Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا باعث بروز بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشورهای دنیا شده و دولت‌های سیاسی را با چالش‌های جدی در این زمینه روبه رو کرده است.

این ویروس که باعث پیشرفت و رشد برخی از شغل‌ها به ویژه در حوزه‌های اینترنتی و مجازی شد بسیاری از شغل‌ها را تحت الشعاع خود قرار داد و برخی از آنها را هم حتی تا مرز ورشکستگی پیش برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهم‌ترین مشکلات به وجود آمده در کشورها که از قضا حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را هم شامل می‌شود موضوع آموزش است که در دوران کرونایی کشور با چالش‌هایی اساسی رو به رو شده است.

مسلط نبودن بسیاری از خانواده‌ها به فضای اینترنت، نبود زیرساخت‌های مناسبی اینترنتی در کشور و نداشتن بودجه کافی برای پرداختن به موضوعات آموزشی در فضای اقتصادی کشور باعث شده تا امر آموزش در کشور با چالشی جدی رو به رو شود و آن را تا مرز نابودی برساند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین در همین رابطه گفت و گویی را با سمانه مولاوردیخانی معاون آموزش جهاد دانشگاهی قزوین ترتیب داده و از او در خصوص چالش‌های این حوزه پرسیده است.

ایرنا. مهارت آموزی در دوران کرونا با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

مهارت آموزی نیاز به محیطی دارد که در آن مهارت به روش درست خود آموزش داده شود ولی متاسفانه این مراکز در حال حاضر تعطیلی هستند و برگزاری مجازی و غیرحضوری کلاس‌ها مشکلات زیادی را در مسیر مهارت آموزی به وجود آورده است.

برگزاری مجازی کلاس نیاز به فرهنگ سازی و فراهم کردن زیرساخت های لازم را دارد در حالیکه فرهنگ مردم تا حدود زیادی با این شیوه برگزاری کلاس مطابقت ندارد.

البته در جهاد دانشگاهی مشکل جدی در زیر ساخت‌ها وجود ندارد ولی گاهی اوقات در این مرکز هم مشکلاتی در امر آموزش به وجود می‌آید چرا که بسیاری از مردم و مخاطبان این کلاس‌ها مشکلاتی را در زمینه گوشی و اینترنت دارند.

این مهم در حالی است که جهاد دانشگاهی با قشر سطح بالای جامعه در ارتباط است ولی وقتی به سمت قشر متوسط و ضعیف جامعه می‌رویم با مشکلات جدی‌تر روبه رو می‌شویم.

متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که مهارت آموزی از سبد خانواده‌های سطح پایین جامعه حذف شده است چرا که در شرایط کرونا و در شرایط حساس کشور توان اقتصادی کاهش یافته و فشار اقتصادی در بین خانواده‌ها بیشتر شده است.

در چنین شرایطی که مشکلات اقتصادی در کشور و در بین خانواده‌ها به وجود می‌آید آموزش به عنوان نخستین موضوعی است که در بین خانواده‌ها حذف می‌شود چرا که مسیر آموزشی سختی‌هایی را دارد و بودجه خانواده‌ها برای تأمین آموزش نمی‌رسد.

البته تبعات کم شدن و حذف شدن موضوع آموزش در بین خانواده‌ها را امروز مشاهده نمی‌کنیم و تبعات آن خیلی نامحسوس آغاز می‌شود و در سال‌های بعد مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد.

در این چرخه علاوه بر مهارت آموزان، مدرسان هم با مشکلاتی رو به رو شده‌اند چراکه یک سری از اساتید که حق التدریس هستند در امرار معاش با مشکل رو به رو شده‌اند.

ایرنا. در حال حاضر مهمترین مشکل برگزاری کلاس‌های مهارت افزایی چیست؟

برای برگزاری کلاس‌ها در بستر فضای مجازی مشکلات زیرساختی بسیاری وجود دارد و حتی با فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم تنها می‌توانیم ۳۰ درصد کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم چرا که امکان برگزاری برخی از کلاس‌ها به صورت مجازی وجود ندارد و کلاس‌های مختلفی مانند دوخت، آشپزی و... باید به صورت حضوری آموزش داده شود.

شاید بتوان بخشی از کلاس‌های آموزشی مانند کامپیوتر و زبان را به صورت مجازی برگزاری کرد ولی حتی این کلاس‌ها هم برای کسانی که با فضای مجازی آشنایی زیادی ندارند هم با مشکلاتی همراه است.

