایت کردند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ترامپ استیضاح سنای آمریکا سنا مقابله با استیضاح ترامپ مجلس نمایندگان آمریکا سناتورهای جمهوری خواه اکثریت جمهوری خواه ریاست جمهوری برای مقابله جمهوری خواهان برای استیضاح رهبر اکثریت طرح استیضاح رئیس جمهور ۱۹ ژانویه مک کانل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟

به گزارش جماران؛ روزنامه هم میهن نوشت: برخی از نمایندگان این دوره از مجلس حاضر نشدند درباره اخطار رهبری به مجلس یازدهم که مدتی است درباره آن در فضای اصولگرایی صحبت می‎شود، صحبت کنند. برخی به دلیل آنکه اعتقاد داشتند رهبری از آنها تعریف کرده، موضوع اخطارها را منتفی می‌دانستند و برخی دیگر اظهار بی‌اطلاعی کردند از این تذکرات و اخطارها. درحالی‌که بودند افرادی که به صراحت درباره اینکه این تذکرات نه‌تنها در رسانه‌ها بلکه صحن علنی و از سوی رئیس مجلس نیز مطرح شده است، سخن گفتند.

مرتضی محمودوند، عضو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با چند مصداق این تذکرات و عدم توجه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به آن را تشریح کرد. این گفت‌وگو در ادامه می‎آید:

 

*‌موضوعی که در این بین مطرح می‎شود این است که چرا با وجود شعار ولایتمداری رهبری، نمایندگان به‌نوعی رفتار کردند که بیش از سایر مجالس اخطار علنی رهبری را داشتند، چنانچه ایشان 5 اخطار به مجلس یازدهم داده‌اند؟

اخطارهای رهبر انقلاب با موضوع نیامدن پول نفت بر سر سفره‌ها مطرح شده است. هر فرد دلسوز و منصفی می‌داند که فشار معیشتی و اقتصادی بیش از حد طاقت‌فرسا بوده و به مرحله کمرشکن رسیده است. مردم ایران واقعاً نجابت دارند و با بزرگواری می‌سوزند و می‌سازند. اما نجابت و بزرگواری دلیلی بر این نیست که مسئولان به کم‌کاری‌های خود ادامه دهند. من بارها در این مورد تذکراتی را به مسئولان داده‌ام.

 

*‌اخطارها اما ربطی به موضوع نفت و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم نداشته است. بیشتر درباره عملکرد و رفتار نمایندگان بوده است...

بله. به‌عنوان مثال استیضاح وزیران و استفاده درست از ابزار نمایندگی یکی از موضوعاتی است که رهبری درباره آن تذکر داده‌اند. من جزو افرادی بودم که استیضاح برخی از وزرا را با 70 تا 80 امضا مطرح کردند و هنوز امضای خود را پس نگرفته‌ام و بر سر امضای خود پا برجا مانده‌ام. در حقیقت امضای طرح استیضاح چند وزیر را که امضا کردم، هنوز در سامانه وجود دارد. در دفاع از مردم هیچ کوتاهی نکردم و با هیچ فردی هم تعارف نداشتم.

 

*‌کل نمایندگان مجلس هم این رفتار را از خود نشان دادند؟

اگر این رفتار کل نمایندگان بود که الان مردم مشکلی نداشتند. من به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی نه‌فقط درباره موضوعات امنیتی بلکه به موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم فریاد می‌زدم. اگر نمایندگان پای کار می‌ماندند قطعاً انقلابی در بودجه رخ می‌داد. نمایندگان در این دوره از مجلس می‌توانستند تحولی عظیم در توجه به معیشت (که به بودجه و تلفیق گره خورده) به وجود آورند.

لابی‌گری در این سطح و به ضرر مردم واقعاً قابل قبول نیست. امیدوارم حسن‌نیت و توجه خیرخواهانه آحاد مردم را به نفع مردم خود تفسیر به رای نکنند. این میزها، مدیریت‌ها و ریاست‌جمهوری‌ها برای هیچ‌کس نمانده است و در پایان باید گفت؛ خوش به حال کسانی که در راه دفاع از مردم مظلوم و با توجه به منافع ملی و کشور حرکت کرده باشند و بد به حال کسانی که رسماً خیانت کردند و خود را در این دنیا و آن دنیا گرفتار کردند.

 

*‌مهم‌ترین توصیه رهبری در جلسات خصوصی با نمایندگان مجلس چه بود که اکثریت نمایندگان به اجرای آن تن ندادند؟

تا جایی که من می‌دانم اکثر نمایندگان دستورات رهبر انقلاب را رعایت کردند.

 

*‌اگر رعایت می‌شد که نیازی به اخطار احساس نمی‌شد.

به‌عنوان مثال موضوع استعفای نمایندگان مجلس برای حضور در دولت را مطرح می‌کنند که یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب در این مورد بوده است. دولت تعدادی از نمایندگان را نشان کرد برای وزارتخانه‌ها و مدیریت‌ها.

 

*‌با توجه به توصیه رهبری چرا مجلس قبول کرد که آنها استعفا دهند و از مجلس بروند؟

اتفاقاً در رای‌گیری‌ها بحث لابی‌گری‌ها مطرح بود و برخی از افرادی با خواهش از نمایندگان امضا گرفتند تا با استعفای آنها موافقت کنند که به نظرم این رفتار خوب نبود. یعنی خواهش می‌کردند و تلاش نمایندگان هم این بود که خواهش همکارشان را زمین نیاندازند. البته بودند نمایندگانی که به استعفا و خروج نمایندگان از مجلس رای ندادند.

 

*‌در هر صورت آنها از مجلس رفتند و به توصیه رهبری عمل نشد.

اگر فرامین رهبر انقلاب را رعایت می‌کردند شرایط جامعه این نبود. تصور کنید در زمان اعتراضات 1401 رهبر انقلاب درباره مهسا امینی گفتند: «من دلم برای این دختر سوخت.» اما در مجلس نماینده‌ای داشتیم که در مصاحبه‌هایش فقط فحش نمی‌داد. بسیاری از مواقع می‌گویند ولی‌امر، ولایت، مسائل شرعی و... اما در بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال خیانت و جنایت بالاتر از مسمومیت دختر بچه‌های مظلوم کشورمان؟ من چند بار این موضوع را مطرح کردم و در صحن درگیری ایجاد شد، تا اینکه رهبر انقلاب گفتند: «این یک جنایت است.»

بعد از صحبت رهبر انقلاب گرد مرده روی همان آقایانی پاشیدند که با من درگیر بودند. مگر رهبر انقلاب نگفتند این مسمومیت‌ها جنایت است؟ این افراد قبول نداشتند که جنایت است و به آنها برخورده بود که ما مسمومیت این دختربچه‌های مظلوم را جنایت می‌دانستیم. قبل از آنکه رهبر انقلاب این جمله را بگویند، آنقدر غضب و ناراحتی داشتند که از صورت‌شان آتش می‌بارید. من گفتم اینها از مجلس استعفا می‌دهند و می‌روند اما حالا دوباره شده‌اند همه‌کاره جمهوری اسلامی. وقتی رهبر انقلاب گفتند: «این جنایت است.» باید می‌گفتند: «اطاعت امر.»

 

*‌به نظر شما آیا این گذاره درباره مجلس یازدهم درست است که این مجلس شعار ولایتمداری می‌دهد اما اطاعت امر نمی‌کند؟

بی‌تعارف؛ جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی. ما جانانه از مردم خودمان دفاع کردیم و کوتاه نیامدیم به همین دلیل امروز آرامش داریم. اما جالب است که این آقایان که حرف رهبر انقلاب را در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند. درد از این بزرگ‌تر؟ آنها تمام بچه‌های دلسوز را رسماً و عامدانه تخریب کردند. در این شرایط چه چیزی از نهاد دموکراسی و نظر ملت می‌ماند؟

دیگر خبرها

  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • آقایانی که حرف رهبری درباره مسمومیت دختربچه ها را قبول نداشتند، همه کاره انتخابات بودند /بی‌تعارف، جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی!
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
  • ریختن بنزین بر آتش بحران های جهانی / تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در مجلس آمریکا
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلّب در انتخابات
  • ریختن بنزین بر آتش بحران های جهانی / تصویب کمک 95 میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در مجلس آمریکا
  • محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟
  • ماجرای ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی | نماینده‌ای داشتیم که به «مهسا امینی» فقط فحش نمی‌داد!
  • نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد
  • دست و دل بازی بی سابقه آمریکا؛ کمک ۹۵ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین، اسرائیل و تایوان