Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:12:50 GMT

معادن راکد و غیرفعال اصفهان تعیین تکلیف می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۴۸۵۷۵

معادن راکد و غیرفعال اصفهان تعیین تکلیف می‌شود

ایرج موفق روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اهمیت حفظ اشتغال موجود در حوزه معادن افزود: تکلیف معادن راکد و فعال شدن آنان باید در کوتاه ترین زمان ممکن، برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مشخص شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان یادآور شد: تعیین تکلیف معادن و محدوده‌های غیرفعال دستورالعمل رزم حسینی در ابتدای عهده‌دار شدن سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: این دستورالعمل معادن را موظف به فعال شدن کرد و در غیر این صورت شورای معادن باید نسبت به تعیین تکلیف آنان اقدام ‌کند.

موفق بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت معادن موجود استان تأکید و خاطرنشان کرد: حمایت از بخش خصوصی در راستای تقویت ظرفیت های اشتغال و  تسهیل امور بهره برداران معادن و همکاری با آنان در چارچوب قانون باید مورد توجه‌ جدی همه مسوولان قرار گیرد.

وی با اشاره به دستورالعمل ایجاد وحدت رویه در فعال سازی و محدوده‌های معدنی وزیر صمت و رییس شورای عالی معادن، افزود:امکان ثبت محدوده‌های معدنی مشمول آزادسازی مطابق دستورالعمل یادشده در برنامه زمان بندی برای متقاضیان در سامانه حدنگاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه محدوده‌های قابل آزادسازی با رنگ قرمز در سامانه حدنگاری  به نشانی cadastre.mimt.gov.ir مشخص شد، ادامه داد: با توجه به مهلت ارائه گزارش پهنه‌ها در این دستورالعمل تا سی‌ام ماه دی، پهنه‌های مشمول، متناسب با آزادسازی محدوده‌ها در آینده اعلام می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اضافه کرد: محدوده های درخواست صدور پروانه اکتشاف بلامعارض که به هر دلیل منتفی شده و مشمول واگذاری از طریق مزایده هستند قابل آزادسازی نخواهند بود و تنها از طریق دستورالعمل وزارت صمت و اختیارات تفویضی به سازمان یا شورای معادن استان قابل انجام است.

به گفته وی در صورت رزرو چنین محدوده هایی در لایه آزادسازی، باید نسبت به خارج ساختن آن از لایه مزبور اقدام شود.

موفق اضافه کرد: محدوده‌های امیدبخش حاصل مطالعات پهنه‌های اکتشافی دارای مخالفت دستگاه‌های موضوع ماده ۲۴ قانون معادن نیز با رعایت آرای شورای عالی معادن، مشمول بند ۲ دستورالعمل وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهند شد.

وی بیان کرد: عاملان منتخب پهنه های اکتشافی مکلف به اجرای مطالعات شناسایی و پی جویی و ارائه گزارش کامل این مراحل و معرفی محدوده های امیدبخش هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: با توجه به فرصت کم باقیمانده برای بررسی گزارش های دریافتی، سازمان صنعت معدن و تجارت می تواند نسبت به درج محدوده های امیدبخش اعلامی اقدام کند.

وی تصریح کرد: واگذاری هر گونه محدوده امیدبخش منوط به رعایت دستورالعمل‌های مرتبط با واگذاری پهنه‌های اکتشافی است و درج این محدوده‌ها برای مجریان ایجاد حق نمی‌کند.

موفق گفت: مجریان آن دسته از پهنه‌هایی که تفاهم نامه واگذاری آنها فقط برای مرحله شناسایی منعقد شده و مهلت اعتبار قانونی و تمدیدی آنها نیز به اتمام رسیده ، فقط در صورت ارائه گزارش پایان مرحله شناسایی قبل از مهلت مقرر در بخشنامه مجاز به پیگیری عقد تفاهم نامه برای مرحله پی جویی هستند.

وی تاکید کرد: هر گونه محدوده مجاز برداشت یا درخواست اجازه برداشت بدون ذخیره ، غیر موجه یا غیر قابل واگذاری از جمله مجوزهای بدون ذخیره انتقالی از دفاتر فنی استانداری واقع در بستر و حریم رودخانه ها یا درخواست‌هایی که متقاضیان پیگیری در خصوص آنها بعمل نیاورده اند، باید آزادسازی شوند.

سال گذشته ۳۵ فقره پروانه اکتشاف، ۲۹ فقره گواهی کشف و ۲۸ فقره پروانه بهره برداری در بخش معدن این استان صادر شد و ۳۴.۱ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در این استان وصول شده است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

افزون بر یکهزار و ۷۰۰ طرح عمرانی، تولیدی، خدماتی و رفاعی در هفته دولت امسال در استان اصفهان به بهره برداری رسیده است.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت قانون معادن توسعه ایران جهش تولید اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت قانون معادن توسعه ایران وزارت صنعت معدن و تجارت قانون معادن توسعه ایران جهش تولید اصفهان اخبار کنکور معدن و تجارت سازمان صنعت محدوده ها پهنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۸۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها از ۷ درصد ذخایر معدنی کشور بهره‌برداری می‌کنیم

