Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه شیوع همه‌گیری کرونا و تعطیلی آموزشگاه ها، والدین و دانش آموزان را ناگزیر کرده برای دریافت مطالب درسی، بخشی از ساعات روز را به استفاده از ابزارهای اینترنتی اختصاص دهند، گفت: در این شرایط باید مراقب بود استفاده از فضای مجازی شکل افراطی و اعتیادگونه به خود نگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهرا امینی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان از تلفن هوشمند و تبلت و حضور مستمر در فضای مجازی در دوران همه گیری کرونا، موجب بروز مشکلات جسمی و روانی شده و سلامت آنها را به مخاطره می اندازد.

وی گفت: کودکان و نوجوانان در سنین رشد به سر می برند و استفاده بیش از حد آنها از صفحه ‌کلید رایانه یا گوشی تلفن همراه، می تواند بروز برخی اختلال‌های حرکتی، نظیر سندرم تونل کارپال یا سندرم مجرای مچ دست را به دنبال داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: خستگی و خشکی چشم، سردردهای مکرر و اختلال در جریان طبیعی خواب، از جمله آسیب های شایعی است که سلامت جسمانی کودکانی را که بیش از حد با ابزارهای دیجیتال کار می کنند، به شدت تهدید می‌کند.

وی کم ‌تحرکی، چاقی و اضافه وزن را از دیگر آسیب هایی دانست که کودکان و نوجوانان در صورت استفاده مداوم از فضای مجازی و پرهیز از حضور در بازی های فیزیکی به آن دچار شده اند و گفت: حتی ممکن است این کودکان در آستانه ابتلا به دیابت نیز قرار بگیرند.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اصفهان همچنین به آسیب های روانی و خلقی به عنوان دیگر پیامدهای استفاده بی ضابطه از فضای مجازی در کودکان و نوجوانان اشاره و خاطرنشان کرد: شیوع همه گیری کرونا، تعطیلی مدارس و کاهش رفت و آمدهای خویشاوندی نباید موجب شود استفاده مکرر از تلفن همراه و حضور مستمر در فضای مجازی را جانشین تمامی تفریحات و فعالیت های پیشین کنیم.

وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانانی که زمان زیادی را در فضای مجازی به سر می برند، به احساساتی نظیر انزوا طلبی، افسردگی و بی حوصلگی دچار می شوند و برانگیختگی عصبی و تحریک پذیری و تکانشگری به میزان قابل توجهی در آنها افزایش می یابد.

این متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به برنامه ها، نرم افزارها و شبکه های مخربی که فیلم های خشونت بار یا تصاویر پورنوگرافی را پیش روی کودکان و نوجوانان قرار می دهند، گفت: علاوه بر این تهدید جدی، استفاده مستمر از فضای مجازی برای آموزش کودکان نیز می تواند ذهن آنها را آکنده از مطالب پراکنده و کم اثر کرده و با ایجاد علائمی همچون استرس و خستگی مفرط، رشد شناختی آنها را مختل کند.

امینی با بیان اینکه شیوع همه گیری کرونا و تعطیلی آموزشگاه ها، والدین و فرزندان را ناگزیر کرده برای دریافت مطالب درسی، بخشی از ساعات روز را به استفاده از ابزارهای اینترنتی اختصاص دهند، تاکید کرد: در این شرایط باید مراقب بود پس از اتمام ساعات کلاس، استفاده از فضای مجازی شکل افراطی و اعتیادگونه به خود نگیرد.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان، بروز اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه ADHD  را یکی دیگر از عوامل مرتبط با اعتیاد رسانه ای در کودکان و نوجوانان برشمرد و افزود: تماشای تصاویر و فیلم های حاوی محتوای خشونت‌آمیز یا صحنه‌های جنسی، موجب می شود رفتارهای پرخاشگرانه، بی‌اعتنایی نسبت به دیگران و عدم تمایز واقعیت و خیال در کودکان و نوجوانان تشدید شده و سلامت اجتماعی آنها از میان برود.

امینی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در سنین مختلف، نیازهای زیستی و جسمی و روانی متفاوتی دارند و والدین باید به تناسب سن آنها، نوع و میزان استفاده از فضای مجازی را تنظیم کنند، یادآور شد: لازم است والدین هنگام استفاده از برنامه های آنلاین، در کنار کودکان خود باشند، چهره واقعی افراد سودجو و فرصت طلب و ماهیت حقیقی برنامه های مخرب را به فرزندان خود گوشزد کنند و در خصوص نقاط مثبت و منفی فضای مجازی، به طور مفصل گفت و گو کنند.

این متخصص پزشکی اجتماعی با تصریح براینکه زمان استفاده از فضای مجازی نیز باید چارچوب مشخصی داشته باشد، گفت: به طوری که استفاده از فضای مجازی باید در هنگام خوردن غذا، ابتدای صبح و انتهای شب یا پیش از اتمام تکالیف درسی ممنوع باشد و پس از آن نیز از حدود یکی دو ساعت، تجاوز نکند.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان با اشاره به انواع و اقسام تفریحات مهیج جمعی و بازی های خانگی، خاطرنشان کرد: وظیفه والدین در تامین تفریحات سالم و پر جنب و جوش برای کودکان و نوجوان در ایام همه گیری بیماری کووید۱۹ بیشتر بوده و لازم است زمان مهمی از ساعات روز را به تحرک در خانه و انجام سرگرمی های گروهی با فرزندان خود، اختصاص دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سلامت دانش آموزان كودكان نوجوانان آموزش مجازی آموزش مجازی دانش آموزان فضای مجازی سلامت جسمی سلامت روان استفاده از فضای مجازی کودکان و نوجوانان همه گیری کرونا فضای مجازی بیش از حد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۴۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با اعلام شهادت ۱۴۰ نفر از خبرنگاران رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که از ۱۵ مهرماه تاکنون از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند، پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» را برای خبرنگاران و فعالان فضای مجازی برگزار می‌کند.

خبرنگاران و فعالان فضای مجازی داخلی و خارجی تا پایان روز یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند آثار خود را که پس از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در یکی از قالب‌های تیتر متنی و چندرسانه‌ای شامل متن، ویدیو، صوت، عکس، عکس‌نوشت، طرح گرافیکی و... به زبان فارسی یا غیر فارسی منتشر شده است را به دبیرخانه این پویش رسانه‌ای ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • هشتگ یونایتد: حمله فضای مجازی به فوتبال واقعی!‏
  • سازمان جهانی بهداشت: از هر ۶ دانش آموز، یک نفر قربانی آزار و اذیت در فضای مجازی می‌شود
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • صدای زیبای این پسر دانش آموز فضای مجازی را ترکوند
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • بازی؛ نیازی بنیادین در دوران کودکی
  • تصویب قانون پرحاشیه: کودکان زیر ۱۴ سال اجازه ندارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند
  • افتتاح فضای آموزشی و پرورشی در نقطه صفر مرزی شهرستان دشتیاری
  • سازمان دانش‌آموزی، بستری برای حضور اجتماعی ومسئولیت‌پذیری دانش آموزان