Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشنگتن پست در مطلبی نوشت: با اصابت موشک‌های بالستیک به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، آن‌ها از یک پناهگاه زیرزمینی به پناهگاه دیگر می‌دویدند و از روی ویرانی‌های به بار آمده و حفره‌هایی به عرض ۳۰ فوت که پر از سوخت گازوئیل شده بود به سختی عبور می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اثر رگبار موشک‌های بالستیک، تعدادی از نظامیان برای مدت کوتاهی بیهوش شدند و موشک‌های دیگری باز هم در راه بودند.

سرگرد آلن جانسون در یادآوری خاطرات آن روز سعی می‌کرد حواسش را جمع و ذهنش را متمرکز کند، چون در آن حادثه در معرض امواج انفجار عظیم چند فروند موشک قرار گرفته بود. یکی از موشک‌ها تقریبا در فاصله ۶۰ فوتی پناهگاه او اصابت کرده بود. با گذشت یکسال از آن حادثه جانسون گفت: من هنوز دچار اضطراب و تشویشم. هنوز بطور مکرر کابوس آن موشک‌ها را می‌بینم که فرود می‌آمدند و صدایشان را می‌شنوم.

یک سال قبل که نیرو‌های آمریکایی در عراق هدف ۱۶ فروند موشک ایران قرار گرفتند، آمریکا در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار گرفت. به گفته ارتش آمریکا، ۱۱ فروند موشک به پایگاه عین الاسد در غرب عراق و یک فروند دیگر به خارج از شهر اربیل در شمال اصابت کرد و چهار فروند هم بدرستی عمل نکردند.

آن حملات تلافی جویانه پس از آن صورت گرفت که دولت ترامپ در یک حمله پهپادی در بغداد ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی را به شهادت رساند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با بزرگترین بحران امنیت بین المللی در دوره تصدی اش ناگهان تغییر رویکرد داد و ساعاتی پس از حمله موشکی هشتم ژانویه ۲۰۲۰ ایران، در توئیتی نوشت: «همه چیز خوب است».

یک سال بعد از آن حادثه، نظامیانی که هدف آن حمله موشکی قرار داشتند، توصیف کردند که آمریکا و ایران تا چه حد به فاجعه‌ای بزرگتر نزدیک بودند.

با وجود استفاده ایران از تسلیحاتی هر یک به طول ۴۰ فوت و حامل ۱۶۰۰ پوند ماده منفجره، که قوی‌تر از هر سلاحی بودند که در طول یک نسل به سوی آمریکایی‌ها شلیک شده است، هیچ نظامی آمریکایی کشته نشد. اما مشخص شد ۱۱۰ نظامی که از آن حمله جان سالم به در بردند، دچار صدمات شدید مغزی شده بودند که برخی از آن‌ها مدت‌ها در بیمارستان بستری بودند و تحت مراقبت‌های درمانی جدی در مرکز درمانی ملی ارتش در والتر رید واقع در حومه واشنگتن قرار گرفتند. ارتش آمریکا آن صدمات را پس از گذشت روز‌ها از آن حمله فاش کرد و گفت: اعلام ترامپ مبنی بر این که هیچ صدمه‌ای به نظامیان وارد نشده بود، بر اساس اطلاعاتی بود که پنتاگون در آن زمان در اختیارش گذاشته بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: واقعیت این است که ۲۹ نظامی شامل جانسون، در آن حمله که ایرانیان «عملیات شهید سلیمانی» نامیدند، به شدت آسیب دیدند. آن حمله در برخی‌ها حس خشم و استیصال ایجاد کرد.

سرهنگ دوم جاناتان جردن که در آن شب، افسر عملیاتی یگان نیروی هوایی بود، می‌گوید: فکر می‌کنم هیچ کس نبوده است که در پی آن حادثه، با تأثیرات روحی و روانی مواجه نشده باشد، زیرا آن، رویدادی بسیار صدمه زننده (به لحاظ ضربات روحی و روانی) بود.

تقریباً بلافاصله پس از ترور (سردار شهید) قاسم سلیمانی، نیرو‌های آمریکایی در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) برای حمله تلافی جویانه احتمالی ایران آماده شدند. گروهبان ساموئل لواندر، تکنیسین نیروی هوایی و عضو اسکادران هوایی عملیات ویژه که در آن زمان به طور موقت در پایگاه هوایی عین الاسد مأموریت داشت، گفت: (پس از ترور شهید سلیمانی) حتی کارکنان غیرنظامی که برای آشپزی در پایگاه به کار گرفته شده بودند، (از ترس انتقام ایران) دیگر سر کارشان نمی‌آمدند.

واحد وی در حال ارزیابی این موضوع بود که در صورت نیاز فرار سریع، آن‌ها می‌توانند چند نفر را در یک فروند هواپیمای CV-۲۲ جا دهند.

هفتم ژانویه بود که شدت و بزرگی آن تهدید روشن شد: ایران قصد نداشت با راکت‌هایی حمله کند که باز هم می‌توانستند مرگبار باشند، بلکه در حال برنامه ریزی برای حمله با موشک‌های بسیار قوی تری بود که از مایل‌ها دورتر از آن سوی مرز عراق شلیک می‌شدند.

فرماندهان نظامی در حین برنامه ریزی برای خارج کردن بخشی از نیروها، به بقیه آن‌ها گفتند در پناهگاه‌های مستحکم پناه بگیرند و ماسک‌های گازشان را هم با خود ببرند، چون مدعی بودند آن موشک‌ها قابلیت حمله سلاح شیمیایی را نیز دارند.

سرگرد برایان مودی که تکنیسین و عضو تیم نیرو‌های امنیتی نیروی هوایی بود، توضیح می‌دهد که با فرا رسیدن نیمه شب آن پایگاه هوایی کاملا ساکت بود. او و همکارانش با یک خودروی ضد مین در اطراف پایگاه گشت می‌زدند تا از امنیت آن مطمئن شوند. برخی دیگر در برج‌های نگهبانی کشیک می‌دادند و مراقب هر گونه تحرکات زمینی نیز بودند. بقیه افرادی که در پایگاه بودند همگی به پناهگاه رفته بودند.

تقریباً پس از ساعت یک بامداد بود که آژیر خطر به صدا در آمد و پشت بلندگو اعلام شد: " (موشک ها) دارند می‌آیند! پناه بگیرید! "

صدای اصابت و انفجار اولین موشک ساعت ۱:۳۴ بامداد شنیده شد و محل اصابت آن حدود ۱۰۰ یارد از خودروی ضد مین که تیم سرگرد مودی سوار آن بودند، فاصله داشت.

به گفته سرگرد درو دَوِنپُرت، با انفجار‌های پی در پی موشک ها، در‌های مستحکم پناهگاه‌ها از جا کنده می‌شد. آن پناهگاه‌ها برای محافظت در برابر راکت‌های کوچکتر ساخته شده بودند، نه موشک (های بالستیک).

جانسون سه انفجار اول را حتی به یاد نمی‌آورد و فکر می‌کند به این علت است که بر اثر اصابت آن موشک ها، او و سربازان دیگر در پناهگاه وی بیهوش شدند. یکی از موشک‌ها به فاصله ۷۰ یاردی آن‌ها اصابت کرد.

با اصابت موشک‌های بعدی، همه جای پایگاه را مخاطرات جدید همراه با دود و آتش فرا گرفت. تا وقفه‌ای در شلیک موشک‌ها ایجاد می‌شد، فرماندهان سعی می‌کردند نظامیان را در پناهگاه‌ها جابجا کنند.

دونپُرت به یاد می‌آورد که با اصابت موشک‌های بیشتر چقدر دچار هراس شده بود، به طوری که فکر می‌کرد بدنش پر از هورمون آدرنالین شده است. او به خاطر دارد که یک ابر قارچی شکل به رنگ قرمز روشن و نارنجی را می‌دید که یکی از هولناکترین صحنه‌هایی بود که تا کنون دیده است.

عملیات موشک باران در چهار مرحله و با فاصله حدود ۱۵ دقیقه از هم، انجام شد و بیش از یک ساعت طول کشید. پس از آن، آشفتگی و وحشت همه جا را فرا گرفته بود و عملیات امدادرسانی به سرعت جریان داشت.

از جمله افرادی که به کمک فوری نیاز داشتند دو سرباز بودند که در یک برج نگهبانی که بر اثر اصابت موشک به نزدیک آن‌ها آتش گرفته بود، گیر افتاده بودند و یک پیمانکار در نقطه‌ای دیگر دچار آسیب چشمی جدی شده بود. حتی با گذشت چند ساعت از آن حمله، هنوز با روشن شدن هوا هم تحرکات و آتش سوزی در پایگاه ادامه داشت.

گروهبان لواندر گفت: اوایل صبح بود که هواپیمای CV-۲۲ بر فراز پایگاه به پرواز در آمد و در واقع هنوز هیچکس از پناهگاه خارج نشده بود. وقتی که او و همکارانش به محل اقامت شان در پایگاه بازگشتند، شاهد خسارات وسیعی بودند که به بار آمده بود.

به گفته جانسون، نظامیان حتی جرأت نمی‌کردند از پناهگاه خود خارج شوند و برخی نیز گریه می‌کردند و فریاد می‌زدند. برخی دیگر ناله و استفراغ می‌کردند.

به گفته جانسون، حقیقت این بود که همگی در آنجا علائمی از آسیب مغزی شدید داشتند. مجروحانی که بدترین علائم را داشتند از عراق تخلیه شدند. جانسون از جمله افرادی بود که جراحت مغزی شدید در وی تشخیص داده شد و هفته‌ها تحت درمان فیزیکی، روحی، گفتاری، بینایی و دیگر درمان‌ها در آلمان قرار داشت.

در انتهای این مطلب آمده است: خاطرات آن حمله موشکی هنوز هم مانند کابوسی برای بازماندگان آن است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عین الاسد سردار سلیمانی حمله موشکی پناهگاه ها اصابت موشک حمله موشکی آن حادثه موشک ها آن حمله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌نشینی کیهان از دروغ «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد

به گزارش خبرگزار ی خبرآنلاین، کیهان از دروغ «خواب روحانی» در شب حمله به پایگاه عین‌الاسد عقب‌نشینی کرد اما برای توجیه بی‌اطلاع گذاشتن رئیس‌جمهور و دولت از این عملیات، دچار دو اشتباه دیگر شد: انکار اصل برگزاری جلسه‌ای که قرار بود بین دکتر روحانی و فرماندهان نظامی برگزار شود ولی لغو شد و اصرار بر قرار دادن رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی - و حتی خود شورا - در زمره افرادی که طبق اصل محرمانگی مطلق باید غیرمطلع باشند و تناقض آن با ادعای مقدور نبودن اطلاع به رئیس‌جمهور!

کیهان نیازی به جلسه نمی‌بیند!

بخش آنلاین روزنامه کیهان پس از توضیح سایت دکتر روحانی درباره بی‌اطلاع گذاشتن رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه از عملیات عین‌الاسد برای انتقام از ترور ناجوانمردانه سردار شهید قاسم سلیمانی، نوشته که «علی‌رغم تلاش مقامات، با توجه به ساعت عملیات و شرایط آقای روحانی، تماس با ایشان جهت اطلاع‌رسانی پیش از حمله مقدور نشد» که آشکارا پس گرفتن دروغ قبلی خود مبنی بر خواب بودن دکتر روحانی است.

البته کیهان پس از اطلاع از اصل موضوع که مقامات ارشد نظامی از رئیس‌جمهور درخواست ملاقات فوری کرده بودند و او در منزلش منتظر آن‌ها بود اما این قرار از سوی درخواست‌کنندگان در آخرین ساعات لغو شد، اول نوشته «منطقاً برای اطلاع‌رسانی زمان حمله، نیازی به تشکیل جلسه در منزل آقای روحانی نیست!» و بعد از آن نظر داده «تصمیم حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ طبق قانون در سلسله مراتب فرماندهی نیروهای مسلح گرفته شده بود و با حفظ محرمانگی مطلق، مطلعین از این تصمیم حتی به ۱۰ نفر در میان کل نیروهای مسلح نمی‌رسید.‌ بدیهی است اجرای این تصمیم نیاز به هیچ جلسه‌ای خارج از چارچوب قانونی نیروهای مسلح نیز نداشت.»

این ادعای کیهان نه تنها نقض دروغ سابق خود هست بلکه برخلاف توصیه سایت روحانی که بپرسد چرا جلسه فرماندهان با دکتر روحانی لغو شده، اساساً منکر اصل اطلاع و هماهنگی با رئیس‌جمهور شده که رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز هست.

تماسی که مقدور نشد!

نحوه پاسخ به ترور شهید سلیمانی در جلسه روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی بررسی و چارچوب و قواعدی برای پاسخ احتمالی در آن جلسه مطرح شد و در نهایت تصمیم گرفته شد برای آن عجله‌ای نشود. چنانچه در بیانیه شورای عالی امنیت ملی که عصر روز ۱۳ دی منتشر شد، آمده بود: «جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبه‌رو خواهند شد.»

گرچه دریابان علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اخیراً گفته عملیات موشکی علیه پایگاه عین‌الاسد بر اساس «تصمیم مورد اجماع» بوده و منظورش را مشخص نکرده که اجماع بین چه کسانی، اما اینکه دبیر شورا خود جزو مطلعین حمله بوده، طبیعتاً رئیس شورای عالی امنیت ملی را نمی‌توان از دایره مطلعین حمله حذف کرد! رئیس‌جمهور ایران را به خاطر محرمانگی تصمیم! حتی دقایقی قبل از عملیات مطلع نکرد ولی به نخست‌وزیر عراق اطلاع داد. علاوه بر آن، تماس با رئیس‌جمهور کشور «مقدور نشود» اما تماس با نخست‌وزیر عراق مقدور شود!

دولت خبط و خطا نداشت

نوشته کیهان تأیید مطلب سایت دکتر روحانی است که «رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم به دلیل همین بی‌خبری از حمله به عین‌الاسد، در جریان استقرار پدافند هوایی با احتمال پاسخ متقابل آمریکا و تصمیم‌گیری درباره کلییر نکردن آسمان کشور - هرچند در حیطه اختیارات دولت نیست - و متعاقب آن فاجعه هواپیمای اوکراینی نبوده‌اند.»

البته سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در نشست خبری ۲۱ دی ۱۳۹۸ در پاسخ به این سؤال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پروازهای مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرده بود: «از دید من هر وقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد، اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه‌ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد.»

گرچه طبق گفته دکتر روحانی، دولت مسئولیتی برای کلییر کردن آسمان کشور به عهده ندارد و این مسئولیت برعهده دو نهاد است: اداره هواشناسی در صورت پیش‌بینی شرایط فوق‌العاده جوی و ستادکل نیروهای مسلح در مسائل امنیتی. (نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین‌المللی - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷)

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888097

دیگر خبرها

  • موج جدید حملات موشکی لبنان به اسرائیل/ اصابت چند موشک به شلومی
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به جنایت رژیم صهیونیستی / یک صهیونیست کشته شد
  • قدرت نمایی ایران مقابل آمریکا با این موشک هایپرسونیک /قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان را بشناسید+جزئیات
  • وحشت صهیونیست‌ها از حمله موشکی گسترده حزب‌ الله لبنان
  • وحشت صهیونیست‌ها از حمله موشکی گسترده حزب‌الله لبنان
  • عقب‌نشینی کیهان از ادعای «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد
  • اقتدار ۴۵/ فتاح؛ قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان
  • حمله موشکی حزب الله به پایگاه هوایی «میرون» و پادگان «برانیت»
  • این جنگنده هولناک روسی کیف اوکراین را به هم ریخت
  • عقب‌نشینی کیهان از دروغ «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد