Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@12:47:57 GMT

آیا افزایش قیمت آهن بر قیمت خودرو تاثیر دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۳۹۳۵

آیا افزایش قیمت آهن بر قیمت خودرو تاثیر دارد؟

هر روز بیشتر از دیروز، خیابان‌ها از خودروهای کوچک و بزرگ پر می‎ شوند؛ آمارها به ما می‌گویند که سالانه چندین میلیون خودرو در جهان فروخته می‌ شوند و این مسئله یعنی، هر ساله انسان ‌های بیشتری صاحب ماشین می‌ شوند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اصفهان آهن، یکی از نکاتی که هر کسی به آن توجه می‌کند، قیمت خودرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت خودرو جدای مسئله برند، در گرو مواد تشکیل‌دهنده و تکنیک ساخت آن است؛ یکی از پر کاربردترین مواد در ساخت ماشین ‌ها، آهن، فولاد و انواع محصولات فولادی و آهنی هستند.

سوالی که این متن به آن می‌ پردازد این است که آیا افزایش قیمت روز آهن آلات تغییری در قیمت خودرو هم ایجاد خواهد کرد. برای رسیدن به یک پاسخ دقیق و کارشناسانه، با ما همراه باشید.

آهن در کدام‌ یک از قسمت‌های ماشین استفاده می‌شود؟

فولاد و محصولات فولادی در قسمت ‌های متعددی از ماشین استفاده می ‌شوند؛ در این قسمت، به تک تک کارکردهای آهن‌آلات در خودروها می ‌پردازیم:

ورق‌های فولادی

بدنه، اسکلت اصلی، ستون ‌ها و سقف خودرو از فلز ساخته می ‌شوند. همچنین بیشتر وزن ماشین‌ های امروزی به سبب استفاده ورق ‌های فولادی در بدنه آن‌هاست؛ جالب است بدانید که در یک خودروی شاسی بلند حدود هزار و چهار صد کیلوگرم ورق فولادی به کار رفته است. یا در یک وانت باری، تقریبا هزار کیلوگرم ورق فولادی استفاده شده است.

همچنین شایان توجه است که حدود بیست سال پیش، بسیاری از قسمت ‌های اتومبیل‌ها با فولادهای قدیمی ساخته می‌شدند که سنگین بودند و مشکلات زیادی را برای خودرو به وجود می‌ آوردند، اما این روزها از ورق‌ های گالوانیزه فولادی در ساخت بدنه و اسکلت خودرو استفاده می‌ شود.

انواع لوله فولادی مانیسمان (بدون درز)

وقتی‌که کاپوت یک ماشین را باز کنید و به دقت موتور آن را بررسی کنید، متوجه می‌ شوید که لوله‌های بسیاری موتور خودرو را به قسمت‌های مختلف متصل کرده ‌اند. همچنین بسیاری از لوله ‌های به کار رفته در خودرو، در زیر کار استفاده شده ‌اند و به چشم نمی ‌آیند. قسمت عمده این لوله‌ ها، لوله‌ های فولادی بدون درز هستند.

لوله‌ های فولادی در سیستم اگزوز، فرآیند تهویه و سنسور لوله، سیستم‌ های خنک‌کننده و سردکننده آب استفاده می‌ شوند.

ورق‌های سرد

شاسی خودرو یکی از قسمت‌ های بسیار حیاتی آن است؛ بسیاری از سیستم ‌های اساسی ماشین مانند سیستم انتقال قدرت و فنربندی به شاسی متصل می‌ شوند؛ قسمت ‌های چهارگوش این قطعه از جنس ورق های روغنی است. همچنین از فولاد سخت در ساخت دیگر قسمت ‌های شاسی استفاده می ‌شوند.

ورق سرد با نام ورق روغنی هم شناخته شده است؛ ورق‌ های سرد پایه ساخت ورق‌ های فولادی دیگر مانند گالوانیزه هستند. همچنین خالی از لطف نیست، اگر بدانید که ورق‌ های روغنی به استحکام بسیار بالا مشهور هستند؛ به همین خاطر، نقش یک محافظ قدرتمند برای شاسی را بازی می ‌کنند.

