Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسانه با انسان متولد شده و در جنبه‌های گوناگون زندگی بشر نقش و تاثیر اساسی دارد، بسیاری از صعودها و نزول‌های عرصه‌های گوناگون انسانی و حتی جوامع بشری، متاثر از رسانه‌ها بوده و هست و به نوعی می‌توان قدرت رسانه را حتی از قدرت نظامی بیشتر و گسترده‌تر دانست. 

سخن در اهمیت و تاثیر رسانه بسیار است اما نکته مهم، توجه به رسالت رسانه است و منظور از رسانه، رسانه دغدغه‌مند، منصف، حق جو و بدور از اغراض مختلف است که وظیفه انتقال و پیگیری مسایل و بررسی رویدادهای گوناگون را در جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌ای می‌تواند موفق و در راستای آرمان‌های یک رسانه واقعی و دغدغه‌مند حرکت کند و طبیعتا جامعه را به دنبال خود از تاریکی‌های نادانی برهاند که مستقل باشد و این استقلال، جنبه‌های گوناگونی خواهد داشت، از عدم وابستگی اقتصادی تا سیاسی و فرهنگی که این وابستگی‌ها می‌تواند عنان رسانه را در مسیر قدرت طلبان و شهوت پرستان بچرخاند.

طبعا رسانه و اصحاب رسانه به جهت اینکه باید مستقل باشند و در مطالبه حقوق جامعه، بی‌پروا به آتش زر و زور و تزویر بتازند، نیاز به حمایتی از جنس خود و مستقل دارند، حمایتی که خطرات و سختی‌های کار رسانه را با گوشت و پوست خود درک کرده باشد و آرمان رسانه را بداند و برای همین مهم، خانه‌های مطبوعات از بدنه مدیران و خبرنگاران شکل گرفته و فعالیت می‌کنند.

خانه مطبوعات، ظرفیتی انکار ناپذیر در پیگیری مطالبات اصحاب رسانه

با توجه به در پیش بودن انتخابات هیأت مدیره خانه مطبوعات، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بیان آخرین وضعیت انتخابات خانه مطبوعات پرداخت و اظهار داشت: انتخابات خانه مطبوعات روز ۲۴ دی‌ ماه به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و تا روز جمعه افراد فرصت ثبت‌نام و حصور در انتخابات به عنوان کاندیدا را داشته اند که در تکریب هیأت مدیره، ۹ نفر برای جایگاه نماینده مدیران مسؤول، ۱۱ نفر برای جایگاه نماینده خبرنگاران، ۷ نفر در بخش نماینده نمایندگی‌های روزنامه‌های سراسری، ۴ نفر در جایگاه نماینده نمایندگی خبرگزاری‌ها و ۱۰ نفر هم برای بخش بازرسی خانه مطبوعات ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره آنکه بالغ بر ۲۶۰ نفر شرایط حضور و رای‌دهی در این دوره از انتخابات را دارند، افزود: خانه مطبوعات ظرفیت بسیار خوبی برای هماهنگی، سیاست‌گذاری، جهت‌دهی و پیگیری مطالبات خبرنگاران و اصحاب رسانه است که این مسیر با انتخابات جدید می‌تواند با قوت بیشتری ادامه داشته باشد و همچنین اصحاب فرهنگ و هنر بتوانند از برنامه‌های خانه مطبوعات استفاده کنند.

تلاش برای اصحاب رسانه، به دور از مسائل سیاسی شاخصه‌های هیأت مدیره انتخابی باشد

وی با بیان آنکه جمع بازرسان و هیأت مدیره انتخابی ۹ نفر خواهد بود، افرادی می‌توانند در این انتخابات رأی بدهند که عضو خانه مطبوعات بوده و در زمره اصحاب رسانه فعال تلقی شوند، گفت: در انتخابات کسانی که توسط اعضای خانه مطبوعات انتخاب می‌شوند باید دغدغه برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تلاش برای اصحاب فرهنگ و رسانه، به دور از مسائل سیاسی داشته باشند.

معتمدی تصریح داشت: اگر این اقدامات با سیاسی‌کاری همراه شود از آن اهداف دور خواهند شد، به همین جهت امید است افرادی که انتخاب می‌شوند در حوزه رسانه و مطبوعات صاحب فکر و اندیشه و تجربه باشند و پس از اینکه انتخاب شدند هم یک هیأت مدیره قوی و منسجم تشکیل شود.

