Web Analytics Made Easy - Statcounter

چراغ فجر متفاوت سی و نهم کمتر از بیست روز دیگر روشن خواهد شد. جشنواره‌ای که احتمالا هشت نامزد جدی برای به دست آوردن سیمرغ در بخش بهترین بازیگران زن و مرد خواهد داشت.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ چراغ فجر سی و نهم کمتر از بیست روز دیگر روشن خواهد شد. جشنواره‌ای که امسال به دلیل شیوع کرونا از بسیاری جهات متفاوت از سال‌های قبل برگزار خواهد شد و احتمالا شور و شوق سال‌های گذشته را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
از احتمال اکران نشدن فیلم‌ها برای مردم تا نبود هیئت انتخاب وحذف دو جایزه بخش نگاه نو و بهترین فیلم از نگاه مردم از جشنواره؛ اتفاقات ویژه فجر سی و نهم است که مخالفان و موافقان بسیاری هم در بین سینماگران دارد.
با اتمام زمان ثبت نام فیلم‌ها و آغاز اکران‌های هیئت داوران نگاهی به هر آنچه در فجر سی و نهم خواهد گذشت می‌اندازیم:
سیمرغ در دستان کدام زن دوباره خواهد نشست؟
اگر فجر سی و نهم شاهد طلوع ستاره جدیدی در سینمای ایران نباشد، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به احتمال بالایی به یکی از هشت بازیگری تعلق خواهد گرفت که همگی قبلا حداقل یک بار موفق به دریافت آن شده اند:
مریلا زارعی برای فیلم کارو. مریلا زارعی که قبلا سه بار بهترین بازیگر نقش اول زن و یک بار بهترین بازیگر نقش مکمل سینمای ایران شده است با موفقیت در دریافت سیمرغ بلورین می‌تواند به رکورد ۴ جایزه در جشنواره فجر برسد.
لیلا حاتمی برای فیلم قاتل و وحشی. حاتمی تا کنون در همکاری با جمید نعمت الله دوبار بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فجر شده و باید دید این بار در فیلم نعمت الله چطور ظاهر می‌شود.
سارا بهرامی برای فیلم‌های چپ راست و روشن. بهرامی این بار در نقشی متفاوت و کمدی در فیلم چپ راست ظاهر شده شانس رسیدن به دومین سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دنبال می‌کند.
الناز شاکردوست برای فیلم‌های تی تی و ابلق. شاکردوست که سال گذشته در همکاری با نرگس آبیار در فیلم شبی که ماه کامل شد درخشید، در ابلق دوباره با آبیار همراه است و باید دید فجر دوباره به این همکاری جایزه می‌دهد یا نقش متقاوت او در تی تی نظر‌ها را جلب خواهد کرد؟
سحر دولتشاهی برای فیلم خط فرضی. این فیلم به کارگردانی فرنوش صمدی در جشنواره‌های بین المللی خوب دیده شده و باید دید می‌تواند سیمرغ را برای دولتشاهی به ارمغان بیاورد یا نه.
هدیه تهرانی برای فیلم بدون همه چیز. هدیه تهرانی بعد از روز‌های دیده شدنش در همگناه و در دومین همکاری با پرویز پرستویی در بدون همه چیز نقش متفاوت و سختی دارد که می‌تواند شانس خوبی در دریافت سیمرغ داشته باشد.
باران کوثری برای فیلم‌های بدون همه چیز و گیجگاه. کوثری در فاصله شش سال دوبار جایزه جشنواره فیلم فجر را به دست آورده و می‌تواند از مدعیان سیمرغ امسال باشد.
شبنم مقدمی برای فیلم ستاره بازی. مقدمی که در سال‌های اخیر بعد از هر کار با بازی قوی خودش تحسین اهالی سینما را برانگیخته امسال با فیلم هاتف علیمردانی از شانس‌های تبدیل شدن به بهترین بازیگر نقش اول زن برای بار سوم است.  
صندلی‌های خالی
فجر امسال هم شاهد غیبت ستاره‌هایی در سینمای ایران است. نوید محمدزاده که در سال‌های گذشته همیشه بخشی از اخبار و حواشی جشنواره را به خود اختصاص داده بود، در سال ۹۴ برای فیلم ابد و یک روز و سال بعد برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر شده بود. حواشی واکنش‌های او از سکوت تا سخنرانی تندش همیشه یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات فجر بوده است. او که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ برای مغز‌های کوچک زنگ زده، متری شش و نیم و سرخ پوست جایزه نگرفت اعلام کرد که یک سال از سینما دور خواهد بود و حالا با نرسیدن شب دیوار داخلی به جشنواره، برای دومین سال متوالی در فجر حضور نخواهد داشت.
ترانه علیدوستی هم که هفت سال است جزو غایبین جشنواره فجر محسوب می‌شود، با پر نشدن فرم جشنواره از سوی فیلم اورکا برای هشتمین سال در جشنواره حضور نخواهد داشت. او سال گذشته با انتشار یادداشتی جنجالی درباره فجرآن را پروپاگاندای غیر سینمایی و دولتی خواند و نوشت: «با افتخار در کنار همکارانم، بعد از این هم فجر و افتخاراتش را به اهلش واگذار می‌کنم.»
داریوش مهرجویی برای دومین سال پیاپی فرم جشنواره را برای فیلم لامیناتور پر نکرد و امسال هم جزو غایبین فجر خواهد بود. این فیلم که گفته می‌شود بدون هیچ حمایتی از سوی بنیاد فارابی و سازمان سینمایی ساخته شده تازه‌ترین اثر مهرجویی است که علی نصیریان، سیامک انصاری، پردیس احمدیه و مهرداد صدیقیان در آن ایفای نقش می‌کنند.
هشت مرد مدعی برای تصاحب سیمرغ
در بخش بهترین بازیگران مرد جشنواره فجر هم در صورت ندرخشیدن بازیگران جوان و چهره‌های تازه، رقابت برای دریافت جایزه جشنواره بین این هشت نام خواهد بود:
پرویز پرستویی برای فیلم بدون همه چیز. پرستویی که از رکوردداران دریافت جایزه در فجر محسوب می‌شود و پنج سال قبل برای حاج حیدر بادیگارد آخرین سیمرغش را دریافت کرده با بدون همه چیز می‌تواند از گزینه‌های اصلی سیمرغ باشد.
بهرام افشاری برای فیلم صحنه زنی. افشاری که در سال‌های گذشته و خصوصا با بازی در پایتخت به محبوبیت رسید امسال به جشنواره فجر می‌آید و شانس دریافت اولین سیمرغ بلورینش را امتحان می‌کند.
امین حیایی برای فیلم قاتل و وحشی. چهره محبوب سینمای ایران که دوبار برای شب و شعله‌ور در فجر موفقیت به دست آورده با نقش متفاوتش در قاتل و وحشی از مدعیان دریافت سیمرغ در جشنواره سی و نهم است.
بهرام رادان برای فیلم ابلق. رادان در همکاری با نرگس آبیار یکی از متفاوت‌ترین نق‌هایش را بازی می‌کند و امیدوار است که ناکامی‌های سال‌های اخیرش را در فجر سی و نهم جبران کند.
حامد بهداد برای فیلم گیجگاه. چهره جنجالی سینما که برای فیلم جرم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورده از شانس‌های سیمرغ امسال است.
هادی حجازی‌فر برای فیلم بدون همه چیز. او که در این سال‌ها با بازی در ماجرای نیمروز و آتابای می‌توانست برنده سیمرغ جشنواره فجر باشد و تحسین منتقدان را به همراه داشته، امسال با بدون همه چیز به جشنواره سی و نهم می‌آید و برای دریافت اولین سیمرغش رقابت می‌کند.
رضا عطاران برای فیلم‌های روشن و شیشلیک. ستاره سینمای کمدی ایران امسال با دو فیلم به جشنواره می‌آید و از مدعیان تکرار سیمرغی است که یکبار برای طبقه حساس به دست آورد.
محسن تنابنده برای فیلم روزی روزگاری آبادان. تنابنده که سال‌هاست با پایتخت مورد توجه مردم قرار گرفته، سه بار در فجر موفق به دریافت سیمرغ شده و این بار با بازی در اولین فیلم حمیدرضا آذرنگ مدعی دریافت چهارمین سیمرغ خود است. از اکران چه خبر؟
دبیرخانه جشنواره سی و نهم در اوج روز‌های پیک سوم کرونا در کشور اعلام کرده بود که اکران فیلم‌هایی که نامزد دریافت جایزه هستند صرفا برای اهالی رسانه انجام خواهد شد و به دلیل شرایط ویژه امسال اکران‌های مردمی نخواهیم داشت. طباطبایی نژاد البته اضافه کرده بود که با تغییر شرایط شیوع کرونا در کشور تصمیمات دبیرخانه جشنواره هم متفاوت خواهد شد و امیدواریم که شاهد حضور مردم در اکران‌های عمومی فجر باشیم.
با ورود شهر تهران به وضعیت زرد در روز‌های کرونایی و بازگشایی سینما‌ها از شنبه بیستم دی اهالی سینما امید زیادی برای تغییر تصمیم دبیرخانه جشنواره و آغاز اکران‌های مردمی دارند. به نظر می‌رسد که در روز‌های آینده تکلیف اکران‌های فجر هم مشخص خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سینمای ایران سینما بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره سی و نهم برای فیلم بدون برای فیلم سیمرغ بلورین دریافت سیمرغ سینمای ایران بدون همه چیز جشنواره فجر فجر سی و نهم خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۲۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران مستندی از یک پرونده جنجالی و قضایی

فیلم مستند «قوی‌دل» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شود. 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه؛ مراسم رونمایی و نمایش ویژه فیلم مستند «قوی‌دل» عصر روز سه‌شنبه(۲۸ فروردین) با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار و از فردای آن روز در سینماهای منتخب این گروه در تهران و شهرستان‌ها به نمایش در خواهد آمد.

مستند «قوی‌دل» با تلفیق روایتی جدی و طنز، به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قضایی کشور به بحث عدالتخواهی و ضرورت نظارت همگانی در سطح جامعه می پردازد.

عوامل مستند «قوی‌دل» عبارتند از؛ تهیه‌کننده: سعید الهی، کارگردان: علی فراهانی صدر، پژوهشگر: آرش خلیلی، نویسنده: علی رستم‌آبادی، مدیر تصویربرداری: هادی زهره کاشانی، صدابردار: حسین خانی، اصلاح نور و رنگ: علی شریفی، تدارکات: امیرمهدی عزیزی، مجری صحنه: مجید عرفانیان، مدیر تولید: جواد قاسمی، مجری طرح: دیبا فیلم، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

«قوی‌دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قاب ماندگار اکران مردمی متفاوت فیلم آپاراتچی در اهواز
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • رونمایی از مستند «قوی‌دل» همزمان با روز جهانی هموفیلی/ فیلم‌های مستند، مهجور هستند
  • آینده‌نگری مشهود در چیدمان داوری‌های لیگ برتر
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • احتمال ارائه نسخه تازه‌ای از مست عشق برای اکران
  • باقری: صهیونیست‌ها بدانند در صورت خطای مجدد، در کمتر از چند ثانیه پاسخ سهمگینتری دریافت خواهند کرد
  • اکران مستند «قوی دل» در گروه هنر و تجربه
  • اکران مستندی از یک پرونده جنجالی و قضایی
  • کمتر از یک ماه دیگر مجوزهای کاغذی باطل می‌شوند