فولاد ضد زنگ (زنگ‌نزن) آلیاژی

از فولاد ضدزنگ در ساخت تسمه و فویل استفاده می‌ شود. همچنین از سیم ‌ها و لوله‌های ضدزنگ در قسمت‌ های مختلف خودرو به کار می ‌روند.

سایر قسمت‌های ماشین

علاوه بر نکاتی که در قسمت قبل گفتیم، باید این مسئله را هم یادآوری کنیم که از فولاد سخت در ساخت قطعات دیگری مانند ترمزها و موتور اصلی ماشین استفاده می ‌شود.

در مجموع، می‌ توانیم بگوییم که بسیاری از قسمت‌ های ماشین فولادی هستند و بدون این فلز و قابلیت‌ های بی‌نظیر آن، هیچ خودرویی ساخته نخواهد شد.

آلومینیوم در صنعت ماشین‌سازی چه نقشی دارد؟

همانطور که در قسمت‌ های قبلی هم اشاره کردیم، از فلزات متعددی برای ساخت ماشین استفاده می ‌شود، یکی دیگر از این فلزها آلومینیوم است که رقابت تنگاتنگی با فولاد دارد.

البته نکته اینجاست که آلومینیوم معمولا در ماشین‌ های لوکس و ماشین‌های مسابقه ‌ای استفاده می‌ شود، چرا که وزن بسیار کمتری نسبت به فولاد دارد و اتومبیل‌ها را سبک‌تر می ‌کند.

آیا افزایش قیمت آهن آلات بر قیمت خودرو تاثیر دارد؟

وقتی‌ که بسیاری از قسمت ‌های یک اتومبیل از فولاد و محصولات فولادی تشکیل شده‌اند، مطمئنا افزایش قیمت این فلز، تاثیر صددرصدی‌ در قیمت نهایی خودرو خواهد داشت.

علاوه بر این صحبت‌ ها، برای اینکه از تاثیر افزایش قیمت آهن بر قیمت خودرو مطمئن شوید، قسمت‌هایی از مصاحبه رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو درباره افزایش قیمت آهن و تاثیر بر قیمت خودرو با خبرگزاری ایسنا را مرور می‌کنیم:

این مصاحبه حدود سه سال پیش انجام شده است و آقای امانی درباره تاثیر قیمت آهن در قیمت خودرو گفته‌اند که افزایش ۷۰ درصدی قیمت آهن و فولاد، موجب یک افزایش قیمت ۷۰ درصدی در نرخ انواع اتومبیل‌های تولید داخل شده است.

چرا از فولاد در ساخت خودرو استفاده می‌شود؟

دلیل زیر، مهم‌ترین علت‌ استفاده از فولاد در صنعت خودروسازی است:

هزینه مناسب و مقاومت مثال‌زدنی

فولاد نسبت به سایر فلزات، گزینه به صرفه‌ تری برای تولیدکنندگان ماشین است و در مجموع، استحکام و مقاومت بسیار زیادی هم دارد؛ این نکته موجب می ‌شود که اتومبیل‌ ها کمتر دچار آسیب‌ های فیزیکی یا خوردگی شوند.

سخن آخر

در این متن، ابتدا انواع آهن‎‌آلات استفاده شده در ساخت ماشین را بررسی کردیم، سپس به این نکته پرداختیم که هر نوع از این محصولات فولادی دقیقا در کدام قسمت خودرو به کار می‌روند؛ در ادامه، فولاد را با رقیب خود، یعنی آلومینیوم، مقایسه کردیم و گفتیم که فولاد قیمت به ‌صرفه ‌تری دارد.

 در پایان، به این نتیجه رسیدیم که افزایش قیمت آهن، تاثیر بسیار زیادی در قیمت خودرو خواهد داشت.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت آهن قيمت خودرو ماشین استفاده افزایش قیمت آهن محصولات فولادی بر قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟

امیرحسن کاکایی اظهار داشت: طی ۱۸ ماه گذشته که تورم بالایی داشتیم قیمت خودرو‌های داخلی به روز نشد، در حالی که مونتاژکاران طبق مصوبه شورای رقابت هر شش ماه یک بار نرخ‌ها را بالا بردند.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: قیمت خودرو از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون یعنی طی ۱۸ ماه گذشته تاکنون اصلاح نشده در حالی که به طور میانگین طی این مدت با تورم بالایی مواجه بودیم؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو‌هایی مثل پارس، حق خودروساز است. البته قیمت‌گذاری دستوری طی چهار پنج سال گذشته به گونه‌ای خودروسازان را دچار مشکل کرده که افزایش ۵۰ درصد نیز زیان را جبران نمی‌کند.

کاکایی افزود: معمولا در سطح جامعه به گونه‌ای صبحت می‌شود که گویی خودروسازان ولخرجی می‌کنند و ما داریم پول این ولخرجی را می‌دهیم. در حالی که اینطور نیست. مثلا خودرو پارس با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان درب کارخانه فروخته می‌شود، اما قیمت آن در بازار ۸۰۰ میلیون تومان است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: ممکن است کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی‌خرم. کما اینکه ایران‌خودرو می‌خواست پارس را کنار بگذارد، اما نگذاشتند؛ زیرا در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است؛ بنابراین اگر قرار است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده‌ای دارد.

کاکایی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو‌های بهتری نسبت به پارس توسط ایران خودرو تولید می‌شود گفت: خودرو‌هایی مثل سورن استاندارد‌های بهتری در مقایسه با پارس دارند، اما می‌بینیم که خودرو پارس در بازار آزاد هم‌قیمت با آن‌ها است. معنی‌اش این است که پارس برای مردم و مصرف‌کننده نهایی ارزش دارد.

وی تاکید کرد: به دلیل نحوه قیمت‌گذاری اشتباه، قیمت سورن در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان بالاتر از پارس است. یعنی پارس با توجه به ظرفیت بازار خیلی زیر قیمت فروخته می‌شود. خودروساز یک حق اولیه دارد که نباید خودرو را زیر قیمت تولید بفروشد. دوم اینکه باید از ظرفیت بازار استفاده کند. اما طی این سال‌ها با نرخ‌گذاری به ایران خودرو و سایپا ضرر زده‌ایم.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تورم ۴۰ درصد گفت: این برای اولین بار در ۷۰ سال گذشته است که طی سه سال متوالی با تورم ۴۰ درصد مواجهیم. عدم تعادل بین درآمد دهک‌های مختلف، تنش‌های اقتصادی و رشد قیمت کالا‌های خوراکی و ... به مردم فشار وارد می‌کند. متاسفانه در این مدت به جای اینکه مسائل را اصولی حل کنیم یا موانع تولید را رفع کنیم با نگاه سیاسی و غیراقتصادی، قیمت خودرو را در کارخانه کنترل کردیم با این تصور که در بازار آزاد نیز قیمت کنترل می‌شود، اما اینگونه نشد. چنین سیاست‌هایی خودروساز را ضعیف می‌کند.

وی بیان کرد: سیاست قیمت‌گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تامین برخوردارند در مونتاژکاران هم پیاده شد، اما آنجا معقول‌تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک بار قیمت‌ها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد، اما برای ایران‌خودرو و سایپا ۱۸ ماه طول کشید؛ زیرا مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آن‌ها اصلاح نشود تولید نمی‌کنند.

این کارشناس صنعت خورو با بیان اینکه مونتاژکاران ۱۷ درصد سود را به عنوان یک سود عقلانی در نظر می‌گیرند گفت:، اما برای ایران‌خودرو و سایپا به بهانه کیفیت یک سری ضریب منفی در نظر می‌گیرند و بین ۶ تا ۱۰ درصد اجازه سود می‌دهند سودی که مربوط به ۱۸ ماه قبل است. یعنی در همین قیمت‌گذاری دستوری هم متاسفانه روش غلطی را به کار می‌برند.

کاکایی گفت: اگر کیفیت خودرو‌ها بد است چرا پارس ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد؛ در حالی که قیمت آن در کارخانه کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. این فاصله باعث شده ایران خودرو و سایپا به شدت زیان ده شوند و معتقدم در حال له شدن هستند.

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت فولادکشور در دانشگاه تهران
  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • آرامش بازار ارز بعد از عملیات مقتدرانه «وعده صادق»
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو کلید خورد؟
  • افزایش باورنکردنی قیمت کارخانه ای پژو پارس
  • افزایش ۱۵۱ میلیون تومانی قیمت پژوپارس در فروردین ماه