ثمره‌های رسانه‌های خوب و قوی برای کل جامعه است

سیاسی کاری آفت هر مجموعه و فعالیتی است و اساسا باعث به انحراف رفتن آن مجموعه و تحت الشعاع قراردادن آرمان‌ها خواهد شد، اساسا اصل قرار دادن حاشیه‌ها و نه فقط سیاسی‌کاری، آرمان‌ها و اهداف را کم رنگ کرده و توجهات را از آن‌ها دور می‌کند.

خانه مطبوعات می‌تواند و باید با پرهیز از سیاسی کاری و اساسا هرگونه حاشیه‌روی، در جهت احقاق حقوق رسانه‌ها و اصحاب رسانه تلاش جدی داشته باشد چراکه ثمره آن برای کل جامعه خواهد بود.

ویژگی‌های یک خانه مطبوعات قوی و مؤثر 

در همین راستا رضا صالحی‌پژوه، رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بیان ویژگی‌های یک خانه مطبوعات قوی و مؤثر پرداخت و با تاکید بر آن‌که خانه مطبوعات باید از سیاسی‌کاری دور باشد، اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید در یک تشکل صنفی همچون خانه مطبوعات که متشکل از اعضا و افرادی با نگرش‌ها و تفکرات مختلف هستند، وارد نگاه سیاسی خاصی شود از همین رو خانه مطبوعات باید تشکلی باشد غیرسیاسی برای افرادی که نگرش‌های سیاسی مختلف دارند.

سیاسی‌کاری زهری مهلک برای خانه مطبوعات

رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان ادامه داد: خانه مطبوعات می‌تواند وحدت و همدلی، اقتدار و به نوعی رشد و ترقی را همراه داشته باشد، خانه مطبوعاتی که می‌خواهند نگرش سیاسی را همراه خودشان داشته باشند، نخستین انفاقی که برایشان می‌افتد این است که دیگر رشد و توسعه در آن‌ها شکل نخواهد گرفت؛ ضمن اینکه اگر ما به نوعی نگاهی به فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشیم، می‌بینیم ایشان سه وظیفه نقد و نظارت، اطلاع رسانی صادقانه و شفاف و تبادل آرا و افکار در جامعه را برای مطبوعات قائل هستند.

شناخت علم روز و توسعه‌ حوزه مطبوعات، نیاز امروز

وی متذکر شد: نقد و نظارت و اطلاع‌رسانی جامع و شفاف، حرکت و رفتار روزانه رسانه‌هایی است که در این جایگاه قرار دارند اما وظیفه سومی که رهبر انقلاب بر دوش ما نهادند یعنی تبادل افکار در جامعه خیلی معقوله مهمی است و هنگامی که می‌خواهیم به مسائل روز رسیدگی کنیم، باید به علم روز و توسعه‌های که در مطبوعات و رسانه‌ها در حال شکل‌گیری است، تسلط کامل را داشته باشیم.

صالحی‌پژوه با بیان اینکه امروز رسانه با نگاه سنتی خودش نمی‌تواند دیگر بر روی افکار عمومی اثربخش باشد و اقناع، ترغیب و تغییر رفتار ایجاد کند، تصریح داشت: اگر رسانه می‌خواهد این کار را بکند باید وارد عرصه روزنامه‌گاری شود که بخشی از این روزنامه نگاری نوین در فضای مجازی و چندرسانه‌ای است.

رئیس هیأت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان افزود: خانه‌های مطبوعات در بعد آموزش و استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه راهکارهای آسان برای رسیدن به روزنامه نگاری نوین، تبادل طرح و افکار و غیره می‌توانند موثر باشد اما جناح‌بندی‌های سیاسی سبب می‌شود خانه‌ها مطبوعات نخست دچار خلل در فرایند و فعالیت‌های خودشان شوند و پس از آن یک نگاه مضمحل کننده‌ای در آنها شکل بگیرد.

نفوذجناح‌های سیاسی در خانه مطبوعات، آن را به یک شیر بی‌یال و دم تبدیل می‌کند

وی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: آفت این جناح‌بندی‌های سیاسی هم جبهه‌گیری‌های سیاسی مقابل است بنابراین یک تشکلی که می‌تواند در برگیرنده تمام تفکرات و جناح‌ها باشد خود به عنوان بازیگر در یک جناح خاص وارد عمل می‌شود و خواه، ناخواه جناح دیگر را در مقابل خودش خواهد دید و این امر بخشی دیگر از توان خانه مطبوعات را می‌گیرد و فرسوده می‌کند؛ بخش دیگر هم در امکانات محدود امروز و نبود برخی امکانات از بین می‌رود و از یک پتانسیلی که می‌تواند نمره ۱۰۰ داشته باشد یک شیر بی‌یال و دمی می‌سازد که نمره ۱۰ را هم به سختی می‌تواند کسب کند.

انتخاب افراد اصلح می‌تواند زمینه ساز تحقق اهداف جامعه رسانه‌ای شود

صالحی‌پژوه با اشاره انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات اصفهان و هفت استان دیگر در روز ۲۴ دی‌ ماه و ثبت‌نام ۴۱ نفر از اهالی رسانه برای انتخابات پیش‌رو گفت: این امر نشان دهنده آن است که ما از یک جمعیت بسیار خوب با پتانسیل بالا که تمایل دارند در راستا خدمت به جامعه فرهیخته رسانه شود، برخوردار هستیم.

وی افزود:خواهشی که از اهالی رسانه و اعضا خانه مطبوعات وجود دارد، این است که به صورت حداکثری در این انتخابات شرکت کرده و خود را در قبال آینده این خانه مسؤول بدانند و افراد اصلح را انتخاب کنند بتوانند اهداف خانه مطبوعات و همچنین جامعه فرهیخته رسانه‌ای را تا حدودی محقق کنند و امیدواریم روز ۲۵دی‌ ماه بابت این کنشگری و احساس وظیفه تک تک افراد خانه مطبوعات استان اصفهان به خودمان ببالیم .

تراز عملکرد خانه مطبوعات نباید در حد امور سطحی متوقف بماند

همچنین زهره والی‌پور، عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات و مدیرعامل سابق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بیان ویژگی‌های یک خانه مطبوعات ایده‌آل و به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی و حزبی پرداخت و اظهار داشت: داشتن یک خانه مطبوعات مطلوب به شرح وظایفی که در اساسنامه خانه مطبوعات آمده و به توانمندی اعضای هیات مدیره و مدیر عامل آن برمی گردد.

مدیرعامل سابق خانه مطبوعات استان اصفهان افزود: تراز عملکرد و رویکرد خانه مطبوعات به مسائل صنفی نباید در حد امور سطحی متوقف بماند، بلکه خانه مطبوعات باید با تدوین یک استراتژی بلند مدت عملی و بدور از شعارگرایی که همگام با سند چشم انداز ۱۴۰۴ باشد و تمام ظرفیت‌های انسانی و اجتماعی خود را به کار بگیرد.

وی تاکید داشت: مسلما در هر کار گروهی، صنفی، تشکیلاتی نیاز به همدلی و مشارکت و ارائه راهکار داریم از همین رو بدیهی است که خرد جمعی جواب‌ خواهد داد تا اینکه با ایجاد حصار، کسی حقی را برای ورود و نظر دادن نداشته باشد بنابراین عملکرد خانه مطبوعات می‌تواند بهتر هم باشد اگر همواره پاسخگو باشند و نظرات مثبت و سازنده را لحاظ کنند.

استفاده از اندیشه‌های نو، جوانان فعال و باسواد و تاکید بر استقلال خانه مطبوعات

والی‌پور اضافه کرد: ایجاد جلسات منظم گفت‌وگو با اعضای خانه، تلاش بر دخالت دادن و فعال کردن همه اعضای رسانه‌ای در تصمیم‌سازی‌های هیات مدیره، استفاده از جوان‌های فعال و علاقمند، باسواد که در رسانه‌ها کم نیستند و همچنین تاکید بر استقلال خانه، مواردی هستند که برای بهبود عملکرد خانه مطبوعات پیشنهاد می‌شود.

مدیرعامل سابق خانه مطبوعات استان اصفهان تصریح داشت: معتقدم خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است و باید با همه ادارات و سازمان‌ها در تعامل باشد، اما نباید وارد بازی‌های مختلف سیاسی، قومی و جناحی شود.

وی یادآور شد: حضور یک نماینده از خانه مطبوعات در جلسات تصمیم‌گیری در حوزه‌های بازنگری در سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای، دستورالعمل‌های حمایتی، دستورالعمل‌های آگهی‌های دولتی، توجه به توزیع کاغذ، اختصاص یارانه و زینک به نشریات محلی از برنامه‌هایی است که باید پیگیری شود.

والی‌پور افزود: بازگشت جایگاه فعالان رسانه به شأنیت واقعی، جلوگیری از اعطای بی‌رویه مجوز به نشریات غیرموثر، توجه به مشکلات معیشتی، مسکن و بیمه و امنیت شغلی خبرنگاران، تشویق نشریات مکتوب برای الکترونیکی شدن از جمله فعالیت‌های دیگری است که باید انجام شود.

ارتقای سطح دانش اصحاب رسانه با برگزاری دوره های آموزشی استاندارد

مدیرعامل سابق خانه مطبوعات استان اصفهان خاطرنشان کرد: بی‌تردید ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی متضمن تقویت نقش خبرنگاران آن‌ها در استان است که افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع رسانی استان را به دنبال خواهد داشت.

