Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@15:22:25 GMT

آلودگی هوا و راهکارهای بی «اعتبار»!

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۴۴۲۸۸

آلودگی هوا و راهکارهای بی «اعتبار»!

دیروز در خبرها آمده بود مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی گفته است از سه روز پیش دوباره شاهد افزایش حجم آلاینده‌ها در هوای تنفسی مشهد هستیم و بر همین اساس شاخص آلودگی هوا نشانگر بار بالای آلاینده‌هاست.

به گفته تورج همتی مناطق نوزده‌گانه مشهد که دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوا هستند ناسالم و در وضعیت هشدار آلودگی برای افراد حساس قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به اخبار مربوط به آلودگی هوای مشهد در سال‌های اخیر بی‌تردید خواهیم دید یکی از پرتکرارترین تیترهای این حوزه قرار گرفتن وضعیت آلودگی هوای مشهد در مرز هشدار و ناسالم است، ازاین‌رو به بهانه همین تکرارهای مکرر به چند نکته اشاره می‌کنیم.

نکته نخست اینکه ابتدایی‌ترین توقع از مأموریت‌های تعریف شده سازمان‌های مختلف همچنین برنامه‌های ارائه شده این سازمان‌ها در حوزه خدمات عمومی این است که با گذشت ماه‌ها و سال‌ها بسته به موضوع مأموریت شاهد تحولاتی در این حوزه‌ها باشیم، بنابراین اگر بخواهیم به‌طور مصداقی و صریح سخن بگوییم انتظار می‌رفت با وجود سازمان‌ها و دستگاه‌های دخیل در موضوع آلودگی هوا، حداقل وضعیت آلودگی کلانشهر مشهد متأثر از برنامه‌های اجرایی این عناصر بهبود نسبی می‌یافت حال آنکه افزایش روزهای پاک مشهد در برخی مواقع ارتباط مستقیمی با شرایط جوی داشته و دارد.

نکته دوم، سال‌هاست مدیران متولی این موضوع تنها به ارائه آمار و ارقام و سهم عناصر مختلف در آلایندگی هوای مشهد می پردازند و طرح‌های پیشگیرانه آن‌ها مقطعی و موقت بوده و پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

نکته سوم، به لطف تکرارهای متعدد سهم منابع آلاینده هوای مشهد تقریباً همه شهروندان مشهد هم می‌توانند به طور مفصل از تأثیر پرواز هواپیماها از آسمان شهر و سوخت مازوت در نیروگاه ها و خودروهای دودزا بر آلودگی هوای شهر سخن بگویند، اما اینکه چرا تصمیمات قاطعی برای حذف این کانون‌های آلاینده هوا یا حداقل کاهش میزان آلایندگی آن‌ها گرفته یا اگر گرفته شده اجرا نمی‌شود به طور مثال بارها اعلام شده عبور هواپیماها از آسمان شهر مشهد در زمان ورود یا خروج از فرودگاه مشهد ممنوع است و تنها برای موارد خاص مجاز به تعیین مسیر از فراز شهر هستند، اما به جز مقطع کوتاهی این تصمیم اجرایی نشده و هر روز شاهد پرواز هواپیماهای متعددی در آسمان مشهد هستیم.

برخورد با خودروهای دودزا یا آلاینده هم شرایط مشابهی دارد در مقاطعی شاهد استقرار تیم‌های کنترل آلایندگی خودروها در معابر شهر بودیم که مدتی است دیگر خبری از آن‌ها هم نیست و می‌توان گفت تنها دلخوشی متولیان این است که خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند حال آنکه این احتمال قوی وجود دارد که تعداد زیادی از خودروهای جریمه‌شده در واقع دودزا یا آلاینده نباشند و به هر دلیلی مالکان آن‌ها معاینه فنی نگرفته‌اند.

نکته چهارم، آنچه گفته شد به معنای نادیده گرفتن اقدام‌های صورت گرفته در این حوزه نیست، اما به نظر می‌رسد بنا به دلایل مختلفی از جمله نبود اعتبارات لازم برای اجرای برخی تصمیمات، تحولات چشمگیری در این بخش صورت نگرفته است به عنوان مثال اگر اعتبارات لازم تأمین شود و تعداد تیم‌های کنترلی خودروهای آلاینده افزایش یابد به‌ویژه در ۶ ماهه دوم سال هرروز در سطح شهر مستقر شده و بر اساس قانون با خودروهای دودزا و آلاینده برخورد نمایند بی‌تردید ضمن کاهش هزینه درمانی شهروندان متأثر از آلودگی هوا، هزینه صرفه‌جویی شده در بخش سوخت، چند برابر اعتبار اختصاص یافته برای این تیم‌ها خواهد بود.

یا اینکه اگر با تخصیص اعتبارات لازم باند سوم فرودگاه مشهد ساخته شود و دیگر گذر هواپیماها به آسمان شهر مشهد نیفتد بی‌تردید بخش قابل توجهی از حجم آلاینده‌های شهر کاهش خواهد یافت.

نکته پایانی، آنچه در انتهای این مطلب می‌خواهم به آن اشاره کنم شاید برای برخی‌ها در حد طنز و ادعایی غیرمنطقی به‌نظر برسد، اما از دید نگارنده حالا که قرار است همواره به تکرار آمارها و منابع همیشگی آلاینده‌ها اشاره کنیم و تحولات بنیادینی در این حوزه رخ نمی‌دهد بهتر است تابلوهای نمایشگر میزان آلایندگی هوا را جمع‌آوری یا خاموش کنیم تا حداقل شهروندان عادی به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر با دیدن نشانگرها دچار تشویش روانی بیشتر نشوند و با تلقین مرگ‌آور بودن هوایی که تنفس می‌کنند تصور نکنند مرگ استنشاق می‌کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا مشهد آلاینده ها آلودگی هوا هوای مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۴۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری

بسیاری از زوج‌های نابارور با رعایت برخی توصیه‌های ساده می‌توانند احتمال فرزنددار شدن خودشان را افزایش دهند. یک متخصص طب سنتی درباره این موضوع صحبت و توضیحاتی را بیان کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • ببینید | راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت
  • راهکارهای مبارزه با آلودگی صوتی در شهرها
  • راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری
  • مژده چمران به تهرانی ها: واگن های قطار جدید و ملی به مترو می آیند
  • واگن‌ ملی مترو در حال گذران مراحل آزمایشی/ برنامه خاصی برای مسکن نداریم
  • انتقال صنایع آلاینده کوچکترین اقدام کنترل آلودگی هوای اصفهان است