Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی عصر یکشنبه در نشست با رییس اداره منابع آب شهرستان ، افزود: مردم نگران تجمیع سیلاب بارندگی های آینده در این بندخاکی هستند.

امام جمعه ابرکوه ، اظهارکرد: با توجه به نامطمئن بودن دیواره های خاکی بند ، اگر سیلابی همانند ۱۶ آذرماه امسال جاری شود، باعث نگرانی مردم شهر ابرکوه و روستاهای منطقه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی با بیان اینکه تلاش مسوولان برای پیشگیری از جاری شدن سیلاب در بند خاکی رحیم آباد بخش مرکزی ابرکوه جدی باشد ، ادامه داد: با جاری شدن سیلاب امکان حادثه وجود دارد.

ضرورت استحکام بخشی بندخاکی رحیم آباد 

وی خاطرنشان کرد: مسوولان رسیدگی به این مهم را در دستور کار خود قرار دهند و شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز موظف است به صورت کارشناسی برای استحکام بندخاکی یادشده اقدام و نسبت به رفع نواقص تلاش کنند .

همچنین رییس اداره منابع آب ابرکوه با تایید نگرانی امام جمعه ابرکوه، گفت: در این شهرستان و همچنین استان یزد غیر از یک مورد در شهرستان خاتم ، در دیگر مناطق استان به دلیل نبود آب های سطحی سد نیست .

سیدعلی مشکات ، افزود: « معمولا سد را در مسیر رودخانه ها برای مهار آب های جاری در منطقه احداث می کنند، نه سیلاب و این منابع آبگیر است و چون در آن منطقه زمین سنگی است ، آب  نفوذ نمی کند، لذا گودبرداری نشده است.»

وی اظهار کرد : آب های تجمیع شده باید حتماً تخلیه تا در بستر رودخانه جذب زمین شود در غیراین صورت تبخیر و املاح  باقی مانده ضرر دارد .

وی اضافه کرد: از طرفی اصلاح و خاکریز بندها هم باید در فصل تابستان صورت گیرد تا امکان اجرا و استحکام بخشی آن فراهم باشد.

خطر بالقوّه متوجّه خاکریز های غیراصولی است 

مشکات تصریح کرد : خطر بالقوّه متوجّه خاکریزهای غیراصولی است که در بالا دست قنات های شاه آباد و فیروزآباد قرار دارد، باید با حکم قضایی ویران شود .

رییس اداره منابع آب ابرکوه در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عمیق‌ترین چاه‌های استان یزد مربوط به این شهرستان ‌است،

مشکات افزود: به دلیل کاهش بارندگی و تداوم بیش از ۲ دهه خشکسالی با حفر چنین سازه هایی در اعماق ۳۰۰ متری زمین، میزان آبدهی تعدادی از چاه های کشاورزی  ابرکوه به ۲ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی، به تهدید بزرگی برای منابع آبی تبدیل شده و خطرهایی چون « فرونشست زمین»، « فروچاله» ،« شق زمین»، « کاهش حجم آب شیرین» و « شورشدن» منابع آبی را در پی دارد.

مشکات با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد چاه های کشاورزی استان یزد در ابرکوه حفر شده است ، خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد آب برداشت شده در بخش کشاورزی این شهرستان مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه از ۷۵۵ حلقه چاه فعال حدود ۹۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود، ادامه داد: این میزان استحصال از گذشته تاکنون سبب شد  تا دشت ابرکوه پس از دشت یزد- اردکان بیشترین کسری مخزن آب استان را داشته باشد.

به دنبال بارندگی‌های ۱۶ آذرماه گذشته و جاری شدن سیلاب در حوزه شمال فارس به سمت این شهرستان، علاوه بر خسارت هایی که به بخش های مختلف وارد کرد ، در مجموع ۲۳ سد و بند بتنی و خاکی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره منابع آب ابرکوه با ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت برای ذخیره سازی و مهار روان آب و سیلاب در سال های اخیر ساخته شد است ، آبگیری شد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها ابرکوه شرکت آب منطقه ای سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ابرکوه شرکت آب منطقه ای سیل ابرکوه شرکت آب منطقه ای سیل اخبار کنکور اداره منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۸۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شیشه فروش ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خسارات ناشی از بارش در استان اصفهان اظهار کرد: بارش رگباری باران باعث جریان رواناب و سیلاب در روستای صالح آباد شهرستان نطنز شد.

وی با اشاره به بروز خسارت به باغات، معابر، آسفالت راه ارتباطی و شبکه آب شرب روستا و چند دستگاه خودرو افزود: خوشبختانه این سیلاب خسارت جانی نداشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عوامل مدیریت بحران شهرستان و دهیاری در محل روستا حضور دارند، اضافه کرد: در این راستا مقرر شد اداره راهداری، بنیاد مسکن، اداره جهاد کشاورزی و اداره برق در راستای ایمن‌سازی شبکه‌ها و ارزیابی خسارات و رفع اضطراری آسیب‌های وارد شدا اقدام کنند.

وی گفت: همچنین به علت شدت بارش‌ها آبگرفتگی در محور قدیم جاده نطنز - کاشان و نیز برخی ازمحورهای جاده‌ای در شهرستان اردستان و نیز معابر روستایی و شهری در برخی نقاط کاشان گزارش شد که عوامل امدادی در سطح مناطق شرق و شمال برای امدادرسانی مستقر هستند.

شیشه فروش تصریح کرد: بارش‌های همرفتی تا صبح روز چهارشنبه در سطح استان تداوم دارد.

کد خبر 6086564

دیگر خبرها

  • ۴ شهرستان خراسان جنوبی، گرفتار سیلاب
  • امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به ۴ شهرستان گرفتار در سیلاب
  • امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی در ۴ شهرستان گرفتار در سیلاب
  • امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی در 4 شهرستان گرفتار در سیلاب
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • از فرونشست زیرگذر امام حسین و انسداد راه ها تا آبگرفتگی منازل
  • بازدید امام جمعه پاوه از عملیات برفروبی «گردنه ته‌ته»
  • آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد