Web Analytics Made Easy - Statcounter

کالای ایرانی در شرایط تحریمی هم رقابت‌پذیر است، ریزش تورم ماهانه مسکن آغازی برای کاهش انتظارات تورمی، بانکها باید در سود و زیان عقود مشارکتی سهیم باشند،توزیع ۵۰۰بسته معیشی بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۲۲ دی شبستان به شرح زیر است:

توزیع ۵۰۰ بسته معیشی بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا

گروه مالی گردشگری در راستای مسئولیت‌های اجتماعی با همکاری بنیاد یاس فاطمه النبی(س) ۵۰۰ بسته معیشتی را بین مددجویان بهزیستی، نیازمندان و آسیب دیدگان از بیماری کرونا توزیع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بسته‌های معیشتی شامل اقلام خوراکی، بهداشتی و مایحتاج عمومی است که بین نیازمندان در استان‌های کرمان و تهران توزیع می شود. از کل بسته‌های معیشی یاد شده، ۱۵۰ بسته بین مددجویان بهزیستی، ۲۰۰ بسته بین مددجویان انجمن حمایت از زندانیان سیرجان(استان کرمان) و ۱۵۰ بسته نیز بین خانواده‌های آسیب دیده از کرونا در استان تهران توزیع شده است.

 

این گزارش حاکی است: گروه مالی گردشگری و شرکت‌های تابعه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون در چندین نوبت اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و همچنین کمک به درمان بیماری کرونا اقدام کرده است.

 

کالای ایرانی در شرایط تحریمی هم رقابت‌پذیر است

مهرداد سیادت نسب، رایزن سابق بازرگانی در آفریقای جنوبی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» همسایگی ایران با 15 کشور همسایه را ظرفیت خوبی برای تعاملات منطقه ای دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت ویژه می تواند منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشور شود.

وی با اشاره به روند منطقه گرایی در ایران اظهار کرد: سیاست مداران و مسئولان ما در قبل و بعد از انقلاب حرکت ها و تلاش های زیادی برای ورود به اتحادیه ها و موافقت نامه های چندجانبه منطقه ای کردند.

سیادت نسب در ادامه این مطللب، موافقت نامه تجارت ترجیحی با ترکیه و پاکستان، موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه و تونس را از جمله این موافقت نامه های چندجانبه برشمرد و گفت: مهم تر از همه، موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا بود که در سال گذشته اجرایی شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل پایین بودن حجم صادرات ایران در مقایسه با کشوری مانند ترکیه گفت: اولاً که ما نمی توانیم خودمان را با ترکیه مقایسه کنیم زیرا بازارهای بین المللی شرکتهای ترک بسیاری از موانع شرکت های ایرانی را ندارند، اما به طور کلی یکی از دلایل این مشکل، فراهم نبودن زیرساختهای افزایش قدرت رقابت پذیری کالاهای بخش خصوصی در بازارهای جهانی است.

رایزن سابق بازرگانی در آفریقای جنوبی اظهار کرد: صنایع و تولیدات ایرانی قابلیت رقابت در فضای بین المللی را دارند و می توانند جایگاه خود را پیدا کنند، لذا فقط باید رویکرد و نگاه مسئولان به این حوزه تقویت شود.

 

ریزش تورم ماهانه مسکن آغازی برای کاهش انتظارات تورمی

اولین نشانه های کاهش انتظارات تورمی را می توان در گزارش جدید تحولات بازار مسکن شهر تهران دید. گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است و نشان می دهد در ایستگاه پایانی پاییز ۹۹، نرخ تورم ماهانه مسکن در پایتخت کاهش معناداری داشته است.

در آذرماه سال جاری، نرخ تورم ماهانه نسبت به آبان ماه ۹۹، با کاهش ۸.۵ درصدی همراه شده است، روندی که در مقایسه با ماه های گذشته، کم سابقه است. به گونه ای که در مردادماه امسال، نرخ تورم ماهانه نسبت به تیرماه، ۱۲.۴ درصد رشد داشت، ولی حالا این روند کاملا برعکس شده است.

همچنین گزارش مرکز آمار در حالی از افت ماهانه نرخ تورم بازار مسکن حکایت دارد که پیش از این نیز بانک مرکزی در گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران به افت یک‌درصدی میانگین قیمت هر مترمربع مسکن و بازگشت به کانال ۲۶ میلیون تومان خبر داده بود. 

ریزش تورمی در بازار مسکن پایتخت در سه ماه تا پایان سال، نشان از کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد و مدیریت رشد نقدینگی و پایه پولی توسط بانک مرکزی دارد. موضوعی که در سخنان رئیس کل بانک مرکزی نیز دیده می شود.

دکتر همتی در این باره در جلسه دوره ای با مدیران عامل بانک ها ضمن ابراز امیدواری درباره بهبودی شرایط اقتصادی کشور با اشاره به انتشار گزارش متغیرهای پولی، عنوان کرد: خوشبختانه سیالیت پول و رشد آن صفر شده است و این امر به معنای توقف رشد پول است. در توضیح لازم به ذکر است که رشد پول به معنای حجم سپرده دیداری و اسکناس ومسکوک است که همانگونه که اشاره کردم رشد آن متوقف شده است و البته این امر نوید دهنده کنترل انتظارات تورمی است.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۰۸ هزار تومان/دلار در کانال ۲۴ هزار تومان

امروز (دوشنبه ۲۲ دی) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۰۸ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۴ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۷۸ هزار تومان است. سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است.

 

امروز (دوشنبه ۲۲ دی) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۸۵۲ تومان، یورو ۳۰ هزار و ۳۶۸ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۵۹ تومان، درهم امارات ۶۸۶۵ تومان، یوان چین ۳۸۶۰ تومان و لیر ترکیه ۳۳۸۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه ۲۱ دی) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۹۶ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۴۹ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۶۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۲ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

 

روز گذشته (یکشنبه ۲۱ دی) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و و ۸۶۶ تومان، یورو ۳۰ هزار و ۵۲۱ تومان، پوند ۳۳ هزار و ۸۰۸ تومان، درهم امارات ۶۸۱۴ تومان، یوان چین ۳۸۳۰ تومان و لیر ترکیه ۳۳۵۰ تومان بود.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه) نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام‌ کرد که براین اساس نرخ ۲۸ ارز کاهش، نرخ ۸ ارز افزایش و نرخ بقیه ارزها نسبت به دیروز ثابت ماند.

 

بانک ها باید در سود و زیان عقود مشارکتی سهیم باشند

میثم زالی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به قراردادهای مشارکت مدنی بانک ها و شرایط خطیر اقتصادی کشور افزود: بانک ها باید در سود و زیان عقود مشارکتی سهیم باشند. در شرایط عادی قراردادی با تسهیلات گیرنده بسته می شود سپس شرایط اقتصادی کشور تغییر می کند اما سهم الشرکه ها به روز نمی شود زیرا بانک ها علاقه ای به روز کردن آن ندارند.


دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: قرارداد مشارکت مدنی باید به پایان برسد سپس سود آن از تسهیلات گیرنده مطالبه شود و بانک ها باید هم در سود و هم در زیان سهیم باشند.

 

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: کمتر از 20 درصد از بدهی معوق به نظام بانکی برای واحدهای تولیدی غیر دولتی است.


وی درباره سرنوشت واحدهای تولیدی که تحت تملک بانک ها قرار گرفته اند افزود: در 3 تا 6 ماه این واحدها از بین می روند و اموال آنها هم یا به سرقت و یا از بین می روند.


زالی ادامه داد: تولید کننده ها سرمایه کشور هستند.

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار نیازمندان و آسیب دیدگان کاهش انتظارات تورمی سکه بهار آزادی طرح تورم ماهانه مسکن عیار یک میلیون بین نیازمندان اقتصادی کشور موافقت نامه گرم طلای هزار تومان بانک مرکزی سهیم باشند بازار مسکن ریزش تورم نرخ تورم بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۶۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مستقیم سیاست‌گذاری دولت بر کاهش فقر مطلق در کشور

کارشناس اقتصاد گفت: سیاست‌های اشتغالی دولت عامل است که می‌تواند بر نرخ فقر در جامعه ما تأثیرگذار باشد، اگر دولت کسب و کارها را رونق، تسریع و اشتغال آفرینی داشته باشد باعث کاهش فقر خواهد شد.

سیاوش غیبی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سه عامل شامل واریز یارانه که دولت از سال ۱۳۸۹ تا به الان انجام داده و افرادی که صفر درآمد و یا منفی بودند با دریافت رایانه توانستند کف درآمد را داشته باشند، همچنین واریز مبلغی برای دهک‌ها بابت افزایش کالا و در نهایت وجود کالاهای یارانه‌ای مانند نان و برخی اقلام دیگر عامل مؤثر بر کاهش فقر در ایران هستند.

وی افزود: دولت از سه عامل اشاره شده دو مورد را به صورت مستقیم و دیگری را با واسطه کالا انجام می‌دهد.

کارشناس اقتصادی گفت: به طور معمول کاهش فقر مربوط به توزیع درآمد است، اگر درآمد عادلانه توزیع شود فقر نیز کاهش خواهد یافت، توزیع درآمد از طریق روش‌های مالیات‌ها یعنی هر میزان که نظام مالیات ستانی بروز و مقتدرتر باشد و میزان حقوق کسر شده از محل مالیات می‌تواند بخشی از آن به خدمات اجتماعی واریز که شامل تأمین اجتماعی، بهداشت و آموزش می‌شود کاهش پیدا کند.

غیبی‌پور ادامه داد: دومین موضوع مهم کاهش فقر در هر کشوری کاهش تورم است، دولت اگر برنامه خود را به سمت کاهش نرخ تورم ببرد به همان میزان قدرت خرید خانوار افزایش خواهد یافت و در نتیجه خانوارهای که نیازهای اساسی خود را می‌تواند تأمین کند مانند خوراک و پوشاک بیشتر خواهد شد.

وی افزود: سیاست‌های اشتغالی دولت عامل دیگری است که می‌تواند بر نرخ فقر در جامعه ما تأثیر گذار باشد، اگر دولت کسب و کارها را رونق، تسریع و اشتغال آفرینی داشته باشد باعث کاهش فقر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: تورم عامل اصلی فقر و راهکار کاهش آن رفع تورم است، کمک‌های دولت مانند رایانه، سامانه هدایتی و رایانه سوخت و وابسطه‌ها کمک کننده به کاهش فقر بوده است اما نتیجه آماری آن زمانی مشخص می‌شود که سرعت تورم مهار شود حتی اگر دولت تمامی خدمات نامبرده را انجام دهد ولی نرخ رشد تورم کاهشی نباشد تمامی خدمات بی‌رنگ و بی‌اثر خواهد بود.

غیبی‌پور در خصوص اینکه کاهش فقر بر روی معیشت مردم تأثیرگذار خواهد بود یا خیر، افزود: فقر مطلق یعنی خوراک بیشتر و در واقع یعنی مبارزه با قحطی است، فقر سال‌ها است که در کشور ما وجود ندارد، فقر مطلق با توجه به سه حمایت گفته شده قابل برطرف شدن است.

کد خبر 746243

دیگر خبرها

  • ۲۴۱ بسته معیشتی هلال‌احمر بین نیازمندان شهرستان درمیان توزیع شد
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • توزیع ۲۴۱ بسته معیشتی هلال‌احمر بین نیازمندان شهرستان درمیان
  • نرخ تورم فروردین اعلام شد
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • توزیع هزار بسته معیشتی بین نیازمندان بخش شیبکوه
  • جمع آوری ۲۷۴ میلیون تومان زکات در بندرعباس
  • انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست
  • تاثیر مستقیم سیاست‌گذاری دولت بر کاهش فقر مطلق در کشور