موثقی نیا در مورد وعیت ذخایر معدنی گفت: کل ذخایر معدنی جهان، حدود ۲۴۰ میلیارد تن است. سهم ایران از این میزان حدود ۲۴ میلیارد تن اعلام شده که عدد بسیار بزرگی است. مهترین خط ذخایر معدنی جهان هیمالیا و آلپ است و کمتر از ۱۲ درصد به طول ۱۵ هزار کیلومتر در کشور ما قرار دارد. همچنین ذخایر سنگ آهن و مس دو ذخیره مهم در جهان هستند که در ایران ذخایر سنگ آهن ایران حدود ۱.۷ درصد کل ذخایر جهان است و در رتبه ۷ جهان قرار داریم. در ذخایر مس وضعیت بهتری داریم و بالغ بر ۶ درصد ذخایر جهان در ایران و در رتبه پنجم جهان قرار داریم.

او افزود: آنچه که وظایف ما را سخت‌تر می‌کند این است که ما باید می‌توانستیم این ذخایر را در صنایع پایین دست به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می‌کردیم. در این زمینه رتبه‌های پایینی در دنیا داریم. در زنجیره اهن رتبه ۲۴ را در دنیا داریم. در زنجیره مرتبط با مس هم رتبه ۳۵ را داریم. موضوع جهش تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی به معنای واقعی قابل اجراست.
این مقام مسئول افزود: سهم صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور، کمتر از ۷ درصد است. در صورتی که با ذخایری که داریم حتما می‌توانیم در اقتصاد کشور سهم داشته باشیم و در ساماندهی اقتصاد کمک کنیم. در کل کشور از ۱۵ هزار کیلومتری گفته شد تنها حدود ۷ درصد آن اکتشاف شده است که نیازمند تلاش مضاعف هستیم. به عنوان مهمترین عامل در جهش تولید معادن در ابتدا باید شرکت‌های دانش بنیان را برای دستیابی به فناوری‌های جدید فعالتر از گذشته به کار بگیریم.

او گفت: به دلیل گستردگی کشور به طور کامل نمی‌توانیم این پهنه ذخایر معدنی را فعال کنیم. بدون کمک مردم و همراهی بخش خصوصی به اهداف کمی برنامه‌ها نخواهیم رسید. در برنامه هفتم رشد کمی که برای معدن دیده شده ۱۳ درصد است، رقمی که در طول برنامه‌های ۵ ساله به طور میانگین ۳.۵ تا ۴ درصد بوده است. این میزان رشد سخت، اما دور از دسترس نیست. مهمترین کار در مردمی سازی معادن، جذب سرمایه‌های مادی و دانشی مردم است. با هدف مردمی سازی صندوق ضمانت معدن کاری ایجاد شد که ریسک در معادن کوچک پوشش داده شود. سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان برای ۵۴ مورد معدن کاری ضمانت انجام شد. برنامه دارین این میزان به ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال جدید افزایش پیدا کند. از کار‌های مهم برای مردمی سازی، مقررات زدایی است. قوانین و مقررات را باید تطبیق دهیم تا جهش رخ دهد.

موثقی نیا ادامه داد: در حوزه اکتشاف هم از ظرفیت‌های خصوصی استفاده و استقبال می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تسهیلاتی در بخش مقررات ایجاد کنیم که شاهد باشیم شرکت‌های اکتشافی ما تا سال آینده چند برابر شده باشد.

او در خصوص پروژه خط انتقال آب خلیج فارس گفت: برای توسعه معادن، نیاز به تکمیل زیرساخت داریم. در حوزه مربوط به معدن زیرساخت آب و برق را مشغول هستیم و در حال حاضر چند خط انتقال آب از دریا را داریم که یکی از آنها انتقال از خلیج فارس است. خط اول آن احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است. خط دوم نیز امسال اجرایی خواهد شد که پیشبینی ۳ ساله برای این پروژه داریم. پروژه انتقال آب از دریای عمان هم داریم که تا پایان امسال به زاهدان می‌رسد.

موثقی نیا افزود: برای برق هم یک برنامه ۱۵ هزار مگاواتی داریم که شامل ۱۰ هزار مگاوات حرارتی و ۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی است. ۱۷۰۰ مگاوات از این برنامه احداث شده و تا پایان ۱۴۰۳ به ۳۵۰۰ مگاوات خواهد رسید و تا پایان دولت به ۱۰ هزار مگاوات خواهد رسید. با این موارد، ۲۰ تا ۲۵ درصد مصرف صنعت پوشش داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اجاره نشین بودن ۶۰ درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • دخانیات و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق در قم بود
  • ۴۲۰ میلیارد ریال درآمد استان گیلان از محل حقوق دولتی معادن
  • صنایع برنامه‌محور خراسان رضوی حمایت ویژه می‌شوند
  • رشد ۵۳ درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان
  • افزایش ۴۰ درصدی کرایه‌های حمل و نقل درون‌شهری در اردبیل
  • انتخاب رییس جدید خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان
  • تنها از ۷ درصد ذخایر معدنی کشور بهره‌برداری می‌کنیم
  • ۲۰ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی ِ معادن استان کردستان