Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@14:21:14 GMT

چه ضمانتی هست که دوباره تعطیل نشویم؟!

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۶۱۱۸

چه ضمانتی هست که دوباره تعطیل نشویم؟!

از روز گذشته که خبر بازگشایی  تئاتر و سینما منتشر شده است، مدیران سالن‌ها مشغول رایزنی با گروه‌های در نوبت اجرا هستند اما همه این گروه‌ها یک سوال مشترک دارند؛ چه ضمانتی وجود دارد که اجرای ما دوباره تعطیل نشود.

این پرسش البته پرسش مدیران سالن‌ها هم هست ضمن اینکه می‌دانند هیچ کس نمی‌تواند پاسخ قاطعی به آنان بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، باز  شدن سالن‌های سینما و تئاتر از اسفند سال گذشته به این سو به موضوعی تکراری ، بی‌نتیجه و حتی مضحک تبدیل شده است.

روز گذشته 20 دی ماه و در شرایطی که حدود سه هفته تا برگزاری جشنواره‌های فجر فاصله داریم، اعلام شد سالن‌های سینما و تئاتر بازگشایی می‌شوند. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که این بازگشایی به دلیل تغییر وضعیت تهران از نارنجی به زرد است.

این موضوع البته واکنش‌های گوناگونی را در پی دارد. با توجه به اینکه سالن‌های سینما و تئاتر از روز 11 بهمن ماه میزبان جشنواره‌های فجر خواهند بود، طبیعتا در این زمان باقی مانده کمتر گروهی را در تئاتر می‌توان پیدا کرد که بتواند با چنین سرعتی، نمایش خود را برای اجرا آماده کند و از سوی دیگر رضایت بدهد که اجرای نمایشش به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیمه کاره بماند.

از سوی دیگر تغییر وضعیت تهران به لحاظ شرایط کرونایی و حتی آلودگی هوا، موضوعی است که هم فعالان هنری و هم صاحبان سالن‌ها را دچار تردید و نگرانی کرده و در مجموع شرایط دشواری را پیش روی آنان قرار داده است.

نباید شتاب‌زده تصمیم گرفت ...  

در همین زمینه، محمد دشت گلی مدیر پردیس تئاتر «شهرزاد» به ایسنا می‌گوید: نه تنها هیچ چشم‌انداز مشخصی مقابل خود نمی‌بینیم بلکه این وضعیت نگران‌کننده است.

او توضیح می‌دهد: قانون منع تردد بعد از ساعت 9 شب از یک طرف و متغیر بودن شرایط تهران از طرف دیگر ، تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند و شخصا معتقدم در این وضعیت نباید شتاب‌زده عمل کرد.

او اضافه می‌کند: اگر قانون منع تردد از ساعت 9 شب به بعد همچنان ادامه داشته باشد، بسیاری از مجموعه‌های تئاتری مانند شهرزاد تنها می‌توانند میزبان یک گروه نمایشی باشند که اجرایش راس ساعت 8 به پایان برسد. از طرف دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری هم باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.

دشت گلی ادامه می‌دهد: در این مدت وضعیت تهران از نظر شیوع کرونا مدام تغییر کرده و در این چند وقت اخیر نیز که آلودگی هوا هم به آن اضافه شده و آن گونه که گفته می‌شود هوای تهران از نظر آلودگی هوا در وضعیت قرمز است. با این حساب اولا چه تضمینی وجود دارد که شرایط کرونایی پایدار بماند و بتوان برای اجرای آثار نمایشی برنامه‌ریزی کرد؟! چراکه ستاد ملی مقابله با کرونا مدام تاکید می‌کند وضعیت تهران شکننده است. از طرف دیگر چقدر می‌توان امیدوار بود که مردم در این شرایط به سالن‌های تئاتر مراجعه کنند.

او خاطرنشان می‌کند: به جز اینها ضد عفونی کردن سالن بعد از هر نوبت اجرا، چیدمان اجراها به طوری که ورود و خروج گروه‌های نمایشی با یکدیگر تداخل نکند و خالی ماندن نیمی از ظرفیت سالن، کار را برای سالن‌ها بویژه سالن‌های خصوصی سخت می‌کند و این چنین است که نمی‌توان به سرعت تصمیم گرفت.

دشت گلی در پایان متذکر می‌شود: شاید در نگاه اول بازگشایی سالن‌ها اتفاق خوبی به نظر برسد ولی نمی‌توان جوانب آن را نادیده گرفت. شخصا معتقدم  بهتر است تدبیر دیگری بیندیشند و به جای باز و بسته کردن مداوم سالن‌ها، بودجه‌ای را برای حمایت از گروه‌ها و سالن‌ها در نظر بگیرند، بویژه اینکه تنها دو ماه تا پایان سال باقی مانده و بودجه تئاتر هزینه نشده است.

گروه‌های هنری را بدبین کرده‌اند

شاهین چگینی مدیر تماشاخانه «مشایخی» و عضو هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های تهران هم در آغاز گله خود را این چنین بیان می‌کند: هر بار که سالن‌ها باز و بسته شده‌اند، ما از طریق رسانه‌ها متوجه شده‌ایم و هرگز این گونه نبود که بخش‌نامه یا اطلاعیه‌ای را مستقیما به مجموعه‌ها ابلاغ کنند.

او ادامه می‌دهد: همیشه هم این تعطیلی و بازگشایی، ناگهانی بوده است. در صورتی که صرف بازگشایی سالن‌ها مساله نیست بلکه آماده‌سازی یک اجرا برای روی صحنه رفتن، دست‌کم نیازمند یک هفته زمان است.

چگینی از مشکلی دیگر هم سخن می‌گوید: واقعیت این است که تعطیلی‌ها و بازگشایی‌های پیاپی، گروه‌های تئاتری را بدبین کرده است. از روز گذشته با هر گروهی که تماس گرفتیم، پرسشش این بود که چه ضمانتی هست بعد از چند روز دوباره اجرای ما تعطیل نشود؟! و من نمی‌دانستم چه پاسخی به این پرسش بدهم، چون خود من نیز همین پرسش را دارم.

او در پایان می‌گوید: بعد از تعطیلی قبلی، یکسری گروه‌ها که در نوبت اجرا بودند، انصراف دادند و تسویه کردند چراکه اعضای آنان تعهدات دیگری داشتند. به دلیل همه این مشکلات ما هم تصمیم گرفتیم فعلا با گروه‌هایی که نمایش‌هایشان تولید خود سالن است،  وارد گفتگو شویم تا ببینیم از میان آنها چه کسی آماده اجراست.  

ایرانشهر آماده میزبانی است

اما حسین مسافر آستانه رییس شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر که پیش‌تر اعلام کرده بود این تماشاخانه تا پایان سال جاری تعطیل خواهد بود، حالا در تازه‌ترین گفتگوی خود به ایسنا می‌گوید که این مجموعه آمادگی میزبانی گروه‌های نمایشی را دارد.

او توضیح می‌دهد: به دنبال بازگشایی سینماها و تئاترها، تماشاخانه ایرانشهر نیز پذیرای گروه‌های نمایشی خواهد بود. در این مدت باید بررسی کنیم و بعد از تماس با گروه‌هایی که در نوبت اجرا بودند، ببینیم کدام گروه‌ها برای اجرای نمایش‌های  خود آمادگی دارند.

اطلاعیه تئاتر شهر ؛ اگر تهران زرد یا آبی بماند

روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر هم اعلام کرده است که اجرای عمومی آثار نمایشی  تعدادی از تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر در  صورت استمرار وضعیت زرد و آبی شهر تهران، طی چند روز آینده آغاز خواهد شد.

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی این مجموعه آمده است بر اساس جدول زمان‌بندی که طی ماه‌های گذشته برای اجرای عمومی تعدادی از آثار نمایشی در نظر گرفته شده بود، در صورت اعلام و ابلاغ  رسمی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای اجرای تئاتر در شهرهای وضعیت زرد و آبی کشور نسبت به اعلام برنامه‌های تعدادی از تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر طی روزهای آینده اطلاع رسانی رسمی صورت خواهد گرفت.

ایسنا پیگیر تماس با دیگر مجموعه‌های نمایشی است.

انتهای پیام

   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس بازگشایی تئاتر وضعیت تهران تئاتر شهر برای اجرا نوبت اجرا سالن ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۶۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، روز گذشته، ۷ فروردین‌، همزمان با بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی، هادی مرزبان، هنرمند پیشکسوت بازیگری و کارگردانی، با حضور در تماشاخانه سنگلج و پیش از اجرای نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» به کارگردانی فرشید قلی‌پور، به ذکر خاطراتی از تمرین و اجرای تئاتر پرداخت و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر کرد.

هادی مرزبان در ابتدای این مراسم،‌ ضمن خوشامدگویی به علاقه‌مندان تئاتر که در تماشاخانه حضور یافته بودند و تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، گفت:‌ وقتی یادی از تئاتر می‌شود، ناخودآگاه به یاد رفتگان آن می‌افتیم. من حتی معتقدم خودِ تئاتر هم مثل هنرمندانِ رفته است که وقتی تمام می‌شود،‌ فقط خاطره‌ای از آن باقی می‌ماند. و این خاصیت تئاتر است که هنری زنده است.

وی درخصوص اولین اجرای خود ار متن اکبر رادی چنین بیان کرد: امروز چون روز جشن است، چند خاطره که ذکر آن باعث می‌شود خنده به لب تماشاگر بیاید را باید تعریف کنم. نخستین اجرای من از متن اکبر رادی به نمایش «پلکان» در سال ۶۳ برمی‌گردد که زنده‌یاد فردوس کاویانی در آنجا نقش شخصیت «بلبل»‌را بازی می‌کرد که پله‌های ترقی را طی می‌کرد و در صحنه چهارم این نمایش که در تئاترشهر به صحنه رفت، فردوس کاویانی باید لباس مشکی یک مهندس را به تن می‌کرد اما وقتی روی صحنه آمد متوجه شدم دکمه‌های لباس باز است. با هزار ترفند، به بازیگر نقش مقابل، ماموریت دادم بدون اینکه تماشاگر متوجه شود، به فردوس کاویانی این نکته را بفهماند، فردوس کاویانی بعد از اینکه متوجه قضیه شد، رو به تماشاگر شروع به بستن دکمه‌ها کرد که این کار باعث خنده تماشاگر شد. در واقع فردوس کاویانی چنان به دیوار چهارم معتقد بود که خود را روی صحنه بسیار رها و فرو رفته در نقش می‌دید.

این کارگردان تئاتر که رکورد اجرای بیشترین نمایشنامه از اکبر رادی را در کارنامه دارد، در ادامه به ذکر بخشی از خاطرات خود در مقام بازیگر اشاره کرد و گفت: من در ۲ موقعیت بازیگری روی صحنه، دیالوگ نمایش را فراموش کردم که برای هر بازیگری ممکن است اتفاق بیفتد. یکی در نمایش «رستم و سهراب» ‌به کارگردانی زنده‌یاد مصطفی اسکویی بود(سال ۱۳۴۷) که نقش شاه سمنگان را بازی می‌کردم و نمایشنامه، شعر بود. در یک صحنه رو در روی رستم قرار می‌گرفتم باید این دیالوگ را می‌گفتم که «تهمتن امین است» اما اسم «تهمتن»‌را فراموش کردم. به جای این کلمه آهنگ زدم و بقیه دیالوگ را گفتم اما در آنترکت نمایش، رستم دنبال من می‌دوید که مرا کتک بزند.

مرزبان ادامه داد: موقعیت دوم در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده»‌ حمید سمندریان (سال ۱۳۵۱) بود که نقش مقابل اکبر زنجانپور را داشتم. در این نقش نیز یک دیالوگ یادم رفت و شروع به گفتن دیالوگ‌های بی‌ربط کردم تا دیالوگ اصلی یادم بیاید، ناگهان از پشت صحنه صدای عصبانیت مرحوم سمندریان را شنیدم که می‌گفت این دیالوگ‌ها چیه داری میگی؟ من با شنیدن صدای زنده‌یاد سمندریان، چنان ترسیدم که دیالوگ اصلی یادم آمد و شنیدم که با خوشحالی می‌گفت «بله! تشر رفتن کار خودش را کرد».

وی سپس این موارد را جزو بخش شیرین یک اجرا تئاتر برشمرد و گفت: تئاتر، پر از این خاطرات است که از رفتن همکاران و بازیگران آن ناراحت می‌شویم و سختی‌های تمرین و اجرا که پس از گذشت چند سال، به شیرین‌ترین بخش زندگی ما تبدیل می‌شوند. خصلت تئاتر،‌ گریه و خنده است مثل خودِ زندگی. گروه تئاتر «یاران» به سرپرستی غلامرضا عربی که متشکل از بازیگران نابیناست و آخرین بار نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرمشیر را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه برده بودند نیز در ادامه این مراسم به صورت جمعی به بازخوانی چند ترانه قدیمی ایرانی پرداختند.

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه ضمن تشکر از هنرمندان تئاتر، گفت: از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر می‌کنم که با وجود همه سختی‌ها چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند،‌ دست بوس همه این عزیزان هستم و همچنین از شما تماشاگران عزیز که اصلی‌ترین سرمایه تئاتر ما هستید هم تشکر می‌کنم که در سالن‌های تئاتر حضور پیدا می‌کنید؛ خصوصاَ در این سالن که از قدیمی‌ترین سالن‌های اجرای تئاتر کشور است.

در ادامه، پریسا مقتدی، بازیگر تئاتر و مدیر تماشاخانه سنگلج به خواندن یک خط از پیام روز جهانی تئاتر که توسط «یون فوسه»، نمایشنامه‌نویس شهیر جهان، بسنده کرد و گفت: تنها خط آخر پیام روز جهانی تئاتر را می‌خوانم که جانِ مطلب را ادا کرده است:؛ جنگ و هنر متضاد یکدیگرند، همان‌گونه که جنگ و صلح، متضاد یکدیگر هستند. به همین سادگی، هنرِ تئاتر، صلح است.

کد خبر 6063528 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر
  • قدردانی از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند
  • روز ملی هنرهای نمایشی فرصتی برای آسیب‌شناسی باشد
  • تجلیل از پیشکسوتان و فعالان تئاتر یزد در آیین روز ملی هنرهای نمایشی
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • تعطیلی مدارس و ادارات دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳؟!
  • نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
  • تئاتر، فرصتی تازه برای زندگی است
  • آن چه می‌ماند، صدای روشن و هدایتگر ِحقیقت است
  • پیام ۲ زبانه مدیرکل هنرهای نمایشی برای روز ملی و جهانی تئاتر