 وی اذعان داشت: تامین حقوق مدنی و حرفه‌ای اصحاب رسانه و گسترش آزادی‌های قانونی و مسؤولانه رسانه‌های استان با رویکرد صنفی با فراهم آوردن بسترهای لازم حقوقی و قضایی‌، ایجاد بسترهایی برای درآمدزایی پایدار جامعه خبری و رسانه‌ها تا از قبل این کار خبرنگاران آن‌ها هم به امنیت شغلی برسند.

نبود وحدت بین اهالی رسانه و مطبوعات درد این روزهای رسانه است

والی‌پور نبود وحدت بین اهالی مطبوعات را یکی از مشکلات این روزهای رسانه دانست و بیان داشت: نبود وحدت بین اهالی مطبوعات سبب شده ادارات هم فعالیت خانه مطبوعات را چندان به رسمیت نشناسند از همین رو معتقدم جزیره‌ای عمل کردن رسانه‌ها در بسیاری مسائل منجر به عدم موفقیت‌شان شده است.

 مدیرعامل سابق خانه مطبوعات استان اصفهان متذکر شد: بنابراین نخستین و اصلی‌ترین نقش در موفقیت خانه مطبوعات به عنوان تشکل صنفی رسانه‌ها، ابتدا همدلی و هبستگی خود مطبوعات است و وحدت رسانه‌ها در حرکت خانه مطبوعات به سوی موفقیت بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی به‌ صورت مجزا برای مدیران مسئول رسانه‌ها، خبرنگاران، کادر فنی و داخلی نشریات می‌تواند ضمن بیان مسائل وارائه راهکارهای اجرایی و عملی در جهت حل مشکلات موجود باعث همکاری و همیاری افراد توانمند خانه با هیات مدیره شود تا پیشبرد اهداف خانه مطبوعات سرعت بیشتری به خود بگیرد.

والی‌پور در پایان صحبت‌های خود گفت: با توجه به مشکلات پیش رو به عنوان شروع حرکت جهت رسیدن به اهدافی که عنوان شد، نظارت و سنجش رتبه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، توانمندسازی اهالی رسانه با استفاده از آموزش‌های استاندارد، پیش‌بینی بسته‌های حمایتی و تسهیلاتی در شان اعضا و برگزاری جشنواره‌های انگیزشی  را باید در سرلوحه فعالیت‌ها قرار داد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات خانه مطبوعات خانه مطبوعات هیات مدیره خانه مطبوعات هیأت مدیره خانه مطبوعات یک خانه مطبوعات خانه مطبوعات اصحاب رسانه اهالی رسانه هیات مدیره سیاسی کاری گفت وگو والی پور رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۳۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند

به‌گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امید مهدی‌نژاد و سعید سلیمانپور در بخش شعر و داوود امیریان، رضا ساکی در بخش داستان، امیر اسماعیلی و مهدی واقفی در بخش چندرسانه‌ای، احمد عربانی و مجید خسرو انجم در بخش کاریکاتور و محسن فراهانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده در بخش نثر، مجموع آثار رسیده به این جشنواره ملی طنز پهلو را ارزیابی می‌کنند.

به گفته دبیرخانه حشنواره ملی طنز پهلو؛ در این جشنواره به ۱۵ نفر از برگزیدگان در ۵ بخش داستان کوتاه طنز، شعر طنز، نثر طنز، طنز چندرسانه‌ای، کاریکاتور و کارتون جوایزی ارزنده اهدا خواهد شد.

دبیر خانه حشنواره ملی طنز پهلو پیشتر اعلام کرده بود  متقاضیان تا روز یکشنبه 31 فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند آثار خود را با موضوعات انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران، توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بی‌سواد، فیک‌نیوزها و…)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان،صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بنابر این گزارش، دارندگان رسانه‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و روزنامه‌نگاران، نویسندگان‌، شاعران، طنزپردازان و هنرمندان می‌توانند با ورود به سامانه جشنواره و ثبت مشخصات به نشانی الکترونیکی http://tanz.pressfestival.ir  آثار منتشر شده خود را ارسال کنند.

گفتنی است؛ آیین پایانی هشتمین جشنواره ملی طنز پهلو به همت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد استان گیلان 11 اردیبهشت ماه در استان گیلان، شهر فومن (زادگاه گل‌آقا) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پایداری جو و تداوم هوای گرم تا فردا در گلستان
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۳۱ فروردین
  • کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۳۰ فروردین
  • نگاه ما به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت تهدید است
  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۲۹ فروردین
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی