Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد حجتیه به واسطه حسینیه وسیع خود که مجل تجمع و جلسات هیئت‌های مذهبی است، واقع شدن در خیابان اصلی شهر ری و در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به یکی از مساجد موفق در قبله تهران تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: یکی از مشکلاتی که بسیاری از مساجد با آن مواجه هستند نحوه برگزاری مراسم در ایام سوگ یا سرور است، موضوعی که محل چالش و اختلاف میان برخی از جوانان مسجدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از مساجد توانایی و امکان حل این مشکل را ندارند و برخی نیز با نرمش خاصی، زمینه برگزاری این گونه برنامه ها را فراهم کرده اند.

 

در این میان، برخی از مساجد فکری اساسی کرده اند که عبارت است از ساخت حسینیه در جوار این خانه های خدا. مسجد حجتیه واقع در شهر ری، خیابان فدائیان اسلام، خیابان شهید محمدحسین اکبری از جمله این مساجد است. البته این موضوع در زمان ساخت این مسجد محقق نشد؛ در واقع در زمان ساخت این خانه خدا در سال 1335 هجری شمسی، این فکر به ذهن سازندگان آن -علی اصغر توتونچی، علی اکبر رفعت، و حمید سیگاری دل جوان- نیفتاده بود تا اینکه ضرورت ساخت حسینیه این مسجد در دهه هفتاد هجری شمسی به ذهن کارگزاران این خانه خدا افتاد.

 

برپایی هیئت‌های مذهبی در حسینیه مسجد حجتیه

 

 

 

 

 

ساخت این مسجد یک بار برای همیشه هرچند دیر هنگام اتفاق افتاد خیال اهالی مسجد حجتیه را راحت کرد تا دیگر بی هیچ مشکلی، رفت و آمد بانوان در هر زمانی از ماه و شور جوانان برای عرض ارادت به اهل بیت (ع) به روش هایی همچون دست زدن، برطرف شود. به نظر می رسد باید بانیان و واقفان مساجد حتی الامکان هیچ مسجدی را بدون ساخت حسینیه یا مکانی که حکم مسجد را ندارد و امکان برگزاری مراسم در ایام سوگ و سرور در آن، رها نکنند. این حسینیه که کار ساختش در سال 1377 به پایان رسید در دو طبقه واقع شده است و در حالی که مسجد حجتیه نیز فضای کافی برای برگزاری برنامه های مختلف دارد ولی بانیان این حسینیه در ساخت آن کم نگذاشتند. مطمئنا این مهم ترین نکته ای است که می توان درباره این مسجد و خوش فکری اهالی آن گفت.

 

 

 

مسجد حجتیه نیز در دو طبقه بنا شده که شبستان مردانه و زنانه در ضلع شمالی طبقه اول و دفتر امام جماعت، روشویی های برادران و خواهران در طبقه اول و خانه خادم و دفتر هیئت امنا و پایگاه های بسیج امام حسن مجتبی (ع) و حجتیه -وابسته به حوزه های مقاومت بسیج 357 ولی عصر (عج) و 358 یادگار امام (ره)- در طبقه دوم این خانه خدا واقع شده اند.

 

پایگاه بسیج خواهران و برادران این مسجد دو تابلو در حیاط مسجد حجتیه نصب کرده اند که یکی مربوط است به اطلاع رسانی درباره فعالیت ها و برنامه های این خانه خدا و دیگری به نصب آیاتی از قرآن کریم، کلام اهل بیت (ع) و مراجع تقلید و به ویژه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف مربوط است.

 

همکاری مستمر با مرکز قرآنی شهر ری

 

این دو پایگاه آموزش قرآن و انس نمازگزاران مسجد حجتیه با کلام الهی را در اولویت خود قرار دهند از این رو با دارالقرآن تسنیم شهر ری همکاری مستمری دارند به طوری که مربیان این دارالقرآن علاوه بر آموزش تخصصی روخوانی، ترجمه و حفظ قرآن، گاهی جلسات انس با قرآن را در این مسجد برگزار می کنند.

 

به دلیل اینکه مسجد حجتیه در خیابان فدائیان اسلام و نزدیک میدان حرم عبدالعظیم حسنی (ع) واقع شده است اهالی آن به ویژه اعضای پایگاه های بسیج آن در برگزاری چند مراسم نقش مهمی دارند: پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی، پیاده روی دلدادگان روح الله و راهپیمایی 22 بهمن و یوم الله نهم دی. همین موضوع به این مسجد محوریت خاصی در شهر ری بخشیده است که از نمودهای آن برگزاری اجتماع دسته جات مذهبی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و امام جعفر صادق (ع) در این خانه خدا است.

 

 

 

 

نام مسجد حجتیه با روحانی شهیدش پیوند خورده است

 

از نکات مهم دیگر درباره مسجد حجتیه شهادت یکی از روحانیون آن در دوره دفاع مقدس است که اهالی این خانه خدا بر همین اساس، عکس این شهید را در راس تصویر شهدای این مسجد نصب کرده اند و یادمان شهدا در حیاط مسجد حجتیه و درست روبروی در ورودی آن نصب شده است تا هر فردی ولو صرفا برای شستن دست هایش به این مسجد وارد شود چهره شهدا را مشاهده کند. شهید حجت الاسلام محمود ملکی از رزمندگان لشکر 10 سید الشهدا(ع) بود که در 12 تیرماه 1366در منطقه ماووت عراق در اثر اصابت خمپاره به شهادت رسید و پیکرش در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. مسجد حجتیه 35 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 

عدم تعطیلی در دوره کرونا تا پیوند مردم با مسجد قطع نشود

 

مسجد حجتیه که در محله فیروزآبادی شهر ری واقع شده در دوره شیوع ویروس کرونا هیچ گاه تعطیل نشد و در تمام این دوره سخت، در این مسجد به روی مردم باز بود تا حداقل، کسبه و اهالی این محله برای اقامه نماز فرادی هم که شده به این مسجد بیایند و ارتباط شان با این خانه خدا قطع نشود. به نظر می رسد این کار درست تر است که مساجد را تعطیل نکرد بلکه تجمعاتی همچون اقامه نماز جماعت و مجالس مذهبی در آن برگزار نشود. این طوری هم با کرونا مقابله می شود و هم ارتباط مردم با مسجد قطع نمی شود.

 

مسجد حجتیه به واسطه روحانی شهیدش، حسینیه وسیعش و واقع شدن در خیابان اصلی شهر ری و در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به یکی از مساجد موفق در قبله تهران تبدیل شده است.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد حجتیه فعالیت های مسجدی خانه خدا مسجد حجتیه واقع شده شهر ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۹۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه

ادریس العلمی المارونی، پیرمرد ۶۵ ساله مارونی در سفری استثنایی که خود آن را سفری معنوی توصیف کرده از شهر فاس عازم  مکه مکرمه شده است.

او در این سفر با دوچرخه از  استانبول، قاهره و مدینه منوره نیز عبور و از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام در استانبول، قاهره و مدینه بازدید خواهد کرد.

او سفر خود را روز جمعه دوازدهم آوریل ( ۲۴ فروردین)، از شهر فاس آغاز کرد و عازم یک سفر استثنایی حج شد. 

ادریس این سفر را سفری معنوی می‌نامد و  قصد دارد تا در میان راه درازی که تا مکه پیش رو دارد از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام بازدید کند. وی سفر خود را از مسجد قرویین در فاس آغاز و در میانه راه از مساجدی مانند مسجد ایاصوفیه در استانبول، مساجد بزرگ شهر قاهره و مسجدالنبی در مدینه، بازدید خواهد کرد.

مارونی پیش‌تر سفرهای زیادی را با دوچرخه انجام داده اما این سفر بسیار خاص است و او قصد دارد تا شکوه، عظمت و ایمان ژرفی را که در آثار عظیم و مقدس اسلامی تجلی یافته، کشف کند.  

این سفر با عنوان «بین چرخ و مناره‌ها» از سوی چندین مؤسسه مراکشی پشتیبانی می‌شود و هدف از آن ترویج ارزش‌های مدارا و تسامح اسلامی است.  

این سفر از شهر فاس مراکش آغاز می‌شود که دارای نمادهای معنوی بسیاری از جمله مسجد بزرگ قرویین است، سپس با عبور از شهرهایی مانند شفشاون مشهور به شهر کبود، استانبول، قاهره و  مدینه در نهایت به مکه ختم می‌شود.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • هیئت های مذهبی نیروهای مسلح استان اردبیل تحقق "وعده صادق" را گرامی داشتند
  • بازدید از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام با دوچرخه
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • سالروز تخریب بقیع هیئت کجا برویم؟
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • برگزاری تجمع اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی بازار تهران
  • فعالیت بیش از هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در مازندران
  • ۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد
  • تجمع اهوازی‌ها در حمایت از حملات سپاه به رژیم صهیونیستی + فیلم
  • تجمع اهوازی‌ها درحمایت از حملات سپاه به رژیم صهیونسیتی+ فیلم