ایرنا. تعطیلی مراکز آموزشی چه مشکلاتی را برای مدیران و مسوولان این مراکز به وجود آورده است؟

این موضوعات باعث شده جهاد دانشگاهی و حتی بسیاری از مراکز آموزشی با مشکلات زیادی رو به رو شوند که مهمترین آنها شامل مشکل مالی است چرا که این مراکز مجبور به تعطیلی هستند و مراکز آموزشی از فصل پاییز هیچ گونه کلاسی را به صورت حضوری برگزار نکرده و هیچ گونه حمایتی هم از سوی مسوولان صورت نگرفته است.

امروز در حالی شاهد بازگشایی ۳۰ درصدی ظرفیت رستوران‌ها هستیم که همچنان کلاس‌های آموزشی تعطیل هستند و به نوعی به غذای روح مردم توجه جدی نمی‌شود.

فضای مجازی مانند غذای بیرون بر رستوران‌ها می‌ماند که اگر چه در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد ولی کیفیت اصلی را ندارد و روند آموزش را با مشکلاتی رو به رو می‌کند.

ایرنا. چه راهکارهایی را برای ادامه روند آموزشی پیشنهاد می‌دهید؟

اگر مجوز برگزاری کلاس‌های حضوری را با ۳۰ درصد ظرفیت به مراکز بدهند این مشکلات تا حدودی زیادی برطرف می‌شود چرا که به طور مثال جهاد دانشگاهی به اندازه یک هزار نفر فضای آموزشی دارد که به راحتی می‌توان با ظرفیت ۲۰۰ نفر کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کرد.

از ستاد کرونا درخواست داریم که در شرایط زرد براساس دستورالعمل‌های بهداشتی و با تمام سخت گیری‌ها و استاندارهای لازم به این مراکز امکان برگزاری کلاس‌های حضوری بدهند چراکه نمی‌توان برخی از کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کرد.

ساختار اینترنت البته یک موضوع بلند مدت است ولی در همین مدت کوتاه هم می‌توان با رفع قطعی و افزایش سرعت، این مشکلات را در حد قابل قبول برطرف کرد.

حمایت از اساتید و مراکز آموزشی هم موضوع مهم دیگری است که باید لحاظ شود، چراکه اهمیت آموزش هم به اندازه موضوعاتی مانند صنعت بالا است و همانگونه که صنعت، نیاز ضروری مردم است آموزش هم به همین صورت است و باید به آن هم توجه جدی شود.

برچسب‌ها سازمان جهاد دانشگاهی اشتغال زایی استان قزوین مهارت اموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان جهاد دانشگاهی اشتغال زایی استان قزوین سازمان جهاد دانشگاهی اشتغال زایی استان قزوین مهارت اموزی اخبار کنکور بین خانواده ها برگزاری کلاس ها جهاد دانشگاهی صورت مجازی مراکز آموزشی مهارت آموزی رو به رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۰۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه

به گزارش خبرنگار مهر، ضرغام مردانی بعد از ظهر سه‌شنبه در جمع مدیران مدارس ابتدایی شهرستان گناوه گفت: وزارت آموزش و پرورش طرح «آموزش یک مهارت ورزشی» برای دانش‌آموزان ابتدایی را در دستور کار دارد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گناوه اظهار کرد: بر این اساس دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید حتماً یک مهارت آموزشی را پیش از ورود به متوسطه اول یاد بگیرند و این امر الزامی است.

وی توضیح داد: این طرح شامل ۲۰ درصد از دانش آموزان ابتدایی دوره دوم می‌شود که هزار و ۱۳۰ نفر از دانش آموزان شهرستان گناوه را در بر می‌گیرد.

مردانی تاکید کرد: این طرح باید به نحوی دنبال شود که دانش آموزان ابتدایی برای گذر به دوره تحصیلی بالاتر یعنی متوسطه اول حتماً یک مهارت ورزشی را یاد بگیرند.

مدیر آموزش و پرورش گناوه گفت: ورزش‌های تنیس روی میز، طناب زنی و دوومیدانی راز جمله ورزش‌هایی هستند که دانش آموزان باید حداقل در یکی از آنها مهارت لازم را کسب کنند.

کد خبر 6080224

دیگر خبرها

  • کنفرانس ملی مهارت با ۲۰۰ اثر علمی و پژوهشی در اردیبشهت برگزار می‌شود
  • هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان راه‌اندازی شود
  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • مهارت‌آموزی مشکل مدرک‌گرایی و بیکاری را حل می‌کند
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • مهارت آموزی ۴ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در خراسان جنوبی
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه